Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#589 2008-12-21, 13:13
cmd
Hur får man bort flygrädslan, när jag sitter och flyger känns det som att man inte har någon kontroll överhvudtaget, att om det händer något kan man inte göra något, bara sitta dära.

Jag vet att det är ca 1 på 6-7 miljoner att råka ut för något men känns som att man kommer ha så jävla otur. Sen har jag fått någon slags rädla för höjden helt plötsligt. Börjar jag tänka på hur högt upp jag är (och att det inte är något under) så börjar jag må lite dåligt.

Jag har väldigt svårt att sova på plan, vilket är väldigt jobbigt när man flyger till Thailand och USA b.la.. Jag somnar kanske i 5 min och vaknar sedan upp.
Känns så instängt och okontrollerbart allting.

Såg på tv att om fenan där bak (hajfenan) går av eller fallerbort så är det i princip omöjligt att landa säkert?
#590 2008-12-25, 12:33
Gusten grodsluk
Ursprungligen postat av cmd
Hur får man bort flygrädslan, när jag sitter och flyger känns det som att man inte har någon kontroll överhvudtaget, att om det händer något kan man inte göra något, bara sitta dära.

Jag vet att det är ca 1 på 6-7 miljoner att råka ut för något men känns som att man kommer ha så jävla otur. Sen har jag fått någon slags rädla för höjden helt plötsligt. Börjar jag tänka på hur högt upp jag är (och att det inte är något under) så börjar jag må lite dåligt.

Jag har väldigt svårt att sova på plan, vilket är väldigt jobbigt när man flyger till Thailand och USA b.la.. Jag somnar kanske i 5 min och vaknar sedan upp.
Känns så instängt och okontrollerbart allting.

Såg på tv att om fenan där bak (hajfenan) går av eller fallerbort så är det i princip omöjligt att landa säkert?

Fast att man inte har någon kontroll bör ju vara en fördel i sig, det betyder ju att det är svårare för obehöriga att få kontrollera

Sedan detta med statistiken så är det även inräknat inrikesflygningar i sydamerika, afrika och östra asien. Det är där större flygplan havererar. Här i Europa är det mycket farligare att åka tåg, bil eller buss!
#591 2008-12-29, 21:31
Nieve
Riktigt bra trad!

(pga utlandsresa blir det inga svenska bokstaver, hoppas ni fattar anda )

Var i december med om e marklig incident i CDG flygplatsen. Satt pa planet da jag skulle till sydamerika. Val pa planet sa invantade alla start da planet fortfarande var parkerat vid gaten, inget motorljud hordes heller.
Plotsligt nar man borjar kolla ut genom fonstret sa ser man lastarna springa hars och tvars och flyr undan nagot, samtidigt borjar man se massiv vatska spruta pa marken fran planet, inom kort kanner man aven en otrolig stark lukt och alla blev oroade. Sen hor man kaptenen saga att man ska utrymma planet snabbt, besattningen hade aven svart att halla lugnet och forsokte fa ut alla sa snabbt sok mojligt.
Efter en massiv uppstand och 15h kvar pa flygplatsen fick vi veta att planet hade borjat lacka/spruta ut bransle i enorma mangder. Rykten spreds sen att planet lopte explosionsrisk och att det kunde ha gatt illa om kaptenen startat motorerna.

Vad kunde konsekvenserna ha blivit enligt er expertis? Var det verkligen sa allvarligt? Flygbolaget erbjod aven kompensation pa 300 euro plus en upgrade till business class helt plotsligt, ar detta vanligt?

