Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#445 2008-09-10, 19:25
Tacoritz
Ursprungligen postat av kovo
Bra beskrivning av ljudet!

Känt fenomen som kallas för Barking Dog, har själv hört det på finnairs A319, låter mest tycker jag om man sitter vid vingarna, har hört ljudet strax innan landning och precis efter att planet lättat. Du kan läsa och lyssna på ljudet i denna länk..

http://www.airliners.net/aviation-forums/tech_ops/read.main/185263/


Nu är jag inte flygtekniker så förlåt mig om jag smyger in några småfel, ksv eller bijjer kan förmodligen rätta mig.

I moderna trafikflygplan har man flera skilda hydraulsystem som styr olika delar.
Viktiga funktioner som "klaffs slaffs och roder" alltså styrytor kan användas av flera system så går ett sönder har man backup. Sen har man även ackumulatortankar som lagrar tryck så även om man tappar trycket ska man tex kunna använda bromsarna som vanligt.
I tex a320 tror jag att man har två system, left och right som trycksätts från respektive motor.
Om hydraulpumpen i en motor stannar tappar man tryck på en massa funktioner därför har man en power transfer unit som kort beskrivet är en turbin som driver en annan turbin, en i varje hyrdaulsystem. Är bara det ena systemet trycksatt är trycket 3000psi på ena sidan och 0 på den andra, det högre trycket snurrar den ena turbinen som driver den andra så man får samma tryck på båda sidor. När detta sker uppkommer ett ljud som kan beskrivas på 500 olika sätt, kolla youtubefilmen om ni vill höra.
När trycket är 3000psi på båda sidorna slutar ptu:n låta, trycket sjunker på ena sidan och efter ett tag sjunker det så lågt att det börjar låta igen.
Eftersom den sitter i ena hjulbrunnen under vingarna är det där det låter mest.
Jag är osäker på huruvida det är en automatisk funktion eller om piloterna själva måste slå den. (Jag utgår från att man får en del varningar när man saknar hydraultryck på ena sidan och att man i alla fall blir uppmanad att slå igång den)
Det största risken är att alla hydraulsystem går genom ptu:n och eftersom det är ganska höga tryck i ett utsatt område, hjulbrunnen finns en visserligen extremt liten risk att den... exploderar. Jag är ganska säker på att det hänt åtminstone en gång, någon annan kanske kan gräva from lite info?
Varför man använder ptu:n i andra lägen än en nödsituation där en motor stannat eller en pump gått sönder vet jag inte. Jag antar att det är för att man vill spara bränsle på marken genom att bara låta en motor gå.

Har vi någon riktig flygtekniker på forumet? Det känns som jag har en miljon tekniska frågor jag är osäker på.
#446 2008-09-10, 22:24
Fettogubben
Jag är skiträdd när jag ska flyga, för ett par veckor sedan var jag en vända i Spanien och efter flygresorna hade jag en lång rand av bajs i kalsongerna, haha!

I vilket fall, om ni som flyger kunde ge mig några tips eller lugnande ord för nästa resa så skulle jag bli jätteglad.

Jag planerar att nästa resa ta med mig ett par roppar, hur lätt är det att föra in dessa i flygplanet?

Kanske ett udda inlägg, men jag trollar ej - utan är bara jävligt rädd för att flyga.
Tacksam för svar och tummen upp för en riktigt bra tråd!
#447 2008-09-11, 00:36
Apelsinen
Ursprungligen postat av Fettogubben
Jag är skiträdd när jag ska flyga, för ett par veckor sedan var jag en vända i Spanien och efter flygresorna hade jag en lång rand av bajs i kalsongerna, haha!

I vilket fall, om ni som flyger kunde ge mig några tips eller lugnande ord för nästa resa så skulle jag bli jätteglad.

Jag planerar att nästa resa ta med mig ett par roppar, hur lätt är det att föra in dessa i flygplanet?

Kanske ett udda inlägg, men jag trollar ej - utan är bara jävligt rädd för att flyga.
Tacksam för svar och tummen upp för en riktigt bra tråd!


Kan väl bara flika in och säga att det itne är farligt att flyga. Du löper mycket större risk att dö genom att du snubblar/kör bil/får en istapp eller kokosnöt i huvudet/tappar en kniv på foten och bryter nacken när du böjer dig ner för att ta bort den.
#448 2008-09-11, 12:04
bijjer
Ursprungligen postat av Fettogubben
Jag är skiträdd när jag ska flyga, för ett par veckor sedan var jag en vända i Spanien och efter flygresorna hade jag en lång rand av bajs i kalsongerna, haha!

I vilket fall, om ni som flyger kunde ge mig några tips eller lugnande ord för nästa resa så skulle jag bli jätteglad.

Jag planerar att nästa resa ta med mig ett par roppar, hur lätt är det att föra in dessa i flygplanet?

