Ursprungligen postat av Hardcore Junky
Har du spelat MS Flight Simulator någon gång?
Flygsimulatorer är kul. Det var när flygsimulatorer började komma till hemdatorer (Sinclair Spectrum på 80-talet) jag rusade iväg och köpte en dator för sparpengarna.
Ursprungligen postat av Hardcore Junky
Vad tycker du om det i så fall?
Det är såklart det närmaste man kan komma verkligheten med en PC. Åtminstone är simuleringen av mindre plan ganska bra.
Jag har den visserligen inte installerad nu, men sist jag testade saknades en del av sådant jag skulle önska, fast den diskussionen hör snarare hemma under sektionen för datorspel.
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag har precis kommit hem från en långflygning. Över Heathrow började jag fundera på antikollisionssystemet TCAS. Hur får den indata? Är det en radar längst fram på planet eller är det marksänd information? Typ den man ser på flygradar.nu fast mer exakt.
Nej, det är varken mark- eller radarbaserat. Flygplanens transpondrar kommunicerar med varandra.
Ursprungligen postat av Lobengula
På väg från London så hade vi 200 knop medvind och det blev en imponerande hastighet (relativt marken) på 995 km/h. Det var en Airbus 320. Vad är den högsta markhastighet som ni piloter upplevt?
995 km/h låter väldigt lite med en medvind på 370 km/h. Inte åkte ni väl omkring i mach 0.58 med en A320?
200 knop är mycket, det är ytterst sällan man ser mer än så.
Mach 0.8 på FL360 är ca 850 km/h och med 200 knops medvind blir markhastigheten 1220 km/h, det väl ungefär något sådan man kan se som allra mest.
Här kan man annars titta på vindhastigheten i jetströmmarna om man tittar på SWC-kartorna:
http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_Bred____16637.aspx
På Sverigekartan står vindhastigheten i klartext, på de andra ser man det på antalet taggar. En fet tagg motsvarar 50 knop och en smal 10.