Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2365 2010-09-22, 10:19
portnoy
Ursprungligen postat av Coden
Holy craap Jag vill sitta i en sån vid start som i det första klippet...hyfsad dödsångest


Hyfsad orgasm.
#2366 2010-09-22, 14:48
Ursprungligen postat av portnoy
Det där stämmer ju inte nånstans.

En B738 kan ju lätt ligga på FL410 medans en B744 kanske får ligga på FL300 tills den bränt tillräckligt med bränsle för att step-climba successivt..

men precis som ksv säger... en tom B744 har ju grym prestanda...

Har för mig att B757 har bäst prestanda vid tomvikt... kan detta stämma? har inte så bra koll på 757an..

Nja, B757 kallas för Boeings hotrod, men bäst prestanda har nog ändå MD-88 eller nått sånt.
Fast bäst av alla är ju Tu-144...
#2367 2010-09-22, 15:48
Jensofsweden
Jag vet inte varför men jag brukar föreställa mig flygkrascher ibland när jag blundar och ska sova. Det är en skräckblandad förtjusning på något skumt sätt och försöker tänka mig det värsta tänkbara scenariot. Gärna i stora hav, för det är lite läskigt att krascha i flera tusen meter djupt vatten liksom.

Exempelvis flyget från Rio de Janeiro till Paris är något av det läskigaste jag kommer på. Rakt ute i Atlanten kraschar planet på natten, mitt i havet. Det är kolmörkt och det finns inte land någonstans i närheten. Kanske hajar och gud vet vad i havet. Fy faaan vilken dödsångest

Ni piloter och flyginsatta, finns det någon värre krasch än den där ni-vet-vad-jag-menar Rio - Paris?
#2368 2010-09-22, 16:03
Mike Wadd
Ursprungligen postat av Jensofsweden
Jag vet inte varför men jag brukar föreställa mig flygkrascher ibland när jag blundar och ska sova. Det är en skräckblandad förtjusning på något skumt sätt och försöker tänka mig det värsta tänkbara scenariot. Gärna i stora hav, för det är lite läskigt att krascha i flera tusen meter djupt vatten liksom.

Exempelvis flyget från Rio de Janeiro till Paris är något av det läskigaste jag kommer på. Rakt ute i Atlanten kraschar planet på natten, mitt i havet. Det är kolmörkt och det finns inte land någonstans i närheten. Kanske hajar och gud vet vad i havet. Fy faaan vilken dödsångest

Ni piloter och flyginsatta, finns det någon värre krasch än den där ni-vet-vad-jag-menar Rio - Paris?

AF-crashen utanför Rio måste nog vara en av de behagligare crasher som man kan vara med om. Passagerarna var garanterat medvetslösa vid nedslaget och märkte m.a.o inte vad som dödade dem.

En läskig crash måste nog vara de som man hänger med i händelseförloppet utan att kunna påverka något, och då tänker jag osökt på Gottröra där de minutrarna från start till nödlandning måste ha varit ren skräck.
#2369 2010-09-22, 18:17
TheMouse
Jag tror inte det är så skräckfyllt som vi föreställer oss.
De flesta haverier som folk har överlevt att berätta om så säger de ju att det är ganska lugnt ombord.
Man förstår nog inte/vill nog inte förstå vad som är på väg att ske.
#2370 2010-09-22, 20:41
MynameisP
Jag har ett par frågor:

1. Under en flygning till Malaga för snart en månad sedan var jag med om det otäckaste jag upplevt hittills. Det var inte bara jag som flygrädd som kände stor oro utan i planet hördes oroliga ljud och människor förde samtal om situationen.
Under inflygningen inför landningen meddelade piloten att det skulle bli turbulent "jaja tänkte jag, lite skakningar är det alltid inför landning". Det började skaka lite, inget att oroa sig för till en början.
Sedan kom vi in någon speciell sorts moln, det "blinkade" liksom när man flög igenom dem (solen sken igenom om vartannat) och de var väldigt tunna. Då övergick skakningarna till krängningar och planet liksom dök i luftgropar för att i nästa sekund stiga snabbt. Det var bokstavligt talat som att åka berg-och dalbana, det sög till rejält i magen. Detta höll på i stort sett ända tills vi landade och det kändes som att piloterna/autopiloten hade fullt upp med att parera planet. Många drog en lättnadens suck när planet tog mark.

Vad var nu detta? Jag har mina aningar om att det var bergskedjan som ställde till det. Jag läste någonting om mekanisk turbulens? Händer detta fenomen vid varje landning i Malaga?



Tack för svaren hittills! Nu har jag analyserat klipp på landningar på youtube (haha jag är lite småsjuk det erkänner jag, men det hjälper mig bearbeta min rädsla) och kommit fram till att man gör inflygningen till Malaga flygplats från två olika håll - 1. Utifrån havet och inåt 2. Man går ner direkt efter bergskedjan.
I vårt fall gick vi alltså ner direkt efter bergskedjan och gjorde ingen runt-flygning så att man kommer ifrån havet, som verkar vara det vanligaste sättet.
Gjorde man detta p.g.a. vindriktning? Eller för att planet redan var 15 min försenat (inte roligt för Ryanair, som jag för övrigt tyckte var jättebra!) och man fick en kortare inflygning? Eller ville de helt enkelt att det skulle bli lite mer som en berg- och dalbana
#2371 2010-09-22, 21:15
pilot
Ursprungligen postat av MynameisP
Tack för svaren hittills! Nu har jag analyserat klipp på landningar på youtube (haha jag är lite småsjuk det erkänner jag, men det hjälper mig bearbeta min rädsla) och kommit fram till att man gör inflygningen till Malaga flygplats från två olika håll - 1. Utifrån havet och inåt 2. Man går ner direkt efter bergskedjan.
I vårt fall gick vi alltså ner direkt efter bergskedjan och gjorde ingen runt-flygning så att man kommer ifrån havet, som verkar vara det vanligaste sättet.
Gjorde man detta p.g.a. vindriktning? Eller för att planet redan var 15 min försenat (inte roligt för Ryanair, som jag för övrigt tyckte var jättebra!) och man fick en kortare inflygning? Eller ville de helt enkelt att det skulle bli lite mer som en berg- och dalbana



