Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#193 2008-08-19, 18:26
ksv
Ursprungligen postat av Coolcitte
Den sketchen är helt underbar!
En absolut klassiker i pilotkretsar är annars den här gamla rullen: http://www.imdb.com/title/tt0080339
Kanske för att de driver en hel del med riktiga termer och flygradiospråk.

Med en kapten som heter Clarence Oever, en styrman som heter Roger och en FE som heter Victor kan det inte bli annat än missförstånd.

http://www.youtube.com/watch?v=M3rBW94EPyc

Roger Murdock: We have clearance Clarence.
Captain Oveur: Roger, Roger. What's our vector Victor?
Tower voice: Tower's radio clearance, over!
Captain Oveur: That's Clarence Oveur! Oveur.
Tower voice: Roger.
Roger Murdock: Huh?
Tower voice: Roger, over.
Roger Murdock: Huh?
Captain Oveur: Huh?


Kanske nördig humor men älskad i pilotkretsar.
#194 2008-08-19, 21:04
Coolcitte
Ursprungligen postat av ksv
En absolut klassiker i pilotkretsar är annars den här gamla rullen: http://www.imdb.com/title/tt0080339
Kanske för att de driver en hel del med riktiga termer och flygradiospråk.

Med en kapten som heter Clarence Oever, en styrman som heter Roger och en FE som heter Victor kan det inte bli annat än missförstånd.

http://www.youtube.com/watch?v=M3rBW94EPyc



Kanske nördig humor men älskad i pilotkretsar.


Haha, ja, scenen i "Airplane!" när dom ska "blåsa upp" autopiloten är priceless!
#195 2008-08-19, 21:28
Larsson85
Man får oftast lock i öronen när planet lyfter och landar, vad beror det på? Kabinen ska ju som det nämns innan vara satt i tryck, och med modern reglerteknik borde dom klara av att hålla trycket konstant inne i kabinen trots att det ändras utanför?

När en pilot kommer till flygplatsen, måste han gå igenom samma säkerhetskontroller och tullning som alla andra?

Är det möjligt med ett blixtnedslag i planet när det är i luften? Planet är väl inte jordat, men det kanske har annan potential än molnen iaf? Vad händer isåfall vid ett blixtnedslag?
#196 2008-08-19, 21:55
ksv
Ursprungligen postat av Larsson85
Man får oftast lock i öronen när planet lyfter och landar, vad beror det på? Kabinen ska ju som det nämns innan vara satt i tryck, och med modern reglerteknik borde dom klara av att hålla trycket konstant inne i kabinen trots att det ändras utanför?
Nej, man kan inte behålla samma tryck på 12000 meter som vid havsytan. På hög höjd motsvarar kabinens tryck en höjd av ca. 2000-2500 meter.

Ursprungligen postat av Larsson85
När en pilot kommer till flygplatsen, måste han gå igenom samma säkerhetskontroller och tullning som alla andra?
Ja.

Ursprungligen postat av Larsson85
Är det möjligt med ett blixtnedslag i planet när det är i luften? Planet är väl inte jordat, men det kanske har annan potential än molnen iaf? Vad händer isåfall vid ett blixtnedslag?
Det händer då och då att blixten slår ner i flygplan.
Strömmen leds då vidare genom metallskalet precis som på en bil (Faradays bur).
#197 2008-08-19, 22:14
Ett par frågor som jag länge grubblat över:

"fasten seat belts" triggar tydligen på höjden 10000 fot om den är satt på automatisk. Gäller det alla flygplan, alltså någon form av standard? Jag pratar nu om normala starter/landningar.

Jag antar att piloten ofta sätter den på manuell ifall det är taskigt väder och så. Men inträffar det att piloten släcker "FSB" under 10000 fot om det är väldigt bra förhållanden?

Under cruise, varför tar det så lång tid för piloten att släcka "FSB" men de är väldigt kvicka på att tända den? Ibland får man uppfattningen att det görs för att folk inte ska ränna runt i kabinen och ge besättningen lite lugn och ro. Speciellt på nattflygningar upplever jag det som att "FSB" är mer regel än undantag för att få pli på paxen
#198 2008-08-19, 22:27
ksv
Ursprungligen postat av Lobengula
"fasten seat belts" triggar tydligen på höjden 10000 fot om den är satt på automatisk. Gäller det alla flygplan, alltså någon form av standard? Jag pratar nu om normala starter/landningar.
Nej, inte automatiskt. Däremot är det vanligt att de finns i rutinerna eller på checklistan, eftersom det är en del andra saker som sker på just 10000 fot.

