Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#493 2008-09-27, 11:48
HORPATTE
Ursprungligen postat av ksv

Flygtokig som jag är, hade jag inte väntat en sekund.
Ska du komma före alla som väntar på bättre tider bör du vara helt klar och helst ha hunnit skrapa ihop lite timmar när vändningen i branschen kommer.

Ju mindre flygbolag och ju mindre flygplan, desto lättare. Men begränsa dig inte till Sverige bara!

Okej, när tror du vändningen kommer? Så du tycker jag ska betala de x antal hundratusen då? Jag tycker lätt det är värt pengarna om jag får jobb hyfsat snabbt. Självklart begränsar jag inte mig till Sverige, älskar att flyga så kommer vara öppen i princip för vilket ställe som helst

mvh horpatte
#494 2008-09-27, 11:51
bijjer
Ursprungligen postat av HORPATTE

Hade du väntat ett år och sen sökt påbyggnaden i Västerås? (Man kommer antagligen inte in direkt). Eller hade du betalat utbildning själv direkt och börjat söka jobb? Samt var är det lättast att få jobb just nu när man inte har flera 1000 flygtimmar?


Jag fyller på lite.
I och med (som du säkert vet) att man numera i stort sett helt beslutat att lägga ner flygymnasierna och påbyggnads skulle jag råda dig till att söka direkt! Även om du inte kommer in till nästa höst skulle jag tro att du har större chanser om du söker två gånger än en gång.
Om du inte kommer in på påbyggnads nästa år(det brukar ju trots allt vara max 1-2 som kommer inte direkt från gymnasiet), får du nog fundera lite grand om du vill vänta och chansa på att komma in 2010, eller om du vill bli klar snabbare. I och med att vi nu är och förmodligen kommer förbli i en lågkonjunktur borde det ge dig lite bättre chanser att få ner priset på en egenfinansierad utbildning. Kolla i såfall med fler skolor än BFSAA, och försök att spela ut dem mot varandra

Ursprungligen postat av Red_Sea
Skyways? Är det ett alternativ för personen? Skulle du rekommendera det?


Skyways kommer inom kort (slutet av oktober) att varsla ca 60-70% av sina piloter. Man har tappat en hel del extern trafik (rikstrafikens norrlandslinjer, trafiken åt Gotlandsflyg, Blue1 m.m).
Visst kan det hända att saker förbättras innan varslen träder i kraft, men just nu ser framtiden inte särskilt ljus ut för Skyways, framförallt inte för alla anställda tyvärr.
#495 2008-09-27, 11:55
HORPATTE
Ursprungligen postat av bijjer
Jag fyller på lite.
I och med (som du säkert vet) att man numera i stort sett helt beslutat att lägga ner flygymnasierna och påbyggnads skulle jag råda dig till att söka direkt! Även om du inte kommer in till nästa höst skulle jag tro att du har större chanser om du söker två gånger än en gång.
Om du inte kommer in på påbyggnads nästa år(det brukar ju trots allt vara max 1-2 som kommer inte direkt från gymnasiet), får du nog fundera lite grand om du vill vänta och chansa på att komma in 2010, eller om du vill bli klar snabbare. I och med att vi nu är och förmodligen kommer förbli i en lågkonjunktur borde det ge dig lite bättre chanser att få ner priset på en egenfinansierad utbildning. Kolla i såfall med fler skolor än BFSAA, och försök att spela ut dem mot varandra

Jo jag har bestämt mig för att söka direkt, men jag kommer förmodligen inte in då. Pengar har jag så då tycker du jag ska betala utbildningen direkt? Det känns tråkigt att vänta ett år extra då det inte är säkert att komma in och jag är motiverad till att plugga vidare direkt.

mvh horpatte

Edit: Hur mycket kostar ungefär resten av utbildningen? Jag kommer ju ha cpl med integrerat ppl när jag gå ut här. Så hur mycket pengar behöver man langa inklusive typerating?
#496 2008-09-27, 12:18
bijjer
Ursprungligen postat av HORPATTE
Jo jag har bestämt mig för att söka direkt, men jag kommer förmodligen inte in då. Pengar har jag så då tycker du jag ska betala utbildningen direkt? Det känns tråkigt att vänta ett år extra då det inte är säkert att komma in och jag är motiverad till att plugga vidare direkt.

mvh horpatte

Edit: Hur mycket kostar ungefär resten av utbildningen? Jag kommer ju ha cpl med integrerat ppl när jag gå ut här. Så hur mycket pengar behöver man langa inklusive typerating?


