Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1021 2009-05-08, 00:04
Ursprungligen postat av pilot
hehe planera hur jag ska använda termiken? Nu har du antingen sett för många filmer eller så pratar vi inte om samma typ av flygplan. Använda termik gör man i segelflygplan inte i en 737

Sen är du inte alls tvungen att fälla ut ställen tidigare då du även kommer att landa med högre fart.

Jaha, så du menar att det inte är någon påverkan på ett passagerarflygplan
hur vädret är?
Jag börjar undra om du är en pilot på riktigt?
Jag är det inte, men du har lite konstiga åsikter.
#1022 2009-05-08, 00:37
pilot
Ursprungligen postat av Alessandro
Jaha, så du menar att det inte är någon påverkan på ett passagerarflygplan
hur vädret är?


Termik påverkar alla flygplan även stora det har jag aldrig sagt något om. Jag bara säger att ditt påstående ang. att man ska leta upp termik inte fungerar i praktiken.

Fast glider du fortare så har du inte samma möjlighet att planera hur du skall använda termiken


Du säger att om man glider fortare så kan man inte planera för att använda termiken.
I ett stort flygplan kommer du aldrig kunna stiga upp i termik. Så att försöka snurra runt några fluffiga cumulusmoln kan du glömma. Det du kan göra är att inta bästa glidfart (som beror på vikten) och sikta mot närmsta flygplats. Du kan inte planera för att använda någon termik med andra ord.

Jag antar att det var det du menade när du sa att jag inte tror att väder påverkar stora flygplan.

Jag börjar undra om du är en pilot på riktigt?


Jodå, jag är pilot. Flyger på ett av europas största flygbolag. har inga problem med att bevisa det om det får dig att må bättre

Jag är det inte, men du har lite konstiga åsikter.


Jag har inte yttrat några åsikter vad jag vet, jag bara pratar av kunskap och erfarenhet.

Du däremot säger lite konstiga saker som jag kan säga inte är sant. tex att om man dumpar bränsle kommer man längre eller att man i ett trafikflygplan ska kunna använda sig av termik för att glida längre. Sen sa du något om att man var tvungen att ta ut ställen tidigare för att man var tvungen att bromsa tidigare. osv osv

Inget utav det stämmer.

Hoppas du inte tar det här illa. Jag vill att vi alla ska vara vänner

/tailwinds
#1023 2009-05-08, 01:03
crazyman
[QUOTE=Alessandro]Beror helt vilket plan det är, dels hur motorerna slutar att fungera, låser sig
rotorbladen inuti motorn så blir det betydligt mer motstånd än om man kör "windmilling" (alltså att motorn rör sig av fartvinden).

Menar du N1, N2 eller i vissa fall N3?
#1024 2009-05-08, 15:03
spruttis
Ursprungligen postat av pilot
Termik påverkar alla flygplan även stora det har jag aldrig sagt något om. Jag bara säger att ditt påstående ang. att man ska leta upp termik inte fungerar i praktiken.



Du säger att om man glider fortare så kan man inte planera för att använda termiken.
I ett stort flygplan kommer du aldrig kunna stiga upp i termik. Så att försöka snurra runt några fluffiga cumulusmoln kan du glömma. Det du kan göra är att inta bästa glidfart (som beror på vikten) och sikta mot närmsta flygplats. Du kan inte planera för att använda någon termik med andra ord.

Jag antar att det var det du menade när du sa att jag inte tror att väder påverkar stora flygplan.



Jodå, jag är pilot. Flyger på ett av europas största flygbolag. har inga problem med att bevisa det om det får dig att må bättre



Jag har inte yttrat några åsikter vad jag vet, jag bara pratar av kunskap och erfarenhet.

Du däremot säger lite konstiga saker som jag kan säga inte är sant. tex att om man dumpar bränsle kommer man längre eller att man i ett trafikflygplan ska kunna använda sig av termik för att glida längre. Sen sa du något om att man var tvungen att ta ut ställen tidigare för att man var tvungen att bromsa tidigare. osv osv

Inget utav det stämmer.

Hoppas du inte tar det här illa. Jag vill att vi alla ska vara vänner

/tailwinds


Bevisa
#1025 2009-05-08, 15:18
Ekky
Jag ska flyga till Thailand i December och är paniskt flygrädd. Vad säger personalen om jag boardar planet med en fallskärm som handbagage?
#1026 2009-05-08, 15:22
ksv
Ursprungligen postat av Ekky
Vad säger personalen om jag boardar planet med en fallskärm som handbagage?
Så länge den klarar vikt- och storleksmåtten för handbagage borde det inte vara några problem.
Däremot lär du knappast få användning för den, då du inte kommer kunna få upp några dörrar.
#1027 2009-05-08, 15:47
Ekky
Ursprungligen postat av ksv
Så länge den klarar vikt- och storleksmåtten för handbagage borde det inte vara några problem.
Däremot lär du knappast få användning för den, då du inte kommer kunna få upp några dörrar.



Kan man bara öppna dörrarna när planet står still?
#1028 2009-05-08, 16:10
ksv
Ursprungligen postat av Ekky
Kan man bara öppna dörrarna när planet står still?
Bara när man är på marken.
Flygplanet trycksätts vid starten och efter det går det inte att få upp dörrarna.
#1029 2009-05-09, 00:40
pilot
Ursprungligen postat av Ekky
Kan man bara öppna dörrarna när planet står still?


På mitt flygplan så låses även dörrarna så fort vi drar på för start. Kabinen trycksätts faktiskt till under flygplatsens nivå för komfortens skull under start.

mvh
#1030 2009-05-09, 00:48
pilot
Ursprungligen postat av spruttis
Bevisa


visste att någon skulle säga det sekunden jag skrev det där

Men here you go
http://img219.imageshack.us/img219/8255/20090508351.jpg

"FB FTW!!"

Bilden tagen på
N 48° 44′ 54″ E 9° 10′ 4″
GPS Altitude = 11704 m

mvh
#1031 2009-05-09, 00:51
crazyman
Ursprungligen postat av pilot
På mitt flygplan så låses även dörrarna så fort vi drar på för start. Kabinen trycksätts faktiskt till under flygplatsens nivå för komfortens skull under start.

mvh


Men hur är det egentligen på Airbus kärrorna, där går ju dörrarna utåt direkt utan att först gå in så att säga, som dom gör på tex MD-80/90 Boeing 737
#1032 2009-05-09, 00:52
crazyman
Ursprungligen postat av pilot
visste att någon skulle säga det sekunden jag skrev det där

Men here you go
http://img219.imageshack.us/img219/8255/20090508351.jpg

"FB FTW!!"

Bilden tagen på
N 48° 44′ 54″ E 9° 10′ 4″
GPS Altitude = 11704 m

mvh


Ha, det där bevisar ingenting