Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1177 2009-06-19, 18:13
Ursprungligen postat av pilot
Jag kommenterar inget ang. air france olyckan för jag vet inget.


Har du ingen egen teori trots att du inte har alla fakta? Den här olyckan och flygolyckor generellt är det inte något ni piloter diskuterar på "fikarasterna"?
#1178 2009-06-19, 18:23
Mrs Jones
Ursprungligen postat av ryssfyran
Jag har en fråga till er flygrädda som flyger med vän, partner, släkting eller vad det nu må vara.


Här kommer mina svar.

1. Bra fråga. Jag antar att det där är högst individuellt men för mig är det så här:

På väg till flygplatsen och väl där brukar jag vara väldigt lite pratsam. Jag går in i min lilla bubbla och pratar väldigt mycket med mig själv istället. Orkar inte vara social med resesällskapet. Kan bli irriterad om någon håller på och pratar för mycket med mig.

Under starten och landningen vill jag gärna ha någon som pratar med mig och som säger att allt är normalt ("det där var landningsstället" och sån skit som jag egentligen vet själv). Men ve det sällskap till mig som pratar samtidigt som kaptenen. Jag måste höra vartenda ord han/hon säger.

Försök var lyhörd är egentligen det enda jag kan säga, verkar din kompis vilja prata, prata. Verkar han inte vilja det, knip igen själv.

Och vad du än gör, berätta aldrig "roliga" historier om läskiga flygningar, olyckor, och sånt. Det är dödsstraff på sånt. (Man kan tycka att det är ganska självklart men det är obegripligt hur många människor som, när man berättar att man är flygrädd, börjar "Ah, men då var det tur att du inte var med när jag flög till X, då ..." och så kommer en lång historia om hur det var så turbulent att planet föll 2 km och hela planet satt och spydde.)

2. Det där har varierat för mig. Ibland vill jag sitta vid gången (för att jag tror att jag ska kunna komma ut snabbare) och ibland vid fönstret (för att jag tror att jag kan ha mer koll på läget då. Jag har aldrig velat sitta i mitten men vem vet, det kanske finns såna människor också. Jag älskar dock resesällskap som frågar var jag vill sitta och sen anpassar sig själva efter det.

3. Sånt spelar mig ingen roll. Däremot är det viktigt för mig att vara ute i god tid.

4. Jag tror säkert att han skulle ha god nytta av dina kunskaper men om han är inte redo att prata om det så kan det ju bli svårt. Du kanske kan prata lite försiktigt om det just under själva flygningen, eller strax efter. Så här i förväg kanske han är helt blockerad för alla tankar på flyg överhuvudtaget.

5. Om jag inte vill bli påmind om att jag ska flyga kan det ju förstås vara jäkligt irriterande med någon som håller på och tjatar om det. Särskilt om det är någon som inte har minsta sympati eller förståelse för min rädsla. Å andra sidan brukar jag tycka att det är fascinerande att se att det finns människor som njuter av att flyga.

6. Jag brukar kunna slappna av ganska bra uppe på marschhöjd så länge det inte är turbulent så jag vet inte. Ha med en dator och ett par filmer kanske? Tycker att man brukar se och höra så dåligt på flyg att jag oftast tappar intresset för att kolla men med egen dator kanske det är lättare att fastna för filmen.

7. Svårt, vill han inte prata om det så är det ju svårt att tvinga honom. Kanske kan du mejla honom länken till den här tråden eller någon annan sajt så att han kan läsa på lite själv, om han vill? Jag tyckte att den här sajten var jättebra (även om den är lite amerikanskt långrandig ibland): http://www.fearofflyinghelp.com/

Ha det så kul på Cypern!
#1179 2009-06-19, 18:48
ksv
@ryssfyran
Bra frågor! Sånt är intressant att känna till.

@Mrs Jones
Tack för svaren.

Ursprungligen postat av ChristerOstbage
Jag undrar hur lång tid det tar från det att planet startar till att den har kommit till den höjd där den ligger större delen av resan?
Såvida det inte är en väldigt kort flygning brukar det handla om runt 20 minuter.

Ursprungligen postat av norrbaggen
Har du ingen egen teori trots att du inte har alla fakta? Den här olyckan och flygolyckor generellt är det inte något ni piloter diskuterar på "fikarasterna"?
Det finns en egen tråd om olyckan där vi diskuterat lite: https://www.flashback.info/showthread.php?t=928279
Tror det kan vara lika bra att hålla den diskussionen där.

