Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1201 2009-06-21, 06:29
pilot
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Ett enormt stort tack till ksv, bijjer och pilot för att ni tar er tid och svara på alla frågor! Har streckläst hela tråden idag och den har varit mycket intressant!

Blev lite nyfiken på om ni nånsin skämtat till det och typ säga "Detta är er kapten, vi ska strax taxa ut och bege oss mot köpenhamn" på ett greklandsflyg eller liknande?


Inte med flit, men jag vet inte hur många gånger jag eller andra råkat säga fel. Cabin crew seats for landing när vi står på backen eller välkommna till Stockholm när vi precis landat i Malta

Ursprungligen postat av jomenvisst84

En annan kanske dum fråga, jag flyger till Aten en gång om året och hamnar alltid på flight 1830, är det som med buss-linjer? Att flightnummer motsvarar busslinjenummer och man åker olika kärror från dag till dag precis som man åker olika bussar?


Ja precis så kan man säga just den flighten till Aten den tiden och med det bolaget heter flight 1830. Flygplanen behöver inte vara samma.
#1202 2009-06-21, 12:43
Kläppskog
Ursprungligen postat av pilot
Inte med flit, men jag vet inte hur många gånger jag eller andra råkat säga fel. Cabin crew seats for landing när vi står på backen eller välkommna till Stockholm när vi precis landat i Malta
Det där oroar ju lite. Om en flygkapten inte kan hålla rätt på så enkla saker så undrar man ju hur det blir i ett kritiskt läge.
:'(
#1203 2009-06-21, 12:57
Sicomet
Ursprungligen postat av Kläppskog
Det där oroar ju lite. Om en flygkapten inte kan hålla rätt på så enkla saker så undrar man ju hur det blir i ett kritiskt läge.
:'(


Tror faktiskt inte att dom la ner så mycket tid under sin utbildning på att lära sig att ropa ut destinationen.
#1204 2009-06-21, 13:49
Tjohilda
Kanske som Magnus&Brasse, "den som gissar var vi är får komma fram och landa"
Vet inte om länken varit uppe förut: http://www.youtube.com/watch?v=1VPswu_x7J4
#1205 2009-06-21, 18:48
ksv
Ursprungligen postat av ryssfyran
Vid vilka tillfällen använder man den här signalen? När det är kraftig turbulens på gång eller liknande så att kabinpersonalen skall sätta sig så snabbt som möjligt?
Det är ganska få tillfällen jag kan komma på att man kan behöva använda den.

Hos en del bolag är det normal procedur att kabinchefen använder alert call t.ex. vid en avbruten start. Då kommer övriga flygvärdinnor lyfta sina telefonlurar och invänta information från kaptenen.

Ursprungligen postat av pilot
Inte med flit, men jag vet inte hur många gånger jag eller andra råkat säga fel. Cabin crew seats for landing när vi står på backen eller välkommna till Stockholm när vi precis landat i Malta
Det har hänt mig med. Märkte det inte förrän en av de avstigande passagerarna sa "men det här är ju inte Jönköping som du sa!".

Ursprungligen postat av Kläppskog
Det där oroar ju lite. Om en flygkapten inte kan hålla rätt på så enkla saker så undrar man ju hur det blir i ett kritiskt läge. :'(
Eller styrmannen.
Man turas om att flyga och det brukar vara den som flyger som också pratar till passagerarna.

Fast det är ju inte så att man inte vet vart man är på väg. Men är det 16:e landningen på fyra dagar kan det ju vara lätt hänt att man säger fel. Freudiansk felsägning kanske.
#1206 2009-06-22, 22:33
Broskbulle
---> Pilot, blev inget med Riga för din del imorse, fick ingen fb-hälsning iaf :boxing:
#1207 2009-06-22, 22:51
tainu
Hej.

Har tänkt att resa till vietnam eller brasilien till vintern.

Hur mycket pengar kan behövas för ca 2 månader om man vill kunna leva gott, inte behöva snåla på allt och göra olika äventyr, byta ställen och resa runt en hel del?

Tänkte försöka få börja dyka och prova på att surfa, fallskärmshopp är inte omöjligt, lite såna grejer =)

Vad kan flygstolarna kosta till vietnam, brasilien eller så till vintern?
#1208 2009-06-22, 23:01
ryssfyran
Ursprungligen postat av tainu
Hej.

Har tänkt att resa till vietnam eller brasilien till vintern.

Hur mycket pengar kan behövas för ca 2 månader om man vill kunna leva gott, inte behöva snåla på allt och göra olika äventyr, byta ställen och resa runt en hel del?

Tänkte försöka få börja dyka och prova på att surfa, fallskärmshopp är inte omöjligt, lite såna grejer =)

Vad kan flygstolarna kosta till vietnam, brasilien eller så till vintern?


Känns som du är i helt fel tråd?
#1209 2009-06-24, 01:20
Mylph
Vilka är de vanligaste orsakerna till att belysningen ibland slocknar?
#1210 2009-06-24, 09:12
Kläppskog
Ursprungligen postat av tainu
Tänkte försöka få börja dyka och prova på att surfa, fallskärmshopp är inte omöjligt, lite såna grejer =)
Eftersom tråden i huvudsak är för flygrädda så verkar fallskärmshopp lite vågat.
#1211 2009-06-24, 10:08
pilot
Ursprungligen postat av Mylph
Vilka är de vanligaste orsakerna till att belysningen ibland slocknar?


Man släcker alltid ner belysningen inför landning i mörker och start för att man ska ha ett bra mörkerseende om något skulle hända.

