Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#385 2008-09-03, 16:46
Jag har precis kommit hem från en långflygning. Över Heathrow började jag fundera på antikollisionssystemet TCAS. Hur får den indata? Är det en radar längst fram på planet eller är det marksänd information? Typ den man ser på flygradar.nu fast mer exakt.

På väg från London så hade vi 200 knop medvind och det blev en imponerande hastighet (relativt marken) på 995 km/h. Det var en Airbus 320. Vad är den högsta markhastighet som ni piloter upplevt?
#386 2008-09-03, 17:31
ksv
Ursprungligen postat av Hardcore Junky
Har du spelat MS Flight Simulator någon gång?
Flygsimulatorer är kul. Det var när flygsimulatorer började komma till hemdatorer (Sinclair Spectrum på 80-talet) jag rusade iväg och köpte en dator för sparpengarna.

Ursprungligen postat av Hardcore Junky
Vad tycker du om det i så fall?
Det är såklart det närmaste man kan komma verkligheten med en PC. Åtminstone är simuleringen av mindre plan ganska bra.

Jag har den visserligen inte installerad nu, men sist jag testade saknades en del av sådant jag skulle önska, fast den diskussionen hör snarare hemma under sektionen för datorspel.

Ursprungligen postat av Lobengula
Jag har precis kommit hem från en långflygning. Över Heathrow började jag fundera på antikollisionssystemet TCAS. Hur får den indata? Är det en radar längst fram på planet eller är det marksänd information? Typ den man ser på flygradar.nu fast mer exakt.
Nej, det är varken mark- eller radarbaserat. Flygplanens transpondrar kommunicerar med varandra.

Ursprungligen postat av Lobengula
På väg från London så hade vi 200 knop medvind och det blev en imponerande hastighet (relativt marken) på 995 km/h. Det var en Airbus 320. Vad är den högsta markhastighet som ni piloter upplevt?
995 km/h låter väldigt lite med en medvind på 370 km/h. Inte åkte ni väl omkring i mach 0.58 med en A320?

200 knop är mycket, det är ytterst sällan man ser mer än så.

Mach 0.8 på FL360 är ca 850 km/h och med 200 knops medvind blir markhastigheten 1220 km/h, det väl ungefär något sådan man kan se som allra mest.


Här kan man annars titta på vindhastigheten i jetströmmarna om man tittar på SWC-kartorna:
http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_Bred____16637.aspx

På Sverigekartan står vindhastigheten i klartext, på de andra ser man det på antalet taggar. En fet tagg motsvarar 50 knop och en smal 10.
#387 2008-09-03, 17:51
Red_Sea
Vad är det längsta du har flygit utan mellanlandning?

Innan avgång, hur långt innan samlas du och styrman för att prata igenom dagens flygsträcka?
#388 2008-09-03, 18:40
gutegirl
Hej flygfän!
Jag ska flyga till Amsterdam på fredag och är lite förkyld. I vanliga fall brukar jag inte ha problem med lock för örat och sånt när jag flyger, men när jag är förkyld kan det bli jobbigt i båda öra och bihåla. Har ni några tips på vad man kan göra? Hjälper det med nässpray och så?
#389 2008-09-03, 18:47
flows
Ursprungligen postat av gutegirl
Hej flygfän!
Jag ska flyga till Amsterdam på fredag och är lite förkyld. I vanliga fall brukar jag inte ha problem med lock för örat och sånt när jag flyger, men när jag är förkyld kan det bli jobbigt i båda öra och bihåla. Har ni några tips på vad man kan göra? Hjälper det med nässpray och så?


Dessa ska tydligen fungera bra mot lock för öronen:
http://www.resklar.se/se/art/oronpluggar-earplanes.php
#390 2008-09-03, 18:53
gutegirl
Ursprungligen postat av flows
Dessa ska tydligen fungera bra mot lock för öronen:
http://www.resklar.se/se/art/oronpluggar-earplanes.phphttp://www.resklar...


Länken verkar inte funka, men jag antar att du menar sådana där öronproppar som det liksom är hål i, heller hur man nu ska säga. De provade min son i våras.
Men jag tror inte de hjälper för bihålorna?
#391 2008-09-03, 18:55
flows
Ursprungligen postat av gutegirl
Länken verkar inte funka, men jag antar att du menar sådana där öronproppar som det liksom är hål i, heller hur man nu ska säga. De provade min son i våras.
Men jag tror inte de hjälper för bihålorna?


Länken är fixad nu.

Tja, jag vet inte - men allt det där hänger väl ihop?

Hoppas någon har ett bättre svar
#392 2008-09-03, 19:54
ksv
Ursprungligen postat av Red_Sea
Vad är det längsta du har flygit utan mellanlandning?
Drygt 11h tror jag.

Ursprungligen postat av Red_Sea
Innan avgång, hur långt innan samlas du och styrman för att prata igenom dagens flygsträcka?
En timma. Sånt kan variera beroende på flygbolag och typ av flygning.
Inför en atlantflygning finns det mer att ta hänsyn till än inför en kort inrikesflygning.

Ursprungligen postat av gutegirl
Jag ska flyga till Amsterdam på fredag och är lite förkyld. I vanliga fall brukar jag inte ha problem med lock för örat och sånt när jag flyger, men när jag är förkyld kan det bli jobbigt i båda öra och bihåla. Har ni några tips på vad man kan göra? Hjälper det med nässpray och så?
Ja, jag brukar använda det när jag är förkyld och ska flyga.
Duschar man på med lite nässpray så att näsroten blir fri, tycker jag det även brukar lindra problem med bihålorna.
#393 2008-09-03, 21:24
Red_Sea
Den nya Airbus A380 som har tillverkats. Om inte jag minns fel så kan den flyga utan mellanlandning från Singapore till New York, rätt eller fel?

Men hur långt, kan denna flyga utan mellanlandning? Vi tar ett exempel, kan A380 lyfta från Arlanda och flyga österut och landa i New York utan att mellanlanda, eller kan planet som längst flyga till Los Angeles utan mellanlandning om man tänker som jag satt att planet startar på Arlanda och flyger österut?
#394 2008-09-03, 22:29
gutegirl
tack för svar hörrni! HÄr ska sprejas!
#395 2008-09-03, 22:30
gutegirl
Ursprungligen postat av Red_Sea
Den nya Airbus A380 som har tillverkats. Om inte jag minns fel så kan den flyga utan mellanlandning från Singapore till New York, rätt eller fel?

Men hur långt, kan denna flyga utan mellanlandning? Vi tar ett exempel, kan A380 lyfta från Arlanda och flyga österut och landa i New York utan att mellanlanda, eller kan planet som längst flyga till Los Angeles utan mellanlandning om man tänker som jag satt att planet startar på Arlanda och flyger österut?


Jag såg ett program på Discovery om det planet, tydligen ska planet kunna göra en 18 timmarsresa utan att mellanlanda nånstans.
#396 2008-09-03, 22:32
Red_Sea
Ursprungligen postat av gutegirl
Jag såg ett program på Discovery om det planet, tydligen ska planet kunna göra en 18 timmarsresa utan att mellanlanda nånstans.


Varför då bygga ett plan som är sämre än Qantas Airways B747 som flyger nonstop från Europa till Australien vilket är ca 32 timmar? Vet av egen erfarenhet när jag flög till Australien. Då flög vi från London direkt till Sydney, vilket tog lite över 30 timmar och vi mellanlandade inte.