Men pilot har en poäng. Vi vet så lite om vad som hänt att det är näst intill meningslöst att spekulera.
Hur som helst kan vi vara säkra på att det inte är en enskild orsak, även om pressen gärna vill få det till det. I nästan alla större olyckor har det varit en hel kedja av fel och misstag som lett till att en katastrof kunnat ske.
#1180 2009-06-19, 19:15
ryssfyran
Ursprungligen postat av Mrs Jones
Bra fråga. Jag antar att det där är högst individuellt men för mig är det så här:

På väg till flygplatsen och väl där brukar jag vara väldigt lite pratsam. Jag går in i min lilla bubbla och pratar väldigt mycket med mig själv istället. Orkar inte vara social med resesällskapet. Kan bli irriterad om någon håller på och pratar för mycket med mig.

Under starten och landningen vill jag gärna ha någon som pratar med mig och som säger att allt är normalt ("det där var landningsstället" och sån skit som jag egentligen vet själv). Men ve det sällskap till mig som pratar samtidigt som kaptenen. Jag måste höra vartenda ord han/hon säger.

Försök var lyhörd är egentligen det enda jag kan säga, verkar din kompis vilja prata, prata. Verkar han inte vilja det, knip igen själv.

Och vad du än gör, berätta aldrig "roliga" historier om läskiga flygningar, olyckor, och sånt. Det är dödsstraff på sånt. (Man kan tycka att det är ganska självklart men det är obegripligt hur många människor som, när man berättar att man är flygrädd, börjar "Ah, men då var det tur att du inte var med när jag flög till X, då ..." och så kommer en lång historia om hur det var så turbulent att planet föll 2 km och hela planet satt och spydde.)


Intressant. Jag tror min polare också skulle uppskatta att få vara lite ifred under resan till flygplatsen. Det kanske är en bra tid för lite mentala förberedelser? När du går in i din bubbla, vad tänker du för tankar? Är medveten att det kanske kan bli lite för personligt men vill du svara hade det varit väldigt intressant.

Det låter inte alls dumt att berätta lite om vad som händer under resan, vad som händer när det låter lite och försöka låta allmänt kunnig och lugn. Kräver nog lite research av mig men kan det underlätta för min polare kan det absolut vara värt det. Många av svaren finns säkerligen i den här tråden.

Skräckhistorier skall jag utan tvekan avstå från, sådana får man ta med andra som inte är flygrädda och absolut inte på planet

Ursprungligen postat av Mrs Jones
Det där har varierat för mig. Ibland vill jag sitta vid gången (för att jag tror att jag ska kunna komma ut snabbare) och ibland vid fönstret (för att jag tror att jag kan ha mer koll på läget då. Jag har aldrig velat sitta i mitten men vem vet, det kanske finns såna människor också. Jag älskar dock resesällskap som frågar var jag vill sitta och sen anpassar sig själva efter det.


Jag frågade faktiskt min polare om vad han föredrog och tråkigt nog ville han sitta innerst. Tråkigt eftersom att jag själv älskar att göra det för att kunna titta ut under start/landning men jag får väl helt enkelt sätta mig i mitten. Kommer garanterat komma fler tillfällen.

Ursprungligen postat av Mrs Jones
Sånt spelar mig ingen roll. Däremot är det viktigt för mig att vara ute i god tid.


Det skall vi absolut vara. Jag är väldigt noggrann med sådant själv. Kan tänka mig att mardrömscenariot för den flygrädde är att komma sent och behöva stressa sig igenom bagageincheckning och säkerhetskontroll. Det är visserligen inget jag gillar speciellt mycket heller men det påverkar ändå inte hur min resa kommer bli när jag väl sitter där.

Ursprungligen postat av Mrs Jones
Jag tror säkert att han skulle ha god nytta av dina kunskaper men om han är inte redo att prata om det så kan det ju bli svårt. Du kanske kan prata lite försiktigt om det just under själva flygningen, eller strax efter. Så här i förväg kanske han är helt blockerad för alla tankar på flyg överhuvudtaget.


Jag skall göra som du tipsade om lite längre ner, alltså skicka honom den länken. Kanske bättre att han får höra det från någon utomstående, jag är ju inte direkt pilot

Ursprungligen postat av Mrs Jones
Om jag inte vill bli påmind om att jag ska flyga kan det ju förstås vara jäkligt irriterande med någon som håller på och tjatar om det. Särskilt om det är någon som inte har minsta sympati eller förståelse för min rädsla. Å andra sidan brukar jag tycka att det är fascinerande att se att det finns människor som njuter av att flyga.


