Ursprungligen postat av Bonanza
Precis efter att planet lyft, och påbörjat stigning, börjar ett tjutande ljud som jag är 100% säker inte kom ifrån motorerna, det lät mer som ifrån kabinen. Eftersom flygvärdinnorna inte reagerade alls eller piloterna sade något så brydde jag mig inte, men lite oroad blev man när det började tjuta. Höll på i kanske 2 minuter. Jag har inte hört det här ljudet när jag flygit tidigare med ett likadant plan.
Har ni någon aning om vad det kan ha varit?
Var det ett visslande ljud?
Isåfall var det en gummilist från någon av dörrarna som lät p.g.a. läckande luft när kabinen trycksattes.
Det räcker med några gruskorn för att det ska bli så.
Ursprungligen postat av StefanD13
Jag är vansinnigt flygrädd, men har trots det tvingat mig att flyga ett par gånger. Dock aldrig igen efter vad som hände alldeles efter 11 september. Det var (om jag inte missminner mig) en Airbus som startade från New York, tappade hela stjärtfenan, varpå planet kraschade och alla dog.
Min tanke var "kan de där lossna". Om en stjärtfena kan lossna från ett flygplan så räcker det för att övertyga mig om att aldrig flyga mer. Ett plan utan stjärtfena kan inte flyga alls, det finns ingenting som kan rädda folket ombord, man faller bara som ett visset löv till marken.
Den trillar inte bara av utan vidare.
I det här fallet handlade det om grovt handhavandefel där piloten som styrde stampade fullt sidroder i ganska hög fart. Sidrodret är något man aldrig rör förutom vid landningsögonblicket eller om vid motorbortfall.
Jämför det med om du har en liten båt med utombordsmotor och i hög fart sliter till allt vad du orkar för att styra åt ena hållet.
Modernare flygplan har dessutom skydd som gör att det inte är möjligt att ge fullt roderutslag i höga farter.
Ursprungligen postat av Lobengula
Ja precis, det var den dokumentären som fick mig att börja fundera på problemen med mixen av metric och lbs/fot/knop/miles. Det kan ju inte vara bra att man har olika system.
Vertikalt mäter man i fot och horisontellt i meter.
Då slipper man risk för missförstånd där iaf.
Ursprungligen postat av Lobengula
Om man nu har börjat med Kg för bränsle, har metric börjat ta över annat? Typ höjd, hastighet och avstånd? Varierar det mellan regioner eller finns det en standard?
I ett flygplan räknar man alltid bränsle och bränsleåtgång i massa eftersom det är det som är mest relevant.
Bränslet som man tankar i Dubai kan vara 30 grader varmt när det kommer i tankarna, för att efter ett antal timmar på höjd ha kylts till -30 grader. De stora förändringarna det innebär i densitet betyder också att mängden mätt i volym varierar högst påtagligt medan massan förblir densamma.
I USA använder man pound och i Europa kg.