Ursprungligen postat av Lobengula
Jag antar att piloten ofta sätter den på manuell ifall det är taskigt väder och så. Men inträffar det att piloten släcker "FSB" under 10000 fot om det är väldigt bra förhållanden?
Ja, flyger man väldigt korta turer och det är fint väder händer det ofta att man släcker den tidigare så att kabinpersonalen ska kunna komma igång med sitt serviceprogram.

Ursprungligen postat av Lobengula
Under cruise, varför tar det så lång tid för piloten att släcka "FSB" men de är väldigt kvicka på att tända den? Ibland får man uppfattningen att det görs för att folk inte ska ränna runt i kabinen och ge besättningen lite lugn och ro. Speciellt på nattflygningar upplever jag det som att "FSB" är mer regel än undantag för att få pli på paxen
Näe, däremot är klarluftsturbulens väldig svår att förutsäga, så har man kommit in i ett turbulent område vill man gärna vänta en stund så att det kan lugna sig. Av någon outgrundlig anledning verkar det nästan alltid börja hoppa igen så fort man slagit av skylten.

Kan väl erkänna att det hänt att man slagit på skylten och sedan suttit och pratat om annat och glömt av den.
Fast kabinpersonalen brukar vara snabba att ringa och fråga när folk klagar på att de behöver gå på toa.
#199 2008-08-19, 22:39
Ursprungligen postat av ksv
Nej, inte automatiskt. Däremot är det vanligt att de finns i rutinerna eller på checklistan, eftersom det är en del andra saker som sker på just 10000 fot.

Ja, flyger man väldigt korta turer och det är fint väder händer det ofta att man släcker den tidigare så att kabinpersonalen ska kunna komma igång med sitt serviceprogram.

Näe, däremot är klarluftsturbulens väldig svår att förutsäga, så har man kommit in i ett turbulent område vill man gärna vänta en stund så att det kan lugna sig. Av någon outgrundlig anledning verkar det nästan alltid börja hoppa igen så fort man slagit av skylten.

Kan väl erkänna att det hänt att man slagit på skylten och sedan suttit och pratat om annat och glömt av den.
Fast kabinpersonalen brukar vara snabba att ringa och fråga när folk klagar på att de behöver gå på toa.



Många tack för svaren

Det som kan irritera mig är det inkonsekventa användandet av "fasten seat belt". Ibland får man höra att: "vi har tänt FSB men det är okej att gå på toaletten", andra tillfällen får man en mördande blick av besättningen om man försöker resa sig.

Bäst vore väl att FSB betyder att man ska sitta på sin plats, ingenting annat.

Sedan har man otyget att en del inte respekterar FSB när planet taxar mot gaten. Varför inte ibland göra ett totalstopp från 30 kmh bara för att visa vad som händer. Ja, jag vet att det inte kommer att hända men det skulle göra mig och andra rätt glada när drygskåpen åker i golvet.
#200 2008-08-20, 00:58
Porter
Ursprungligen postat av ksv

Ja, flyger man väldigt korta turer och det är fint väder händer det ofta att man släcker den tidigare så att kabinpersonalen ska kunna komma igång med sitt serviceprogram.



Men...är det inte så att kabinpersonalen har all rätt att röra sig trots att "FSB" är aktiverad...? Jag kanske är helt fel ute...
#201 2008-08-20, 01:09
Ursprungligen postat av Porter
Men...är det inte så att kabinpersonalen har all rätt att röra sig trots att "FSB" är aktiverad...? Jag kanske är helt fel ute...


Ja det är en jäkla soppa med FSB. Jag skulle gärna se tre nivåer ungefär som ett trafikljus:

Grön: Fritt att röra sig i kabinen men behåll bältet på om du sitter ned.

Gul: Kabinpersonal kan röra sig i kabinen, man får gå på toaletten om det är absolut nödvändigt. Servering sker.