Tja, hade jag varit i dina skor hade jag nog tagit ett års uppehåll. Jag sökte också in direkt efter gymnasiet, men kom inte in då. Istället så tog jag ett år och reste runt, backpackade, jobbade lite här och var, och kom in ett år senare. Idag ångrar jag inte det en sekund! Jag fick chansen att göra lite annat och inte behöva ha den ständiga pressen på att bli klar och sedan skaffa jobb, och jag sparade in en massa pengar

Kostnad, ja, jag har för mig att en kompis pröjsade ca 300.000 för ME/IR och ATP-teori på BFSAA. Ska du sedan betala för en typkurs hamnar du på ytterliggare 200.000 ca.
#497 2008-09-30, 21:41
pihlbaoge
Ursprungligen postat av Sunner
Jag fick den här av en kompis, och måste ju bara fråga våra kära piloter om ni har någon kommentar?
http://www.youtube.com/watch?v=_yUN6JxHRMc&eurl=
Fanns lite nyhetsklipp om det hela också, t.ex här:
http://www.youtube.com/watch?v=R_RfezM90PE
Någon från Air China kommenterade att "He didn't use the standard RKO language, that's why the pilot didn't catch the actual meaning".

Låter lite tunnt i mina öron, piloter torde väl ändå kunna begripa basal engelska?

Någon som har råkat ut för något liknande?


Just den här Air China incidenten ledde ju faktiskt till en regeländring. Numera måste alla som flyger klara ett engelskatest för att få flyga.


Vad gäller Arvidsjaur så har man inte hört mycket gott om den. Läste min ATPL kurs med en kille därifrån, och bortsett från PPL:et och sin hourbuilding var det inte helt bra där tydligen. Har själv inte vart där så jag vet inte personligen.
#498 2008-10-07, 17:17
Soleils
http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article3466222.ab

Finns det olika sensorer vid planet som känner av vikten över vissa delar av planet? att de med andra ord kunde se att det var längst bak "hindret" fanns?
#499 2008-10-07, 19:38
Olympius
Inte läst hela tråden, men hur jobbar man? Kan du flyga från Kastrup till t.ex. Irland, och sedan hem igen? Eller stannar du där? Om du kör tur-retur, kan du flyga till Island timmen senare?

Hur gör man vid dunderflygningar á la 10+ timmar utan mellanlandning? Är man fler piloter, byter man under mellanlandningarna?

Träffat på någon terrorist under dina dagar?
#500 2008-10-07, 21:29
ksv
Ursprungligen postat av Soleils
http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article3466222.ab

Finns det olika sensorer vid planet som känner av vikten över vissa delar av planet? att de med andra ord kunde se att det var längst bak "hindret" fanns?
Innan varje start måste man alltid upprätta ett vikt- och balansbesked där man räknar ut flygplanets tyngdpunkt.
På större flygplan går det i praktiken till så att man delar in kabinen i ett antal sektorer och sedan tittar på den totala vikten i varje sådan.

Ursprungligen postat av Olympius
Inte läst hela tråden, men hur jobbar man? Kan du flyga från Kastrup till t.ex. Irland, och sedan hem igen? Eller stannar du där? Om du kör tur-retur, kan du flyga till Island timmen senare?
Hur man i praktiken arbetar varierar stort mellan olika flygbolag beroende på typ av operation. Somliga flyger en och samma sträcka dagligen och kommer hem medan andra kan vara ute i veckor åt gången.

Regelmässigt får man arbeta upp till 14 timmar i sträck (dock med vissa undantag), så det är inga problem att t.ex. flyga från Sverige till Egypten och hem igen i ett svep.

Ursprungligen postat av Olympius
Hur gör man vid dunderflygningar á la 10+ timmar utan mellanlandning? Är man fler piloter, byter man under mellanlandningarna?
För riktigt långa flygningar har man ibland en extra pilot med sig och en säng i ett litet vilorrum där man kan turas om att vila.

Ursprungligen postat av Olympius
Träffat på någon terrorist under dina dagar?
Inte vad jag vet om.
#501 2008-10-07, 21:33
Provokatör
Till ksv: Hur många flygtimmar per år flyger du?
#502 2008-10-07, 22:05
ksv
Ursprungligen postat av Provokatör
Till ksv: Hur många flygtimmar per år flyger du?
Runt 600.
#503 2008-10-07, 22:22
Provokatör
Ursprungligen postat av ksv
Runt 600.


Det blir ju inte ens 13 timmar i veckan, går det inte att klämma ur lite mer tid?
#504 2008-10-07, 22:58
December
Har nu sett 5 säsonger av "Air Crash Investigation" så det känns som om jag har grepp om det mesta som kan gå fel. Tro mig, man lär sig mycket av att se det då händelseförloppet och utredningen är väldigt tydligt och till viss del pedagogisk. Man skulle kunna tro att man blir mer flygrädd av att se detta, men för mig är det tvärtom. Det har fått mig att inse hur säkra flygplan ändå är.

Och så har man lärt sig att det ytterst sällan är planet i sig det är fel på. Antingen klantar sig markpersonalen, eller någon tekniker/reparatör, eller piloterna och allt för ofta beror olyckorna på vädret (dålig sikt och starka vindar).