Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#73 2008-07-21, 23:11
Axiom !!!
Ursprungligen postat av Lobengula
Så för mig som inte kan räkna ut det, vad är trycket i kabinen på ett vanligt jet A3xx, B7xx som ligger på 30000 fot? Varieras trycket eller är det alltid detsamma?

Vilken höjd motsvarar det trycket? Jag har hört 3000 meter men även andra siffror.

Edit: En anledning till att jag frågar är för att jag dyker och måste följa rekommendationer vad gäller flyg efter dyk.

Det omgivande lufttrycket inom flyget anges i millibar (alterativt hPa Hektopascal), standardatmosfären vid en normal dag då det är 15 plusgrader vid havsytan är 1013,25 millibar, sedan sjunker trycket ju högre upp man kommer,
När du flyger på 33.000 fot (ca 10.000 meter) är kabinen på motsvarande (7000-8000 fot) ca 2300 meter vad trycket är där har jag inga värden på.
Trycket varieras inte utan det sköts automatisk. Jag har hört historier från förr om att när man har haft flygningar med stökiga (fulla) passagerare så har dom höjt kabinhöjden manuellt och höjt temperaturen i kabin för att dom stökigaste skulle somna.
#74 2008-07-21, 23:19
MidgetHumper
Tur att jag inte vart flygrädd när jag flög hem ifrån egypten fredagen den 13de DE NI!
#75 2008-07-21, 23:57
Ursprungligen postat av Axiom !!!
Det omgivande lufttrycket inom flyget anges i millibar (alterativt hPa Hektopascal), standardatmosfären vid en normal dag då det är 15 plusgrader vid havsytan är 1013,25 millibar, sedan sjunker trycket ju högre upp man kommer,
När du flyger på 33.000 fot (ca 10.000 meter) är kabinen på motsvarande (7000-8000 fot) ca 2300 meter vad trycket är där har jag inga värden på.
Trycket varieras inte utan det sköts automatisk. Jag har hört historier från förr om att när man har haft flygningar med stökiga (fulla) passagerare så har dom höjt kabinhöjden manuellt och höjt temperaturen i kabin för att dom stökigaste skulle somna.


Det där med temperaturen har jag dock misstänkt. Det är inte alltför ovanligt att flygningen börjar med en sval temperatur och när man förväntas sova så höjs den.

Senast var det från Harare till London. Morgonflight. Det började schysst och svalt. Ett par morgondrinkar och sedan blev kabinen varm och skön. Och nej det berodde inte på spriten, jag rörde knappt glaset p.g.a. magsjuka.
#76 2008-07-22, 01:17
Axiom !!!
Ursprungligen postat av Lobengula
Det där med temperaturen har jag dock misstänkt. Det är inte alltför ovanligt att flygningen börjar med en sval temperatur och när man förväntas sova så höjs den.

Senast var det från Harare till London. Morgonflight. Det började schysst och svalt. Ett par morgondrinkar och sedan blev kabinen varm och skön. Och nej det berodde inte på spriten, jag rörde knappt glaset p.g.a. magsjuka.

Hmmm, ett par morgondrinkar (pluralis) och sedan glaset (singularis)....förklara mer tack!
För att förtydliga hur man gjorde förr när man ville få folk att sova.
1) Höj kabinhöjden så att luften tunnas ut och innehåller mindre syre per andetag.
2) Höj temperaturen i kabinen (men inte i cockpit som justeras separat)
Resultatet blir att passagerarna somnar lättare.
#77 2008-07-22, 01:35
Ursprungligen postat av Axiom !!!
Hmmm, ett par morgondrinkar (pluralis) och sedan glaset (singularis)....förklara mer tack!
För att förtydliga hur man gjorde förr när man ville få folk att sova.
1) Höj kabinhöjden så att luften tunnas ut och innehåller mindre syre per andetag.
2) Höj temperaturen i kabinen (men inte i cockpit som justeras separat)
Resultatet blir att passagerarna somnar lättare.


Jo jag uttryckte mig lite oklart. BA personalen var snabb med att servera diverse drinkar från starten i Harare. Eftersom jag var magsjuk så blev det inte mycket för min del, fuktade läpparna.

En timme efter start så blev den svala kabinen märkbart varmare samtidigt som alla gardiner fälldes ned. Förvisso rätt skönt. Jag hade som sagt lite magproblem så jag vandrade ned till Y-klass och där var det minsann inga neddragna gardiner. Drinkar flödade och alla hade kul. Vem har sagt att business är roligt?
#78 2008-07-22, 01:40
Axiom !!!
Ursprungligen postat av Lobengula
Jo jag uttryckte mig lite oklart. BA personalen var snabb med att servera diverse drinkar från starten i Harare. Eftersom jag var magsjuk så blev det inte mycket för min del, fuktade läpparna.

En timme efter start så blev den svala kabinen märkbart varmare samtidigt som alla gardiner fälldes ned. Förvisso rätt skönt. Jag hade som sagt lite magproblem så jag vandrade ned till Y-klass och där var det minsann inga neddragna gardiner. Drinkar flödade och alla hade kul. Vem har sagt att business är roligt?

