Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#421 2008-09-05, 14:02
TroyMcLure
Känner ingen rädsla inför själva flygningen, men bävar för köer, folksamlingar, säkerhetscheckar, förseningar etc. Detta är det som verkligen som gör det obekvämt att flyga.

Det finns inget sätt att undgå köer och annat elände på flygplatser? Det går inte betala mer för en snabbfil? Business class (i luften) känns inte nödvändigt men skulle gärna kunna tänka mig att betala extra för att slippa allt strul på flygplatsen.
#422 2008-09-05, 16:34
Ursprungligen postat av TroyMcLure
Känner ingen rädsla inför själva flygningen, men bävar för köer, folksamlingar, säkerhetscheckar, förseningar etc. Detta är det som verkligen som gör det obekvämt att flyga.

Det finns inget sätt att undgå köer och annat elände på flygplatser? Det går inte betala mer för en snabbfil? Business class (i luften) känns inte nödvändigt men skulle gärna kunna tänka mig att betala extra för att slippa allt strul på flygplatsen.


Business class och högre klasser brukar ha egna säkerhetskontroller just för att slippa köa. Sen är ju frågan om du är villig att betala för det.

Kan annars rekomendera kryckor som du kommer hoppandes på.
#423 2008-09-05, 18:11
Ursprungligen postat av TroyMcLure
Känner ingen rädsla inför själva flygningen, men bävar för köer, folksamlingar, säkerhetscheckar, förseningar etc. Detta är det som verkligen som gör det obekvämt att flyga.

Det finns inget sätt att undgå köer och annat elände på flygplatser? Det går inte betala mer för en snabbfil? Business class (i luften) känns inte nödvändigt men skulle gärna kunna tänka mig att betala extra för att slippa allt strul på flygplatsen.


Jag har förmånen att oftast åka business class. Det gör en stor skillnad. Incheckningen går snabbare även om skillnaden inte är så stor nu då alla kan checka in på internet.

Ibland finns det en snabbfil till säkerhetskontrollen, varierar mellan flygplatser. Finns inte på svenska flygplatser men väl på t.ex. Heathrow. Lounge-access är guld värt i stället för att trängas ute i terminalen. Möjlighet att duscha och byta om före/efter långresor gör att man känner sig fräschare.

Man kommer på/av planet snabbare, speciellt vid ankomst är det bra att komma av snabbt och undvika köerna till passkontrollen. Det är inte lika trångt i kabinen och t.ex. BA har helt plana sängar på långdistans.

Så visst är business class avsevärt bekvämare men det kostar en slant. SAS och BA har bra frequent flyer program där man kan köpa uppgradering för sina miles.
#424 2008-09-05, 19:37
Plarre
Ursprungligen postat av Lobengula
et är inte lika trångt i kabinen och t.ex. BA har helt plana sängar på långdistans.


Är de verkligen helt plana? Har en ytligt bekant som har alldeles för mycket pengar som berättade att hon betalade 50.000kr extra för sin flygbiljett till västindien för att få det enda sätet på BA-planet som gick att fälla ner 90 grader istället för 80-85.

Samma person "var tvungen" att åka till ett lyxspa i Thailand efter västindienresan, efter som hon partajade för mycket där och kände sig lite trött när hon kom hem.
#425 2008-09-05, 19:48
Ursprungligen postat av Plarre
Är de verkligen helt plana? Har en ytligt bekant som har alldeles för mycket pengar som berättade att hon betalade 50.000kr extra för sin flygbiljett till västindien för att få det enda sätet på BA-planet som gick att fälla ner 90 grader istället för 80-85.

Samma person "var tvungen" att åka till ett lyxspa i Thailand efter västindienresan, efter som hon partajade för mycket där och kände sig lite trött när hon kom hem.


Ja de är helt plana (180 grader). Dock så finns det en "nyare" business class på BA där det är skönare stoppning och lite mer armbågsutrymme i sängläget. Men 50000 kr ska man inte behöva betala. Bokar man i tid så kan man få rejält med rabatt även på business class. Men det är ändå tre-fyra gånger dyrare än ekonomiklass.
#426 2008-09-05, 20:19
TroyMcLure
Läste att ett flygbolag i Singapore börjat köra med sängkupér i business class. Verkar helt okej att stänga till helt och sova hela flygningen.

Fast känns trotsallt rätt onödigt att betala 3-4 ggr mer för en resa när man kommer fram lika snabbt som alla andra nu när inte Concorde finns längre. Är inte så kräsen. Så överdrivet obekvämt är det knappast att flyga ekonomiklass. Fast är man otränad, extremt lång eller fet blir det ju ett problem.
#427 2008-09-05, 23:21
ksv
Ursprungligen postat av Hardcore Junky
Det är som små vingar som fälls upp och ner på själva vingarna och under dessa så har jag sett att det döljer sig oerhört mycket kablar av olika slag.
Du tänker nog på spoilers.