Kanske ett udda inlägg, men jag trollar ej - utan är bara jävligt rädd för att flyga.
Tacksam för svar och tummen upp för en riktigt bra tråd!


Menar du rohypnol? Nu har jag ingen aning om hur det medlet fungerar, men som man har läst i diverse artiklar och även på forumet så är det en ganska labil drog?

Jag rekommenderar inte att göra det, dels för din egen skull, dels för dina medpassagerares och besättningen skull. Skulle någonting hända och det är ditt fel kan du räkna med grova repressalier från diverse olika myndigheter beroende på var i världen du är och flyger.

Flygrädslan tror jag det kan bli svårt att övervinna helt, det brukar inte spela så stor roll hur mycket statistik man läser om hur säkert det är att flyga, det är inte där skon klämmer.
Ibland brukar passagerare fråga våra värdinnor om de får hälsa på oss i cockpit innan start, eftersom de är flygrädda då, och det säger de hjälper lite grand. Du kan alltid fråga det, men det kan hända att piloterna är för upptagna just då, och det är nog större chans på ett flygplan med under 100 passagerare, än ett charterplan fyllt med 300.
#449 2008-09-11, 15:08
Coden
Ursprungligen postat av bijjer
ksv, jobbar du aldrig




Nej.



Ja, det har tidigare tagits upp i tråden att bolag från tredje världen statistiskt sett är mer riskfyllda att flyga med.
Dock är Indiens flygbransch för tillfället i ett stort utvecklingsstadie, det satsas miljardbelopp på infrastrukturen kring flyget och det finns säkerligen inrikesbolag där som du kan åka med riskfritt.

Jag skulle ta reda på lite fakta om det bolag jag planerade att åka med innan jag åkte, bl.a. om bolaget är svartlistat i EU t.ex. och försöka få tag i någon som har haft erfarenhet med bolaget i fråga.

Annars tycker jag att man brukar läsa rätt ofta om buss och tågolyckor samt bomber på tåg i Indien


vafaan är du i maskopi med flickvännen eller?

exakt det argumentet hon använde för att få mig att flyga

det är ju sant att om muselmanerna vill spränga något så är det ju lättare att bomba ett tåg, inte riiktigt samma säkerhetskoll och med tanke på hur tågen ser ut i Indien så mular man ju rätt många med relativt små ansträngningar.

http://rickpdx.files.wordpress.com/2008/04/overcrowded-train-india.jpg
#450 2008-09-11, 15:24
bijjer
Ursprungligen postat av Coden
vafaan är du i maskopi med flickvännen eller?

exakt det argumentet hon använde för att få mig att flyga



Hade jag varit i maskopi med din flickvän hade jag väl övertygat dig om att åka tåg på gränsen till Kashmir.


Ursprungligen postat av Coden
det är ju sant att om muselmanerna vill spränga något så är det ju lättare att bomba ett tåg, inte riiktigt samma säkerhetskoll och med tanke på hur tågen ser ut i Indien så mular man ju rätt många med relativt små ansträngningar.

http://rickpdx.files.wordpress.com/2008/04/overcrowded-train-india.jpg


Framförallt är det svårare och dyrare att förbättra säkerheten på vägar och räls, jämfört med flyget. En flygplats behöver inte vara alltför dyr för att få säker, medan man måste dra tusentals mil räls för att få till standarden.

Indien har varit lockande för västerländska piloter att söka sig till, i och med att man har utökat flyget under en mycket hög takt och den inhemska utbildnignsapparaten har inte hunnit med.

Coolcitte namngav ett flertal bolag som det inte borde vara några problem med.
#451 2008-09-11, 16:21
Red_Sea
Ursprungligen postat av bijjer
Ibland brukar passagerare fråga våra värdinnor om de får hälsa på oss i cockpit innan start, eftersom de är flygrädda då, och det säger de hjälper lite grand. Du kan alltid fråga det, men det kan hända att piloterna är för upptagna just då, och det är nog större chans på ett flygplan med under 100 passagerare, än ett charterplan fyllt med 300.


Jag har flygit över 50 gånger, säkert fler gånger också. För det mesta inrikes men även utrikes också. Alltid när jag flyger så frågar jag flygvärdinnorna om jag kan få sitta med i cockpit vid start och landning eftersom jag vill se hur det går till. Det har hänt en gång.

Varför är piloter så tjuriga när man som passegerare vill sitta med i cockpit och se på hur allting fungerar? Jag skulle bli glad om någon satt bakom mig och tittade. Självklart förstår jag också att det har med säkerheten att göra.
Vad skulle jag göra? Pilla på en knapp, spak eller något annat? Hallå, bijjer och ksv kan ni ge mig tips på hur man kommer in i cockpit och får vara med under start och landning?
#452 2008-09-11, 17:34
bijjer
Ursprungligen postat av Red_Sea
Hallå, bijjer och ksv kan ni ge mig tips på hur man kommer in i cockpit och får vara med under start och landning?


