Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#697 2009-01-11, 18:55
AmandaPanda
Själv kom inte min segelflygkarriär längre än till Bergfalke.


Varför inte? Finns det nåt härligare än att hitta en riktigt fin termikblåsa, lägga sig o kurva under ett fint cumulus och känna naturkrafterna när dom e som bäst

Just 737-800 är ju en förlängd 737-version, så farterna är ovanligt höga även jämfört med de flesta andra trafikflygplan.


Ok, vad ligger start och landningsfarterna på hos mindre trafikflygplan som tex 737-400?

Man tar den aldrig ända fram till stall. Först kommer stallvarning med stick shaker. Många flesta flygplan har dessutom "stick pusher" som trycker fram kontrollerna om man låtit farten bli för låg.


Intressant. Det är alltså nån spärr som går in och gör det omöjligt att ta upp planet i stall även om man försöker provocera fram det? Gäller detta alla trafikflygplan eller enbart 737:an?
#698 2009-01-11, 19:17
bijjer
Ursprungligen postat av AmandaPanda

Intressant. Det är alltså nån spärr som går in och gör det omöjligt att ta upp planet i stall även om man försöker provocera fram det? Gäller detta alla trafikflygplan eller enbart 737:an?


Detta gäller de flesta trafikflygplan.
Visst är det möjligt att provocera fram en stall, om man verkligen vill, men det är det förstås ingen som gör.

Skulle man vika ett trafikflygplan på hög höjd kan man tappa tiotusentals fot innan man får kontroll på flygplanet igen.
#699 2009-01-11, 19:37
ksv
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Varför inte?
Var flera orsaker, men främst för att lektioner för a-cert kom att ta både tid och pengar.

Ursprungligen postat av AmandaPanda
Finns det nåt härligare än att hitta en riktigt fin termikblåsa, lägga sig o kurva under ett fint cumulus och känna naturkrafterna när dom e som bäst

Fast jag antar att man bör flyga något modernare än Bergfalke för att att uppskatta det fullt ut.

Ursprungligen postat av AmandaPanda
Ok, vad ligger start och landningsfarterna på hos mindre trafikflygplan som tex 737-400?
Har inte tillgång till data för just den typen, men det ska vara lägre farter än den förlängda -800.

Andra större maskiner som t.ex. 757 har lägre farter.


Ska även försöka svara på tidigare fråga:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Går det att hamna i spinn?
Det finns tre olyckor med ryska TU-154 där man råkat stalla den och sedan spunnit hela vägen ner; 1985, 2001, 2006.

Vad jag vet finns inga liknande fall med de Boeing eller Airbus som används idag.
En bidragande orsak till att just TU-154 drabbats är säkert konstruktionen med tre motorer längst bak som gör att den får en väldigt märklig viktfördelning.
#700 2009-01-11, 20:15
Diskmaskinen
När jag flög till Thailand Januari 2007 så åkte jag med Thai Airways B747-400 och jag drack en hel del alkohol innan jag skulle på planet, som tur var kom jag på. Väl på planet drack jag en massa öl och sprit för jag trodde verkligen inte att en B747-400 skulle kunna lyfta från marken och klara en flygning på 10-12 timmar utan mellanladning. Så rädd som jag var under hela flygningen har jag aldrig nånsin varit. Men som ni ser så lever jag idag.

Är det inte märkligt ändå att en B747-400 kan lyfta från marken? En metallfågel som väger flera tusen ton och som sen flyger utan mellanlandning till Thailand/Bangkok?

Värre är det ju att flyga från London eller Frankfurt till Sydnet, jag hade dött eller svimmar redan vid starten.

ksv - Vad är starthastigheten för en B747 jämfört med B737 eller en A330? Skiljer det något på starhastigheterna på banan när dessa flygtyper ska upp i skyn?
#701 2009-01-11, 20:35
oZbay
Tjabba! Jag ska flyga till Australien om en månad och är skeptisk till tryckskillnaderna då jag kan få så sjukt ont i öronen och i bihålorna.

Vad kan jag göra för att förhindra den smärtan? Går den ens att förhindra? Kan ett glas whiskey lindra det?

Sist när jag flög långt, till New York, så grät jag bokstavligen för jag fick så ont i öronen och bihålor.
#702 2009-01-11, 21:04
Red Machine
Ursprungligen postat av oZbay
Tjabba! Jag ska flyga till Australien om en månad och är skeptisk till tryckskillnaderna då jag kan få så sjukt ont i öronen och i bihålorna.

Vad kan jag göra för att förhindra den smärtan? Går den ens att förhindra? Kan ett glas whiskey lindra det?

Sist när jag flög långt, till New York, så grät jag bokstavligen för jag fick så ont i öronen och bihålor.


Nässpray fick jag som tips av mina svärföräldrar men jag struntade i det och klarade mig ändå. Sedan är det väl de gamla tricken som att tugga tuggummi och tryckutjämna.
#703 2009-01-12, 01:24
sleinad
Ursprungligen postat av Diskmaskinen
När jag flög till Thailand Januari 2007 så åkte jag med Thai Airways B747-400 och jag drack en hel del alkohol innan jag skulle på planet, som tur var kom jag på. Väl på planet drack jag en massa öl och sprit för jag trodde verkligen inte att en B747-400 skulle kunna lyfta från marken och klara en flygning på 10-12 timmar utan mellanladning. Så rädd som jag var under hela flygningen har jag aldrig nånsin varit. Men som ni ser så lever jag idag.

