Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#481 2008-09-25, 10:48
Sunner
Jag fick den här av en kompis, och måste ju bara fråga våra kära piloter om ni har någon kommentar?
http://www.youtube.com/watch?v=_yUN6JxHRMc&eurl=
Fanns lite nyhetsklipp om det hela också, t.ex här:
http://www.youtube.com/watch?v=R_RfezM90PE
Någon från Air China kommenterade att "He didn't use the standard RKO language, that's why the pilot didn't catch the actual meaning".

Låter lite tunnt i mina öron, piloter torde väl ändå kunna begripa basal engelska?

Någon som har råkat ut för något liknande?
#482 2008-09-26, 14:27
bijjer
Ursprungligen postat av Sunner
Jag fick den här av en kompis, och måste ju bara fråga våra kära piloter om ni har någon kommentar?
http://www.youtube.com/watch?v=_yUN6JxHRMc&eurl=
Fanns lite nyhetsklipp om det hela också, t.ex här:
http://www.youtube.com/watch?v=R_RfezM90PE
Någon från Air China kommenterade att "He didn't use the standard RKO language, that's why the pilot didn't catch the actual meaning".

Låter lite tunnt i mina öron, piloter torde väl ändå kunna begripa basal engelska?

Någon som har råkat ut för något liknande?


Just det här fallet måste jag säga att det är språket och radiokunnandet som brister hos Air Chinas piloter. De första instruktionerna är standardfraseologi "Right on Juliet, hold short of Mike Alpha."

Den är väl den andra delen om frågan huruvida de är klara att få taxa till sin gate som Air Chinas talesperson(?) menar att Kennedy ground inte använts standardfraseologi. Dock finns det ingen standardfraseologi för att ställa den frågan, och ICAOs regelverk säger att när det inte finns någon standard, skall man ställa frågan i "Plain language" vilket han också gör.

Däremot har jag sett ett antal andra klipp från youtube där amerikaner gör sig lustiga över att öst-piloter (och även en del europeiska) har svårt att hänga med i radiopratet på amerikanska flygplatser, men det beror oftast mer på att flygledare samt piloter i USA i ganska hög usträckning använder slanguttryck och egna "standards" samt pratar väldigt fort och ibland otydligt.

Man skulle lika gärna kunna lägga upp lite radiotrafik från Arlanda eller Sweden control när jänkarna är här, ibland har de svårt att hänga med på den standard vi använder (som förstås är den korrekta )
#483 2008-09-26, 14:47
exerd
När vi var på väg mot landade i skavsta förra veckan sprutade det ut vätska ur toppen på vingarna i någon minut. Det var en stor stråle och det sprutade oavbrutet. Vad var detta?
#484 2008-09-26, 15:54
Sunner
Ursprungligen postat av bijjer
Just det här fallet måste jag säga att det är språket och radiokunnandet som brister hos Air Chinas piloter. De första instruktionerna är standardfraseologi "Right on Juliet, hold short of Mike Alpha."

Den är väl den andra delen om frågan huruvida de är klara att få taxa till sin gate som Air Chinas talesperson(?) menar att Kennedy ground inte använts standardfraseologi. Dock finns det ingen standardfraseologi för att ställa den frågan, och ICAOs regelverk säger att när det inte finns någon standard, skall man ställa frågan i "Plain language" vilket han också gör.

Däremot har jag sett ett antal andra klipp från youtube där amerikaner gör sig lustiga över att öst-piloter (och även en del europeiska) har svårt att hänga med i radiopratet på amerikanska flygplatser, men det beror oftast mer på att flygledare samt piloter i USA i ganska hög usträckning använder slanguttryck och egna "standards" samt pratar väldigt fort och ibland otydligt.

