SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#1 2009-08-15, 18:06
psike
Hej,

Har tyvärr inte något att tillföra, mer än det jag läst på di.se. Dom ställer krav på lönesänkningar hos flygande personal när man samtidigt skönjar bland kommentarerna att de stora problemen är en enorm administration (tack vara tre stater som ägare?). Ett annat problem är den "gamla stammen" i den flygande personalen som har dom obskyra lönerna snarare än relativt nyanställda?

Så hur förhåller det sig egentligen med SAS, vad är sant, falskt, finns det hopp eller är frågan inte OM utan NÄR det blir konkurs (för Norge, Danmark, Sverige kan väl inte pumpa in miljarder i all oändlighet när vi direkt vi får chansen väljer Skyways eller norwegian istället?)

Själv väljer jag ofta norwegian/skyways istället även om det i första fallet kräver en rejäl biltur före avresa mot målet (i regel knugliga hufvudstaden) eller i andra fallet skyways innebär att man "går iland" på någon obscen terminalliknande plats på "arlanda" (även om jag ibland tror att man är närmare gävle än arlanda med tanke på promenaden!).

För övrigt verkar ju VDn vara lite av en pajas? Fel person på ett relativt stort företag?

En artikel: http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26Articl...
#2 2009-08-16, 10:22
Svithjod
Svårt med ett bolag som har hemvist i tre olika länder och mycket rullar via Kastrup. Danskarna är dyra i drift, men neddragningar hamnar gärna utanför Danmark.
Sen det där med lågprisbolag, vill man åka med den skiten på ex en utlandssemester, jag har två bekanta där hemresan har förskjutits mer än ett dygn och man fått suttit på flygplatser och väntat p.g.a. lågprisbolaget inte fixar sina åtaganden.
Billigt pris är långt ifrån allt.
En ska o åka billigt inom landet där man kan ta tåget hem om det strular, men sitta nere i Italien, Spanien...njaa.
#3 2009-08-16, 11:43
Knutte_Ninja
Ursprungligen postat av psike
Hej,

Har tyvärr inte något att tillföra, mer än det jag läst på di.se. Dom ställer krav på lönesänkningar hos flygande personal när man samtidigt skönjar bland kommentarerna att de stora problemen är en enorm administration (tack vara tre stater som ägare?). Ett annat problem är den "gamla stammen" i den flygande personalen som har dom obskyra lönerna snarare än relativt nyanställda?

Så hur förhåller det sig egentligen med SAS, vad är sant, falskt, finns det hopp eller är frågan inte OM utan NÄR det blir konkurs (för Norge, Danmark, Sverige kan väl inte pumpa in miljarder i all oändlighet när vi direkt vi får chansen väljer Skyways eller norwegian istället?)

Själv väljer jag ofta norwegian/skyways istället även om det i första fallet kräver en rejäl biltur före avresa mot målet (i regel knugliga hufvudstaden) eller i andra fallet skyways innebär att man "går iland" på någon obscen terminalliknande plats på "arlanda" (även om jag ibland tror att man är närmare gävle än arlanda med tanke på promenaden!).

För övrigt verkar ju VDn vara lite av en pajas? Fel person på ett relativt stort företag?

En artikel: http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26Articl...


Min teori är att SAS inte klarat omställningen från att det är "lyx" med flyg (vilket det i viss mån var på den gamla tiden så flygbolagen i Europa alla var statsägda prestigeprojekt och människor reste mycket mindre till den avreglerade marknaden där flygresor är som bussen fast på längre avstånd och människor reser massor. De dlesta statsägda dlygbolag kämpar i motvind och då är det klart att ett litet bolag med höga kostnader drabbas hårt.
Ett tag kunde SAS och dess gelikar leva på affärsresor (till stor del genom att ägna sig åt jävligt tveksamma bonussystem som gav möjligheten att subventionera privata resor med affärsresor) men i takt med att dels informationsteknologin blivit bättre vilket minskat behovet av att vara på plats för rutinärenden och en kostnadsmedvetenhet i bolagen gör att SAS - kort sagt - är rövknullade. Särskilt när de försöker spara kostnader genom att bli lite som Ryan Air, de saknar helt en nisch eller någonting som motiverar ett markant högre pris, det är inte helt lätt att ha höga priser - oaktat Ryan - när möjligheten till prisjämförelse är stor.
#4 2009-08-22, 15:55
RevisorZ
Det ligger något i vad du skriver.

