Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#37 2008-07-09, 22:29
ksv
Ursprungligen postat av flows
Vad har man att göra? Kontrollera autopiloten?
Autopilot har väl funnits i trafikflygplan sedan 50-talet åtminstone och avlastar så man ska slippa att sitta och stirra på ett horisontgyro 8 timmar i sträck.
Det är lite som med en farthållare på bil, man får ändå vara med och justera och ändra hela tiden, beroende på trafiksituation.

På en flygning från Sverige till Grekland pratar man med åtminstone 15-20 olika flygledare på olika frekvenser på vägen.
Dessa har ofta sedan instruktioner om höjd, fart och kurs som man måste hålla, för att kunna de ska kunna separera en från annan trafik.
Själv följer man med på väderradarn och har emellanåt egna önskemål om höjd och kursändringar för att undvika de åskmoln som ofta finns över Rumänien och Bulgarien nattetid.

Ursprungligen postat av flows
Haha, den var rolig. Men är det inte en "säkerhetsrisk" att knalla ut från cockpit?
Just därför går man före i kön så att man inte är borta längre än nödvändigt.
#38 2008-07-09, 23:08
flows
Ursprungligen postat av ksv
Autopilot har väl funnits i trafikflygplan sedan 50-talet åtminstone och avlastar så man ska slippa att sitta och stirra på ett horisontgyro 8 timmar i sträck.
Det är lite som med en farthållare på bil, man får ändå vara med och justera och ändra hela tiden, beroende på trafiksituation.

På en flygning från Sverige till Grekland pratar man med åtminstone 15-20 olika flygledare på olika frekvenser på vägen.
Dessa har ofta sedan instruktioner om höjd, fart och kurs som man måste hålla, för att kunna de ska kunna separera en från annan trafik.
Själv följer man med på väderradarn och har emellanåt egna önskemål om höjd och kursändringar för att undvika de åskmoln som ofta finns över Rumänien och Bulgarien nattetid.

Just därför går man före i kön så att man inte är borta längre än nödvändigt.


Jag menar så klart eventuella terrorister som får ett ypperligt tillfälle att gå in i cockpit när dörren öppnas och när dessutom en pilot stängt in sig själv på toaletten...
#39 2008-07-09, 23:51
ksv
Ursprungligen postat av flows
Jag menar så klart eventuella terrorister som får ett ypperligt tillfälle att gå in i cockpit när dörren öppnas och när dessutom en pilot stängt in sig själv på toaletten...
Det finns flera övervakningskameror i främre galleyt, så den som är kvar i cockpit har god möjlighet att följa vad som händer och välja om dörren ska öppnas eller inte.
#40 2008-07-10, 01:06
Tja när vi ändå har ksv som pilot här så vill jag passa på att ställa en fråga:


Vid ett par tillfällen på senare tid mellan ARN-MMX så har jag märkt att piloten på SAS, MD80 tror jag, bokstavligen stängt motorerna direkt efter landning och rullar hela vägen till gaten. Det är en ganska lång period, känns som över en minut som planet går helt tyst rullandes.

Det här har jag inte noterat förr om åren. Är det något nytt direktiv att man om möjligt ska stänga av motorer så tidigt som möjligt?
#41 2008-07-10, 01:49
Rezife
Ursprungligen postat av Lobengula
Tja när vi ändå har ksv som pilot här så vill jag passa på att ställa en fråga:


Vid ett par tillfällen på senare tid mellan ARN-MMX så har jag märkt att piloten på SAS, MD80 tror jag, bokstavligen stängt motorerna direkt efter landning och rullar hela vägen till gaten. Det är en ganska lång period, känns som över en minut som planet går helt tyst rullandes.

Det här har jag inte noterat förr om åren. Är det något nytt direktiv att man om möjligt ska stänga av motorer så tidigt som möjligt?


Nu påstår jag verkligen inte att du har fel, men sitter man långt fram i en MD80 så hör man knappt motorerna då de är placerade ca 30m bakom dig. Visst, du lär märka när effektuttaget är högt, men vid tomgång (som oftast räcker för att taxa en nyss landad MD80) så är det kusligt hur lite man hör motorerna.
Att slå av båda motorerna direkt efter landing låter mycket märkligt, men jag hoppas lika mycket som du på ett svar från en som har koll på detta.

Sedan finns det ju bolag som väljer att stänga av den högra motorn tidigare än vänster. Dels för att markpersonalen direkt skall kunna börja sitt arbete så fort planet parkerat vid gaten (lastluckorna finns på höger sida) och inte behöva vänta på att en jetmotor skall sluta snurra. Sedan så sparar man givetvis bränsle på att stänga av en motor.
#42 2008-07-10, 13:08
ksv
Ursprungligen postat av Lobengula
Är det något nytt direktiv att man om möjligt ska stänga av motorer så tidigt som möjligt?
Allt fler bolag har ju börjat bli sträva allt hårdare mot att sänka bränslekostnaderna, så det är vanligt att man stänger av ena motorn vid intaxning.

