Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1297 2009-07-15, 12:47
pilot
Ursprungligen postat av Larsson85

Jag tycker bara att det hade varit kul att veta om piloter är tränade för att kunna ta ner ett stort passagerarplan på random mark, och vatten. Eller om detta inte anses som något man kan träna på.

Det hade också varit kul att veta om trafikpiloter är tränade för att utföra avancerad flygning med stora passagerarplan?


Att landa på åkrar och sånt är nått man tränar på hela tiden i små flygplan men det finns ingen direkt simulatorutbildning för att landa på en åker i ett trafikflygplan. Om nått skulle hände i ett trafikflygplan så kan man i regel glidflyga till en flygplats istället för en åker.

Att landa i vatten har vi checklistor att följa men det är inte så troligt när man flyger över europa.

Din andra fråga ang. avancerad flygning med trafikflygplan vet jag inte riktigt vad du menar. Om du pratar om loopar och rollar å sånt så är det inget vi tränar på.
Tror inte passagerarna hade uppskattat en roll i en Boeing (med det sagt http://www.youtube.com/watch?v=-vHiYA6Dmws )

Däremot har jag testat att leka lite i simulatorn.

Om du menar avancerad flygning som i att ta oss ur onormla lägen så tränar vi på det.
#1298 2009-07-15, 13:02
dolppen
Ursprungligen postat av zobban
brukar flygpiloten blinka när han/hon svänger höger eller vänster typ som man blinkar med bilen.? hur klarar flygplanet olika temperaturer upp i höjden va är de för typ av material typ mötrar skruvar som finns i flygplanet ?

Givetvis finns det inga blinkers på plan, de har ju sina flygrutter som de går efter precis som vår väg. De behöver ju inte blinka för andra flygplan eftersom det finns radarsystem, de ser ju varandra och det finns bestämmelser över hur nära de får ligga. Kommer planen för nära varandra så tjuter det utav bara helvete där fram i cockpit .
Ursprungligen postat av zobban
va är de för skillnad mellan de flygplan som du själv går in genom trapporna upp, och så finns de flygplan som du går in genom entrén så finns de en liten sorts tunnel sen kommer du in i flygplanet, de finns inga trappor där utan en dörr till flygplanet är öppen och du går igenom entrén en sorts liten tunnel korridor och in i flygplanet.

Det beror väl helt på plats på flygplatsen och hur mycket tid man har, om man ska rulla ut trappa och så vidare. Små plan är väl iof svårare att dra ut en passagerargång till.

Men jag kan inte så mycket så våga inte lita på mig...
#1299 2009-07-15, 13:22
zobban
Ursprungligen postat av pilot


Det är ingen skillnad på flygplanen. Det är bara olika sätt att gå in i dom. På stora flygplatser finns den där tunneln du pratar om. På mindre flygplatser drar dom bara ut en trappa till dörren.



jag trodde de hade nåt att göra med känsligheten på materialet på dörren och att de är mer säkrare flygplan kan du berätta mer om den där tunneln och dörren, är de en special gjord dörr. jag kommer inte riktigt ihåg men är de framsidan man stiger eller baksidan , när jag landar så lägger dem trapporna.

en annan fråga som jag komm på nu är, luften som vi andas på flygplanet va är de för luft, konstgjord luft kan de vara skadligt för kroppen
#1300 2009-07-15, 13:37
LTkung
Ursprungligen postat av zobban
jag trodde de hade nåt att göra med känsligheten på materialet på dörren och att de är mer säkrare flygplan kan du berätta mer om den där tunneln och dörren, är de en special gjord dörr. jag kommer inte riktigt ihåg men är de framsidan man stiger eller baksidan , när jag landar så lägger dem trapporna.

en annan fråga som jag komm på nu är, luften som vi andas på flygplanet va är de för luft, konstgjord luft kan de vara skadligt för kroppen

Är du allvarlig?
#1301 2009-07-15, 14:32
sleinad
Flygolycka i Iran idag, runt 170 döda. En Tupolev TU-154. Är det inte den som kraschat tidigare för att den varit för baktung?

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1640566/iranskt-passagerarplan-stortat...

http://avherald.com/h?article=41cb2735&opt=0
#1302 2009-07-15, 14:34
alex1987
Skulle aldrig sätta mig i en tu154 (Eller vilken tupolev som helst för den delen) och speciellt inte i öst/asien/afrika länder (Regelbunden service = obefintlig)...