SAS har också en alltför varierad flygplansflotta samtidigt som man ska få ihop administrationen i tre länder, som alla värnar om sitt. En alltför varierad flygplansflotta är kostsam utifrån att man måste ha fler reparatörer och mer utbildning. Ryan är har end en flygplanstyp, B 737 och unga människor anställda. Jag tycker att Ryan inte är säärskilt trevliga att flyga med och dessutom kostar det mer än vad man tror. Jag tycker staten skja sälja sin andel. Teevlöig helg.
#5 2009-08-23, 12:15
Herr Lindholm
Men vilket bolag skall jag flyga med till kontinenten om jag varken vill att det kostar skjortan hos SAS eller att billigt blir dyrt på Ryanair?
#6 2009-08-23, 13:51
nisse 32
Som flera före mig har berört så har SAS fyra stora problem som kommer att leda till slutet för bolaget.

1. Strategin är fel.
SAS har tidigare kört ett premiumupplägg som inte funkar längre. Det gick ett tag med hjälp av de förtäckta mutor som Eurobonus innebär (dvs du är anställd och lurar arbetgivaren att betala 8.000 för ARN-CDG (Paris) ToR, efter några såna resor så får du tillräckligt med poäng (dvs mutor) för att flyga privat någon annanstans). Nu har de flesta företag och myndigheter fattat det orimliga i att betala så mycket för flyg när det finns lågprisalternativ för en femtedel av priset. Dessutom får de flesta inte utnyttja bonuspoängen längre privat och t o m skattmasen har vaknat och vill ha sin del.

Idag är det oklart vilken strategi man har, vd Mats Jansson säger att man ska satsa på affärsmännen men just nu har man ändå kört igång en stor lågpriskampanj (riktad till affärsmännen? eller?).

I grunden är det omöjligt att sälja samma tjänst till olika priser, som i fallet ARN-CDG för 8000:- till en kund och 1000:- till en annan kund. Även om man hottar upp tjänsten med skynken i kabinen, lite bättre mat, separat incheckningskö... Kunderna går inte på det. Det stora problemet är att hela organisationen och personalen är inriktade på och anpassade för premiumkunderna. De stackare som får hantera monkeyclass är extremt missnöjda och det visar sig i kundkontakten också.

Tänk om Mattias Dahlgren (en av Sveriges bästa restauranger) skulle gå dåligt och plötsligt bestämde sig för att köra med McDonalds menyer och priser. Det går bara inte, organisationen är fel och ingenting funkar. Mattias och McD säljer både mat men till olika pris. Personal, organisation, lokaler, råvor...allt måste vara annorlunda. Inte ens Ryanair, som troligen driver den mest professionella flygverksamheten idag (vinstmässigt), har lockats till att komplettera med nån slags Ryan First Navigator Euro Business Class med skynken i planen och allt det andra... SAS kommer inte heller att klara det.

2. Personalen är fel.
Eftersom SAS har ett mycket stort statligt ägarinslag så har facket traditionellt haft ett mycket stort inflytande på SAS. Personalen har givetvis sett till sina egna intressen (helt naturligt). Problemet är att företagsledningen inte orkat stå emot kraven alls. Resultatet idag är att SAS dras med extremt hög lönenivå och ett otal personalförmåner som omöjliggör en vettig verksamhet. T ex så är snittåldern på kabinpersonal mycket hög vilket innebär höga löner.

En hög snittålder innebär också att många i personalen lever kvar i någon slags 60-tals värld där flygpersonal hade ungefär samma status som astronauter och hjärtkirurger. Titta på flygvärdinnorna på SAS långlinjer idag, bittra, gamla, behängda med billigt guld från Dubai och som pricken över i-et: en 20 år gammal Rolex Datejust i stål och guld med Jubileelänk. Alla dessa tanter anser att de egentligen står över alla kunder som åker bakom skynket (och de flesta före skynket också...Detta märks tyvärr tydligt och alla som inte kvalificerar sig som ev blivande make (nr 2) blir behandlade med illa dolt förakt.

Sanningen är att flygpersonal är ungefär som tågvärdinnor och busschaufförer (ok piloter har lite längre utbildning) och lön och status ska också ligga i den nivån. Idag tjänar en senior flygkapten hos SAS 140.000 i månaden inkl alla tillägg - detta funkar inte längre...