När vi byter källa för ström ombord på planet så kan lyset blinka till lite snabbt.
Tex om vi byter från markström till flygplanets egna generator.
#1212 2009-06-28, 21:44
kovo
Ursprungligen postat av kovo


Nu är man flygrädd igen.. Har flygit 30-40 ggr, i början var jag inte flygrädd men rätt var det var blev jag skit nojjig för att flyga, var nojjig flera veckor innan en flight. Sedan släppte det igen och började tycka det var riktigt trevligt att flyg, dock ogillar jag starten.

Aldrig varit med om kraftig turbulence eller Go Around eller något liknande.
Var med om Avbruten Takeoff med Finnair i Bkk för 2 år sedan. Inget speciellt. Bromsade in efter typ 100 m vid starten och tillbaks till Gate för rep.

Men om en vecka är det dags för en tur till Bkk igen, med Austiran 777, Och är jobbigt nojjig igen, Blev det efter all rapportering man läst om AF olycka. Tycker det verkar skitvidrigt att ett plan bara dimper ner när dom ligger på Marsh höjd. Nu vet jag att jag kommer ha 13 vidriga timmar i luften framför mig, sitta på helspänn! Känna efter vibrationer och röklukt, nojja vid svängningar, och att det ska bli turbulence! Har läst mkt här idag men känner mig iallafall inte riktigt nöjd.

Bira dricker jag alltid innan tur, men så jäkla jobbig baksmälla efteråt.
Postafen tar jag också för då inbillar jag mig att jag inte känner svängarna lika mkt..

Fan, pallar inte flyga! Kommer nog bli tvungen att ge mig på Spriten den här gången med en 7-jäkla baksmälla för att inte nojja sönder mig..

Förlåt att jag sabbar tråden lite..Men tack till Ksv, pilot och bijjer för alla svar man fått ändå..




Så kom man hem idag, 6 (7) Flighter senare, inte helt utan dramatik men en sak har jag lärt mig, och jag vill inte skrämma någon men det är nog inte planet man ska vara rädd för, utan det är folket som sitter i planet!

777 klockrent plan! Härligt luftigt och sjysst med egen TV!
Startade från Bkk i natt klockan 12 i åskväder, lite små bumpigt hela vägen till Wien men inga konstigheter. Landa på tid..

Byter plan för vidare färd till Arn, Fokker 70, ganska litet plan, men fräscht och trevligt, fullsatt.
Planet börjar taxa ut mot startbanan, i närheten av mig sitter Svensk Man, verkar virrig och stissig.. Plötsligt reser han sig upp med passet och ställer sig upp och går fram till flygvärdinnan som sitter i fram på sin plats! Hon säger åt han att genast sätta sig ner för att planet snart ska lyfta, han börjar babbla om att planet är osäkert och han ska gå ut! Hon säger att planet är säkert och inget att oroa sig för, han börjar babbla om att han har något viktigt att berätta om planet, men han vill inte säga vad.. Hon tar med sig mannen till sin plats, sätter sig och mummlar och har sig,pratar om osäkert plan, och blänger på folk aggresivt, då fattade jag att han inte var flygrädd utan STÖRD! Planet lyfter! Jag hoppades in i det sista att dom skulle kasta av honom.. Allt snack hör jag för vi sitter långt fram.

När planet varit i luften kanske 5-10 minuter springer han fram till flygvärdinnan igen och börjar babbla om att han ska gå av planet,bälteslampan lyser hela tiden, barskt tillsagd att spänna på sig bältet, men han håller på och gapar om alla möjliga konstigheter, vet inte var han är och han ska av..

Tillslut sätter han sig igen och man ser på ögonen att han e helt schitsoo!

Flygvärdinorna 2 st, börjar dela ut mat, jag noterade att busieness folket fick riktiga bestick och jag tänkte att hoppas fan inte dåren får det! Eller tag på några..

Marsh Höjd, 29000 fot tror jag det var, kommer flygvärdinnan fram till honom och frågar om han vill ha sin macka, då reser han sig snabbt upp och säger att han SKA UT!! Flygvärdinnan låser vagnen snabbt i gången och säger att nu räcker det! Hon säger till kapten, hon ber någon hålla i vagnen så att han inte kommer förbi, han står vid vagnen alldeles stissig! Tar upp en vatten flaska 1,5 l, öppnar den, tar 2 klunkar och kastar flaskan över kabinen, sprutandes vatten på folk. Tar det han får tag på från vagnen och kastar mot rutan, och över folket. Händelseförlopp (mkt fort)..

3 stora killar varav en var Polis, drar ner mannen i ett säte och håller fast han, Kapten medelar omedelbar nedstigning till Berlin, där polis väntar.. Flygvärdinan har tagit fram buntbands handbojjor ur en medicinväska.

En snabb landning på Berlin Tegel Flygplats, där tre stora tyskar plockar med sig psycho! Folk skärrade i hela planet, omtankning av plan och 1 timmes försening.. Han hade berättat för de tre killarna att han trodde flygvärdinan skulle skjuta honom..

Flygvärdinnorna och Piloterna var jäkligt bra, och resan från berlin till Stockholm var Bra och trevlig.

Jäkligt glad att det inte var 777 han spårade ur på för dom måste dom väll dumpa bränsle?

Mkt Text men frågor!

Har det hänt er piloter samma sak?
Hur mkt kommer han få pröjsa om det blir rättegång, och vad åtalas han för.
Borde dom ha kastat av han när han ryckade på startbanan? Man såg att det var fel i huvudet på han!
Kan man öppna dörren, och kunde han ha haft sönder något fönster?

Riktigt vidrigt,och nu är jag rädd för att flyga, men nu är jag rädd för att någon ska börja spåra totalt...