Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#181 2008-08-13, 16:36
portnoy
Ursprungligen postat av The Master
Skall flyga utomlands snart där flygtiden beräknas till 5 timmar enkel väg. Och på hemvägen flyger vi när det är kolsvart mitt i natten, hur skall jag tänka för att överleva den klaustrofobiska känslan i planet då jag inbillar mig att syret tar slut och att vid varje luftgrop när planet skakar till så tror jag att metallen skall slitas sönder eftersom "planet gungar till ".:'(



Tänk så här: syret kan inte "ta slut". Det finns syre på 30.000 fot också, bara lite mindre än längre ner. Därför gör man en nödnedstigning vid ett tryckfall i kabinen. Detta är ju dock procentuellt sett mycket ovanligt.

När det gäller turbulens kan du ju tänka att plan är designade för att klara av detta och mycket mer. Det är ju flexibelt, som tur är! Men bältet bör vara på!
:thumbsup:
#182 2008-08-13, 21:23
Frittfram
Ursprungligen postat av The Master
Skall flyga utomlands snart där flygtiden beräknas till 5 timmar enkel väg. Och på hemvägen flyger vi när det är kolsvart mitt i natten, hur skall jag tänka för att överleva den klaustrofobiska känslan i planet då jag inbillar mig att syret tar slut och att vid varje luftgrop när planet skakar till så tror jag att metallen skall slitas sönder eftersom "planet gungar till ".:'(


Som föregående skribent sade så kan syret naturligtvis inte ta slut, finns ju överallt i luften
Vad det gäller rädslan för att planet ska slitas sönder så kan du tänka såhär. Även om metall betraktas som ett hårt material så är det inte riktigt så i detta fall (aluminium). Flygkroppen spricker inte och ramlar sönder om den utsätts för belastning. den kommer snällt att böja sig och absorbera kraften för att sedan återgå till sin ursprungliga form, lite som gummi. Jag har själv sett filmsnuttar från när man testade ut skrov och vingkonstruktioner på Boeing, vingarna böjdes uppåt tills vingspetsarna nästan var vertikala och såg ut som ett U innan konstruktionen gav vika.

Som kuriosa kan nämnas att vingspetsarna på fpl 37 Viggen "flexar" 10cm per g. Under ett normalt "lekpass" uppnår ekipaget upp till sju g, dvs att vingspetsen böjs uppåt sju! decimeter!!!
Viggen har inte särskilt breda vingar jämfört med ett trafikflygplan, så ni kan ju tänka er hur mycket en sådan vinge kan böjas innan den går sönder och "ramlar av".

Så länge ett flygplan har fart framåt så kommer det garanterat att hålla sig flygande. Det måste nämligen bryta mot fysikens lagar för att kunna ramla ner, vilket inte händer så ofta. Önskar dock att jag själv kunde bryta mot fysikens lagar
#183 2008-08-14, 08:18
portnoy
Ursprungligen postat av Frittfram


Som kuriosa kan nämnas att vingspetsarna på fpl 37 Viggen "flexar" 10cm per g. Under ett normalt "lekpass" uppnår ekipaget upp till sju g, dvs att vingspetsen böjs uppåt sju! decimeter!!!
Viggen har inte särskilt breda vingar jämfört med ett trafikflygplan, så ni kan ju tänka er hur mycket en sådan vinge kan böjas innan den går sönder och "ramlar av".



Här kan man ju tilllägga att på kommerciella plan (såsom B777) så kan vingarna hålla för tryck långt högre än vad som någonsin kan skapas av felhantering av flygplanet eller turbulens.

Här testas vingarna på B777:

http://technorati.com/videos/youtube.com%2Fwatch%3Fv%3Dpe9PVaFGl3o
#184 2008-08-16, 11:57
Tacoritz
Ursprungligen postat av portnoy
Här kan man ju tilllägga att på kommerciella plan (såsom B777) så kan vingarna hålla för tryck långt högre än vad som någonsin kan skapas av felhantering av flygplanet eller turbulens.

Här testas vingarna på B777:

http://technorati.com/videos/youtube.com%2Fwatch%3Fv%3Dpe9PVaFGl3o


För att citera en gammal flyglärare "ett flygplan kan inte tappa sina vingar, däremot kan vingarna tappa sitt flygplan."

