Ursprungligen postat av Kläppskog
Men visst brukar det plinga till en gång under stigning, utan samband med säkerhetsbältesskylten?
Nej, inte per automatik.
Det skulle isåfall vara om någon klåfingrig passagerare inte kan vänta med att ringa på flygvärdinnorna.
Signalerna är till flygvärdinnorna och i kombination med tre olika lampor som sitter i taket vid deras stationer, betyder de olika saker.
På Boeing ser det ut så här:
- PLING (one tone HI) + blå lampa = någon passagerare har tryckt på knappen
- PLING (one tone HI) + gul lampa = någon passagerare har tryckt på knappen från en toalett
- PLONG (one tone LOW) + ingen lampa = seat belt sign har ändrats
- PLING-PLONG (HI-LOW tone) + rosa lampa = Cockpit eller annan kabinstation ringer på interntelefonen. Förmodligen piloterna som vill ha kaffe.
- 3 x PLING-PLONG i snabb följd + blinkande rosa lampa = Alert Call. Kan initieras både från cockpit och kabinstationerna och betyder att flygvärdinnorna genast ska ta sig till sina stationer, lyfta telefonlurarna och invänta instruktioner. Det är alltså en sorts nödsignal till kabinpersonalen kan man säga, men det behöver inte alls betyda att flygplanet är i nöd.
EDIT:
Ursprungligen postat av Coolcitte
Piloterna brukar tända och släcka "No-Smoking" som en signal för att kabinpersonalen kan börja arbeta.
Ja, det skulle man kunna tänka sig att något bolag använder sig av på extremt korta sträckor för att kabinpersonalen ska hinna med.