Ursprungligen postat av ardinex
Hur många brukar finnas i cockpit under flygning? Flög för länge sedan köpenhamn-new york med SAS, då fick jag besöka kockpit och det va tre personer där. Kapten, styrman och en softande person i tedje sätet. Vad är hans uppgift? Vad avgör om man är tre i cp eller bara två?
Vet någon hur det är på Finnairs asienlinjer? Två eller tre i cp?
Tack för en bra tråd!
Allra vanligast är att man är två piloter ombord. På extremt långa flygningar är man fler.
Det som avgör är tjäntgörinsbestämmelser. Dessa har nyligen ändrats för hela Europa och kallas nu Subpart Q. Det har varit en del debatt kring hur bra dessa regler är, då de inte stöder sig på någon vetenskaplig undersökning av trötthet och prestationsförmåga.
Sedan kan olika fackliga avtal också bestämma över arbetstiden och hur många man ska vara ombord på långlinjerna. SAS flög länge med tre piloter till både New York och Chicago, men den senaste tidens omstruktureringar har gjort att man nu gått med på att endast vara två ombord.
Den "softande" piloten kallas relief pilot och har som uppgift att ta över kontrollerna under ett antal timmar av flygningen för att låta styrmannen eller kaptenen vila. Detta måste man göra på flygningar som är så långa som 15-16-18 timmar, annars går det inte att följa tjänstgöringsbestämmelserna.
Hur Finnair har det på sina Asienlinjer vet jag inte.