Skall nog tona ner min eufori inför det som komma skall för nu när du säger det så inser jag att jag ibland kan bli lite tjatig.

Ursprungligen postat av Mrs Jones
Jag brukar kunna slappna av ganska bra uppe på marschhöjd så länge det inte är turbulent så jag vet inte. Ha med en dator och ett par filmer kanske? Tycker att man brukar se och höra så dåligt på flyg att jag oftast tappar intresset för att kolla men med egen dator kanske det är lättare att fastna för filmen.


Låter som en bra idé men man får nog akta sig noga för vad man väljer för filmer. Air Force One och United 93 kanske skall undvikas

Ursprungligen postat av Mrs Jones
Svårt, vill han inte prata om det så är det ju svårt att tvinga honom. Kanske kan du mejla honom länken till den här tråden eller någon annan sajt så att han kan läsa på lite själv, om han vill? Jag tyckte att den här sajten var jättebra (även om den är lite amerikanskt långrandig ibland): http://www.fearofflyinghelp.com/


Se tidigare fråga.

Tack så mycket för dina svar!
#1181 2009-06-19, 20:33
Mrs Jones
ryssfyran, ja, precis, det är mycket mental uppladdning innan. Jag försöker tänka så positivt som möjligt, på hur säkert det är, att det går massor med flighter åt alla möjliga håll varje dag, att piloterna också vill komma hem, att jag har klarat det förut och att jag ska klara det igen och såna saker. När det är som värst tar jag allting i små steg också, att jag bara ska gå på flygbussen, jag får vända om på Arlanda om jag vill. Sen att jag bara ska checka in, jag måste inte gå på planet osv.

Under själva flygningen sitter jag och upprepar fakta för mig själv. En sak som jag alltid tyckte var så läskig förut var den där sjunkande känslan man kan få precis efter starten, det kändes som om planet tappade all fart och man bara väntade på att det skulle vända neråt. Men så läste jag på den där amerikanska sajten att det är när dom drar in flapparna och att det gör att farten egentligen ökar och inte minskar som jag trott. Det var jätteskönt att veta! Och att dom plingar till vid 10.000 ft för att det då är fritt fram för personalen att kontakta cockpit igen, inte för att det hänt något så att alla ska förbereda sig för kraschlandning. Så nu sitter jag och påminner mig själv om allt sånt.

Det där med sittplatsen - om din kompis slappnar av lite när ni väl kommit upp så kanske ni kan byta plats halvvägs så att du får sitta vid fönstret under landning. Det skulle nog kunna funka för mig om det inte var en turbulent flygning.

Du verkar för övrigt vara det perfekta resesällskapet för någon som är flygrädd eftersom du verkar lugn, trygg, empatisk och väldigt lyhörd för din kompis känslor. Precis vad såna som jag behöver.
#1182 2009-06-19, 20:47
ryssfyran
Ursprungligen postat av Mrs Jones
Och att dom plingar till vid 10.000 ft för att det då är fritt fram för personalen att kontakta cockpit igen, inte för att det hänt något så att alla ska förbereda sig för kraschlandning.

Du verkar för övrigt vara det perfekta resesällskapet för någon som är flygrädd eftersom du verkar lugn, trygg, empatisk och väldigt lyhörd för din kompis känslor. Precis vad såna som jag behöver.


Tack så mycket för den komplimangen

Hade faktiskt ingen aning om att anledningen till att det plingade till var att man nått 10000 fot men det kan ju vara väldigt värdefullt att veta som flygrädd. Allt som låter misstänksamt kan jag tänka mig bara gör läget ännu mer utsatt.

Ingen av piloterna som kan skriva lite om typiska ljud/skakningar eller annat som kan skrämma upp den flygrädde som normalt brukar uppstå under flygningen och förklara vad de beror på? Tänker främst på från det att planet står redo för start i början på landningsbanan tills man nått marschhöjd och från det att man börjar gå ner tills när man börjar rulla mot gaten.

Ett bra exempel var ju som sagt plinget vid 10000 fot.