Inte för att jag på rak arm kan nämna fler än en, två incidenter där vingar och flygkropp gått skilda vägar, kanske kan någon av experterna länka till något häftigt?
#185 2008-08-16, 12:26
Indianpundare
Hur säkert är det att flyga?
#186 2008-08-16, 17:20
Coolcitte
Ursprungligen postat av Indianpundare
Hur säkert är det att flyga?


Mycket säkert. Man måste flyga dygnet runt i flera år. för att vara garanterad att vara med om en olycka. Tumregeln är väl att det är säkrare att flyga än att åka bil.
#187 2008-08-17, 13:06
Indianpundare
Ursprungligen postat av Coolcitte
Mycket säkert. Man måste flyga dygnet runt i flera år. för att vara garanterad att vara med om en olycka. Tumregeln är väl att det är säkrare att flyga än att åka bil.


Jo men plötsligt händer det, och en olycka med flygplan får man väll vara glad med ett brutet ben, då dom flesta lär inte överleva eller? och jag gissar att det är större chans att överleva en bil olycka beror givetvis vilken hastighet och så vidare.
#188 2008-08-17, 13:49
Coolcitte
Ursprungligen postat av Indianpundare
Jo men plötsligt händer det, och en olycka med flygplan får man väll vara glad med ett brutet ben, då dom flesta lär inte överleva eller? och jag gissar att det är större chans att överleva en bil olycka beror givetvis vilken hastighet och så vidare.


"Jo men plötsligt händer det" - så kan man ju inte tänka.
Det kan ju lika gärna hända när man är ute och cyklar och helt plötsligt cyklar på en trottoarkant och bryter nacken. Ändå pratar man aldrig om att cykel är ett speciellt farligt transportmedel, även fast många skadas svårt och vissa till och med dör i cykelolyckor.
Grejen med flygplan är att det finns backup-system för nästan allting. Dessutom är en flygutbildning mycket mer avancerad en te x en körkortsutbildning som vilken idiot som helst kan ta sig igenom nu för tiden. Dessutom finns det nästan inga större flygbolag i världen som anställer en pilot som kommer direkt från flygskolan, så dom har säkerligen övat många, många timmar innan dom sätter sig och flyger passagerare, titta te x på lågprisbolaget Ryanair som har flugit miljontals passagerare i 23 år och inte haft en enda allvarlig olycka.

Du är mycket osäkrare och löper en mycket större risk att förolyckas när du kör bil, jag lovar...
#189 2008-08-17, 15:11
Indianpundare
Ursprungligen postat av Coolcitte
"Jo men plötsligt händer det" - så kan man ju inte tänka.
Det kan ju lika gärna hända när man är ute och cyklar och helt plötsligt cyklar på en trottoarkant och bryter nacken. Ändå pratar man aldrig om att cykel är ett speciellt farligt transportmedel, även fast många skadas svårt och vissa till och med dör i cykelolyckor.
Grejen med flygplan är att det finns backup-system för nästan allting. Dessutom är en flygutbildning mycket mer avancerad en te x en körkortsutbildning som vilken idiot som helst kan ta sig igenom nu för tiden. Dessutom finns det nästan inga större flygbolag i världen som anställer en pilot som kommer direkt från flygskolan, så dom har säkerligen övat många, många timmar innan dom sätter sig och flyger passagerare, titta te x på lågprisbolaget Ryanair som har flugit miljontals passagerare i 23 år och inte haft en enda allvarlig olycka.

Du är mycket osäkrare och löper en mycket större risk att förolyckas när du kör bil, jag lovar...


Ja du har rätt i det, men det känns ändå mkt säkrare och skönare att köra bil, cykla m.m , i flygplanen kan man inte göra nånting om det händer nåt men jag försöker tänka händer det så händer det , KBT är den bästa medlet
#190 2008-08-17, 15:55
Coolcitte
Ursprungligen postat av Indianpundare
Ja du har rätt i det, men det känns ändå mkt säkrare och skönare att köra bil, cykla m.m , i flygplanen kan man inte göra nånting om det händer nåt men jag försöker tänka händer det så händer det , KBT är den bästa medlet


Jo, du har helt rätt, man känner sig säkrare när man kör bil/cyklar osv, men det kan nog vara en vanesak. Folk som flyger mycket i jobbet är sällan flygrädda te x.
#191 2008-08-19, 01:55
sinologen
#192 2008-08-19, 16:01
Coolcitte
Ursprungligen postat av sinologen


Den sketchen är helt underbar!