Ar enormt flygradd och inte kanns det sakrare efter den incidenten

tacksam for era funderingar!
#592 2008-12-29, 22:22
ksv
Ursprungligen postat av Nieve
Efter en massiv uppstand och 15h kvar pa flygplatsen fick vi veta att planet hade borjat lacka/spruta ut bransle i enorma mangder. Rykten spreds sen att planet lopte explosionsrisk och att det kunde ha gatt illa om kaptenen startat motorerna.
Sannolikt skedde det i samband med tankning och då får man inte ens starta flygplanets APU (hjälpaggregat).
När man sedan startar flygplanets motorer har man dessutom alltid kontakt med någon på marken som kollar att allt är som det ska och att ingen befinner sig i närheten.

Ursprungligen postat av Nieve
Vad kunde konsekvenserna ha blivit enligt er expertis?
En rejäl brasa på utsidan.
Brandkåren kan förmodligen vara på plats inom någon minut, men det är en lång tid om stora mängder fotogen brinner.

Ursprungligen postat av Nieve
Var det verkligen sa allvarligt?
Ja, det är oerhört allvarligt.
Det blir haveriutredning på detta. Hade varit intressant att veta om den kommer finnas att läsa på engelska.

Ursprungligen postat av Nieve
Flygbolaget erbjod aven kompensation pa 300 euro plus en upgrade till business class helt plotsligt, ar detta vanligt?
Nu för tiden är flygbolagen skyldiga ett betala ut rejäla ersättningar vid förseningar.
#593 2008-12-29, 23:20
Coolcitte
Vet inte om den här frågan har kommit upp tidigare: Hur många typerates får man som kommersiell pilot inneha? Kan man te x flyga en stor B777a en dag, för att nästa dag flyga B737a, eller är man begränsad till stora plan om man vanligtvis flyger stora plan?
#594 2008-12-29, 23:39
jumpcut
Jag har aldrig varit flygradd tidigare, inte ens efter att jag forlorade en mycket nara van i en flygkrasch dar samtliga omkom har jag varit radd for att flyga. Flyger val fyra-fem tur och returresor per ar, oftast inom Europa. Jag har markt att ju storre planet ar, desto mindre verkar det lata och skaka vilket innebar att jag kanner mig tryggare.

Men min radsla blir bara varre och varre varje gang jag ska flyga. Har inga problem att satta mig pa planet, vet att jag bara ar lojlig och att radslan ar irrationell, men det ar svart att inte fa hjartat i halsgropen nar det rycker eller hoppar till. Allra varst tycker jag det ar nar det ar skarpa svangar under stigande till marschhojd och det rycker lite, det kanns namligen lite som att planet kommer "hoppa ur spar".

Hur reagerar ni piloter pa hoppande och studsande plan? Nar borjar ni oroa er?

Ursprungligen postat av Coolcitte
Vet inte om den här frågan har kommit upp tidigare: Hur många typerates får man som kommersiell pilot inneha? Kan man te x flyga en stor B777a en dag, för att nästa dag flyga B737a, eller är man begränsad till stora plan om man vanligtvis flyger stora plan?


Man skolas om varje gang man byter plan. Har hort nagonting om att man inte far byta hur ofta som helst heller.
#595 2008-12-29, 23:42
Coolcitte
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag har aldrig varit flygradd tidigare, inte ens efter att jag forlorade en mycket nara van i en flygkrasch dar samtliga omkom har jag varit radd for att flyga. Flyger val fyra-fem tur och returresor per ar, oftast inom Europa. Jag har markt att ju storre planet ar, desto mindre verkar det lata och skaka vilket innebar att jag kanner mig tryggare.

Men min radsla blir bara varre och varre varje gang jag ska flyga. Har inga problem att satta mig pa planet, vet att jag bara ar lojlig och att radslan ar irrationell, men det ar svart att inte fa hjartat i halsgropen nar det rycker eller hoppar till. Allra varst tycker jag det ar nar det ar skarpa svangar under stigande till marschhojd och det rycker lite, det kanns namligen lite som att planet kommer "hoppa ur spar".

Hur reagerar ni piloter pa hoppande och studsande plan? Nar borjar ni oroa er?



Man skolas om varje gang man byter plan. Har hort nagonting om att man inte far byta hur ofta som helst heller.