Man skulle lika gärna kunna lägga upp lite radiotrafik från Arlanda eller Sweden control när jänkarna är här, ibland har de svårt att hänga med på den standard vi använder (som förstås är den korrekta )


Hur pass allvarligt skulle något liknande kunna bli i värsta fall?
T.ex när ground control frågar om han har fått klartecken att taxa till gate och AC-piloten verkar tolka det som att han ska taxa, där låter ju GC onekligen ganska stressad.
Ponera att AC-piloten nu hade varit så pass usel på engelska att han inte ens begrep vad GC sa när den senare upprepade att det var en fråga och att han skulle hålla sin nuvarande position.
Hur hade det kunnat sluta rent teoretiskt? Då bortsett från allt för fantasifulla teorier om att piloten hade planer på att aktivt sabotera något eller dylikt
Själv begrep jag knappt ett ord av vad piloten sa, och ändå så talar jag engelska med ett flertal nationaliteter via jobbet i stort sett varje vecka.
Detta har stundom inkluderat kineser, och de jag har talat med har varit avsevärt bättre än sådär på engelska.

Angående den andra videon så läste jag ett par av komentarerna på YT, och personen från Air China som uttalade sig var tydligen just en instruktör som ska lära piloterna engelska, och hans egen engelska var ju inte direkt något att hänga i julgran heller...
En annan kommentar länkade till en rapport där det stod att(och nu tar jag siffrorna ur minnet, men de bör vara ganska korrekta) AC har ~7400 piloter, av dessa hade ~750 gått kurs i engelska, och av dessa hade i sin tur enbart ~650 klarat sig.
Det faktum att AC verkar komma med bortförklaringar istället fär att erkänna att de har brister är ju inte heller så värst förtroendeingivande.
Vad tror du/ni, nu när Kina börjar bli rikare och kineserna därmed kan antas ge sig ut i världen i större utsträckning, kommer det att bli ett stort problem? Eller är det redan det för all del?
#485 2008-09-26, 16:45
Coolcitte
Ursprungligen postat av exerd
När vi var på väg mot landade i skavsta förra veckan sprutade det ut vätska ur toppen på vingarna i någon minut. Det var en stor stråle och det sprutade oavbrutet. Vad var detta?


Vortex eller kondens-strimma kallas det. Googla på det så får du en förklaring.
#486 2008-09-26, 17:02
bijjer
Ursprungligen postat av Sunner
Hur pass allvarligt skulle något liknande kunna bli i värsta fall?

I just det här fallet tror jag inte att det hade kunnat bli alltför allvarligt. Även om piloten inte förstod frågan så lär man inte taxa planet rakt in i en terminalbyggnad eller ett annat flygplan.
I situationer på marken är det allvarligaste som kan hända att personer som befinner sig i flygplanets närhet kan skadas eller omkomma, det var en incident på Arlanda förra året med en B747 som taxade in i en s.k. pushback truck. Lyckligtvis skadades ingen den gången. Rapporten kan läsas här.

I luften kan språkförbristningar samt olika standarder för procedurer leda till katastrofala följder. För några år sedan hände en mid-air collision över södra Tyskland där ett passagerarplan från Ryssland och ett DHL fraktplan på grund av att Europeiska piloter och Ryska piloter hade fått olika utbildning hur man ska tolka en situation där TCAS aktiveras för att förhindra en olycka. Då var det inte direkt språkproblemen som låg bakom, men det visar ändå på vad som kan hända när alla inte "talar samma språk" i termer av hur man ska agera i lufthaven.

Ursprungligen postat av Sunner
Vad tror du/ni, nu när Kina börjar bli rikare och kineserna därmed kan antas ge sig ut i världen i större utsträckning, kommer det att bli ett stort problem? Eller är det redan det för all del?


ICAO har nyligen utfärdat nya krav vad gäller språkkunnande för att få flyga och prata radio i internationella luftrum, där standarden är tänkt att vara relativt hög. Dock finns ett problem idag att det är den nationella myndigheten som utför tester på piloterna, vilket lätt kan leda till att länder som ligger långt efter inte håller hårt på detta.
Kinas luftfartsverk vill knappast säga att, "Nää, 90% av våra piloter får inte flyga internationellt längre, synd, vi får lägga ner trafiken."
Däremot tror jag att det på sikt kommer leda till att fler länder med sämre språkkunskaper utbildas och kommer ikapp.
#487 2008-09-26, 21:37
Tystnad
Ursprungligen postat av ksv
Förr navigerade man helt och hållet med hjälp av radiofyrar men idag går man mer och mer över till RNAV.



