Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1081 2009-05-31, 18:58
ksv
Ursprungligen postat av InvestoR
När nya linjer införs, brukar det sitta fler piloter under invigningen?
Normalt sett inte.
Flyger man som pilot för första gången till en viss flygplats kan det förstås vara bra att läsa på och förbereda sig lite extra.

Ett fåtal flygplatser, som t.ex. Madeira, kräver specialträning av de piloter som ska flyga dit.


Ursprungligen postat av InvestoR
Är den första flygningen säkrare eller farligare än vanliga linjer?
Det ska inte spela någon roll.

Ursprungligen postat av InvestoR
Hur går det till när nya linjer införs?
Att införa en ny linje är nog snarare en administrativ grej för flygbolaget.
Som pilot åker du dit färdplanen visar. Ungefär som en taxichaffis kör till adressen kunden önskar.
#1082 2009-06-01, 15:18
Centrum
Ett passagerarplan har haverarat ovanför Atlanten http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5278161.ab Chansen till överlevnad är minimal. Det spekuleras i att planet skulle ha träffats av blixten. Ska inte plan tåla sådant. Nu byggs min flygfobi på ännu mer.


Vad kan ha fått detta plan att störta, blixten?
#1083 2009-06-01, 15:48
alex1987
Det är för lätt att bara säga "Blixtens fel" !

Det är ofta en serie händelser som orsakar ett haveri.
#1084 2009-06-01, 15:49
FreeDerry
Ursprungligen postat av Centrum
Ett passagerarplan har haverarat ovanför Atlanten http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5278161.ab Chansen till överlevnad är minimal. Det spekuleras i att planet skulle ha träffats av blixten. Ska inte plan tåla sådant. Nu byggs min flygfobi på ännu mer.


Vad kan ha fått detta plan att störta, blixten?


Det gavs indikationer pa att flighten flog i turbulens strax innan det forsvann fran radarn. Troligtvis har det traffats av blixten, och sen stortat. Fran GIG till CDG ar det i princip bara vatten, och en A330 ar i princip omojlig att nodlanda da motorerna sitter under vingarna = inte alls bra om det ar landning i vatten. Jag ar 99,9% saker pa att planet har stortat i vattnet och att ingen har overleft, tyvarr.
#1085 2009-06-01, 16:17
Deco89
Och jag som trodde flygplan klarade av blixtar :'(
#1086 2009-06-01, 17:22
Fettogubben
Ursprungligen postat av Deco89
Och jag som trodde flygplan klarade av blixtar :'(


Jag med! Har alltid blivit intalad att dom klarar blixtrar utan problem..:o
#1087 2009-06-01, 17:55
FreeDerry
Flygplan, av alla dess modeller, klarar oftast ett blixtnedslag. Som pilot bor man kanna igen askmoln och forsoka undvika dem genom att flyga runt dem. Vad som hant har ar dock en svar fraga. Jag ar nyfiken pa svaret.
#1088 2009-06-01, 19:56
Ingen som vet vad som hänt, enorm yta av vatten emellan ön Fernando de Norotha och Kap Verde öarna, sökplan ifrån flygbasen på FdN och sökplan ifrån Dakar där Frankrike har Breguet Atlantic stationerade deltar i sökandet
efter planet.
Väldigt få skepp i närheten också, Lexa Maersk och Arneborg är två som jag lyckats spåra, dessutom så försvann planet under natten vilket gör saken
väldigt svårare, atlanten ligger dock ganska lugn med vågor på 1 meter där.
Sista livstecknet var ett automat meddelande om kortslutning ifrån planet, moderna plan skickar felmeddelanden till hemmabasen som sen kan undersökas när dom landar.
Lista på dom saknades nationaliteter.
http://alphasite.airfrance.com/s01/?L=0
1 Africain du Sud (Sydafrika)
26 Allemands (Tyskland)
2 Américains (USA)
1 Argentin (Argentina)
1 Autrichien (Österrike)
1 Belge (Belgien)
58 Brésiliens (Brasilien)
5 Britanniques (Storbritannien)
1 Canadien (Kanada)
9 Chinois (Kina)
1 Croate (Kroatien)
1 Danois (Danmark)
2 Espagnols (Spanien)
1 Estonien (Estland)
61 Français (Frankrike)
1 Gambien (Gambia)
4 Hongrois (Ungern)
3 Irlandais (Irland)
1 Islandais (Island)
9 Italiens (Italien)
5 Libanais (Libanon)
2 Marocains (Marocko)
1 Néerlandais (Holland)
3 Norvégiens (Norge)
1 Philippin (Fillipinerna)
2 Polonais (Polen)
1 Roumain (Rumänien)
1 Russe (Ryssland)
3 Slovaques (Slovakien)
1 Suédois (Sverige)
6 Suisses (Schweiz)
1 Turc (Turkiet)
Besättningen bestod av Brasilianska och Franska medborgare.
#1089 2009-06-01, 22:22
Centrum
En gång när jag startade från Zurich så var det ett åskoväder planet flög förbi. Jag såg blixtarna men intalade mig att det var lungt. Man har hört innan att ett plan klarar av ett blixtnedslag.


Kan ett blixtnedslag få säkringarna att gå på ett stort flygplan. Finns det något piloterna kan göra i sådana fall?

Någon Back up plan?
#1090 2009-06-01, 22:31
Coolcitte
Ursprungligen postat av Centrum
En gång när jag startade från Zurich så var det ett åskoväder planet flög förbi. Jag såg blixtarna men intalade mig att det var lungt. Man har hört innan att ett plan klarar av ett blixtnedslag.


Kan ett blixtnedslag få säkringarna att gå på ett stort flygplan. Finns det något piloterna kan göra i sådana fall?

Någon Back up plan?


Finns ju backup för allting på moderna flygplan. På vissa saker finns det ju till och med dubbla backups så man ska klara även det otroliga.
#1091 2009-06-01, 22:38
FreeDerry
Ursprungligen postat av Centrum
En gång när jag startade från Zurich så var det ett åskoväder planet flög förbi. Jag såg blixtarna men intalade mig att det var lungt. Man har hört innan att ett plan klarar av ett blixtnedslag.


Kan ett blixtnedslag få säkringarna att gå på ett stort flygplan. Finns det något piloterna kan göra i sådana fall?

Någon Back up plan?


Det finns alltid en back up, oftast sa overgar allt over till satelitstyrning eller annat. Fragan ar ju vart fan denna blixt slog ned (om den nu gjorde det). Det maste ha varit en djavulsk sadan... Jag tror dock pa nagon form av explosion, det ar natt skumt med hela handelsen annars.
#1092 2009-06-01, 23:06
Evil_Santa
Vad är det värsta du varit med om under en flygtur? Hur djup har den djupaste luftgropen varit?