Det där med hjärtat i halsgropen när planet hoppar och studsar, tror jag inte alls är ovanligt, utan något som de flesta känner. Det är ju trots allt en ganska konstig känsla att flyga, och det kan ju jämföras mot när man te x åker buss, och bussen tvärnitar eller kör på ett stort gupp. Då känner i alla fall jag lite obehag.
#596 2008-12-30, 00:38
ksv
Ursprungligen postat av Coolcitte
Vet inte om den här frågan har kommit upp tidigare: Hur många typerates får man som kommersiell pilot inneha? Kan man te x flyga en stor B777a en dag, för att nästa dag flyga B737a, eller är man begränsad till stora plan om man vanligtvis flyger stora plan?
Normalt sett bara en typ åt gången.
Däremot är vissa typer så lika varandra i system och cockpituppbyggnad att de räknas som en typ. Ett exempel på det är B757 och B767, där allt som krävs är en tilläggskurs på en dag får att få flyga även den andra. Ett annat exempel är A320, A330 och A340, där man med tilläggsutbildning kan få flyga flera typer.

En typutbildning på en flygplanstyp man aldrig flugit tidigare tar ett par månader och går loss på ett par hundra tusen, så normalt sett ligger det i företagets intresse att man stannar på en och samma typ i flera år.


Ursprungligen postat av jumpcut
Hur reagerar ni piloter pa hoppande och studsande plan? Nar borjar ni oroa er?
När "fasten seat belt"-skylten kommer på.
Det vi oroar oss för är att någon i kabinen ska ramla och göra sig illa.
#597 2008-12-30, 01:59
sleinad
Ursprungligen postat av ksv
Normalt sett bara en typ åt gången.
Däremot är vissa typer så lika varandra i system och cockpituppbyggnad att de räknas som en typ. Ett exempel på det är B757 och B767, där allt som krävs är en tilläggskurs på en dag får att få flyga även den andra. Ett annat exempel är A320, A330 och A340, där man med tilläggsutbildning kan få flyga flera typer.

En typutbildning på en flygplanstyp man aldrig flugit tidigare tar ett par månader och går loss på ett par hundra tusen, så normalt sett ligger det i företagets intresse att man stannar på en och samma typ i flera år.


När "fasten seat belt"-skylten kommer på.
Det vi oroar oss för är att någon i kabinen ska ramla och göra sig illa.


En "flygnörd" fråga
Är inte 330/340 i stort sett exakt samma plan, med undantaget att 340 har fyra motorer och längre räckvid? Tänkte då just på cockpit och system.
Lastrummen är iaf identiska.
#598 2008-12-30, 08:18
Coolcitte
Ursprungligen postat av sleinad
En "flygnörd" fråga
Är inte 330/340 i stort sett exakt samma plan, med undantaget att 340 har fyra motorer och längre räckvid? Tänkte då just på cockpit och system.
Lastrummen är iaf identiska.


Cockpiten är ju i alla fall identisk på dom båda typerna, förutom fyra throttlar och att datorerna visar indikationer för fyra motorer.
#599 2008-12-30, 20:56
zizacon
Nu är jag precis hemkommen från USA och med väldigt många byten (flygresor) osv måste jag få svar i den här grymma tråden på några saker jag funderade över på tråkiga flygresor.

1. Det verkar vara konstant turbulens över new york-området. Är det något med terrängen eller den förmodade stora flygtrafiken som går där över? Varje gång jag åkt i det området skakar det ordentligt.

2. Vad gäller vid snö. Vi var fast i newark i 5-6 timmar sittandes i flygplanet för att man skulle isa av planen, vilket man tydligen aldrig lyckades med ordentligt. Det kändes så fånigt eftersom jag ofta flygit i Sverige i liknande väder och aldrig varit med om något liknande. Fryser vingklaffarna fast eller varför skulle man vara så extremt noga med att avisa precis innan start så planen behövde stå i kö?

