Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#517 2008-10-12, 14:24
misswho
Man känner sig tramsig som tänker det värsta när man ska flyga :'(
Men går ändå inte få bort rädslan.
Hur är det tex när det är halt ute, kan ett flygplan få sladd vid landning eller start????
Jag har hört att i england finns det någon speciell kurs flygrädda kan gå på hos något av de större flygbolagen, finns det något liknande i sverige???
#518 2008-10-12, 14:25
misswho
Ursprungligen postat av misswho
Man känner sig tramsig som tänker det värsta när man ska flyga :'(
Men går ändå inte få bort rädslan.
Hur är det tex när det är halt ute, kan ett flygplan få sladd vid landning eller start????
Jag har hört att i england finns det någon speciell kurs flygrädda kan gå på hos något av de större flygbolagen, finns det något liknande i sverige???


Tack för svaren
#519 2008-10-12, 14:55
ksv
Ursprungligen postat av misswho
Man känner sig tramsig som tänker det värsta när man ska flyga :'(
Men går ändå inte få bort rädslan.
Det går nog inte, men förhoppningsvis kan vi hjälpa dig på vägen genom att svara på så många frågor som möjligt.

Ursprungligen postat av misswho
Hur är det tex när det är halt ute, kan ett flygplan få sladd vid landning eller start????
När de är halt åker en bil ut på banan ett par gånger i timman och mäter bromsvärdet. Är friktionen för dålig får man inte ens försöka starta eller landa.
Då vi har vinterförhållanden en stor del av året här i skandinavien vill jag nog påstå att vi är bland de bästa i världen att operera under sådana förhållanden (både piloter, markpersonal och organisation).

Ursprungligen postat av misswho
Jag har hört att i england finns det någon speciell kurs flygrädda kan gå på hos något av de större flygbolagen, finns det något liknande i sverige???
Ett prisvärt alternativ att börja med är paketet från flygtrygg.nu.
Jag vet inte hur det är nu, men de har tidigare även haft kurser.
#520 2008-10-12, 15:30
misswho
Tack för svaren
Jag tycker att det verkar som en bra början att kika på flygtrygg.nu
#521 2008-10-13, 16:16
Ursprungligen postat av ksv
Ställ in den på att visa indicated airspeed (IAS) så blir det som på riktiga flygplan.

GS = TAS + vinden.
True air speed är alltså hastigheten över marken om det är vindstilla.

Men det har man ingen större användning av att veta när man flyger, utan då används i praktiken IAS och MACH-tal.
Det man behöver veta är det dynamiska trycket mot flygplanet, t.ex. så man inte överskrider hastigheter för strukturell belastning av klaffar och så man vet hur nära stall man ligger.

Grovt sett kan man säga att IAS och TAS är samma vid havsytan vid standardatmosfär.
Befinner man sig däremot på 40000 fot kanske man avläser 240 knop (IAS) från hastighetsmätaren trots att man far fram med 430 knop (TAS).
Eftersom luften är tunn på hög höjd är det alltså fullt möjligt att samtidigt ligga nära både ljudets hastighet och stallhastigheten, vilket är en av anledningarna till att man är mer intresserad av det dynamiska trycket än den verkliga hastigheten.


Jag tror jag begriper men vilken mätare är det då som visar dynamiska trycket, är det IAS?

På IAS minskas ju "max" i och med stigande höjd. Vet inte om det är någon flygsim feature. Jag kan alltså ha 300 knop på 10000 fot men inte på 30000 fot då börjar overspeed att tjuta.

Så i min enkla hjärna betyder det snarare att det är TAS som är dynamiska trycket? Ja inte så viktigt men nyfikenheten tar aldrig slut
#522 2008-10-13, 17:42
zaver
Bästa tråden på Flashback?

Tack KSV, riktigt intressant läsning!


Har flygplanen någon radiokontakt med varandra? Typ snacka lite (med betoning på lite) skitsnack piloter/plan emellan när man ser ett annat plan i närheten. Borde inte vara någon säkerhetsrisk om ni har flygledningen på COM1 och sätter på COM2 och rattar in frekvensen för skitsnack
#523 2008-10-13, 19:10
zaver
Kom på en till fråga.

