Ursprungligen postat av Pink Panther
Är det så att man ogärna flyger långt och länge ifrån en möjlig landningsbana?
Med 2-motoriga flygplan är kravet att man ska hålla sig inom en timmas flygavstånd från en användbar flygplats.
Flyger man över nordatlanten brukan man utrusta flygplanet för och skaffa s.k.
ETOPS-tillstånd, vilket innebär att man bara behöver vara tre timmar från närmaste flygplats.
Har man det kan man i princip åka snabbaste vägen över atlanten.
Ursprungligen postat av Coolcitte
Faktum är att när man flyger över färöarna/island/grönland och kanada så tar man kortaste vägen. (om jag minns rätt)
Tror att det kallas "storcirkelnavigering" och man utnyttjar helt enkelt att Jorden är rund.
Det bästa sättet att illustrera detta är att titta på en jordglob eller installera Google Earth och dra en linje med linjalfunktionen.
Ursprungligen postat av sleinad
Är inte helt säker, men vill minnas att det är så man navigerar i luften. Man styr mot olika "beacons" (typ radarstationer) hela vägen från punkt A till punkt B. Och dessa sitter antagligen mestadels på land och inte i vatten.
Hört talas om GPS?
Intressant nog är långt ifrån alla trafikflygplan utrustade med GPS för navigering. Däremot har man lasergyron så man kan använda sig av
tröhetsnavigering, vilket innebär att man klarar sig utan flygfyrar i många timmar.
Ursprungligen postat av sleinad
Det enda jag kan komma på som har texten "Remove before flight" är väl by-pass-pinnen som man använder vid bogsering och push-back, men inte ska väl sånna sitta vid dörren
Nej, de förvaras ju normalt i cockpit.