3. Ägarna är fel.
Idag ägs majoriteten av SAS svenska, danska och norska staten. Detta gör att ingen enskild ägare kan ta ett ordentligt ansvar och styra upp verksamheten. Starkt fack och svag företagsledning för göra vad de vill i stort sett. Alla ser till sina egna intressen och skiter i bolaget i stort. Hittills så har danska staten och facket varit de enda som tjänat på detta. Utan en stark dominerande ägare som tar ansvar för verksamheten så går alla bolag åt h-e (står på sidan 3 i alla företagsekonomiläroböcker). Skandia är bästa exemplet där inte facket utan ledningen körde bolaget i botten.

4. Huvudhubben är fel.
Den ligger idag i Köpenhamn. De mesta passagerarna kommer från Sverige. Det betyder att en massa passagerare helt i onödan får flyga via Köpenhamn. Varje gång man byter plan så ökar chansen för förseningar, borttappat bagage eller annat strul. Dessutom är det obekvämare och tar längre tid. För svenska resenärer är CPH skit eftersom man givetvis hellre vill flyga direkt.

Varför då Köpenhamn? Jo, danskarna är alltid smartare än svenskar i business och de lurar ALLTID svenskarna i ALLA samprojekt (kolla t ex Nordea). Sverige har större ägarandel och fler passagerare men hubben ligger i Köpenhamn! Dessutom är danska SAS-facket smartare än svenska SAS-facket och det innebär att facket också vill ha hubben i Danmark. (Danska facket har också fixat så att dansk personal för betydligt högre lön än svenskarna också.)

Slutsats: SAS kommer att gå åt helvete, trots Mats Janssons välmenande ambitioner. Ägarnas passivitet och fackens girighet kör SAS i botten. Bolaget kommer med stor sannolikhet att bli uppköpt inom två år. En ren nerläggning är politiskt omöjligt med tanke på ägarna. Bättre då att låta nåt annat bolag ta hand om svarte petter.

Det bästa som skulle kunna hända (men det är mycket osannolikt) är att bolaget bryts upp i flera nationella delar. En helsvensk SAS-del hade i alla fall haft några förutsättningar att bli framgångsrikt...

(Det lustiga i historien är att det funnits en vd som fattade lite grann vad det handlade om, dvs kunderna. Han heter Janne Carlzon men han blev mer eller mindre utslängd ur SAS när det blev lågkonjunktur.)
#7 2009-08-23, 14:26
Knutte_Ninja
Ursprungligen postat av nisse 32
Som flera före mig har berört så har SAS fyra stora problem som kommer att leda till slutet för bolaget.

KLOCK FUCKING RENT INLÄGG
Tilläggas bör att konkurrens- och skattemyndigheter visade ett intresse för bonussystemet som inte var till "affärsflygbolagen" fördel. Bonus från tjänsteflyg skulle beskattas som inkomst av tjänst (löneförmån eg) och konk.mynd. eftersom systemen hade en "märklig" förmåga att vara likartade mellan olika bolag.
EUs syn på statsbidrag har ju inte heller direkt rosat de gamla statsägda bolagen liksom öppningen av flygrutter (tom till USA nu genom open skyes avtalet) kastat grus i maskineriet.
#8 2009-08-23, 14:41
Herr Lindholm
Ursprungligen postat av nisse 32
En hög snittålder innebär också att många i personalen lever kvar i någon slags 60-tals värld där flygpersonal hade ungefär samma status som astronauter och hjärtkirurger. Titta på flygvärdinnorna på SAS långlinjer idag, bittra, gamla, behängda med billigt guld från Dubai och som pricken över i-et: en 20 år gammal Rolex Datejust i stål och guld med Jubileelänk. Alla dessa tanter anser att de egentligen står över alla kunder som åker bakom skynket (och de flesta före skynket också...Detta märks tyvärr tydligt och alla som inte kvalificerar sig som ev blivande make (nr 2) blir behandlade med illa dolt förakt.
Detta får mig nästan att vilja flyga med SAS bara för sakens skull. Liksom ekonomisk och sociologisk turism.
#9 2009-08-23, 20:20
Knutte_Ninja
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Detta får mig nästan att vilja flyga med SAS bara för sakens skull. Liksom ekonomisk och sociologisk turism.


