Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1069 2009-05-20, 13:20
Deco89
Ursprungligen postat av spoon
Frågan har ingenting med flygrädsla att göra.

Men eftersom folk gissar hejvilt här så kan jag säga att: äkerhetsbolagen i sverige letar inte efter pengar, dom letar efter explosiva saker! som kan skada flygplan vid eventuell terror attack! dom skiter fullständigt i om du har en dildo eller 100000miljarder i din väska. Inget av dessa äventyrar flygsäkerheten. Sen vad tullen gillar det på ankomstort är ju en annnan sak.


Klart dom undrar om du har med en miljon i en jävla resväska! annars skulle alla bankrånare ta sina pengar och sticka utomlands direkt
#1070 2009-05-20, 18:54
TheMouse
Ursprungligen postat av Deco89
Klart dom undrar om du har med en miljon i en jävla resväska! annars skulle alla bankrånare ta sina pengar och sticka utomlands direkt


Är det inte precis det som dom gör? Fast kanske inte med flyg.

Men som föregående sa, så är väl detta en tråd om flygrädsla?
Såvida inte bankrånarna lider av flygrädsla så kanske vi ska släppa det?

För övrigt kan jag berätta att jag tagit ett något udda steg för att bota min flygrädsla.
Jag har varit ute på en flyklubb och kollat och pratat lite.
Ska ha en provlektion på UL-B så fort allt klaffar.
Dör jag inte av den eller av skräck så ska jag fortsätta kämpa mot flygrädsan och ta det certifikatet.
Har man väl gjort det så har man väl avdramatiserat det hela såpass att det inte borde finnas nån rädsla kvar.
#1071 2009-05-20, 19:10
Ursprungligen postat av vickys24
Jag vill börja med att tacka alla er som svarar på alla frågor - har läst igenom hela tråden. Ska flyga själv den 18/7.. så just nu spenderar jag all ledig tid på att läsa om allt som finns om flyg, säkerhet och så klart.... olyckorna

Jag undrar vad ni piloter/andra yrkesverksamma inom flygbranchen har för uppfattning om Turkish Airlines. De ligger tydligen inte så bra till när det gäller säkerhet, enligt länkad statistik som finns i tråden (plats nr 5 i listan över flygbolag i väst, med sämst säkerhet)

Varför?????

Och du ksv... *ler å blinkar*.. vad tar du för att följa med och hålla handen och lungt förklara allt som händer under flygturen?

// en som *börjar bli lite smått desperat nu när hon inser att hon faktiskt ska flyga heeeeelt själv utan någon att hålla i handen*

För att dom drabbats av en del ordentliga olyckor. Ett statligt bolag som agerat lite konstigt efter AŽdam kraschen då man snabbt gick ut och sa att inga dödsoffer krävts.
#1072 2009-05-20, 19:14
Ursprungligen postat av JedanProblem
Hej KSV och alla andra insatta; Hur kommenterar ni denna blogg?
http://blogs.reuters.com/great-debate/2009/05/15/flight-3407-deviance-an...

Ja, det var mycket som gick fel på den flygningen, stallvarnare är något som är vanligt på mindre plan.
#1073 2009-05-20, 19:16
Ursprungligen postat av Deco89
Dom kommer se det i rönkenmaskinerna och fråga vart pengarna kommer ifrån, om de är dina måste du tulla allt (eller va det heter).

Ingen säkerhetsfråga utan en tullfråga, nej, säkerhetspersonalen är inte intresserad av detta.
#1074 2009-05-20, 19:18
Ursprungligen postat av Olympius
Om jag har bokat och betalt en flygbiljett, men får förhinder dit, och missar mitt flyg, är min biljett värdelös då, eller kan jag ta nästa så att säga?

Det handlar om Ryanair.

Det är RyanairŽs affärsidé, man är stenhård emot kunden och personalen men billig för kunden om man flyger på deras villkor.
#1075 2009-05-20, 19:20
Ursprungligen postat av ardinex
Hur många brukar finnas i cockpit under flygning? Flög för länge sedan köpenhamn-new york med SAS, då fick jag besöka kockpit och det va tre personer där. Kapten, styrman och en softande person i tedje sätet. Vad är hans uppgift? Vad avgör om man är tre i cp eller bara två?

Vet någon hur det är på Finnairs asienlinjer? Två eller tre i cp?

Tack för en bra tråd!

Så olika vilken flygplans modell och bolag, Aeroflot var kända för sina stora besättningar på 1980-talet, man kunde ha en navigatör i glasnosen på mindre plan som Tu-134, även en radiotelegrafist. Finnair flyger väl fortfarande MD-11 på asien och där är det 2 personer, gäller väl även deras A340?
#1076 2009-05-20, 20:51
Ursprungligen postat av Deco89
Klart dom undrar om du har med en miljon i en jävla resväska! annars skulle alla bankrånare ta sina pengar och sticka utomlands direkt



Det är det dom gör, alltså bankrånarna.
Varför skulle säkerthetskontrollaten bry sig om "lite" papper??

Som sagt inget med flygrädsla att göra överhuvudtaget.
#1077 2009-05-26, 17:21
bmed
Ursprungligen postat av Alessandro
Så olika vilken flygplans modell och bolag, Aeroflot var kända för sina stora besättningar på 1980-talet, man kunde ha en navigatör i glasnosen på mindre plan som Tu-134, även en radiotelegrafist. Finnair flyger väl fortfarande MD-11 på asien och där är det 2 personer, gäller väl även deras A340?


Vissa flygningar har tre piloter på grund av den långa flygtiden. Den tredje piloten är en så kallad relief pilot och finns till så att alla får tillgång till vila under flygningen då det alltid måste finnas två piloter på flight deck.
#1078 2009-05-26, 18:10
Mylph
Hur farlig är turbulensen som de planen som lyfter före en skapar? Krävs det stora skillnader i storlek i för att det ska kunna bli en allvarlig påverkan (=fysiska skador på de i planet), tänker mest på om en riktigt stor jumbojet startar och någon minut senare startar en liten Cessna?

Vad görs för att undvika detta? Finns det en minimumtid efter att planet före lyft innan man själv får gasa på?

Extrafråga:
De som är f.d stridspiloter, har de mer respekt som piloter än övriga som inte har det?
#1079 2009-05-26, 18:23
ksv
Ursprungligen postat av Mylph
Hur farlig är turbulensen som de planen som lyfter före en skapar? Krävs det stora skillnader i storlek i för att det ska kunna bli en allvarlig påverkan (=fysiska skador på de i planet), tänker mest på om en riktigt stor jumbojet startar och någon minut senare startar en liten Cessna?
I samband med start och landning är det farligt. http://en.wikipedia.org/wiki/Wake_turbulence

Ursprungligen postat av Mylph
Vad görs för att undvika detta? Finns det en minimumtid efter att planet före lyft innan man själv får gasa på?
Flygplan är indelade i olika turbulenskategorier och det styr sedan hur länge man måste vänta innan man får starta efter ett annat flygplan, samt hur nära inpå man får komma bakom ett som landar.

Ursprungligen postat av Mylph
De som är f.d stridspiloter, har de mer respekt som piloter än övriga som inte har det?
Nej.

Då i praktiken ingen kommer från flygvapnet till det civila nu för tiden, är det mest enstaka äldre som har sådan bakgrund.
#1080 2009-05-31, 16:44
InvestoR
När nya linjer införs, brukar det sitta fler piloter under invigningen? Är den första flygningen säkrare eller farligare än vanliga linjer? Hur går det till när nya linjer införs?