Ursprungligen postat av kovo
Bra beskrivning av ljudet!
Känt fenomen som kallas för Barking Dog, har själv hört det på finnairs A319, låter mest tycker jag om man sitter vid vingarna, har hört ljudet strax innan landning och precis efter att planet lättat. Du kan läsa och lyssna på ljudet i denna länk..
http://www.airliners.net/aviation-forums/tech_ops/read.main/185263/
Nu är jag inte flygtekniker så förlåt mig om jag smyger in några småfel, ksv eller bijjer kan förmodligen rätta mig.
I moderna trafikflygplan har man flera skilda hydraulsystem som styr olika delar.
Viktiga funktioner som "klaffs slaffs och roder" alltså styrytor kan användas av flera system så går ett sönder har man backup. Sen har man även ackumulatortankar som lagrar tryck så även om man tappar trycket ska man tex kunna använda bromsarna som vanligt.
I tex a320 tror jag att man har två system, left och right som trycksätts från respektive motor.
Om hydraulpumpen i en motor stannar tappar man tryck på en massa funktioner därför har man en
power transfer unit som kort beskrivet är en turbin som driver en annan turbin, en i varje hyrdaulsystem. Är bara det ena systemet trycksatt är trycket 3000psi på ena sidan och 0 på den andra, det högre trycket snurrar den ena turbinen som driver den andra så man får samma tryck på båda sidor. När detta sker uppkommer ett ljud som kan beskrivas på 500 olika sätt, kolla youtubefilmen om ni vill höra.
När trycket är 3000psi på båda sidorna slutar ptu:n låta, trycket sjunker på ena sidan och efter ett tag sjunker det så lågt att det börjar låta igen.
Eftersom den sitter i ena hjulbrunnen under vingarna är det där det låter mest.
Jag är osäker på huruvida det är en automatisk funktion eller om piloterna själva måste slå den. (Jag utgår från att man får en del varningar när man saknar hydraultryck på ena sidan och att man i alla fall blir uppmanad att slå igång den)
Det största risken är att alla hydraulsystem går genom ptu:n och eftersom det är ganska höga tryck i ett utsatt område, hjulbrunnen finns en visserligen extremt liten risk att den... exploderar. Jag är ganska säker på att det hänt åtminstone en gång, någon annan kanske kan gräva from lite info?
Varför man använder ptu:n i andra lägen än en nödsituation där en motor stannat eller en pump gått sönder vet jag inte. Jag antar att det är för att man vill spara bränsle på marken genom att bara låta en motor gå.
Har vi någon riktig flygtekniker på forumet? Det känns som jag har en miljon tekniska frågor jag är osäker på.