Ursprungligen postat av Provokatör
Det blir ju inte ens 13 timmar i veckan, går det inte att klämma ur lite mer tid?
Det högsta lagliga är 900h per år.
Det beror på flygbolaget och typen av operation om det är möjligt att komma upp till det. Flygtid är ju inte samma som arbetstid.
Ursprungligen postat av December
Och så har man lärt sig att det ytterst sällan är planet i sig det är fel på. Antingen klantar sig markpersonalen, eller någon tekniker/reparatör, eller piloterna
I regel krävs det en hel kedja av fel för att det ska bli en olycka.
Men det är både intressant och lärorikt att studera tidigare olyckor och incidenter.
Ursprungligen postat av December
för ofta beror olyckorna på vädret (dålig sikt och starka vindar).
Vädret i sig orsakar inga olyckor. Är vädret dåligt höjer man bara marginalerna.
Ursprungligen postat av Klevis
Varför finns ens piloter i dagens moderna flygplan? Med tanke på all teknik och teknologi borde de ju kunna klara att flyga utan mänsklig assistans.
Med systemen som används idag kan flygplanen inte ens starta själva.
Rent tekniskt vore det möjligt att flyga från A till B under utan mänsklig assistans under gynnsamma förhållanden, men inte på ett säkert sätt.
Jag har tidigare i tråden beskrivit de stora begränsningar som finns i dagens autopiloter och varför man oftast landar manuellt.
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag har en uppföljningsfråga på denna. Hur räknas flygtimmar? Är det när hjulen lättar från marken till dess att man landar?
Man räknar blocktimmar, vilket innebär tiden från det att flygplanet börjar taxa tills dess det står stilla på gaten efter landning.