Ursprungligen postat av Hardcore Junky
Med tanke på hur avancerat ett flygplan är så brukar jag tänka att vad händer om det är fel på en av alla dessa kablar? Märker man det direkt i så fall? Finns det något säkerhetssystem som till 99.9 % kan garantera att allt fungerar?
Alla vitala system har varnings- och kontrollsystem inbyggda.
Dessutom har man två- eller tredubbelt av det mesta.

Ursprungligen postat av Hardcore Junky
Eller är det vanligt att det faktiskt är någon enstaka funktion som inte fungerar men att man flyger ändå då funktionen inte är direkt avgörande varken under en vanlig flygtur eller nödsituation?
Ja, nästan alltid.
Jag skrev lite om det i tråden om Spanairolyckan.

Ursprungligen postat av Apelsinen
Tänkte på en grej när vi flög hem igår, "mötte" ett annat plan i luften och efter typ 5 sekunder så flög vi genom "molnen" som planen släpper ut ibland. Tänkte mest om det är så mycket plan i luften hela tiden att man ofta möts med så korta intervaller?
Nej, inte så tätt. Jag tror bijjer skrev tidigare i tråden om vilka minimiseparationer som gäller.

Ursprungligen postat av Lobengula
Vad jag tror menas är de ljud som låter som en högfrekvent borr, kanske 2-3 sekunder och några upprepningar. Kan ju vara klaffarna men det är mer dovt och uttdraget ljud?
Jag tycker det låter som klaffar. Åtminstone om det är i samband med start eller landning. Det är ju ganska stora ytor som vevas ut, så det tar normalt några sekunder mellan varje läge.
Nu har jag aldrig flugit Airbus, men egentligen finns det väl inte så mycket mer än klaffar och landningsställ att välja på.

Ursprungligen postat av Plarre
För nån månad sedan åkte jag inrikesflyg i södra Egypten (EgyptAir).
............
Var det en riskfylld landning eller var det bara jag som passagerare som tyckte att det verkade som en väldigt oproffesionell och vågad landning?
Det kan vara ganska svårt att avgöra som passagerare.
Men EgyptAir har ju en avskräckande historia: http://www.airsafe.com/events/airlines/egyptair.htm

Ursprungligen postat av Coolcitte
Om han landar efter halva banan, och studsar och dessutom fullföljer landningen (normal procedur när efter ett par studsar är väl Go Around?)
Definitivt, go around är det enda rätta.
#428 2008-09-06, 13:06
sleinad
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag har förmånen att oftast åka business class. Det gör en stor skillnad. Incheckningen går snabbare även om skillnaden inte är så stor nu då alla kan checka in på internet.

Ibland finns det en snabbfil till säkerhetskontrollen, varierar mellan flygplatser. Finns inte på svenska flygplatser men väl på t.ex. Heathrow. Lounge-access är guld värt i stället för att trängas ute i terminalen. Möjlighet att duscha och byta om före/efter långresor gör att man känner sig fräschare.
.


Joho då, det finns visst på Arlanda.
SAS-fast track får du gå igenom om du åker business med valfritt Star Alliance-bolag (eller om det bara är SAS och Lufthansa, kommer inte ihåg riktigt) och oftast finns också en egen boardingkö vid gaten så du kommer på först också.
Sjukt nice!
#429 2008-09-06, 14:47
Lotrug
lite kul det där med businessclass, finns ju 2 st gångar vid boardningen, en med en fin matta och en utan.

businessfolket fick gå på mattan, vi andra fick gå på den utan

kul o betala 4 ggr mer för en matta
#430 2008-09-06, 15:19
Ursprungligen postat av sleinad
Joho då, det finns visst på Arlanda.
SAS-fast track får du gå igenom om du åker business med valfritt Star Alliance-bolag (eller om det bara är SAS och Lufthansa, kommer inte ihåg riktigt) och oftast finns också en egen boardingkö vid gaten så du kommer på först också.
Sjukt nice!


Ja det stämmer. Det finns en fasttrack längst bort i term 5 vid SAS-diskarna, glömde bort den

Jag flyger oftast från term 2 och där finns inga fördelar men och andra sidan så brukar det inte vara någon längre kö så det gör inte så mycket.
#431 2008-09-06, 22:31
Hardcore Junky
Ikväll:

Luftens gigant: att bygga Airbus A380, Discovery, 23:00-00:00.

"Medan flygplansdelarna sätts ihop på A380 utförs dramatiska tester på de Rolls-Royce-motorer som ska driva planet. Och på landningshjulen som måste kunna bära upp dess enorma tyngd."

Den måste man nästan kolla på.
#432 2008-09-06, 22:51
Coolcitte
Ursprungligen postat av Hardcore Junky
Ikväll:

Luftens gigant: att bygga Airbus A380, Discovery, 23:00-00:00.

"Medan flygplansdelarna sätts ihop på A380 utförs dramatiska tester på de Rolls-Royce-motorer som ska driva planet. Och på landningshjulen som måste kunna bära upp dess enorma tyngd."

Den måste man nästan kolla på.


Dom har kört det om och om igen hela sommaren på Discovery Science.
Otroligt kul att se när fransmännen ska försöka sätta ihop något och allt bara krånglar (dom får en hel del problem med landningställen).
Men slutresultatet blir ju bra iallafall