Ursprungligen postat av Esmo
Det händer visst någonting...
Det påverkar kursgyrot så att det ställer sig som att planet kör mot norr konstant hela tiden. Dessutom får man det fina ljudet som man får om man håller en mobiltelefon vid en högtalare, i headset.
(Är aktiv inom pilotyrket...)
Om du är aktiv inom polityrket bör du förstås veta att kursgyrot definitivt inte påverkas av en mobiltelefon. Möjligtvis att en mycket simpel magnetkompass skulle kunna påverkas av en telefon som ligger i dess direkta närhet, men det är också försumbart.
Däremot har du rätt gällande ljudet man får i en högtalare, de flesta högtalare fungerar ju på samma sätt och det är när man hör det ljudet som man kommer på att man glömt bort att stänga av mobilen när man går ner för landning igen, med ett batteri som är nästan helt tömt.
Till Vao får jag bara instämma med det som carbson skriver, Boeing 767 har funnits på marknaden i många, många år och är väl utprövad. Delta som är en stor och väletablerad operatör tummar självklart inte med säkerhet och underhåll.
Ofta kan man säga att en flygplanstyp som funnits länge är "säkrare" än ett som nyligen tillverkats då man har haft tid att upptäcka massor av småfel som åtgärdas eftersom de upptäcks. Sköter man underhållet korrekt, vilket man måste anta att Delta gör, är ingen maskin "äldre" än vad den var när den tillverkades, bara mer utprövad.
Gällande din erfarenhet som du hade när du var 11 (vilket år det nu var), så händer det hal tiden saker på säkertsfronten och jag kan garantera att det du råkade ut för har blivit noggant studerat och man har kommit ut med nya rutiner för att se till att det inte ska hända igen.
Flyget har, som ksv har skrivit tidigare i tråden, en oerhört sund inställning till säkerhet och hur man utreder olyckor. Man utgår alltid från att det är en ren olyckshändelse, vilket gör att alla som jobbar inom branschen skriver rapporter på sig själva om något avvikande har inträffat och denna information kan sedan användas för att alla ska dra lärdom av det.