Det är mycket klara direktiv av vad som gäller för personer som ska få sitta med i cockpit.

Enligt våra egna bestämmelser på flygbolaget, vilka är riktade och godkända av Luftfartstyrelsen finns det några kategorier av personer som får sitta i cockpit under flygning.

Generellt sett är det enbart anställda, luftfartstyrelsens kontrollanter samt andra godkända personer som arbetar inom flyget.
Undantag kan göras för enskilda personer om de begär tillstånd hos flygchef och security manager.

Krasst sett så är det alltid upp till kaptenen vad som händer ombord när man väl har stängt dörrarna, men en kapten som inte följer bestämmelserna kan få sin kompetens ifrågasatt.
Tidigare i tråden togs detta upp, och då länkade jag till en artikel där en pilot i England lät Robbie Savage besöka cockpit under en charter med Blackburn, och han blev uppsagd från sitt jobb p.g.a. detta.

Några tips tror jag inte skulle hjälpa överhuvudtaget, det är alltid upp till piloten att bestämma och det spelar knappast någon roll vad du säger eller gör. Ibland kan det t.o.m. vara så att värdinnorna är instruerade att alltid svara nej utan att ens fråga piloterna vad de vill.
#453 2008-09-11, 17:48
Red_Sea
Ursprungligen postat av bijjer
Det är mycket klara direktiv av vad som gäller för personer som ska få sitta med i cockpit.

Enligt våra egna bestämmelser på flygbolaget, vilka är riktade och godkända av Luftfartstyrelsen finns det några kategorier av personer som får sitta i cockpit under flygning.

Generellt sett är det enbart anställda, luftfartstyrelsens kontrollanter samt andra godkända personer som arbetar inom flyget.
Undantag kan göras för enskilda personer om de begär tillstånd hos flygchef och security manager.

Krasst sett så är det alltid upp till kaptenen vad som händer ombord när man väl har stängt dörrarna, men en kapten som inte följer bestämmelserna kan få sin kompetens ifrågasatt.
Tidigare i tråden togs detta upp, och då länkade jag till en artikel där en pilot i England lät Robbie Savage besöka cockpit under en charter med Blackburn, och han blev uppsagd från sitt jobb p.g.a. detta.

Några tips tror jag inte skulle hjälpa överhuvudtaget, det är alltid upp till piloten att bestämma och det spelar knappast någon roll vad du säger eller gör. Ibland kan det t.o.m. vara så att värdinnorna är instruerade att alltid svara nej utan att ens fråga piloterna vad de vill.


Chansen att som civilperson få sitta med i cockpit under start och landning är 1/10 000 om man säger så? Det ända jag vill är ju bara att sitta med under start och landning, klart jag inte vill eller kommer att pilla på något. Eftersom jag inte vet vad som händer.
#454 2008-09-11, 17:57
bijjer
Ursprungligen postat av Red_Sea
Chansen att som civilperson få sitta med i cockpit under start och landning är 1/10 000 om man säger så? Det ända jag vill är ju bara att sitta med under start och landning, klart jag inte vill eller kommer att pilla på något. Eftersom jag inte vet vad som händer.


Ja, något åt det hållet.

Det är klart att 99,9999999% av alla som flyger skulle sitta och titta och sköta sig bra, men vi vet ju alla vad som hände för 7 år sedan (på dagen t.om.) och det förändrade såklart hela synen på säkerhet ombord.
#455 2008-09-11, 17:59
Red_Sea
Ursprungligen postat av bijjer
men vi vet ju alla vad som hände för 7 år sedan (på dagen t.om.) och det förändrade såklart hela synen på säkerhet ombord.


Sant! Hade synen på att ta in passagerare annorlunda om det inte hade inträffat? Vad tror du? Hur är din egen åsikt på att ta in en annan i cockpit?
#456 2008-09-11, 18:47
bijjer
Ursprungligen postat av Red_Sea
Sant! Hade synen på att ta in passagerare annorlunda om det inte hade inträffat? Vad tror du? Hur är din egen åsikt på att ta in en annan i cockpit?


Ja, det är klart. Även fast det hade talats om självmordskapningar tidigare var det knappast till allas kännedom. Då hade man säkert varit lite mer öppna till cockpittillträde än idag.

Även om jag själv inte är särskilt orolig för att det ska hända mig när jag jobbar, vill jag inte ha en helt okänd person med mig där framme när jag jobbar.

Visst, Per Persson från Mönsterås är knappast en terrorist, men för att försöka hålla någon form av konsekvent tänkande så tycker jag inte att man ska acceptera en person man aldrig träffat tidigare. Man vet ju ingenting om personen ifråga, och det kan lika gärna vara en psykiskt sjuk människa som försöker sig på något.

Nu kanske du tycker att jag är lite tråkig och onödigt jobbig, men om jag alltid skulle acceptera vem som helst där framme lär det till slut finnas en risk att jag får ångra det.