Ursprungligen postat av Neksnor
Att flygplanet har jobbat 14 timmar, från dagens första flygning till den sista, innebär inte att samma besättning har kört allt. Kan du se dagens flygningar så borde du se att de någon gång har varit på en bas lämpad för besättningsbyte.
Motorljud sägs höras mer bakom motorerna. Det lilla jag kan se om vädret är att det blåste, man ganska konstant.
Jag tror de flesta flygbolagen som kör charter Skandinavien - LPA (eller de andra öarna) ToR har samma besättning upp och ner, även om det inte är alltid så är det inte ovanligt. Pågick det inte en diskussion i media för ett tag sedan om piloter som varnade för att den här rutten var precis på gränsen samt att man ofta fick tänja på reglerna?
Jag var yrkeschaufför för många år sedan, var en massa krav på vilotider och raster, betydligt tuffare att köra runt med fryst kyckling än folk ner till solen på 12.000 meters höjd. (nåja, bara vad det beträffar vilotider, inte utbildning i övrigt).
Det hade varit väldigt intressant att få reda på hur de olika (charter)bolagen skiljer sig åt i löner och arbetsförhållanden samt hur "stegen" ser ut för piloter på de bolag som flyger från Sverige när det kommer till short/medium range. Vart börjar man som ny, vart vill man komma, vilka bolag söker sig folk till.
SAS, Norweigan, Jettime, Sunclass, Pegasus, TUIfly osv (Finns det skandinaver som kör åt EasyJet och Ryan?)
Jag väljer hellre ett bolag som har bra arbetsförhållanden för sin personal än motsatsen, med det sagt så har jag aldrig upplevt annat än professionalism inom europa, enda möjliga undantaget var nån resa hem från Spanien med Vueling som jag gärna undviker.
På långflygningar är jag generellt mycket lugnare, där sitter de bästa o kör.
För 20 år sedan behövde jag dra i mig 8 rom/cola innan jag gick ombord på ett plan, det var såklart totalt ohållbart så jag valde att läsa på istället, det har utvecklats till ett kul intresse. Nu är jag aldrig "rädd" men jag skulle aldrig påstå att jag ser fram emot en flygning eller känner mig bekväm även om jag flyger mer än någonsin. Varje gnutta extra information spelar roll även om min rationella hjärna vet att jag är säkrare än i bilen så är det människor i ATC, människor som har skruvat på planet, människor som kör och en av de saker som definierar människor är att vi gör fel då och då.