3. Hur sitter egentligen vingarna fast? kommer de i ett stycke? Annars känns det en aning instabilt.

4. Det tycks alltid bli ett väldigt bröl precis efter start när man kommit ordentligt i luften. Alltså man drar ju på med motorerna ordentligt vid start, vilket man hör tydligt men efter ett tag känns det som om volymen ökar ordentligt. Är det någon hastighetsökning man gör eller dylikt som standard eller har det med trycket att göra?

5. Såg en väldigt märklig flygplansmodell med 3 motorer i amsterdam, varav en längst bak vid rodret. Har någon flugit denna och är det inte lite risky med en motor precis vid rodren.

6. Jag noterade att man flitigt använde vingklaffar både vid start och landning. Kan man styra planet via dessa om det krävs, och klarar man sig utan dom, om de fryser fast. Verkar om inte annat väldigt bra att bromsa med.

7. Antar att höjdrodren är vingarna längst bak. Kommer de i ett stycke, klarar man att krashlanda någorlunda om de lossnar eller faller planet rätt ner som i en dykning? Klarar man sig med ett av dem om en fågel eller nåt annat flyger in i en av dom.
#600 2008-12-30, 22:54
jumpcut
Ursprungligen postat av zizacon
Nu är jag precis hemkommen från USA och med väldigt många byten (flygresor) osv måste jag få svar i den här grymma tråden på några saker jag funderade över på tråkiga flygresor.

1. Det verkar vara konstant turbulens över new york-området. Är det något med terrängen eller den förmodade stora flygtrafiken som går där över? Varje gång jag åkt i det området skakar det ordentligt.

2. Vad gäller vid snö. Vi var fast i newark i 5-6 timmar sittandes i flygplanet för att man skulle isa av planen, vilket man tydligen aldrig lyckades med ordentligt. Det kändes så fånigt eftersom jag ofta flygit i Sverige i liknande väder och aldrig varit med om något liknande. Fryser vingklaffarna fast eller varför skulle man vara så extremt noga med att avisa precis innan start så planen behövde stå i kö?

3. Hur sitter egentligen vingarna fast? kommer de i ett stycke? Annars känns det en aning instabilt.

4. Det tycks alltid bli ett väldigt bröl precis efter start när man kommit ordentligt i luften. Alltså man drar ju på med motorerna ordentligt vid start, vilket man hör tydligt men efter ett tag känns det som om volymen ökar ordentligt. Är det någon hastighetsökning man gör eller dylikt som standard eller har det med trycket att göra?

5. Såg en väldigt märklig flygplansmodell med 3 motorer i amsterdam, varav en längst bak vid rodret. Har någon flugit denna och är det inte lite risky med en motor precis vid rodren.

6. Jag noterade att man flitigt använde vingklaffar både vid start och landning. Kan man styra planet via dessa om det krävs, och klarar man sig utan dom, om de fryser fast. Verkar om inte annat väldigt bra att bromsa med.

7. Antar att höjdrodren är vingarna längst bak. Kommer de i ett stycke, klarar man att krashlanda någorlunda om de lossnar eller faller planet rätt ner som i en dykning? Klarar man sig med ett av dem om en fågel eller nåt annat flyger in i en av dom.


Turbulens over ett omrade fullskitet med skyskrapor? Inte helt konstigt kanske Samma sak galler vid berg och sa vidare. Antagligen darfor man inte flyger over Himalaya.

Anledningen till att vingklaffarna anvands flitigt ar val for att hoja/sanka barkraften i vingarna? Uppfallda klaffar = hogre barkraft, men mindre aerodynamiskt. Hogre barkraft = lagre hastigheter kan uppnas (nednas? ) utan att tappa barkraften, alltsa toppen vid takeoff och landing? Bara gissar iofs

Hur menar du med bakvingarna? Jag ser det inte framfor mig