Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#457 2008-09-11, 19:16
Red_Sea
Ursprungligen postat av bijjer
Nu kanske du tycker att jag är lite tråkig och onödigt jobbig, men om jag alltid skulle acceptera vem som helst där framme lär det till slut finnas en risk att jag får ångra det.


Absolut inte Jag förstår vilket stort ansvar ni herrar har inne i cockpit och hur många människors liv ni har i era händer. Så med andra ord skulle jag tänka precis som dig.

Om jag skulle jobba som pilot så skulle jag nog vara ganska kritisk till att plocka in andra människor i cockpit p.g.a säkerheten och att min styrman och jag vill vara ifred under start och landning. Men ibland skulle jag kunna ta in någon liten pojke eller så, varför inte? Det är ju isåfall en sån grej de lever på hela livet sedan att ha varit inne i cockpit och fått tittat.
#458 2008-09-11, 20:12
flows
Ursprungligen postat av Red_Sea
Absolut inte Jag förstår vilket stort ansvar ni herrar har inne i cockpit och hur många människors liv ni har i era händer. Så med andra ord skulle jag tänka precis som dig.

Om jag skulle jobba som pilot så skulle jag nog vara ganska kritisk till att plocka in andra människor i cockpit p.g.a säkerheten och att min styrman och jag vill vara ifred under start och landning. Men ibland skulle jag kunna ta in någon liten pojke eller så, varför inte? Det är ju isåfall en sån grej de lever på hela livet sedan att ha varit inne i cockpit och fått tittat.


Därför att Kalle-Terrorist tar med sitt (kidnappade?) barn som ursäkt för att kunna kniva ihjäl pilot?
#459 2008-09-11, 21:40
sleinad
Ursprungligen postat av Red_Sea
Hallå, bijjer och ksv kan ni ge mig tips på hur man kommer in i cockpit och får vara med under start och landning?


Det bästa tipset är nog att ta anställning på ett flygbolag. Då har du nog störst chans att få åka i cockpit.
#460 2008-09-14, 16:05
Fettogubben
Ursprungligen postat av bijjer
Menar du rohypnol? Nu har jag ingen aning om hur det medlet fungerar, men som man har läst i diverse artiklar och även på forumet så är det en ganska labil drog?

Jag rekommenderar inte att göra det, dels för din egen skull, dels för dina medpassagerares och besättningen skull. Skulle någonting hända och det är ditt fel kan du räkna med grova repressalier från diverse olika myndigheter beroende på var i världen du är och flyger.

Flygrädslan tror jag det kan bli svårt att övervinna helt, det brukar inte spela så stor roll hur mycket statistik man läser om hur säkert det är att flyga, det är inte där skon klämmer.
Ibland brukar passagerare fråga våra värdinnor om de får hälsa på oss i cockpit innan start, eftersom de är flygrädda då, och det säger de hjälper lite grand. Du kan alltid fråga det, men det kan hända att piloterna är för upptagna just då, och det är nog större chans på ett flygplan med under 100 passagerare, än ett charterplan fyllt med 300.



Tack för ditt svar!
Precis, det var Rohypnol jag menade. Nja, den är labil när man blandar med ex. alkohol, enligt mig. Men sak samma.
Då ska jag försöka hälsa på piloterna nästa gång jag flyger, tack så mycket för tipset!

En fråga angående hur det ser ut i cockpiten, eller ja, utanför. När ni är högt uppe, hur ser det ut då utanför? Ser det ut såhär ungefär;
http://www.freshgasflow.com/images/flight401_images/a340_cockpit.jpg

Är det bara blått? Ponera att det är fint väder, inte så mycket moln etc. Hur långt fram ser ni då?

Dumma frågor, vad vet jag. Men jag är bara nyfiken.
#461 2008-09-14, 16:40
Coolcitte
Ursprungligen postat av Fettogubben
Tack för ditt svar!
Precis, det var Rohypnol jag menade. Nja, den är labil när man blandar med ex. alkohol, enligt mig. Men sak samma.
Då ska jag försöka hälsa på piloterna nästa gång jag flyger, tack så mycket för tipset!