Och jag är INTE flygrädd, älskar att flyga....
#1303 2009-07-15, 15:07
sleinad
Ursprungligen postat av alex1987
Skulle aldrig sätta mig i en tu154 (Eller vilken tupolev som helst för den delen) och speciellt inte i öst/asien/afrika länder (Regelbunden service = obefintlig)...

Och jag är INTE flygrädd, älskar att flyga....


Håller helt med dig på den punkten. Aldrig en Tupolev, och verkligen inte i "mongoländer"
#1304 2009-07-15, 15:30
Larsson85
Ursprungligen postat av pilot
Att landa på åkrar och sånt är nått man tränar på hela tiden i små flygplan men det finns ingen direkt simulatorutbildning för att landa på en åker i ett trafikflygplan. Om nått skulle hände i ett trafikflygplan så kan man i regel glidflyga till en flygplats istället för en åker.

Att landa i vatten har vi checklistor att följa men det är inte så troligt när man flyger över europa.

Din andra fråga ang. avancerad flygning med trafikflygplan vet jag inte riktigt vad du menar. Om du pratar om loopar och rollar å sånt så är det inget vi tränar på.
Tror inte passagerarna hade uppskattat en roll i en Boeing (med det sagt http://www.youtube.com/watch?v=-vHiYA6Dmws )

Däremot har jag testat att leka lite i simulatorn.

Om du menar avancerad flygning som i att ta oss ur onormla lägen så tränar vi på det.


Hur är utsikterna för att landa på en åker med ett trafikplan utan fungerande motorer? Varför finns det checklistor för vatten, men inte för att landa på random mark? Stämmer det att landa på vatten är mycket värre pga att planet gräver sig ner i vattnet och sliter sönder planet?

Det jag menade med avancerad flygning var att om man t.ex tränas på att ta sig ur en vertikal dykning, stall, om planet rollar, vertikal stigning, planet har ställt vridit sig 90 grader eller mer.

Anledningen till dessa frågor är att jag nyligen såg detta avsnittet där planet slungas fram och tillbaka i luften, och det verkar vara en nästan omöjlig situation att ta sir ur.
http://www.youtube.com/watch?v=46b9qAPnXkU&feature=PlayList&p=D4...
#1305 2009-07-15, 18:45
Kläppskog
Ursprungligen postat av zobban
jag trodde de hade nåt att göra med känsligheten på materialet på dörren och att de är mer säkrare flygplan kan du berätta mer om den där tunneln och dörren, är de en special gjord dörr. jag kommer inte riktigt ihåg men är de framsidan man stiger eller baksidan , när jag landar så lägger dem trapporna.

en annan fråga som jag komm på nu är, luften som vi andas på flygplanet va är de för luft, konstgjord luft kan de vara skadligt för kroppen
Ditt inlägg andas humor. Tack för det!
#1306 2009-07-16, 17:35
Powerless1
Ursprungligen postat av Larsson85

Hur är utsikterna för att landa på en åker med ett trafikplan utan fungerande motorer?
På den riktigt gamla goda tiden var trafikflygplanen så små att de kunde landa på åkrar utan problem. Med större och tyngre flygplan blir givetvis problemen större. Det finns dock flera exemtpel på i princip helt oskadade flygplan som landat på stora åkrar
Ursprungligen postat av Larsson85

Varför finns det checklistor för vatten, men inte för att landa på random mark?
Vatten är ju annorlunda. På mark kan man välja allting från reservflygplatser via nedlagda flygplatser, mindre grus- och gräsflygfält, stora åkrar, stränder till skog och oländig terräng som gör att alla alternativ inte kan förutses. I grunden gör aman dock samma saker som på ett flygfält men försöker anpassa sig.
Ursprungligen postat av Larsson85

Stämmer det att landa på vatten är mycket värre pga att planet gräver sig ner i vattnet och sliter sönder planet?
Inte nödvändigtvis, titta på nödlandningen på Hudsonfloden.
#1307 2009-07-17, 12:12
spruttis
En fråga riktat främst till piloterna här i tråden, skulle ni flyga med något ryskt plan?
#1308 2009-07-17, 13:21
Smygrökarn
Ryanair, hur pass säkert flygbolag är det?

Tack