Nu är jag precis hemkommen från USA och med väldigt många byten (flygresor) osv måste jag få svar i den här grymma tråden på några saker jag funderade över på tråkiga flygresor.
1. Det verkar vara konstant turbulens över new york-området. Är det något med terrängen eller den förmodade stora flygtrafiken som går där över? Varje gång jag åkt i det området skakar det ordentligt.
2. Vad gäller vid snö. Vi var fast i newark i 5-6 timmar sittandes i flygplanet för att man skulle isa av planen, vilket man tydligen aldrig lyckades med ordentligt. Det kändes så fånigt eftersom jag ofta flygit i Sverige i liknande väder och aldrig varit med om något liknande. Fryser vingklaffarna fast eller varför skulle man vara så extremt noga med att avisa precis innan start så planen behövde stå i kö?
3. Hur sitter egentligen vingarna fast? kommer de i ett stycke? Annars känns det en aning instabilt.
4. Det tycks alltid bli ett väldigt bröl precis efter start när man kommit ordentligt i luften. Alltså man drar ju på med motorerna ordentligt vid start, vilket man hör tydligt men efter ett tag känns det som om volymen ökar ordentligt. Är det någon hastighetsökning man gör eller dylikt som standard eller har det med trycket att göra?
5. Såg en väldigt märklig flygplansmodell med 3 motorer i amsterdam, varav en längst bak vid rodret. Har någon flugit denna och är det inte lite risky med en motor precis vid rodren.
6. Jag noterade att man flitigt använde vingklaffar både vid start och landning. Kan man styra planet via dessa om det krävs, och klarar man sig utan dom, om de fryser fast. Verkar om inte annat väldigt bra att bromsa med.
7. Antar att höjdrodren är vingarna längst bak. Kommer de i ett stycke, klarar man att krashlanda någorlunda om de lossnar eller faller planet rätt ner som i en dykning? Klarar man sig med ett av dem om en fågel eller nåt annat flyger in i en av dom.