Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#6109 2024-12-30, 21:10
Ursprungligen postat av Zyna
Trodde man hade tränat bort sin flygrädsla för gott med hjälp av den här tråden (och andra metoder)
Igår kom jag levande ur en 20 år gammal B737-700 efter en landning i 20 knops crosswind på en blöt bana, det var som att åka flumride på slutet. Inflygningen var väldigt intressant, flera gånger (tror jag) fick man korrigera med gaspådrag för att ligga rätt i kuvertet, jag trodde det var flaren och att vi skulle ta mark men det dröjde. (Beckmörkt ute). När vi väl tog mark åkte vi i sidled fram och tillbaka, inte mycket man känner tydligt hur allt rör sig höger/vänster ett tiotal gånger.
Antar att det var piloten som kompenserade med roder hela tiden?

Det var en extremt bra bromsverkan, tog inte många sekunder för planet att nå taxi-speed.

Metar vid landning: (ICAO KOD) 291850Z 24020KT 9000 OVC006 07/06 Q1014

Frågan är vad som är gränsen för en 737-700 NG, har läst allt mellan 25-40 knop crosswind beroende på underlaget antar jag?

Det var första gången jag flög med flygbolaget men de danska piloterna ingav förtroende, jag inser också att den har landningen var slutet på en väldigt långt dag för dem (14 timmar?) där de var pressade till en snabb turnaround för att hinna med sin slottid på returresan då de var något försenade på vägen ner. De hade 61 minuter på sig för hela rasket, känns tight. Nästan omänskligt att vara på topp då men det var en enormt bra landning.

För övrigt så var det ett satans oljud i kärran hela vägen, utan earpods hade man nog blivit rejält hjärntrött (Rad 22 av 25). Markant skillnad mot A320 som jag brukar hamna i inom europa. (Och kanske till och med föredrar även om nyare 737 varit okej med).

Tycker de här långa dagarna med en tight besättning (2+3) inte kan vara enormt positivt för flygsäkerhet överlag?

Att flygplanet har jobbat 14 timmar, från dagens första flygning till den sista, innebär inte att samma besättning har kört allt. Kan du se dagens flygningar så borde du se att de någon gång har varit på en bas lämpad för besättningsbyte.
Motorljud sägs höras mer bakom motorerna. Det lilla jag kan se om vädret är att det blåste, man ganska konstant.
#6110 2024-12-30, 23:17
Zyna
Ursprungligen postat av Neksnor
Att flygplanet har jobbat 14 timmar, från dagens första flygning till den sista, innebär inte att samma besättning har kört allt. Kan du se dagens flygningar så borde du se att de någon gång har varit på en bas lämpad för besättningsbyte.
Motorljud sägs höras mer bakom motorerna. Det lilla jag kan se om vädret är att det blåste, man ganska konstant.


Jag tror de flesta flygbolagen som kör charter Skandinavien - LPA (eller de andra öarna) ToR har samma besättning upp och ner, även om det inte är alltid så är det inte ovanligt. Pågick det inte en diskussion i media för ett tag sedan om piloter som varnade för att den här rutten var precis på gränsen samt att man ofta fick tänja på reglerna?

Jag var yrkeschaufför för många år sedan, var en massa krav på vilotider och raster, betydligt tuffare att köra runt med fryst kyckling än folk ner till solen på 12.000 meters höjd. (nåja, bara vad det beträffar vilotider, inte utbildning i övrigt).

Det hade varit väldigt intressant att få reda på hur de olika (charter)bolagen skiljer sig åt i löner och arbetsförhållanden samt hur "stegen" ser ut för piloter på de bolag som flyger från Sverige när det kommer till short/medium range. Vart börjar man som ny, vart vill man komma, vilka bolag söker sig folk till.

SAS, Norweigan, Jettime, Sunclass, Pegasus, TUIfly osv (Finns det skandinaver som kör åt EasyJet och Ryan?)

Jag väljer hellre ett bolag som har bra arbetsförhållanden för sin personal än motsatsen, med det sagt så har jag aldrig upplevt annat än professionalism inom europa, enda möjliga undantaget var nån resa hem från Spanien med Vueling som jag gärna undviker.

På långflygningar är jag generellt mycket lugnare, där sitter de bästa o kör.

För 20 år sedan behövde jag dra i mig 8 rom/cola innan jag gick ombord på ett plan, det var såklart totalt ohållbart så jag valde att läsa på istället, det har utvecklats till ett kul intresse. Nu är jag aldrig "rädd" men jag skulle aldrig påstå att jag ser fram emot en flygning eller känner mig bekväm även om jag flyger mer än någonsin. Varje gnutta extra information spelar roll även om min rationella hjärna vet att jag är säkrare än i bilen så är det människor i ATC, människor som har skruvat på planet, människor som kör och en av de saker som definierar människor är att vi gör fel då och då.
#6111 2024-12-30, 23:29
Ursprungligen postat av Zyna
Jag tror de flesta flygbolagen som kör charter Skandinavien - LPA (eller de andra öarna) ToR har samma besättning upp och ner, även om det inte är alltid så är det inte ovanligt. Pågick det inte en diskussion i media för ett tag sedan om piloter som varnade för att den här rutten var precis på gränsen samt att man ofta fick tänja på reglerna?

Jag var yrkeschaufför för många år sedan, var en massa krav på vilotider och raster, betydligt tuffare att köra runt med fryst kyckling än folk ner till solen på 12.000 meters höjd. (nåja, bara vad det beträffar vilotider, inte utbildning i övrigt).

Det hade varit väldigt intressant att få reda på hur de olika (charter)bolagen skiljer sig åt i löner och arbetsförhållanden samt hur "stegen" ser ut för piloter på de bolag som flyger från Sverige när det kommer till short/medium range. Vart börjar man som ny, vart vill man komma, vilka bolag söker sig folk till.

SAS, Norweigan, Jettime, Sunclass, Pegasus, TUIfly osv (Finns det skandinaver som kör åt EasyJet och Ryan?)

Jag väljer hellre ett bolag som har bra arbetsförhållanden för sin personal än motsatsen, med det sagt så har jag aldrig upplevt annat än professionalism inom europa, enda möjliga undantaget var nån resa hem från Spanien med Vueling som jag gärna undviker.

På långflygningar är jag generellt mycket lugnare, där sitter de bästa o kör.

För 20 år sedan behövde jag dra i mig 8 rom/cola innan jag gick ombord på ett plan, det var såklart totalt ohållbart så jag valde att läsa på istället, det har utvecklats till ett kul intresse. Nu är jag aldrig "rädd" men jag skulle aldrig påstå att jag ser fram emot en flygning eller känner mig bekväm även om jag flyger mer än någonsin. Varje gnutta extra information spelar roll även om min rationella hjärna vet att jag är säkrare än i bilen så är det människor i ATC, människor som har skruvat på planet, människor som kör och en av de saker som definierar människor är att vi gör fel då och då.

Det framgick inget av hur långt du flög i ditt förra inlägg, men att det finns en flightlängd som är precis på gränsen för tidsreglerna är självklart. Trist att den verkar drabba populära semesterlinjer.
När det gäller att landa-vända-starta så schemalägger Ryanair det på ca 30, ibland 25, minuter. Då är det den aningen större 800-varianter. Men de drillar passagerarna ganska hårt. På längre sträckor, där förseningarna kan bli längre, kan det vara vettigt att planera in längre tid.