Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1045 2009-05-12, 07:23
crazyman
Ursprungligen postat av Ekky
Så vitt jag vet har aldrig någon flugit till Mars, så det är nog rena spekulationer du kommer få till svars.


Moaahhahaa
#1046 2009-05-12, 12:18
ardinex
Hur många brukar finnas i cockpit under flygning? Flög för länge sedan köpenhamn-new york med SAS, då fick jag besöka kockpit och det va tre personer där. Kapten, styrman och en softande person i tedje sätet. Vad är hans uppgift? Vad avgör om man är tre i cp eller bara två?

Vet någon hur det är på Finnairs asienlinjer? Två eller tre i cp?

Tack för en bra tråd!
#1047 2009-05-12, 12:53
bijjer
Ursprungligen postat av ardinex
Hur många brukar finnas i cockpit under flygning? Flög för länge sedan köpenhamn-new york med SAS, då fick jag besöka kockpit och det va tre personer där. Kapten, styrman och en softande person i tedje sätet. Vad är hans uppgift? Vad avgör om man är tre i cp eller bara två?

Vet någon hur det är på Finnairs asienlinjer? Två eller tre i cp?

Tack för en bra tråd!


Allra vanligast är att man är två piloter ombord. På extremt långa flygningar är man fler.

Det som avgör är tjäntgörinsbestämmelser. Dessa har nyligen ändrats för hela Europa och kallas nu Subpart Q. Det har varit en del debatt kring hur bra dessa regler är, då de inte stöder sig på någon vetenskaplig undersökning av trötthet och prestationsförmåga.

Sedan kan olika fackliga avtal också bestämma över arbetstiden och hur många man ska vara ombord på långlinjerna. SAS flög länge med tre piloter till både New York och Chicago, men den senaste tidens omstruktureringar har gjort att man nu gått med på att endast vara två ombord.

Den "softande" piloten kallas relief pilot och har som uppgift att ta över kontrollerna under ett antal timmar av flygningen för att låta styrmannen eller kaptenen vila. Detta måste man göra på flygningar som är så långa som 15-16-18 timmar, annars går det inte att följa tjänstgöringsbestämmelserna.

Hur Finnair har det på sina Asienlinjer vet jag inte.
#1048 2009-05-12, 21:05
carrotcake
Ska flyga till Spanien med ett Canadair Regional Jet 900 med SAS. Är detta ett bra och säkert plan? Något jag behöver oroa mig för?
#1049 2009-05-12, 23:10
Coolcitte
Ursprungligen postat av carrotcake
Ska flyga till Spanien med ett Canadair Regional Jet 900 med SAS. Är detta ett bra och säkert plan? Något jag behöver oroa mig för?


CRJ-900orna som SAS innehar är nylevererade och dom kommer säkert kännas väldigt fräscha. CRJ-900 är både modernt och säkert. Du behöver inte oroa dig.
#1050 2009-05-15, 01:09
Frittfram
Ursprungligen postat av pilot
Nu flyger jag inte airbusen men jag är ganska säker på att dom använder samma teknik. Dvs dörren går först in.

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=RCFzEg-t_Bk

Så där ser det ut på en A320.
738an har typ samma fast våra sitter fast (dom går inte att plocka av så som hon gör) sen är dom fjädrade utåt också. Det räcker med andra ord att bara dra i handtaget så händer resten naturligt. Väldigt lätta att operera.




Ursprungligen postat av pilot
Går ej. Dörren måste öppnas inåt först och det är på tok för högt tryck för att kunna öppna dörren. Utöver det så är dom låsta också.


Nu måste jag slå bäste herr pilot på fingrarna och tala om att det finns en hel massa många trafikflygplan där dörren öppnas rakt utåt!
Denna variant är framförallt vanlig på turboprop kärror. Men det kanske inte är "pappstrutar" i dina ögon
Lösningen heter då "speed lock" & "pressure lock" som omöjliggör öppning av alla dörrar.