En fråga angående hur det ser ut i cockpiten, eller ja, utanför. När ni är högt uppe, hur ser det ut då utanför? Ser det ut såhär ungefär;
http://www.freshgasflow.com/images/flight401_images/a340_cockpit.jpg

Är det bara blått? Ponera att det är fint väder, inte så mycket moln etc. Hur långt fram ser ni då?

Dumma frågor, vad vet jag. Men jag är bara nyfiken.


Det beror ju på vilken höjd du flyger, men moln ser man ju nästan alltid, och kanske andra flygplan om det finns några i närheten.
Om det är molnfritt och dag så ser man väl typ "så långt ögat når"
Cockpiten på bilden är inte tagen uppe i luften (är jag rätt säker på, utan det står parkerat framför en blå skärm, eller så har dom helt enkelt redigerat bilden.
#462 2008-09-15, 13:31
sleinad
Ursprungligen postat av Coolcitte
Det beror ju på vilken höjd du flyger, men moln ser man ju nästan alltid, och kanske andra flygplan om det finns några i närheten.
Om det är molnfritt och dag så ser man väl typ "så långt ögat når"
Cockpiten på bilden är inte tagen uppe i luften (är jag rätt säker på, utan det står parkerat framför en blå skärm, eller så har dom helt enkelt redigerat bilden.


Hur som helst så saknas det piloter. Då är det ju inte så bra om den är i luften
#463 2008-09-15, 13:42
exerd
Är det lika säkert att flyga med ryanair som med alla andra?

Flyger till spanien från skavsta på onsdag...
#464 2008-09-15, 13:48
sleinad
Ursprungligen postat av exerd
Är det lika säkert att flyga med ryanair som med alla andra?

Flyger till spanien från skavsta på onsdag...


Såvitt jag vet har Ryanair endast varit med om en incident. Då trodde personalen att en motor var i brand, men så var inte fallet. Planet evakuerades och inget mer hände.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ryanair#Accidents_and_incidents
Ryanair är således mycket säkert att flyga med.
#465 2008-09-15, 15:10
Hardcore Junky
Jag kom hem igår efter en resa utomlands. Det var inga som helst problem med att flyga och det är tack vare denna tråd! Fantastiskt.
#466 2008-09-15, 18:50
alex1987
Ursprungligen postat av sleinad
Såvitt jag vet har Ryanair endast varit med om en incident. Då trodde personalen att en motor var i brand, men så var inte fallet. Planet evakuerades och inget mer hände.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ryanair#Accidents_and_incidents
Ryanair är således mycket säkert att flyga med.


Ryanair kanade av banan i frankrike en gång (Pga regn) , dock vart det bara materialla skador på planet, Ryanair satte passagerarna på en buss till en intilligande lygplats och flög ner ett reservplan från stansted så vart det inte mer med det...

http://www.ryanair.com/site/EN/notices.php?notice=gops&code=080321-L...
#467 2008-09-19, 15:34
Golliwogg
En fråga till piloterna i tråden:
Låt oss säga att man bemästrar Flight Simulator X fullt ut och flyger en 747-400 från Frankfurt till Bangkok utan problem och helt enligt programmets riktlinjer och instruktioner. Man lyfter, flyger, landar och taxar med perfektion.

Går det ens att jämföra med att flyga ett riktigt plan om man bortser från yttre faktorer som att man inte sitter i en riktig cockpit etc?
#468 2008-09-19, 17:31
Coolcitte
Ursprungligen postat av Golliwogg
En fråga till piloterna i tråden:
Låt oss säga att man bemästrar Flight Simulator X fullt ut och flyger en 747-400 från Frankfurt till Bangkok utan problem och helt enligt programmets riktlinjer och instruktioner. Man lyfter, flyger, landar och taxar med perfektion.

Går det ens att jämföra med att flyga ett riktigt plan om man bortser från yttre faktorer som att man inte sitter i en riktig cockpit etc?


Kolla bakåt i tråden. Ksv har svarat på den frågan innan, och jag har för mig att han sade något i stil med: att så länge du flyger små propellerplan är FSX realistiskt, men när man går över till att flyga stora plan är det inte alls lika realistiskt.