Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#25 2008-07-09, 18:55
flows
Tack för svaren!

Varför installerar inte ett ställe som Innsbruck ett sådant system om det nu är så knepigt? Tänker mest på passagerarnas säkerhet

Svårt för er att säga, men jag gissar att era spekulationer är bättre än mina
#26 2008-07-09, 19:16
Mocken
Varför går det fortare att flyga österut, än västerut? Beror det jordens rotation?
#27 2008-07-09, 19:26
Rezife
Ursprungligen postat av flows
Tack för svaren!

Varför installerar inte ett ställe som Innsbruck ett sådant system om det nu är så knepigt? Tänker mest på passagerarnas säkerhet

Svårt för er att säga, men jag gissar att era spekulationer är bättre än mina


I Innsbrucks fall så tror jag det är bergen som är ivägen för att en komplett ILS-installation skall fungera. ILS är ju radiovågor som måste ha fri "sikt" för att fungera. Det finns en "fattigmans" ILS där, som guidar en i sidled sånär som rakt på, men den går inte att använda som hjälpmedel för en automatiskt landning (som kräver guidning i både sid och höjdled)

Ursprungligen postat av Mocken
Varför går det fortare att flyga österut, än västerut? Beror det jordens rotation?

I de flesta fall beror på det vindarna, som kan härledas till jordens rotation och den s.k Coreolis-effekten. Sedan blir det sjukt avancerat med olika tryckgradienter och geostrofiska förhållanden som man måste nysta upp Får nog be ksv eller andra mer kunniga personer ta över här.

Men ponera att jetströmmar kan komma upp i hastigheter på över 100knop så förstår man varför det går fortare att flyga österut (i medvind) än väster (i motvind) differensen blir alltså 200knop. Däremotvisar planens primära fartmätare samma hastighet oavsett med eller motvind, vad som påverkas är planens fart över marken (groundspeed).
#28 2008-07-09, 19:29
bijjer
Ursprungligen postat av flows
Tack för svaren!

Varför installerar inte ett ställe som Innsbruck ett sådant system om det nu är så knepigt? Tänker mest på passagerarnas säkerhet

Svårt för er att säga, men jag gissar att era spekulationer är bättre än mina


Nu är jag ingen superexpert på infrastruktur vid flygplatser, men av mina egna erfarenheter skulle jag gissa att en av anledningarna till att man inte använder sig av en ILS till Innsbruck kan vara begränsningarna på instrumentet som sådant.

Det som skiljer den inflygning till Innsbruck mot en vanlig inflygning är en så kallad glidbana (glideslope). Detta är ett väldigt precist och känsligt instrument som har sina nackdelar i att den kan påverkas av omliggande terräng, snö, is och annat väder, vilket är mycket frekvent återkommande i just Innsbruck.

Variationen på en glidbana kan variera med över 0.5*, vilket är väldigt mycket, på grund av olika omständigheter. Då inflygningen till Innsbruck redan är brantare än normalt skulle det bli alltför brant om man konfiguerade instrumentet att vara helt säkert hinderfritt under sjunket och därför förlitar man sig istället på att inte sjunka under vissa höjder på vissa distanser från flygplatsen.

Det är min teori, men jag vet inte om den stämmer.
#29 2008-07-09, 19:34
*Tullas ni piloter?
*Är du med i 10000-metersklubben?
*Är topic på den här tråden felstavad?
*Vad har du i månadslön?
*Blir de aldrig typ långtråkigt?
#30 2008-07-09, 19:49
Kenny Kuk
Har ni blöjor på er? För tänk om båda piloterna blir akut bajsnödiga samtidigt! Alla vet att man inte kan koncentrera sig när man är så bajsnödig. Om ni inte har blöjor, har ni stake nog att göra i byxan? Och hur ska ni sedan koncentrera er när det börjar lukta i cockpit?
#31 2008-07-09, 19:49
bijjer
Ursprungligen postat av Mocken
Varför går det fortare att flyga österut, än västerut? Beror det jordens rotation?