Om man inte flyger Shorts 360 då... där går det alldelens utmärkt att öppna nödugångarna på både mars och jupiters höjd...
Har själv sett ett exemplar där man tvingats sätta en patch över hålet som blev i skrovet (av handtaget) när en gammal dam skulle "vädra" under flygning
Tilläggas bör kanske att Shortsen inte var/är (finns det några flygande?) trycksatt.

Edit: Blev knas med quoten
#1051 2009-05-15, 16:25
vickys24
Jag vill börja med att tacka alla er som svarar på alla frågor - har läst igenom hela tråden. Ska flyga själv den 18/7.. så just nu spenderar jag all ledig tid på att läsa om allt som finns om flyg, säkerhet och så klart.... olyckorna

Jag undrar vad ni piloter/andra yrkesverksamma inom flygbranchen har för uppfattning om Turkish Airlines. De ligger tydligen inte så bra till när det gäller säkerhet, enligt länkad statistik som finns i tråden (plats nr 5 i listan över flygbolag i väst, med sämst säkerhet)

Varför?????

Och du ksv... *ler å blinkar*.. vad tar du för att följa med och hålla handen och lungt förklara allt som händer under flygturen?

// en som *börjar bli lite smått desperat nu när hon inser att hon faktiskt ska flyga heeeeelt själv utan någon att hålla i handen*
#1052 2009-05-15, 17:00
crazyman
[QUOTE=vickys24]Jag vill börja med att tacka alla er som svarar på alla frågor - har läst igenom hela tråden. Ska flyga själv den 18/7.. så just nu spenderar jag all ledig tid på att läsa om allt som finns om flyg, säkerhet och så klart.... olyckorna

Jag undrar vad ni piloter/andra yrkesverksamma inom flygbranchen har för uppfattning om Turkish Airlines. De ligger tydligen inte så bra till när det gäller säkerhet, enligt länkad statistik som finns i tråden (plats nr 5 i listan över flygbolag i väst, med sämst säkerhet)

Varför?????

Jag skulle definitivt aldrig åka med Turkish Airlines, precis som du själv säger har dom inte så bra crash records.
#1053 2009-05-15, 17:44
Frittfram
Ursprungligen postat av crazyman
[QUOTE=vickys24]Jag vill börja med att tacka alla er som svarar på alla frågor - har läst igenom hela tråden. Ska flyga själv den 18/7.. så just nu spenderar jag all ledig tid på att läsa om allt som finns om flyg, säkerhet och så klart.... olyckorna

Jag undrar vad ni piloter/andra yrkesverksamma inom flygbranchen har för uppfattning om Turkish Airlines. De ligger tydligen inte så bra till när det gäller säkerhet, enligt länkad statistik som finns i tråden (plats nr 5 i listan över flygbolag i väst, med sämst säkerhet)

Varför?????

Jag skulle definitivt aldrig åka med Turkish Airlines, precis som du själv säger har dom inte så bra crash records.



Sitt dåliga rykte till trots så är det fortfarande säkrare att flyga med Turkish än att åka buss med Swebuss.
#1054 2009-05-15, 22:43
o.0
En liten snabb fråga bara, vad händer ifall man tar med en väska med en miljon i och tänker frakta den från Sverige till något annat land...
#1055 2009-05-15, 23:18
Savoy
Har en liten nördfråga här; finns det någon sida där man kan se var flyg i ett ett visst område befinner sig, liknande sjöfartens AIS? Typ om jag vill kolla vad som finns i luften över Skåne? Måste inte vara realtid, men det vore ju såklart kul
#1056 2009-05-16, 07:41
crazyman
Ursprungligen postat av Savoy
Har en liten nördfråga här; finns det någon sida där man kan se var flyg i ett ett visst område befinner sig, liknande sjöfartens AIS? Typ om jag vill kolla vad som finns i luften över Skåne? Måste inte vara realtid, men det vore ju såklart kul


Japp, finns en sida som heter flygradar, där kan du följa trafiken i bla Stockholm, Svealand. Göteborg och Skåne. Mycket nöje