Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#61 2008-07-21, 18:26
Axiom !!!
Ursprungligen postat av svengöran
För att utveckla KSVs svar lite.

Att man låter motorn stå på tomgång en stund efter landning har bla med kylningen av motorn att göra, Skulle man stänga av den upphör det kylande luftflödet genom motorn och skador kan uppstå.

Vilken motor tänker du på då, JT8, RB-211, CFM56, V2500? Det där måste du utveckla, nä att motorn står efter att man parkerat vid gate på beror för det mesta på att dom är sena på marken med att koppla in markströmmen och beror inte på att man måste kyla ned motorerna.
#62 2008-07-21, 18:51
svengöran
Ursprungligen postat av Axiom !!!
Vilken motor tänker du på då, JT8, RB-211, CFM56, V2500? Det där måste du utveckla, nä att motorn står efter att man parkerat vid gate på beror för det mesta på att dom är sena på marken med att koppla in markströmmen och beror inte på att man måste kyla ned motorerna.


På korta landningsbanor där man måste använda reversern mycket så vet jag att JT9D blir ruskigt varm, Det kan bli problem om inte piloten låter motorn gå på tomgång en stund för att kyla innan man stänger av.
Man har haft detta problem på bla DC10-40
#63 2008-07-21, 19:11
Axiom !!!
Ursprungligen postat av svengöran
På korta landningsbanor där man måste använda reversern mycket så vet jag att JT9D blir ruskigt varm, Det kan bli problem om inte piloten låter motorn gå på tomgång en stund för att kyla innan man stänger av.
Man har haft detta problem på bla DC10-40

Man vill givetvis få ned temperaturerna innan man stänger av men för det mesta så hinner dom kyla ned innan man parkerar, och man vill inte stå parkerad med motorerna igång och människor och utrustning runt flygplanet därför så är anledningen till motorn är igång att man inte har fått markström inkopplad ännu.
#64 2008-07-21, 19:26
Svengöran och Axiom, är ni piloter?

Det är ju faktiskt lite kul om vi får in sådana här förutom ksv som redan bidrar på ett ypperligt sätt.

Jag har en hel del flygtekniska frågor som jag grubblat på genom mina år som kuskandes runt på olika typer av flygplan.
#65 2008-07-21, 19:35
svengöran
Ursprungligen postat av Lobengula
Svengöran och Axiom, är ni piloter?

Det är ju faktiskt lite kul om vi får in sådana här förutom ksv som redan bidrar på ett ypperligt sätt.

Jag har en hel del flygtekniska frågor som jag grubblat på genom mina år som kuskandes runt på olika typer av flygplan.



Nä jag är inte pilot, Har däremot jobbat med en del gammalt flygskrot i 10år
och fått se det som piloterna förstör
#66 2008-07-21, 19:46
Ok, då kommer här lite frågor

Ett flygplan på marschhöjd ligger väl på en sådär 10-12 tusen meter. Är det standardiserat vilket tryck man har i kabinen eller varierar man det av någon anledning? Vilken höjd motsvarar kabintrycket? 2000 meter?

Det sägs att man inte kan öppna dörrar i flygplanet om det befinner sig på t.ex. 10000 meters höjd. Detta för att det är för stor tryckskillnad i kabinen och dörrar normalt sett måste öppnas inåt. Men det borde ju finnas en höjd där skillnaden inte är så stor, vad pratar vi då om för höjd? 3000 meter?
#67 2008-07-21, 20:11
Axiom !!!
Ursprungligen postat av Lobengula
Ok, då kommer här lite frågor

Ett flygplan på marschhöjd ligger väl på en sådär 10-12 tusen meter. Är det standardiserat vilket tryck man har i kabinen eller varierar man det av någon anledning? Vilken höjd motsvarar kabintrycket? 2000 meter?

Det sägs att man inte kan öppna dörrar i flygplanet om det befinner sig på t.ex. 10000 meters höjd. Detta för att det är för stor tryckskillnad i kabinen och dörrar normalt sett måste öppnas inåt. Men det borde ju finnas en höjd där skillnaden inte är så stor, vad pratar vi då om för höjd? 3000 meter?

Skillnaden mellan luftrycket utanför kabinen och inuti på marchhöjd är drygt 8 psi (pounds per square inch). sen är det bara att räkna ut hur stor dörren är i kvadrattum och multiplicera med 8 pund och sen kan man omvandla det till kg/cm2 om man vill. Hursomhelst så kommer du komma fram till att trycket på dörren vida överstiger vad en människa klarar av att rubba. Faktum är att man använder sig av sk pre-pressurisation redan vid start vilket betyder att man trycksätter flygplanet innan take-off för att minimera obehaget som kan uppstå i öronena för att sakta uppnå 8 psi i difftryck när man uppnått sin flygnivå. På 3000 meter skulle man teoretiskt sätt kunna flyga trycklöst och då även öppna dörren.
#68 2008-07-21, 20:55
Axiom !!!
Ursprungligen postat av Fejkis
Tack för en riktigt trevlig tråd, jag hoppas verkligen jag kan få svar på ett par frågor!