Kort svar, ja.

Långt svar så är det en sanning med modifiaktion. Om du t.ex. flyger mellan London och New York kommer du att flyga snabbare på vägen hem än dit. Detta beror på De jetströmmar som alltid blåser i östlig riktning över atlanten (de kallas för westerlies men när man pratar vidriktning pratar man alltid om det håll vinden blåser från.

De dominerande vindriktningarna är olika beroende på vilken latitud du befinner dig på. Om du istället skulle flyga mellan Senegal och Brasilien kommer du att ha medvind på vägen till Brasilien. Dessa vindar är de som kallas passadvindar (tradewinds), och är då östliga (blåser i västlig riktning).
#32 2008-07-09, 19:53
bijjer
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Har ni blöjor på er? För tänk om båda piloterna blir akut bajsnödiga samtidigt! Alla vet att man inte kan koncentrera sig när man är så bajsnödig. Om ni inte har blöjor, har ni stake nog att göra i byxan?


Jag antar att du är oseriös, men blöjor har man naturligtvis inte på sig. Vad är det för fel med att bara gå på toaletten?

Däremot så har du en poäng i att båda piloter kan bli magsjuka eller något liknande samtidigt. Just därför äter piloterna inte samma mat när man jobbar ihop. 99/100 när det gäller den typen av sjukdomar är att man fått i sig något dåligt via maten.

Framförallt när man är i länder som inte har samma bakterieflora som Sverige är det viktigt att piloterna tänker på vad de stoppar i sig, när de gör det och att kapten och styrman gör olika.
#33 2008-07-09, 20:53
Coolcitte
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Har ni blöjor på er? För tänk om båda piloterna blir akut bajsnödiga samtidigt! Alla vet att man inte kan koncentrera sig när man är så bajsnödig. Om ni inte har blöjor, har ni stake nog att göra i byxan? Och hur ska ni sedan koncentrera er när det börjar lukta i cockpit?


Tänk efter nu!!!
Piloterna kan självklart använda toaletterna i kabinen. Inte samtidigt, men jag tror nog att man kan hålla sig några minuter.

BTW: Tack Ksv för svaren. Kul med bilden på Madeiras flygplats också. Den ser lite "scary" ut.
#34 2008-07-09, 22:03
flows
Kan piloter gå på toaletten hur som helst? Har de egen toalett i cockpit?
#35 2008-07-09, 22:09
ksv
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
*Tullas ni piloter?
Självklart.
Nu för tiden när man även som pilot får ta in full EU-ranson verkar tullarna dock ganska ointresserade.

I Oslo däremot, verkar det ha högsta prioritet att sätta fast flygbesättningar. Som besättning får man ju inte ens ta med vanlig ranson utanför EU.

Ursprungligen postat av Arbetarbroder
*Är topic på den här tråden felstavad?
Nej?
Inte längre iallafall..

Ursprungligen postat av Arbetarbroder
*Blir de aldrig typ långtråkigt?
Jag trodde det skulle bli det när jag skulle börja med långflygningar. Men, nej, man har i regel att göra.

Ursprungligen postat av flows
Kan piloter gå på toaletten hur som helst? Har de egen toalett i cockpit?
Man har ju lyxen att kunna gå före i toalettkön.
Skämtar man till det med ett "jag är ensam på jobbet idag, hoppas det är okej att jag går före.." brukar folk förskräckt hoppa åt sidan.
#36 2008-07-09, 22:11
flows
Ursprungligen postat av ksv

Jag trodde det skulle bli det när jag skulle börja med långflygningar. Men, nej, man har i regel att göra.

Man har ju lyxen att kunna gå före i toalettkön.
Skämtar man till det med ett "jag är ensam på jobbet idag så jag hoppas det är okej att jag går före.." brukar folk förskräckt hoppa åt sidan.


Vad har man att göra? Kontrollera autopiloten?

Haha, den var rolig. Men är det inte en "säkerhetsrisk" att knalla ut från cockpit?