Tack på förhand!
#1183 2009-06-19, 21:00
ksv
Ursprungligen postat av ryssfyran
Hade faktiskt ingen aning om att anledningen till att det plingade till var att man nått 10000 fot men det kan ju vara väldigt värdefullt att veta som flygrädd.
Det som plingar är när man slår av säkerhetsbältsskylten, vilket man normalt gör på 10000 fot.
Det plingar till både när man slår på och av den.

Ursprungligen postat av ryssfyran
Ingen av piloterna som kan skriva lite om typiska ljud/skakningar eller annat som kan skrämma upp den flygrädde som normalt brukar uppstå under flygningen och förklara vad de beror på?
Svårt att veta vad som upplevs som obehagligt, så det är bättre att ni frågar.

Det enda jag direkt kommer att tänka på är att man drar av gasen ganska markant när man kommit 300-400 meter upp efter start. Detta gör man för att minska bullret och dra mindre bränsle. I samband med detta sänker man också nosen, påbörjar en långsam acceleration samtidigt som man påbörjar att stegvis fälla in vingklaffarna.
#1184 2009-06-19, 21:09
ryssfyran
Ursprungligen postat av ksv
Svårt att veta vad som upplevs som obehagligt, så det är bättre att ni frågar.


Låter sunt. Kunde inte själv komma på något mer som kunde tänkas upplevas obehagligt än just det plinget. Nu när man vet vad det innebär är det ju väldigt harmlöst.

Du kanske kan skriva lite om vanliga fraser som brukar utbytas mellan kapten och kabinpersonalen? Har för mig att en del sådana inte är speciellt lätta att förstå som passagerare. För visst finns det en del standardfaser som ofta används under en flygning? Ber om ursäkt om jag är otydlig men har svårt att precisera när och hur ofta fraserna används. Om jag inte minns fel använder man alltid engelska.

Hoppas du förstås vad jag menar för jag förstår knappt själv
#1185 2009-06-19, 21:25
ksv
Ursprungligen postat av ryssfyran
Du kanske kan skriva lite om vanliga fraser som brukar utbytas mellan kapten och kabinpersonalen? Har för mig att en del sådana inte är speciellt lätta att förstå som passagerare. För visst finns det en del standardfaser som ofta används under en flygning?
Sådant varierar mellan olika bolag.
Där jag jobbar använder vi normalt sett aldrig PA-systemet (högtalarna i kabinen) för kommunikation mellan cockpit och kabinpersonalen. Däremot är det vanligare att kabinchefen ger order till övriga flygvärdinnor den vägen.

Men här är några exempel på vanligt förekommande fraser:
  • Kabinchefen till övriga flygvärdinnor: "Boarding completed" = Alla passagerare är ombord.
  • Kabinchefen till övriga flygvärdinnor: "Cabin crew arm slides" = Stäng dörrarna och armera rutchbanorna som sitter i dörrarna.
  • Piloterna till kabinpersonalen: "Cabin crew take your seats" = Man ställer upp på banan och startar strax, så spänn fast er.
  • Piloterna till kabinpersonalen: "Cabin crew ten minutes to landing" = Landing om ca. 10 minuter. Stäng alla toaletter, få alla att sätta sig samt kontrollera att bord är uppfällda och bagage undanstuvat.

Det finns faktiskt en gammal tråd om just detta: https://www.flashback.info/showthread.php?t=349339
#1186 2009-06-19, 21:28
ryssfyran
Tack så mycket ksv!

Det var precis det jag menade
#1187 2009-06-19, 22:24
ChristerOstbage
Ursprungligen postat av ksv
@ryssfyran
Bra frågor! Sånt är intressant att känna till.

@Mrs Jones
Tack för svaren.

Såvida det inte är en väldigt kort flygning brukar det handla om runt 20 minuter.

Det finns en egen tråd om olyckan där vi diskuterat lite: https://www.flashback.info/showthread.php?t=928279
Tror det kan vara lika bra att hålla den diskussionen där.

Men pilot har en poäng. Vi vet så lite om vad som hänt att det är näst intill meningslöst att spekulera.
Hur som helst kan vi vara säkra på att det inte är en enskild orsak, även om pressen gärna vill få det till det. I nästan alla större olyckor har det varit en hel kedja av fel och misstag som lett till att en katastrof kunnat ske.


Det handlar om en resa till Mallorca från Arlanda.Är det drygt 20 min där då?
#1188 2009-06-19, 23:23
mr_fahrenheit
Finns det någon hemsida som beskriver alla ljuden så man har koll på dem?