Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#577 2008-11-28, 00:43
Vao
Jag tror att de köpte upp northwestern.
#578 2008-11-28, 00:47
carbson
Ursprungligen postat av Vao
Jag tror att de köpte upp northwestern.

a så kanske det var. men i vilket fall så är dom stora nu.

personlig fråga: är du flygrädd?
#579 2008-11-28, 01:07
Vao
Ja!!
#580 2008-11-28, 01:18
carbson
Ursprungligen postat av Vao
Ja!!


det är ingen fara. vad är det du är rädd för? rädd för höjden eller för att crasha?

för du vet ju att det är säkrare att flyga än att åka bil
#581 2008-11-28, 01:29
Vao
Rädd över att inte ha någon kontroll. Min rädsla började när jag som elvaåring var nästan med om en kollision med 2 flygplan med ett inrikes flyg i Iran.
#582 2008-11-28, 01:32
carbson
Ursprungligen postat av Vao
Rädd över att inte ha någon kontroll. Min rädsla började när jag som elvaåring var nästan med om en kollision med 2 flygplan med ett inrikes flyg i Iran.


ajfan..aa förstår din rädsla..men ta det bara lugnt..försöka tänka att det är ju öyxigt med chuförer som kör (flyger) dig dit du ska
#583 2008-11-28, 02:06
Vao
Får väl tänka så
#584 2008-11-28, 09:46
Esmo
Ursprungligen postat av AllansKebap
Min fråga: Vad skulle hända om man pratade i mobiltelefon eller har någon elektronik påslagen under upplyft?

Fundering sedan länge


Det händer visst någonting...

Det påverkar kursgyrot så att det ställer sig som att planet kör mot norr konstant hela tiden. Dessutom får man det fina ljudet som man får om man håller en mobiltelefon vid en högtalare, i headset.

(Är aktiv inom pilotyrket...)
#585 2008-11-28, 11:40
timvim
Ursprungligen postat av Esmo
Det händer visst någonting...

Det påverkar kursgyrot så att det ställer sig som att planet kör mot norr konstant hela tiden. Dessutom får man det fina ljudet som man får om man håller en mobiltelefon vid en högtalare, i headset.

(Är aktiv inom pilotyrket...)


Är det så? De testade det här på mythbusters, där kom de fram till att det bara hade påverkat något om kablage och elektronik inte hade varit avskärmade. Med de skärmade kablar som finns i plan spelade det ingen roll om de krämade på med hundratals gånger starkare strålning än från en mobiltelefon.
#586 2008-11-28, 11:51
Kolagubben
händer inget
#587 2008-11-28, 17:51
bijjer
Ursprungligen postat av Esmo
Det händer visst någonting...

Det påverkar kursgyrot så att det ställer sig som att planet kör mot norr konstant hela tiden. Dessutom får man det fina ljudet som man får om man håller en mobiltelefon vid en högtalare, i headset.

(Är aktiv inom pilotyrket...)


Om du är aktiv inom polityrket bör du förstås veta att kursgyrot definitivt inte påverkas av en mobiltelefon. Möjligtvis att en mycket simpel magnetkompass skulle kunna påverkas av en telefon som ligger i dess direkta närhet, men det är också försumbart.

Däremot har du rätt gällande ljudet man får i en högtalare, de flesta högtalare fungerar ju på samma sätt och det är när man hör det ljudet som man kommer på att man glömt bort att stänga av mobilen när man går ner för landning igen, med ett batteri som är nästan helt tömt.

Till Vao får jag bara instämma med det som carbson skriver, Boeing 767 har funnits på marknaden i många, många år och är väl utprövad. Delta som är en stor och väletablerad operatör tummar självklart inte med säkerhet och underhåll.
Ofta kan man säga att en flygplanstyp som funnits länge är "säkrare" än ett som nyligen tillverkats då man har haft tid att upptäcka massor av småfel som åtgärdas eftersom de upptäcks. Sköter man underhållet korrekt, vilket man måste anta att Delta gör, är ingen maskin "äldre" än vad den var när den tillverkades, bara mer utprövad.

Gällande din erfarenhet som du hade när du var 11 (vilket år det nu var), så händer det hal tiden saker på säkertsfronten och jag kan garantera att det du råkade ut för har blivit noggant studerat och man har kommit ut med nya rutiner för att se till att det inte ska hända igen.

Flyget har, som ksv har skrivit tidigare i tråden, en oerhört sund inställning till säkerhet och hur man utreder olyckor. Man utgår alltid från att det är en ren olyckshändelse, vilket gör att alla som jobbar inom branschen skriver rapporter på sig själva om något avvikande har inträffat och denna information kan sedan användas för att alla ska dra lärdom av det.
#588 2008-12-21, 12:57
cmd
Ursprungligen postat av carbson
det är ingen fara. vad är det du är rädd för? rädd för höjden eller för att crasha?

för du vet ju att det är säkrare att flyga än att åka bil


baserat på?

antal flyg x bilar eller?

sen så är det ju så att olycker sker hela tiden med bilar, men låt oss säga då att majoriteten är lindrigare skador (brytet ngt, skrapsår, etc)

vid flygplans olyckor så är den stora majoriteten dödsfall.