Beror på vilken bana som används. Om du flög från Sverige så åkte du först till (knappa in i google maps så ser du)

+38° 9' 9.06", -3° 37' 30.04"

Sen antingen till
+37° 3' 19.15", -4° 56' 23.60"
eller
36° 27' 36N 4° 11' 7W

beroende på vilken bana dom använde. Det går att få genvägar och piloten kan även välja att göra en sk. visuell inflygning men du kan vara säker på att vi alltid har koll på terrängen runt omkring oss och nu mera har alla kommersiella flygplan ett varningssystem (GPWS) som varnar oss ifall vi kommer för nära marken.

Sen är det alltid lätt att komma högt när man flyger in över bergen eftersom man inte kan börja sjunka när man vill utan man måste vänta tills man passerat bergskedjan.
Då är man i regel redan ganska högt och måste därför sjunka på lite mer än vanligt.
#2372 2010-09-22, 21:52
proudslacker
När ett flygplan är på cruise level är det flygledarnas eller piloternas jobb att se till så att flygplan inte hamnar på kollissionskurs?

Sedan så undrar jag också av nyfikenhet hur mycket bränsle ett plan drar på t.ex. sträckan Stockholm-London och hur mycket den mängden bränsle kostar.
#2373 2010-09-22, 22:08
pilot
Ursprungligen postat av proudslacker
När ett flygplan är på cruise level är det flygledarnas eller piloternas jobb att se till så att flygplan inte hamnar på kollissionskurs?


Olika regler gäller i olika luftrum men i regel när det gäller trafikflygplan så är det oftast flygledarna som ansvarar för separationen men som befälhavare har man alltid sista ordet. Det finns även varningssystem ombord på flygplanet och hos flygledaren som varnar ifall man är på kollisionskurs.


Ursprungligen postat av proudslacker

Sedan så undrar jag också av nyfikenhet hur mycket bränsle ett plan drar på t.ex. sträckan Stockholm-London och hur mycket den mängden bränsle kostar.


Hur mycket bränsle ett flygplan drar beror på flera olika faktorer. Största faktorn är nog vad det är för flygplan.

Men bara för att ge dig en storleksordning så kan jag berätta att en 737-800 som flög till Gatwick ikväll från Skavsta brände 5,4 ton bränsle men dom hade med sig minst ca 8,4 ton. Resten är reserver och bränsle för att kunna landa på en annan flygplats ifall det skulle behövas.

Edit: kan även tillägga att samma flygplan hade bränt ca ett halv ton mindre på hemvägen pga vindarna ikväll. Det är inte en jättestor skillnad men ibland kan det vara väldigt mycket mer.
Om ni tycker 5,4 ton är mycket vänta bara tills ksv berättar hur mycket soppa dom bränner på en flygning
#2374 2010-09-22, 23:18
proudslacker
Ursprungligen postat av pilot
Hur mycket bränsle ett flygplan drar beror på flera olika faktorer. Största faktorn är nog vad det är för flygplan.

Men bara för att ge dig en storleksordning så kan jag berätta att en 737-800 som flög till Gatwick ikväll från Skavsta brände 5,4 ton bränsle men dom hade med sig minst ca 8,4 ton. Resten är reserver och bränsle för att kunna landa på en annan flygplats ifall det skulle behövas.

Edit: kan även tillägga att samma flygplan hade bränt ca ett halv ton mindre på hemvägen pga vindarna ikväll. Det är inte en jättestor skillnad men ibland kan det vara väldigt mycket mer.
Om ni tycker 5,4 ton är mycket vänta bara tills ksv berättar hur mycket soppa dom bränner på en flygning


Okej tackar för svaren! Shit, det är en del bränsle det... Vet du ungefär hur mycket flygbränsle kostar?
#2375 2010-09-22, 23:26
pilot
Ursprungligen postat av proudslacker
Okej tackar för svaren! Shit, det är en del bränsle det... Vet du ungefär hur mycket flygbränsle kostar?


Tror det kostar runt 7-8kr litern men inte helt säker.
#2376 2010-09-23, 00:17
Ursprungligen postat av proudslacker
Okej tackar för svaren! Shit, det är en del bränsle det... Vet du ungefär hur mycket flygbränsle kostar?

Flygbränsle är skattefritt så det är billigare än vanligt bränsle för bilar.
Ursprungligen postat av Jensofsweden
Jag vet inte varför men jag brukar föreställa mig flygkrascher ibland när jag blundar och ska sova. Det är en skräckblandad förtjusning på något skumt sätt och försöker tänka mig det värsta tänkbara scenariot. Gärna i stora hav, för det är lite läskigt att krascha i flera tusen meter djupt vatten liksom.

Exempelvis flyget från Rio de Janeiro till Paris är något av det läskigaste jag kommer på. Rakt ute i Atlanten kraschar planet på natten, mitt i havet. Det är kolmörkt och det finns inte land någonstans i närheten. Kanske hajar och gud vet vad i havet. Fy faaan vilken dödsångest

Ni piloter och flyginsatta, finns det någon värre krasch än den där ni-vet-vad-jag-menar Rio - Paris?

Jag är nog mer rädd för brännskador personligen, Sioux City och DC10:an är nog mitt mardrömsscenario, dom flög länge med begränsad kontroll på planet..