Ursprungligen postat av Hardcore Junky
Det är som små vingar som fälls upp och ner på själva vingarna och under dessa så har jag sett att det döljer sig oerhört mycket kablar av olika slag.
Du tänker nog på spoilers.
Ursprungligen postat av Hardcore Junky
Med tanke på hur avancerat ett flygplan är så brukar jag tänka att vad händer om det är fel på en av alla dessa kablar? Märker man det direkt i så fall? Finns det något säkerhetssystem som till 99.9 % kan garantera att allt fungerar?
Alla vitala system har varnings- och kontrollsystem inbyggda.
Dessutom har man två- eller tredubbelt av det mesta.
Ursprungligen postat av Hardcore Junky
Eller är det vanligt att det faktiskt är någon enstaka funktion som inte fungerar men att man flyger ändå då funktionen inte är direkt avgörande varken under en vanlig flygtur eller nödsituation?
Ja, nästan alltid.
Jag skrev lite om det i
tråden om Spanairolyckan.
Ursprungligen postat av Apelsinen
Tänkte på en grej när vi flög hem igår, "mötte" ett annat plan i luften och efter typ 5 sekunder så flög vi genom "molnen" som planen släpper ut ibland. Tänkte mest om det är så mycket plan i luften hela tiden att man ofta möts med så korta intervaller?
Nej, inte så tätt. Jag tror bijjer skrev tidigare i tråden om vilka minimiseparationer som gäller.
Ursprungligen postat av Lobengula
Vad jag tror menas är de ljud som låter som en högfrekvent borr, kanske 2-3 sekunder och några upprepningar. Kan ju vara klaffarna men det är mer dovt och uttdraget ljud?
Jag tycker det låter som klaffar. Åtminstone om det är i samband med start eller landning. Det är ju ganska stora ytor som vevas ut, så det tar normalt några sekunder mellan varje läge.
Nu har jag aldrig flugit Airbus, men egentligen finns det väl inte så mycket mer än klaffar och landningsställ att välja på.
Ursprungligen postat av Plarre
För nån månad sedan åkte jag inrikesflyg i södra Egypten (EgyptAir).
............
Var det en riskfylld landning eller var det bara jag som passagerare som tyckte att det verkade som en väldigt oproffesionell och vågad landning?
Det kan vara ganska svårt att avgöra som passagerare.
Men EgyptAir har ju en avskräckande historia:
http://www.airsafe.com/events/airlines/egyptair.htm
Ursprungligen postat av Coolcitte
Om han landar efter halva banan, och studsar och dessutom fullföljer landningen (normal procedur när efter ett par studsar är väl Go Around?)
Definitivt, go around är det enda rätta.