Kan ni nämna några flygplatser där piloten måste ha specialträning för att få landa?
Kan ni bekräfta att Funchal (Madeira) är en av dem?

Flög till Madeira och hade hört innan att inflygningen är rätt ball och inte blev det "bättre" av att det var byiga vindar (iaf då man steg av planet), regn och landning på runway 05. Var riktigt rädd vid inflygningen.


Till sist inte bara tack till KSV, är fler piloter i tråden :thumbsup:
#524 2008-10-13, 20:18
sleinad
På tal om folk i tråden. Det sitter inte en flygledare och gömmer sig här nånstans? Har en del frågor att ställa till en sån isånnafall
#525 2008-10-13, 21:27
Powerless1
Ursprungligen postat av zaver
Kom på en till fråga.

Kan ni nämna några flygplatser där piloten måste ha specialträning för att få landa?
Kan ni bekräfta att Funchal (Madeira) är en av dem?

Flög till Madeira och hade hört innan att inflygningen är rätt ball och inte blev det "bättre" av att det var byiga vindar (iaf då man steg av planet), regn och landning på runway 05. Var riktigt rädd vid inflygningen.


Till sist inte bara tack till KSV, är fler piloter i tråden :thumbsup:


Kolla på Courchevel. Spektakulärt!
http://members.aon.at/slenz/dash7.html
#526 2008-10-13, 22:17
alver
Ursprungligen postat av Powerless1
Kolla på Courchevel. Spektakulärt!
http://members.aon.at/slenz/dash7.html


Såg grymt ut, mer foton på airliners.net
http://www.airliners.net/search/photo.search?aircraft_genericsearch=&...
#527 2008-10-13, 22:28
bijjer
Ursprungligen postat av zaver


Har flygplanen någon radiokontakt med varandra?


Det finns på sina håll i världen frekvenser som informellt används som air-to-air frekvenser, men det är sällan som kommersiella flygplan kommunicerar på dessa.
Däremot pratar man ofta med andra personer än flygtrafikledningen på marken. Man beställer bränsle, kontrollerar passagerarsiffror, får reda på vilken gate man ska stå på, meddelar tekniker om det skulle behövas hjälp med något etc. etc.

Då får en pilot ansvaret att kommunciera med ATC och sköta flygplanet medan den andra talar på COM 2.
#528 2008-10-14, 15:55
ksv
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag tror jag begriper men vilken mätare är det då som visar dynamiska trycket, är det IAS?
Ja, det är vad som visas och det är också det man är mest intresserad av som pilot.

Ursprungligen postat av Lobengula
På IAS minskas ju "max" i och med stigande höjd. Vet inte om det är någon flygsim feature. Jag kan alltså ha 300 knop på 10000 fot men inte på 30000 fot då börjar overspeed att tjuta.
Det ska vara så. På hög höjd är IAS alltid lågt, så där är man begränsad på uppsidan av mach-talet. Man vill ju inte råka passera ljudvallen.
Fenomenet att man på hög höjd samtidigt ligger nära stallfart p.g.a. låg IAS och nära max mach-tal, kallas för coffin corner.

Ursprungligen postat av Lobengula
Så i min enkla hjärna betyder det snarare att det är TAS som är dynamiska trycket?
Nej, TAS är den verkliga hastigheten genom lufthavet. Den tunna luften på hög höjd gör att det dynamiska trycket mot flygplanet (och vingarnas lyftkraft) blir lågt trots att man dundrar fram i 800 km/h.

Ursprungligen postat av zaver
Kan ni nämna några flygplatser där piloten måste ha specialträning för att få landa?
Kan ni bekräfta att Funchal (Madeira) är en av dem?
Ja, har både postat en bild och skrivit om det här.

Turbulensen och den korta finalen gör att det fortfarande är speciellt, men efter att de byggde den nya banan är det betydligt större marginaler än förr.