Det är fet anledning att inte flyga SAS, gå till parfymavdelningen på typ Åhléns och hitta den äldsta och suraste kärringen där så har du den genomsnittliga flygvärdinnan på SAS, samma sminkmängd, samma doft, samma attityd och samma ålder samt oförmåga att inse att de peakade utseendemässigt strax innan Palme strök med. Jag blir deppig av SAS, flyger man typ Emirates eller extrembudget som air asia så är det klart bara 6or och uppåt som jobbar och inte en kvinna på mer än 35. På sas är det inte en kotte som är född senare än 60talet och de kan inte ens klassas som MILFs.
#10 2009-08-23, 20:56
Herr Lindholm
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Det är fet anledning att inte flyga SAS, gå till parfymavdelningen på typ Åhléns och hitta den äldsta och suraste kärringen där så har du den genomsnittliga flygvärdinnan på SAS, samma sminkmängd, samma doft, samma attityd och samma ålder samt oförmåga att inse att de peakade utseendemässigt strax innan Palme strök med. Jag blir deppig av SAS, flyger man typ Emirates eller extrembudget som air asia så är det klart bara 6or och uppåt som jobbar och inte en kvinna på mer än 35. På sas är det inte en kotte som är född senare än 60talet och de kan inte ens klassas som MILFs.
Ah, du missförstår mig. Jag ville uppleva de sista resterna av 60-talets anda.
#11 2009-08-23, 21:04
Duckdigger
Naturligtvis går det att rädda SAS, ett flygbolag är ett flygbolag och att säga att det inte går att rädda SAS är det samma som att säga att det är omöjligt att tjäna pengar på flygresor, något som uppenbarligen inte är sant.
Däremot finns det nog en massa gammaldags strukturer och en massa motstånd till förändring inom den socialismdrabbade organisationen, så det är nog inte helt enkelt. Lättast är nog att sparka allihop och sen börja om från början.
#12 2009-08-23, 23:53
Knutte_Ninja
Ursprungligen postat av Herr Lindholm

Ah, du missförstår mig. Jag ville uppleva de sista resterna av 60-talets anda.


Det är nog inte ens det, på sextiotalet visst folk som tilltalades med fröken att de var av ringa värde tyvärr så har den delen av sextiotalet liksom inte sjunkit in hos sas personal utan de är snarare fast i 80talet, det kan också vara givande men om du gärna vill uppleva det så tycker jag att du lika gärna kan köpa en fake Rolex och gå in på Åhléns och fråga efter en parfym med mycket mysk för att senare avrunda med en taxiresa - men se till att det är en äldre merca körd av en söderkis med skinpaj - till valfri förort där du sätter dig och äter en räkmacka på ett halvrisigt fik. Ska upplevelsen bli total så rekommenderar jag att du smygdricker absolut i 4cl flaskor i baksätet på taxin och pratar om Ralf Edström och lasse åbergfilmer med droskföraren. Viktigt under exkursionen är att du har en människa med mycket polyester i närheten HELA tiden, försök också använda en våtservett när tillfälle bjuds.

Satan vad SAS kabinpersonal suger när jag tänker efter, du måste nog testa, ta en långflygning (i alla fall tre fyra timmar) och lyssna särskilt på piloterna, jag älskar hur de vill låta som amerikanska trafikflygare som vill låta som amerikanska bombflygare från 60talet som vill låta som amerikanska jaktflygare som vill låta som amerikanska testpiloter som vill låta som Chuck Yeager, helt underbart faktiskt. Sen ska man inte underskatta "the hard sell" när Gittan 58 som är inne på sin tredje skilsmässa nasar Johnny Walker för att sedan överräcka den med avsmak till kunden...

Ursprungligen postat av Duckdigger
Naturligtvis går det att rädda SAS, ett flygbolag är ett flygbolag och att säga att det inte går att rädda SAS är det samma som att säga att det är omöjligt att tjäna pengar på flygresor, något som uppenbarligen inte är sant.
Däremot finns det nog en massa gammaldags strukturer och en massa motstånd till förändring inom den socialismdrabbade organisationen, så det är nog inte helt enkelt. Lättast är nog att sparka allihop och sen börja om från början.


SAS i sin nuvarande form tror jag har en snöbolls chans i helvetet att bli en vinnare så du är inne på någonting.