Ursprungligen postat av AmandaPanda
Varför inte?
Var flera orsaker, men främst för att lektioner för a-cert kom att ta både tid och pengar.
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Finns det nåt härligare än att hitta en riktigt fin termikblåsa, lägga sig o kurva under ett fint cumulus och känna naturkrafterna när dom e som bäst
Fast jag antar att man bör flyga något modernare än Bergfalke för att att uppskatta det fullt ut.
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Ok, vad ligger start och landningsfarterna på hos mindre trafikflygplan som tex 737-400?
Har inte tillgång till data för just den typen, men det ska vara lägre farter än den förlängda -800.
Andra större maskiner som t.ex. 757 har lägre farter.
Ska även försöka svara på tidigare fråga:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Går det att hamna i spinn?
Det finns tre olyckor med ryska TU-154 där man råkat stalla den och sedan spunnit hela vägen ner;
1985,
2001,
2006.
Vad jag vet finns inga liknande fall med de Boeing eller Airbus som används idag.
En bidragande orsak till att just TU-154 drabbats är säkert konstruktionen med tre motorer längst bak som gör att den får en väldigt märklig viktfördelning.