Ursprungligen postat av Kioskvältaren
Vad händer vid en så kallad luftgrop? Jag har hört att man i en del fall bara faller några meter trots att man känner av den rätt rejelt?
Den typen av luftgropar man råkar ut för när man väl är uppe på marschhöjd är s.k.
klarluftsturbulens. Eftersom luftmassor flyttar sig över jordklotet händer det ibland att luftströmmar med olika hastigheter möts och i gränsskiktet mellan dem blir det turbulent.
Flygplanet rör ju sig frammåt med 8-900 km/h och åker man in i luft som ändrar riktning och t.ex. rör sig neråt, kommer flygplanet följa med. Autopiloten försökar då kompensera och återgå till tidigare höjd och det hela upplevs som en grop.
Ursprungligen postat av Kioskvältaren
Hur mycket krävs det av piloter under en standard flygtur? Är det maximal koncentration från start till mål eller är det avslappnat?
Minutrarna efter start och före landning är intensiva men i övrigt är det oftast ganska lugnt.
Tanken är ju att man ska en del extra kapacitet att hantera eventuella problem.
Dessutom är man ju alltid två som hjälps åt.
Ursprungligen postat av Kioskvältaren
Är det svårt att flyga? Det kanske är en korkad fråga, men kan man sätta det i relation med att köra en bil?
Ja, det kan helt klart jämföras. Det kan vara jobbigt när man håller på och lär sig, men har man väl fått rutin på det sitter det i ryggraden.
Dessutom är det krav att alla ska genomgå träning (och kontroll) i flygsimulator var 6:e månad, så man behöver inte gå till jobbet och känna att man inte riktigt behärskar det.
Ursprungligen postat av Kioskvältaren
Hur påverkar vädret, t.ex. regn, snö, åska m.m?
Det finns rutiner som gör att man ökar marginalerna för att behålla säkerheten oavsett väder.
Är banan hal p.g.a. snö krävs t.e.x. längre landningssträcka och man får inte landa i lika mycket sidvind.
Det finns även fastställda minsta siktvärden för landning på olika banor. Skulle sikten vara under den tillåtna gränsen får man inte ens försöka landa, utan går då till en alternativflygplats.
Åskmoln syns tydligt på väderradarn så det är enkelt att undvika de värsta områdena.
Däremot händer det ibland att blixten slår ned i flygplan men det är även det ofarligt.
Ursprungligen postat av Kioskvältaren
Ökar risken markant för olyckor vid start och landning?
Statistiskt sett sker de flesta olyckorna i de faserna av flygningen.