Vissa flygplanstyper kräver att man låter motorn gå på tomgång några minuter efter landning, vilket gör att man oftast är vid gaten innan det blir aktuellt.

Ursprungligen postat av Rezife
Sedan finns det ju bolag som väljer att stänga av den högra motorn tidigare än vänster. Dels för att markpersonalen direkt skall kunna börja sitt arbete så fort planet parkerat vid gaten (lastluckorna finns på höger sida) och inte behöva vänta på att en jetmotor skall sluta snurra.
Ja, åtminstone för MD-80.
När man flög turboprop brukade man ofta stänga ner motorn på sidan där strömuttaget fanns, så man kunde få markström så snabbt som möjligt.

Har man motorerna under vingarna tar man ofta hänsyn till vilket håll man svänger skarpt åt när man ska in till gaten. Ska man svänga skarpt och blir stående stilla är det väldigt svårt att komma igång igen om man stängt av motorn på yttersidan.
#43 2008-07-10, 17:29
Tackar för svaren.

Jo visst kan det vara så att en motor var igång men att jag inte hörde det.

Men jag brukar alltid sitta längst bak precis vid motorerna. Tycker det är skönast där, en lite lugnare "kabin" bakom galley. Nära toaletten. Dessutom får man numera gå på och av via aktertrappan så det är effektivt.

Mystiskt är det dock, jag vet att jag blev väldigt förvånad av att höra båda? motorerna stängas av. Inte ett ljud annat än från rullandet. Och just Arlanda-Malmö har jag flugit oräkneligt många gånger. Jag tänkte fråga flygvärdinnan men det var folk som tryckte på bakifrån så...
#44 2008-07-10, 18:15
Coolcitte
Ursprungligen postat av Lobengula
Tackar för svaren.

Jo visst kan det vara så att en motor var igång men att jag inte hörde det.

Men jag brukar alltid sitta längst bak precis vid motorerna. Tycker det är skönast där, en lite lugnare "kabin" bakom galley. Nära toaletten. Dessutom får man numera gå på och av via aktertrappan så det är effektivt.

Mystiskt är det dock, jag vet att jag blev väldigt förvånad av att höra båda? motorerna stängas av. Inte ett ljud annat än från rullandet. Och just Arlanda-Malmö har jag flugit oräkneligt många gånger. Jag tänkte fråga flygvärdinnan men det var folk som tryckte på bakifrån så...


Du kan vara helt säker på att båda motorerna inte stängdes av, för då hade inte planet kunnat rulla till gaten. Men, som några här har sagt är det inte helt omöjligt att en motor stängdes av.
#45 2008-07-10, 22:10
Ursprungligen postat av ksv
Allt fler bolag har ju börjat bli sträva allt hårdare mot att sänka bränslekostnaderna, så det är vanligt att man stänger av ena motorn vid intaxning.

Vissa flygplanstyper kräver att man låter motorn gå på tomgång några minuter efter landning, vilket gör att man oftast är vid gaten innan det blir aktuellt.



Suck, jag kan inte släppa det här

Skulle du säga att det överhuvudtaget är möjligt eller inte att landa på Sturup rullbana 35, stänga av båda motorerna och ändå nå gaten? Om det inte ens är tekniskt möjligt så är det bevisat att åtminstone en motor var igång.

Edit: Då menar jag en MD80 variant och om man kan klara den 90-gradiga vänstersvängen med tillräcklig fart för att nå gaterna? Det är ju en rätt liten flygplats.
#46 2008-07-10, 22:15
flows
Till Lobengulas försvar kan jag meddela att jag upplevt något liknande.

Flög med SAS och jag tror bestämt det var vid landning på Malmö som planet landade och sedan "rullade" (för mig lät inga motorer iaf) rakt in i gaten.

Men motorljudet kanske är väldigt lågt på "tomgång"?
#47 2008-07-10, 22:21
Ursprungligen postat av flows
Till Lobengulas försvar kan jag meddela att jag upplevt något liknande.

Flög med SAS och jag tror bestämt det var vid landning på Malmö som planet landade och sedan "rullade" (för mig lät inga motorer iaf) rakt in i gaten.

Men motorljudet kanske är väldigt lågt på "tomgång"?


Härligt

Jag vet att jag tyckte det var mystiskt tyst. Inte ens när planet var framme vid gaten så hördes något. Jag lyssnade efter ljudet som en motor ger när den stängs av, när varvtalet minskar. Jag satt längst bak.

Har KSV möjligtvis någon pilotkollega på SAS som flyger MD8x till Sturup som kan ge ett definitivt svar
#48 2008-07-10, 22:22
flows
Ursprungligen postat av Lobengula
Härligt

Jag vet att jag tyckte det var mystiskt tyst. Inte ens när planet var framme vid gaten så hördes något. Jag lyssnade efter ljudet som en motor ger när den stängs av, när varvtalet minskar.

Har KSV möjligtvis någon pilotkollega på SAS som flyger MD8x till Sturup som kan ge ett definitivt svar


Jag tror dock jag flög ett större plan, typ 7X7.