Nu blir jag nyfiken på vilken slags business en Flashbackare kan tänkas ha i Harare http://www.world-airport-codes.com/zimbabwe/harare-2849.html?
#79 2008-07-22, 02:26
Ursprungligen postat av Axiom !!!
Nu blir jag nyfiken på vilken slags business en Flashbackare kan tänkas ha i Harare http://www.world-airport-codes.com/zimbabwe/harare-2849.html?


Jag övernattade bara i transit från Johannesburg. Meikles hotell i Harare är inte dåligt
#80 2008-07-22, 02:50
ksv
Ursprungligen postat av Axiom !!!
Jo tillfällen ges oftare än för vanliga Svensson, och har du en gång tagit ett snedsteg, (vilket faktiskt majoriteten gör om tillräckligt många tillfällen ges) så är det lätt hänt att du gör det en gång till och en gång till.
Och sedan är skilsmässan ett faktum...
Det är liten bransch där skvallret är den minsta gemensamma faktorn.

Ursprungligen postat av Axiom !!!
Och du behöver inte ens flyga långlinjer för att hitta damer, huvudsaken är att det finns ett hyfsat stopp, med en bar och damer i besättningen och ett hotel.
Självklart är det så.
Men efter 12 timmar och 5 europeiska städer på en dag i en MD-80, lockar nog kudden mer än damerna. Åtminstone om nästa check-in är vid 5-tiden följande morgon.
Har man däremot några dagar tillsammans i Thailand eller Florida finns det ju mer tillfällen för umgänge.

Ursprungligen postat av Axiom !!!
Ett stort svensk inrikesbolag hade en gång i tiden något som hette "trivselstopp" .
Känner igen det där, har vi kanske jobbat på samma ställe?
Den termen förekommer fortfarande, även om de arbetsmarknadsmässiga förutsättningarna ändrats något, och då till arbetsgivarnas fördel.

Ursprungligen postat av Axiom !!!
Jag har hört historier från förr om att när man har haft flygningar med stökiga (fulla) passagerare så har dom höjt kabinhöjden manuellt och höjt temperaturen i kabin för att dom stökigaste skulle somna.
Har hört detsamma, men om det ligger något sanning i det måste det isåfall handla om 60-tal eller tidigare.
#81 2008-07-22, 03:47
Ursprungligen postat av ksv
Har hört detsamma, men om det ligger något sanning i det måste det isåfall handla om 60-tal eller tidigare.


Nu är jag ingen pilot eller utbildad som flygpersonal. Men att det laboreras med kabintempen är mer regel än undantag på långa flygningar där jag varit med.

Tempen höjs ett par timmar efter start så att folk ska somna. Inget fel i det, de flesta vill ändå sova. Detta oavsett om vi pratar kl 20 eller kl 09. En långflight förväntas folk sova på.

Nu kan det förvisso variera mellan bolag. Jag är oftast på BA och där kan jag nog se en ganska tydlig tendens till att kabintemp höjs någon timme efter start på longhaul.
#82 2008-07-22, 12:09
ksv
Ursprungligen postat av Lobengula
Men att det laboreras med kabintempen är mer regel än undantag på långa flygningar där jag varit med.
Javisst, temperaturen justeras ofta.
Det jag tänkte på var kabintrycket som är helautomatiskt och som är svårhanterat om man ska försöka sköta det manuellt.

På de Boeingtyper jag har erfarenhet av funkar temperaturregleringen ganska dåligt. Man kan visserligen se en siffra över vilken temperatur varje kabinsektion har men det verkar stämma dåligt med verkliheten.

Det som gör att man ändrar temperaturen är nästan alltid att en flygvärdinna ringer fram och säger "passagerarna i C-sektionen klagar på att det är kallt, kan ni höja lite?".
#83 2008-07-24, 00:46
alex1987
kanske fel tråd, men jag testar ändå

Hur mycket landingsbana behövs för att kunna landa en Boeing 737-800 egentligen, tycker exempelvis att banan på GSE är i kortaste laget ...
#84 2008-07-24, 01:47
Red Machine
Hej, vill börja med att gratulera till ett spännande jobb. Jag ville själv bli pilot som tonåring men dessvärre har min urkassa syn gjort att det icke blev så.

Jag har lite frågor angående detta med dimma och vilka parametrar ni använder för att bestämma om ni kan landa eller ej. Flög från Paris med Ryan Air för något år sedan med destination Skavsta men vi kunde dock inte landa på skavsta pga dimma så vi landade i Norrköping istället där det också var väldigt tjock dimma, eller åtminstone för en lekman så frågan är vad är gränsen för att ni skall kunna landa?

Innan vi fick veta att vi skulle landa i Norrköping verkade som planet gick ner för landning och det där typiska dunket från landningställen hördes sedan steg vi igen kan det vara så att piloten ändrade sig rätt sent efter att han gått inför landning på skavsta?

Hur många sk alternativa flygplatser finns det vid landning? Vi fick reda på att piloten valde mellan Arlanda, Norrköping och Skavsta men dessa flygplatser påverkades alla av dimman.

Blir ni tränade på hur ni skall presentera sådana här saker för passagerna? Vi fick mycket knapphändig information av piloten och visste inte ens på vilken flygplats vi landade på, tror att det gjorde många flygrädda minst sagt nervösa.