Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#217 2008-08-20, 18:14
ksv
Ursprungligen postat av Pink Panther
Är det så att man ogärna flyger långt och länge ifrån en möjlig landningsbana?
Med 2-motoriga flygplan är kravet att man ska hålla sig inom en timmas flygavstånd från en användbar flygplats.

Flyger man över nordatlanten brukan man utrusta flygplanet för och skaffa s.k. ETOPS-tillstånd, vilket innebär att man bara behöver vara tre timmar från närmaste flygplats.
Har man det kan man i princip åka snabbaste vägen över atlanten.

Ursprungligen postat av Coolcitte
Faktum är att när man flyger över färöarna/island/grönland och kanada så tar man kortaste vägen. (om jag minns rätt)
Tror att det kallas "storcirkelnavigering" och man utnyttjar helt enkelt att Jorden är rund.
Det bästa sättet att illustrera detta är att titta på en jordglob eller installera Google Earth och dra en linje med linjalfunktionen.

Ursprungligen postat av sleinad
Är inte helt säker, men vill minnas att det är så man navigerar i luften. Man styr mot olika "beacons" (typ radarstationer) hela vägen från punkt A till punkt B. Och dessa sitter antagligen mestadels på land och inte i vatten.
Hört talas om GPS?
Intressant nog är långt ifrån alla trafikflygplan utrustade med GPS för navigering. Däremot har man lasergyron så man kan använda sig av tröhetsnavigering, vilket innebär att man klarar sig utan flygfyrar i många timmar.

Ursprungligen postat av sleinad
Det enda jag kan komma på som har texten "Remove before flight" är väl by-pass-pinnen som man använder vid bogsering och push-back, men inte ska väl sånna sitta vid dörren
Nej, de förvaras ju normalt i cockpit.
#218 2008-08-20, 18:26
sleinad
Ursprungligen postat av ksv


Hört talas om GPS?
Intressant nog är långt ifrån alla trafikflygplan utrustade med GPS för navigering. Däremot har man lasergyron så man kan använda sig av tröhetsnavigering, vilket innebär att man klarar sig utan flygfyrar i många timmar.


Jorå jag har hört talas om GPS, men en vän som inte ännu är färdig pilot men i alla fall har flygcert och försöker ta sig in på nån politskola påstod att det var så man flög. Själv jobbar jag bara nere på rampen och har ett måttligt flygintresse så jag är glad att det finns sådana som du som kan rätta mig
#219 2008-08-20, 18:36
ksv
Förr navigerade man helt och hållet med hjälp av radiofyrar men idag går man mer och mer över till RNAV.
#220 2008-08-20, 18:40
XspotterX
Finns det statestik på var man klarar sig bäst i ett flygplan om det skulle krasha?

Typ de plan som störtat var satt de som överlevde. Kanske man kunde lista ut var i ett plan som är den säkraste platsen.
#221 2008-08-20, 18:44
Coolcitte
Ursprungligen postat av XspotterX
Finns det statestik på var man klarar sig bäst i ett flygplan om det skulle krasha?

Typ de plan som störtat var satt de som överlevde. Kanske man kunde lista ut var i ett plan som är den säkraste platsen.


Kolla en eller två sidor bakåt.
Finns länkar med information där.
#222 2008-08-20, 18:59
Pink Panther
Läskigt med kraschen! Flög just med Spanair 5022 från Madrid till Las palmas själv för en månad sen.

Tack för svaren KSV!
#223 2008-08-20, 19:05
sleinad
Ursprungligen postat av Pink Panther
Läskigt med kraschen! Flög just med Spanair 5022 från Madrid till Las palmas själv för en månad sen.

Tack för svaren KSV!


Riktigt läskigt...har själv planerat lite för just en sådan flight, alltså till kanarieöarna med Spanair...
Verkar dessutom vara tekniskt fel det beror på.
#224 2008-08-20, 19:23
ksv
Ursprungligen postat av Pink Panther
Läskigt med kraschen! Flög just med Spanair 5022 från Madrid till Las palmas själv för en månad sen.
Jag har också åkt den sträckan med Spanair några gånger.

Ursprungligen postat av Pink Panther
Verkar dessutom vara tekniskt fel det beror på.
Det är för tidigt att ens spekulera i det.
I regel krävs en hel kedja med fel för att det ska bli en olycka. Ett motorbortfall eller motorbrand i sig ska inte vara några problem att hantera.
#225 2008-08-20, 19:29
sleinad
Ursprungligen postat av ksv
Jag har också åkt den sträckan med Spanair några gånger.

Det är för tidigt att ens spekulera i det.
I regel krävs en hel kedja med fel för att det ska bli en olycka. Ett motorbortfall eller motorbrand i sig ska inte vara några problem att hantera.


Nej det är väl iofs sant.
#226 2008-08-20, 19:55
Provokatör
Aftonbladet kommer nu med häpnadsväckande uppgifter angående vad som gäller vid start. Är detta verkligen med sanningen överenstämmande?
En tiondels sekund. Så kort tid har piloten på sig att avbryta starten när planet nått en viss hastighet.


Det kan väl isåfall även vara 1/1000 sekund...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3142687.ab
#227 2008-08-20, 20:01
bijjer
Ursprungligen postat av Provokatör
Aftonbladet kommer nu med häpnadsväckande uppgifter angående vad som gäller vid start. Är detta verkligen med sanningen överenstämande?

Det kan väl isåfall även vara 1/1000 sekund...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3142687.ab


Häpnandsväckande var ordet!

Självklart kan man dra det till sin spets och korta ner tiden precis hur mycket som helst.
När man startar finns det en fart som kallas för V1, när man har nåt denna fart kommer man aldrig att avbryta starten, då kan man nämligen inte stanna innan banan tar slut.

Denna fart i sig är baserad på att piloten har en reaktionstid på 2 sekunder. Alltså, du når 1/100000 eller vad du nu vill innan V1 och får ett allvarligt fel och väljer att avbryta starten. Då kommer du att kunna stanna på banan utan att riskera någonting om du har utfört det du skall inom 2 sekunder, och det ska varje pilot klara av. Detta övas i simulator ca 6:e månad.
#228 2008-08-20, 20:20
Provokatör
Ursprungligen postat av bijjer
Häpnandsväckande var ordet!

Självklart kan man dra det till sin spets och korta ner tiden precis hur mycket som helst.
När man startar finns det en fart som kallas för V1, när man har nåt denna fart kommer man aldrig att avbryta starten, då kan man nämligen inte stanna innan banan tar slut.

Denna fart i sig är baserad på att piloten har en reaktionstid på 2 sekunder. Alltså, du når 1/100000 eller vad du nu vill innan V1 och får ett allvarligt fel och väljer att avbryta starten. Då kommer du att kunna stanna på banan utan att riskera någonting om du har utfört det du skall inom 2 sekunder, och det ska varje pilot klara av. Detta övas i simulator ca 6:e månad.


Tack! Antigen hittar Aftonbladet på (i vanlig ordning) eller så är SAS-piloten Per Olof Arnoldsson utrustad med ett osedvanligt dåligt omdöme om som har "25 års erfarenhet av trafikflyget och är ordförande i svenka flygsäkerhetskommitten." går ut med dessa uppgifter.

(stavfelet är aftonbladets)