1- Är flygvärdinnor lättfotade (rent generellt)?
2- Händer det mycket rajtan tajtan mellan piloter och flygvärdinnor?

Tvärsemot vad ksv säger så kommer jag med följande svar:
1-ja
2-ja
Då människor umgås under avslappnade former med alkohol inblandat så sker möten, dessa yrkeskategorier exponeras för detta i större utsträckning än på vanliga arbetsplatser och därav leder det ena till det andra i motsvarande utsträckning, sen är det ju inte fel att alla har ett ledigt hotelrum att tillgå när kvällen ska avslutas. Det är egentligen en självklarhet och jag vet inte varför inte ksv svarar ja på dessa frågor.
#69 2008-07-21, 21:53
Ursprungligen postat av Axiom !!!
Tvärsemot vad ksv säger så kommer jag med följande svar:
1-ja
2-ja
Då människor umgås under avslappnade former med alkohol inblandat så sker möten, dessa yrkeskategorier exponeras för detta i större utsträckning än på vanliga arbetsplatser och därav leder det ena till det andra i motsvarande utsträckning, sen är det ju inte fel att alla har ett ledigt hotelrum att tillgå när kvällen ska avslutas. Det är egentligen en självklarhet och jag vet inte varför inte ksv svarar ja på dessa frågor.


Axiom, är du en pilot eller del av flygbesättning? I sådant fall berätta lite mer utan att för den saken avslöja vem du är
#70 2008-07-21, 22:10
ksv
Ursprungligen postat av Axiom !!!
Man vill givetvis få ned temperaturerna innan man stänger av men för det mesta så hinner dom kyla ned innan man parkerar
Ja, taxningstiden är nästan alltid längre än minimitiden för att få stänga av motorn.

Det jag menade var snarare att om man har 3 minuters nedkylningstid efter landning kan man inte gärna stänga ned en motor när man svänger av banan.


Ursprungligen postat av Axiom !!!
Då människor umgås under avslappnade former med alkohol inblandat så sker möten, dessa yrkeskategorier exponeras för detta i större utsträckning än på vanliga arbetsplatser och därav leder det ena till det andra i motsvarande utsträckning, sen är det ju inte fel att alla har ett ledigt hotelrum att tillgå när kvällen ska avslutas.
Då kanske vi tolkade frågan lite olika.

Det jag menade var att de som söker sig till flygvärdinneyrket inte är mer lättfotade människor än andra. Tvärtom är de flesta ordinare svenssons med familj och barn som väntar hemma (åtminstone kvinnorna i yrket).

Men självklart finns det ju gott om tillfällen för den som vill!
Åtminstone om man flyger långlinjer. Med åtskilliga övernattningar varje månad på hotell på andra sidan jorden, vore det ju underligt annars.
#71 2008-07-21, 22:21
Axiom !!!
Ursprungligen postat av ksv
....
Då kanske vi tolkade frågan lite olika.

Det jag menade var att de som söker sig till flygvärdinneyrket inte är mer lättfotade människor än andra. Tvärtom är de flesta ordinare svenssons med familj och barn som väntar hemma (åtminstone kvinnorna i yrket).

Men självklart finns det ju gott om tillfällen för den som vill!
Åtminstone om man flyger långlinjer.

Jo tillfällen ges oftare än för vanliga Svensson, och har du en gång tagit ett snedsteg, (vilket faktiskt majoriteten gör om tillräckligt många tillfällen ges) så är det lätt hänt att du gör det en gång till och en gång till. Och helt plötsligt så är du att betäckna som lättfotad även om du inte var det innan du började i det här yrket. Och du behöver inte ens flyga långlinjer för att hitta damer, huvudsaken är att det finns ett hyfsat stopp, med en bar och damer i besättningen och ett hotel. Ett stort svensk inrikesbolag hade en gång i tiden något som hette "trivselstopp" .
#72 2008-07-21, 22:22
Ursprungligen postat av Axiom !!!
Skillnaden mellan luftrycket utanför kabinen och inuti på marchhöjd är drygt 8 psi (pounds per square inch). sen är det bara att räkna ut hur stor dörren är i kvadrattum och multiplicera med 8 pund och sen kan man omvandla det till kg/cm2 om man vill. Hursomhelst så kommer du komma fram till att trycket på dörren vida överstiger vad en människa klarar av att rubba. Faktum är att man använder sig av sk pre-pressurisation redan vid start vilket betyder att man trycksätter flygplanet innan take-off för att minimera obehaget som kan uppstå i öronena för att sakta uppnå 8 psi i difftryck när man uppnått sin flygnivå. På 3000 meter skulle man teoretiskt sätt kunna flyga trycklöst och då även öppna dörren.


Så för mig som inte kan räkna ut det, vad är trycket i kabinen på ett vanligt jet A3xx, B7xx som ligger på 30000 fot? Varieras trycket eller är det alltid detsamma?

Vilken höjd motsvarar det trycket? Jag har hört 3000 meter men även andra siffror.

Edit: En anledning till att jag frågar är för att jag dyker och måste följa rekommendationer vad gäller flyg efter dyk.