Mycket intressant tråd tack

Radiofyrar ja... Hur funkade det förr igentligen ,var det enbart flygfälten som hade radiofyrar ? när kom dessa (år)?

Läste i en bok om en tragisk händelse som utspelade sig i Libyen under WW2.Piloterna missade en radiofyr och fortsatte ovetandes ut i öknen ,bränslet tog slut och dem lyckades nödlanda men dog 14 dagar senare av vätskebrist.

Kina: Har ni hört talas om att det händer att vissa flighter avgår före planerad avgång?

En jag känner påstod detta hänt hans kollegor på jobb i Kina ett par gånger ,folk som var försenade till flygplatsen ,men ändå kommit i ca 1 timme före avgång ,bara för att få reda på att planet just har lyft
#488 2008-09-26, 22:44
HORPATTE
Ursprungligen postat av ksv
Ingenting.
Regeln finns förmodligen för att man vill ta det säkra före det osäkra.
Dessutom vill man ha passagerarnas uppmärksamhet under start och landning, som är de mest kritiska faserna.

Inte helt rätt där, pratar man i mobiltelefon kan det störa radion som man pratar med flygtorn med.

mvh horpatte
#489 2008-09-26, 22:46
Red_Sea
Ursprungligen postat av HORPATTE
Inte helt rätt där, pratar man i mobiltelefon kan det störa radion som man pratar med flygtorn med.


Ingenting annat händer? Varför får man då inte prata i mobiltelefon eller start?
#490 2008-09-26, 23:16
HORPATTE
Ursprungligen postat av Red_Sea
Ingenting annat händer? Varför får man då inte prata i mobiltelefon eller start?

Nu har jag precis börjat med min pilot utbildning. Men när man får reda på flera saker från flygtornet, taxibana, startbana, trycket i nuläget, vindens styrka och riktning från flygtorent kan det vara ganska jobbigt om något pipande ljud stör en

Men nu måste jag ställe en fråga till ksv. Jag går just nu i trean i Arvidsjaur och tar studenten -09. Hur hade du gjort om du var jag nu? Hade du väntat ett år och sen sökt påbyggnaden i Västerås? (Man kommer antagligen inte in direkt). Eller hade du betalat utbildning själv direkt och börjat söka jobb? Samt var är det lättast att få jobb just nu när man inte har flera 1000 flygtimmar?

mvh horpatte
#491 2008-09-27, 01:35
ksv
Ursprungligen postat av Tystnad
Radiofyrar ja... Hur funkade det förr igentligen ,var det enbart flygfälten som hade radiofyrar ? när kom dessa (år)?
Nej, radiofyrar finns och har funnits på fler ställen.
Hittade förresten en intressant historiesammanfattning här.

Ursprungligen postat av HORPATTE
Inte helt rätt där, pratar man i mobiltelefon kan det störa radion som man pratar med flygtorn med.
Inte passagerarnas mobiltelefoner.
Men visst, lägger man sin egen telefon på vissa ställen i cockpit kan det ju knäppa så som det gör om man lägger en mobiltelefon intill en radio.

Ursprungligen postat av HORPATTE
Men nu måste jag ställe en fråga till ksv. Jag går just nu i trean i Arvidsjaur och tar studenten -09. Hur hade du gjort om du var jag nu? Hade du väntat ett år och sen sökt påbyggnaden i Västerås? (Man kommer antagligen inte in direkt). Eller hade du betalat utbildning själv direkt och börjat söka jobb?
Flygtokig som jag är, hade jag inte väntat en sekund.
Ska du komma före alla som väntar på bättre tider bör du vara helt klar och helst ha hunnit skrapa ihop lite timmar när vändningen i branschen kommer.

Ursprungligen postat av HORPATTE
Samt var är det lättast att få jobb just nu när man inte har flera 1000 flygtimmar?
Ju mindre flygbolag och ju mindre flygplan, desto lättare. Men begränsa dig inte till Sverige bara!
#492 2008-09-27, 01:43
Red_Sea
Ursprungligen postat av ksv
Ju mindre flygbolag och ju mindre flygplan, desto lättare. Men begränsa dig inte till Sverige bara!


Skyways? Är det ett alternativ för personen? Skulle du rekommendera det?