SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#589 2016-06-14, 19:14
Olepeter
Fick de stackars piloterna 6500 per år att köpa solglasögon och skor för?
#590 2016-06-14, 19:48
Phantom042
SAS piloterna har inte ens särskilt höga löner.
Topplönerna i Ryanair, Easyjet och Norwegian går upp mot 120.000 i månaden.
I större bolag som KLM, Lufthansa, BA, Air France pratar vi någonstans mellan 200-250.000 kr i månaden. Mellanösternbolagen Emirates, Qatar, Etihad drygt 100.000 men då är det skattefritt. De bjuder även på en villa där man får bo med familjen och taxi till jobbet varje dag är standard.

SAS på 92000 i månaden är faktiskt ett av de sämre bolagen att jobba för. Men attraktivt för många svenskar då man får bo i Sverige.
SAS går dessutom bättre än någonsin, många nya flygplan har levererats senaste åren och många är på ingång. Betydligt större mellandistanskärror och bränslesnålare gör att kostnaden för varje producerad flygstol är påväg nedåt. Framtiden ser ljus ut.
#591 2016-06-14, 19:57
Ursprungligen postat av Olepeter
Fick de stackars piloterna 6500 per år att köpa solglasögon och skor för?

Det fick man sannolikt i någon form då det inte var något nytt krav utan det fanns länge.

Kopierat ifrån en sas-pilot på annat forum:

SAS piloter har idag rätt till ersättning för utlägg som rör terminalglasögon och arbetsskor mot uppvisande av kvitto upp till maximalt 6,500 kronor. SAS har tidigare velat avtala om ett schablontillägg istället för en kostnadsersättning, vilket innebär en besparing i form av administration för SAS, något SPF velat gå SAS tillmötes i årets förhandling.


Eftersom det är del av uniformen har det alltid funnits av lönen. Min förståelse är att från början hade SAS avtal med diverse kemtvättar, skräddare etc. Då fick man gå till rätt ställen och beställa enligt avtal. Sedan för att förenkla ändrades det till att man fick en viss summa (maximalt 6,500kr per år) mot uppvisande av kvitto. Problemet med det är att det kräver mycket adminstriation.

Från vad jag fått berättat var det därför SAS centralt som föreslog att man skulle ändra så att istället för adminstration av kvitton fick man en schabolnsumma varje år. Detta skulle alltså spara SAS pengar.


Det är min uppfattning av vad jag har hört när jag prata med anställda på SAS.
#592 2016-06-14, 19:58
simba_rock
Är det någon som kan klargöra skillnaden på det godaga avtalet kontra det senast avböjda avtalet ??
#593 2016-06-15, 00:52
ksv
Ursprungligen postat av Mastodontish
Man kan helt enkelt inte konkurrera med bolag baserade i låg-eller-nollskatteländer som i mångt och mycket inte ens har vinstkrav från de statliga ägarna ännu (QR, EK, EY...)
Så är det.
När dessa statliga flygbolagsägare dessutom är oljenationer som kraftigt subventionerar flygbränslet för sina bolag, sätts förstås all konkurrens fullständigt ut spel.

Ursprungligen postat av konstapel
Har ni lagt ner "över en miljon" på en flygutbildning trots att staten tillhandahåller den gratis så har ni inget att gnälla över. Det är ert eget val att själva bekosta privatutbildning och det ska ni inte lasta någon annan för.

http://www.tfhs.lu.se/utbildning/trafikflygarprogram

Ni har för den korta, och inte speciellt krävande utbildningstiden rena fantasilönerna och det är ett direkt resultat av att ni och ert fack tror att det fortfarande är något speciellt med att vara pilot som legitimerar era överlöner.

Jag längtar till den dagen då alla flygplan framförs av intelligenta robotar. Som tur för mig som kund och resenär men otur för er bortskämda piloter ligger den dagen inte alltför långt i framtiden.
Ni är löpande bandet jobbare och precis som tillverkningsindustrin kommer ni att få gå igenom ett stålbad av uppsägningar pga obsoleta kunskaper och effektiviseringar.
Vilket underbart jantelagsinlägg! Svenska avundsjukan i sitt esse!

Men du har fel i sak och verkar inte ha läst mitt inlägg.
Lönerna det handlar om här ligger under de marknaden själv sätter i omgivande bolag, helt oavsett svenska pilotfackets krav. Phantom042 tar ju några exempel i posten ovan.
Piloters lönenivåer (hur jobbigt det än må kännas för dig) överlag har alltså inget med facket att göra.

Nu är vi OT i tråden, men du har fel även om automatisering. Förarlösa trafikflygplan är inget som vare sig du eller jag kommer få uppleva under vår livstid. Ska vi utveckla den diskussionen bör vi nog göra det i en separat tråd.


Ursprungligen postat av Phantom042
SAS piloterna har inte ens särskilt höga löner.
Topplönerna i Ryanair, Easyjet och Norwegian går upp mot 120.000 i månaden.
I större bolag som KLM, Lufthansa, BA, Air France pratar vi någonstans mellan 200-250.000 kr i månaden. Mellanösternbolagen Emirates, Qatar, Etihad drygt 100.000 men då är det skattefritt. De bjuder även på en villa där man får bo med familjen och taxi till jobbet varje dag är standard.

SAS på 92000 i månaden är faktiskt ett av de sämre bolagen att jobba för. Men attraktivt för många svenskar då man får bo i Sverige.
Det är förstås det senare som lockar. Hade det bara handlat om lönen hade nog många dragit till Mellanöstern.
Förutom SAS är det inte många bolag som erbjuder möjlighet att flyga långdistans med bas från Skandinavien. Thomas Cook Scandinavia, TUIfly Nordic och kanske något mer bolag.
#594 2016-06-15, 07:20
Idag kan man boka biljetter var det verkar utan problem med SAS. Alltså inte som vid radarproblemet då det blev över/fullbokat när trafik var igång igen.
Frågan är dock hur många som flyger med SAS och om SAS kommer göra en åtstramning nu när det gått med på löneökning.
SAS flög iaf förut ofta med halvfyllda flyg.
Edit och fram till idag har avgångar som tillhör min sträcka mestadels körts av norwegian varpå det blivit fullbokade och inte ökat sin trafik, möjligen storlek på planen.
#595 2016-06-15, 11:04
https://www.facebook.com/republiknorrland/posts/1072546549498900:0
Varför skriver media om nöjesresenärerna, när arbetare i Norrland inte kan ta sig hem eller till arbete?