Ursprungligen postat av proudslacker
När ett flygplan är på cruise level är det flygledarnas eller piloternas jobb att se till så att flygplan inte hamnar på kollissionskurs?
Olika regler gäller i olika luftrum men i regel när det gäller trafikflygplan så är det oftast flygledarna som ansvarar för separationen men som befälhavare har man alltid sista ordet. Det finns även varningssystem ombord på flygplanet och hos flygledaren som varnar ifall man är på kollisionskurs.
Ursprungligen postat av proudslacker
Sedan så undrar jag också av nyfikenhet hur mycket bränsle ett plan drar på t.ex. sträckan Stockholm-London och hur mycket den mängden bränsle kostar.
Hur mycket bränsle ett flygplan drar beror på flera olika faktorer. Största faktorn är nog vad det är för flygplan.
Men bara för att ge dig en storleksordning så kan jag berätta att en 737-800 som flög till Gatwick ikväll från Skavsta brände 5,4 ton bränsle men dom hade med sig minst ca 8,4 ton. Resten är reserver och bränsle för att kunna landa på en annan flygplats ifall det skulle behövas.
Edit: kan även tillägga att samma flygplan hade bränt ca ett halv ton mindre på hemvägen pga vindarna ikväll. Det är inte en jättestor skillnad men ibland kan det vara väldigt mycket mer.
Om ni tycker 5,4 ton är mycket vänta bara tills ksv berättar hur mycket soppa dom bränner på en flygning