Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#49 2008-07-10, 22:34
Ursprungligen postat av flows
Jag tror dock jag flög ett större plan, typ 7X7.


I mitt fall är jag rätt säker på att det var en MD80 variant. Man har ingen utsikt annat än den oranga plåten på motorerna

Men det behöver ju inte vara beroende på flygplanstyp. Usch, det här är ett exempel på fråga som kan få mig att bli sömnlös. Hoppas att någon kan "sätta ned foten" och ge ett besked
#50 2008-07-11, 02:45
ksv
Ursprungligen postat av Lobengula
Suck, jag kan inte släppa det här

Skulle du säga att det överhuvudtaget är möjligt eller inte att landa på Sturup rullbana 35, stänga av båda motorerna och ändå nå gaten? Om det inte ens är tekniskt möjligt så är det bevisat att åtminstone en motor var igång.

Edit: Då menar jag en MD80 variant och om man kan klara den 90-gradiga vänstersvängen med tillräcklig fart för att nå gaterna? Det är ju en rätt liten flygplats.
Nej, det går inte.

Även man skulle ha en high speed exit och en gate alldeles efter, skulle man ändå inte göra så. De sista 20 metrarna taxar man i promenadfart, allt annat vore helt vansinnigt.

Enda allternativet om motorerna är avstängda är att bogseras in.
#51 2008-07-11, 16:11
Ursprungligen postat av ksv
Nej, det går inte.

Även man skulle ha en high speed exit och en gate alldeles efter, skulle man ändå inte göra så. De sista 20 metrarna taxar man i promenadfart, allt annat vore helt vansinnigt.

Enda allternativet om motorerna är avstängda är att bogseras in.


Ok, tackar!

Då måste jag ha misstagit mig.
#52 2008-07-11, 17:38
flows
Helst joystick eller ratt? Varför?
#53 2008-07-11, 20:30
dodecahedron
Ursprungligen postat av flows
Helst joystick eller ratt? Varför?

Ratt. Känns helt enkelt bara bättre. Det är även ett logiskt bra ställe att klipsa sina plates på.
#54 2008-07-11, 22:31
ksv
Ursprungligen postat av flows
Helst joystick eller ratt? Varför?
Har aldrig flugit Airbus så jag vet inte.
Man tycker det skulle kännas konstigt men kollegor som provat säger att man vänjer sig snabbt.
#55 2008-07-17, 20:39
Fejkis
Tack för en riktigt trevlig tråd, jag hoppas verkligen jag kan få svar på ett par frågor!

1- Är flygvärdinnor lättfotade (rent generellt)?
2- Händer det mycket rajtan tajtan mellan piloter och flygvärdinnor?
#56 2008-07-18, 20:14
ksv
Ursprungligen postat av Fejkis
1- Är flygvärdinnor lättfotade (rent generellt)?
Nej, inte mer än folk i allmänhet.

Ursprungligen postat av Fejkis
2- Händer det mycket rajtan tajtan mellan piloter och flygvärdinnor?
För det mesta inte.

Däremot har jag många pilotkollegor som är gifta med flygvärdinnor (eller före detta), men anledningen till det är nog att folk för det mesta träffar sin blivande partner på just jobbet.
#57 2008-07-21, 10:38
Dagge1976
Är det startnyckel till ett plan eller räcker det med att ha nyckel till cockpit för att kunna dra igång motorerna?
#58 2008-07-21, 11:39
ksv
Ursprungligen postat av Dagge1976
Är det startnyckel till ett plan eller räcker det med att ha nyckel till cockpit för att kunna dra igång motorerna?
Större flygplan har ingen startnyckel så det räcker att veta hur man gör.
#59 2008-07-21, 14:06
ThisIsSparta
Hur checkar man in nuförtiden, går man fram till en automat och skriver in sin kod som står på ens e-biljett?
#60 2008-07-21, 18:02
svengöran
Ursprungligen postat av ksv
Allt fler bolag har ju börjat bli sträva allt hårdare mot att sänka bränslekostnaderna, så det är vanligt att man stänger av ena motorn vid intaxning.

Vissa flygplanstyper kräver att man låter motorn gå på tomgång några minuter efter landning, vilket gör att man oftast är vid gaten innan det blir aktuellt.


För att utveckla KSVs svar lite.

Att man låter motorn stå på tomgång en stund efter landning har bla med kylningen av motorn att göra, Skulle man stänga av den upphör det kylande luftflödet genom motorn och skador kan uppstå.