Är det inte märkligt ändå att en B747-400 kan lyfta från marken? En metallfågel som väger flera tusen ton och som sen flyger utan mellanlandning till Thailand/Bangkok?

Värre är det ju att flyga från London eller Frankfurt till Sydnet, jag hade dött eller svimmar redan vid starten.

ksv - Vad är starthastigheten för en B747 jämfört med B737 eller en A330? Skiljer det något på starhastigheterna på banan när dessa flygtyper ska upp i skyn?


Nu är det här iofs från en Flight Simulator manual, men de brukar vara ganska korrekta på sånna här grejer.

Take-off speed@ MTOW:

* V1 145-148kts @ flap2/3 (V1 is the go or no-go decision speed)
* VR 155-160kts (VR is the rotation speed ie lift-off speed)
* V2 180kts (V2 is the safe climb-out speed)

155 knop är 287 km/h, och det är, om jag tolkar det rätt, den lägsta hastigheten man har när man lyfter med en 747-400

Samma sorts manual säger att VR är 156 kt för en 737-800 och V2 160 kt.

Men det är ju inte de riktiga manualerna, så dessa uppgifter bör tas med en nypa salt
#704 2009-01-12, 11:19
AmandaPanda
Ursprungligen postat av bijjer
Detta gäller de flesta trafikflygplan.
Visst är det möjligt att provocera fram en stall, om man verkligen vill, men det är det förstås ingen som gör.

Skulle man vika ett trafikflygplan på hög höjd kan man tappa tiotusentals fot innan man får kontroll på flygplanet igen.


Stallvarnare som tjuter och varnar när farten blir för låg finns ju även på en liten cessna, men den varnar ju bara, den hindrar inte mig fysiskt att stalla planet om jag vill. Vad jag menar är om trafikflygplan har någon anordning som går in och hindrar stall rent fysiskt genom att automatiskt sänka nosen när farten blir för låg?
#705 2009-01-12, 13:32
Diskmaskinen
Den här länken var förbannat intressant.
http://www.flygradar.nu/karta.php

Delvis vet jag inte om det är live eller ej. Om man klickar på ett flygplan så kommer det upp information över hur högt flygplanet flyger, vilken hastighet, vilken grad och vilken destination planet har.

Är detta livesänt? Isåfall tycker jag att det är väldigt lite flygplan över norden.

Ursprungligen postat av ksv
Här kan du se en del av flygtrafiken live på flygradar: http://www.flygbilligt.com/radar/


Om jag vill se radar över hela världen, finns det någon sida för det?
#706 2009-01-12, 14:26
ksv
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Stallvarnare som tjuter och varnar när farten blir för låg finns ju även på en liten cessna, men den varnar ju bara, den hindrar inte mig fysiskt att stalla planet om jag vill.
En viktig skillnad är att ett trafikflygplan aldrig flygs så att man kommer i närheten av stallvarning, till skillnad från en liten cessna där det är normal att höra varningen vid landing.
Skulle man få en stallvarning betraktas det som om det vore full stall, d.v.s. man drar direkt på full gas och gör stall recovery.

Ursprungligen postat av AmandaPanda
Vad jag menar är om trafikflygplan har någon anordning som går in och hindrar stall rent fysiskt genom att automatiskt sänka nosen när farten blir för låg?
En del har s.k. stickpusher som fysiskt för fram ratten, men även den går förstås att hålla emot.

Ibland finns även autoslats, d.v.s. att klaffarna på vingens framkant fälls ut automatiskt om man närmar stall.

Ursprungligen postat av Diskmaskinen
Är detta livesänt? Isåfall tycker jag att det är väldigt lite flygplan över norden.
Ja, det är live. Men alla flygplan syns inte, utan bara de med senaste typen av transponder.
#707 2009-01-12, 14:37
Diskmaskinen
Ursprungligen postat av ksv
Ja, det är live. Men alla flygplan syns inte, utan bara de med senaste typen av transponder.


Finns det någon sån där radar för hela världen så man kan titta och klicka på alla flygplan och få upp information?

Jag tyckte den var riktigt intressant ändå. Att kunna klicka på flygplan, få upp all intressant information.

Piloterna som flyger B747-400, hur många flygtimmar har dom i bagaget? Är det en dröm för dom flesta piloter att få flyga en B747-400?

Som jag sa tidigare så är jag mest rädd för när det blir luftgropar och så. Att det skakar som tusan. När jag flög 2005 till Turkiet med min flickvän, då flög vi med A321 FreeBird Airlines och över Ukraina började det skaka något fruktansvärt, är det vanligt att det sker just när man flyger ner till Medelhavet? För alltid när jag har flygit ner till Medelhavet så har det blivit luftgropar.

Sen har jag en hört en annan sak. Att när man flyger en B747-400 som passagerare så känner man mindre av luftgroparna än när man flyger en Airbus. Är det en myt eller är det sant?
#708 2009-01-12, 18:31
AmandaPanda
Ursprungligen postat av ksv
En viktig skillnad är att ett trafikflygplan aldrig flygs så att man kommer i närheten av stallvarning, till skillnad från en liten cessna där det är normal att höra varningen vid landing.


Men även ett trafikflygplan tas väl upp i stall vid sättningen precis som man gör med en cessna? Eller menar du att man flyger planet ner i backen? (bannlyst för småflygplan) :|