Som flera före mig har berört så har SAS fyra stora problem som kommer att leda till slutet för bolaget.
1. Strategin är fel.
SAS har tidigare kört ett premiumupplägg som inte funkar längre. Det gick ett tag med hjälp av de förtäckta mutor som Eurobonus innebär (dvs du är anställd och lurar arbetgivaren att betala 8.000 för ARN-CDG (Paris) ToR, efter några såna resor så får du tillräckligt med poäng (dvs mutor) för att flyga privat någon annanstans). Nu har de flesta företag och myndigheter fattat det orimliga i att betala så mycket för flyg när det finns lågprisalternativ för en femtedel av priset. Dessutom får de flesta inte utnyttja bonuspoängen längre privat och t o m skattmasen har vaknat och vill ha sin del.
Idag är det oklart vilken strategi man har, vd Mats Jansson säger att man ska satsa på affärsmännen men just nu har man ändå kört igång en stor lågpriskampanj (riktad till affärsmännen? eller?).
I grunden är det omöjligt att sälja samma tjänst till olika priser, som i fallet ARN-CDG för 8000:- till en kund och 1000:- till en annan kund. Även om man hottar upp tjänsten med skynken i kabinen, lite bättre mat, separat incheckningskö... Kunderna går inte på det. Det stora problemet är att hela organisationen och personalen är inriktade på och anpassade för premiumkunderna. De stackare som får hantera monkeyclass är extremt missnöjda och det visar sig i kundkontakten också.
Tänk om Mattias Dahlgren (en av Sveriges bästa restauranger) skulle gå dåligt och plötsligt bestämde sig för att köra med McDonalds menyer och priser. Det går bara inte, organisationen är fel och ingenting funkar. Mattias och McD säljer både mat men till olika pris. Personal, organisation, lokaler, råvor...allt måste vara annorlunda. Inte ens Ryanair, som troligen driver den mest professionella flygverksamheten idag (vinstmässigt), har lockats till att komplettera med nån slags Ryan First Navigator Euro Business Class med skynken i planen och allt det andra... SAS kommer inte heller att klara det.
2. Personalen är fel.
Eftersom SAS har ett mycket stort statligt ägarinslag så har facket traditionellt haft ett mycket stort inflytande på SAS. Personalen har givetvis sett till sina egna intressen (helt naturligt). Problemet är att företagsledningen inte orkat stå emot kraven alls. Resultatet idag är att SAS dras med extremt hög lönenivå och ett otal personalförmåner som omöjliggör en vettig verksamhet. T ex så är snittåldern på kabinpersonal mycket hög vilket innebär höga löner.
En hög snittålder innebär också att många i personalen lever kvar i någon slags 60-tals värld där flygpersonal hade ungefär samma status som astronauter och hjärtkirurger. Titta på flygvärdinnorna på SAS långlinjer idag, bittra, gamla, behängda med billigt guld från Dubai och som pricken över i-et: en 20 år gammal Rolex Datejust i stål och guld med Jubileelänk. Alla dessa tanter anser att de egentligen står över alla kunder som åker bakom skynket (och de flesta före skynket också
...Detta märks tyvärr tydligt och alla som inte kvalificerar sig som ev blivande make (nr 2) blir behandlade med illa dolt förakt.
Sanningen är att flygpersonal är ungefär som tågvärdinnor och busschaufförer (ok piloter har lite längre utbildning) och lön och status ska också ligga i den nivån. Idag tjänar en senior flygkapten hos SAS 140.000 i månaden inkl alla tillägg - detta funkar inte längre...
3. Ägarna är fel.
Idag ägs majoriteten av SAS svenska, danska och norska staten. Detta gör att ingen enskild ägare kan ta ett ordentligt ansvar och styra upp verksamheten. Starkt fack och svag företagsledning för göra vad de vill i stort sett. Alla ser till sina egna intressen och skiter i bolaget i stort. Hittills så har danska staten och facket varit de enda som tjänat på detta. Utan en stark dominerande ägare som tar ansvar för verksamheten så går alla bolag åt h-e (står på sidan 3 i alla företagsekonomiläroböcker). Skandia är bästa exemplet där inte facket utan ledningen körde bolaget i botten.
4. Huvudhubben är fel.
Den ligger idag i Köpenhamn. De mesta passagerarna kommer från Sverige. Det betyder att en massa passagerare helt i onödan får flyga via Köpenhamn. Varje gång man byter plan så ökar chansen för förseningar, borttappat bagage eller annat strul. Dessutom är det obekvämare och tar längre tid. För svenska resenärer är CPH skit eftersom man givetvis hellre vill flyga direkt.
Varför då Köpenhamn? Jo, danskarna är alltid smartare än svenskar i business och de lurar ALLTID svenskarna i ALLA samprojekt (kolla t ex Nordea). Sverige har större ägarandel och fler passagerare men hubben ligger i Köpenhamn! Dessutom är danska SAS-facket smartare än svenska SAS-facket och det innebär att facket också vill ha hubben i Danmark. (Danska facket har också fixat så att dansk personal för betydligt högre lön än svenskarna också.)
Slutsats: SAS kommer att gå åt helvete, trots Mats Janssons välmenande ambitioner. Ägarnas passivitet och fackens girighet kör SAS i botten. Bolaget kommer med stor sannolikhet att bli uppköpt inom två år. En ren nerläggning är politiskt omöjligt med tanke på ägarna. Bättre då att låta nåt annat bolag ta hand om svarte petter.
Det bästa som skulle kunna hända (men det är mycket osannolikt) är att bolaget bryts upp i flera nationella delar. En helsvensk SAS-del hade i alla fall haft några förutsättningar att bli framgångsrikt...
(Det lustiga i historien är att det funnits en vd som fattade lite grann vad det handlade om, dvs kunderna. Han heter Janne Carlzon men han blev mer eller mindre utslängd ur SAS när det blev lågkonjunktur.)