Röd: Alla sitter ned på sina platser med bältet på.


Nu är det en evig röra på gul-röda fronten. Verkar variera från flight till flight vad som gäller.
#202 2008-08-20, 02:03
Kaxumi
Vad händer om motorerna lägger av på 10 000 meter, hur långt kan man flyga då? kan man landa "rätt säkert" (med det menar jag utan dödsfall), utan landningsbana, typ på en motorväg?

Finns det nån statstik på hur ofta folk överlever flygkrasher?

flyger ni maxfart hela tiden? när jag flygde till thailand så åkte den ca 800 hela vägen, men nästan 1000 ibland, varför flög den inte 1000 hela tiden?


är det vanligt att passagerare frågar om dom får komma in i cockpit, och får dom det? skulle vilja kolla nån gång när jag flyger.

hur högt klarar passagerarflyg att flyga?

får man många brudar om man säger att man är pilot? ^__^ är ju lite av ett statusyrke


tömmer ni toaletterna i luften, isf kan det hamna på folk på stan?
#203 2008-08-20, 08:40
portnoy
Ursprungligen postat av Kaxumi
Vad händer om motorerna lägger av på 10 000 meter, hur långt kan man flyga då? kan man landa "rätt säkert" (med det menar jag utan dödsfall), utan landningsbana, typ på en motorväg?


Det beror helt på väderförhållanden och vilken flygplanstyp det gäller och hur tungt flygplanet är. Men man kan ju lugnt säga att man kommer många gånger längre horisontalt än vertikalt.

Ursprungligen postat av Kaxumi

Finns det nån statstik på hur ofta folk överlever flygkrasher?


http://www.airdisaster.com/statistics/

Ursprungligen postat av Kaxumi

flyger ni maxfart hela tiden? när jag flygde till thailand så åkte den ca 800 hela vägen, men nästan 1000 ibland, varför flög den inte 1000 hela tiden?


Detta beror på vindriktningen vid kryssningshöjd. På hög höjd finns s.k. jetvindar,en sorts "tunnlar" med vindar som blåser extra starkt. Om det finns en jetvind som blåser åt det håll man ska, så försöker man gärna komma in i den och få gratis-skjuts, för att på så sätt spara bränsle och tid. Om det finns jetvindar åt motsatt håll, försöker man givetvis undvika dessa.

Ursprungligen postat av Kaxumi


är det vanligt att passagerare frågar om dom får komma in i cockpit, och får dom det? skulle vilja kolla nån gång när jag flyger.



Då jag inte ännu är utbildad pilot så kan jag inte svara säkert på denna fråga, men jag antar att de flesta västerländska länder har som standard att inte släppa in passagerare i cockpit efter 9/11.. Endast folk som känner kaptenen kan få åka med på extrasätet, "jumpseat". Någon pilot som kan rätta mig?

Ursprungligen postat av Kaxumi


hur högt klarar passagerarflyg att flyga?



Brukar ligga runt 8000-12000 m. (för jetplan) Concorde undnantaget som kunde gå nästan upp till 20000m.

Ursprungligen postat av Kaxumi


får man många brudar om man säger att man är pilot? ^__^ är ju lite av ett statusyrke



Ingen aning..

Ursprungligen postat av Kaxumi


tömmer ni toaletterna i luften, isf kan det hamna på folk på stan?


Hade det varit logiskt? Nej, givetvis inte. Behållarna töms på marken...
#204 2008-08-20, 08:45
Coolcitte
Ursprungligen postat av Porter
Men...är det inte så att kabinpersonalen har all rätt att röra sig trots att "FSB" är aktiverad...? Jag kanske är helt fel ute...


Kaptenen bestämmer ju när dom ska sitta ner.
Te x en stund innan planet ska landa säger ju alltid piloten:
"Cabin crew please prepare for landing", och då måste dom ju kolla så att alla är fastspända och sedan sätta sig rätt snabbt och rapportera "cabin clear".

Så om inte dom hör något från cockpit så är dom nog fria att gå runt som dom vill.
Efter start brukar ju piloterna tända och släcka FSB snabbt och det är en signal till cabin crewet att dom kan börja servera osv.