Ursprungligen postat av Lobengula
Jag tror jag begriper men vilken mätare är det då som visar dynamiska trycket, är det IAS?
Ja, det är vad som visas och det är också det man är mest intresserad av som pilot.
Ursprungligen postat av Lobengula
På IAS minskas ju "max" i och med stigande höjd. Vet inte om det är någon flygsim feature. Jag kan alltså ha 300 knop på 10000 fot men inte på 30000 fot då börjar overspeed att tjuta.
Det ska vara så. På hög höjd är IAS alltid lågt, så där är man begränsad på uppsidan av mach-talet. Man vill ju inte råka passera ljudvallen.
Fenomenet att man på hög höjd samtidigt ligger nära stallfart p.g.a. låg IAS och nära max mach-tal, kallas för
coffin corner.
Ursprungligen postat av Lobengula
Så i min enkla hjärna betyder det snarare att det är TAS som är dynamiska trycket?
Nej, TAS är den verkliga hastigheten genom lufthavet. Den tunna luften på hög höjd gör att det dynamiska trycket mot flygplanet (och vingarnas lyftkraft) blir lågt trots att man dundrar fram i 800 km/h.
Ursprungligen postat av zaver
Kan ni nämna några flygplatser där piloten måste ha specialträning för att få landa?
Kan ni bekräfta att Funchal (Madeira) är en av dem?
Ja, har både postat en bild och skrivit om det
här.
Turbulensen och den korta finalen gör att det fortfarande är speciellt, men efter att de byggde den nya banan är det betydligt större marginaler än förr.