Ursprungligen postat av Mastodontish
Man kan helt enkelt inte konkurrera med bolag baserade i låg-eller-nollskatteländer som i mångt och mycket inte ens har vinstkrav från de statliga ägarna ännu (QR, EK, EY...)
Så är det.
När dessa statliga flygbolagsägare dessutom är oljenationer som kraftigt subventionerar flygbränslet för sina bolag, sätts förstås all konkurrens fullständigt ut spel.
Ursprungligen postat av konstapel
Har ni lagt ner "över en miljon" på en flygutbildning trots att staten tillhandahåller den gratis så har ni inget att gnälla över. Det är ert eget val att själva bekosta privatutbildning och det ska ni inte lasta någon annan för.
http://www.tfhs.lu.se/utbildning/trafikflygarprogram
Ni har för den korta, och inte speciellt krävande utbildningstiden rena fantasilönerna och det är ett direkt resultat av att ni och ert fack tror att det fortfarande är något speciellt med att vara pilot som legitimerar era överlöner.
Jag längtar till den dagen då alla flygplan framförs av intelligenta robotar. Som tur för mig som kund och resenär men otur för er bortskämda piloter ligger den dagen inte alltför långt i framtiden.
Ni är löpande bandet jobbare och precis som tillverkningsindustrin kommer ni att få gå igenom ett stålbad av uppsägningar pga obsoleta kunskaper och effektiviseringar.
Vilket underbart jantelagsinlägg! Svenska avundsjukan i sitt esse!
Men du har fel i sak och verkar inte ha läst mitt inlägg.
Lönerna det handlar om här ligger under de marknaden själv sätter i omgivande bolag, helt oavsett svenska pilotfackets krav. Phantom042 tar ju några exempel i posten ovan.
Piloters lönenivåer (hur jobbigt det än må kännas för dig) överlag har alltså inget med facket att göra.
Nu är vi OT i tråden, men du har fel även om automatisering. Förarlösa trafikflygplan är inget som vare sig du eller jag kommer få uppleva under vår livstid. Ska vi utveckla den diskussionen bör vi nog göra det i en separat tråd.
Ursprungligen postat av Phantom042
SAS piloterna har inte ens särskilt höga löner.
Topplönerna i Ryanair, Easyjet och Norwegian går upp mot 120.000 i månaden.
I större bolag som KLM, Lufthansa, BA, Air France pratar vi någonstans mellan 200-250.000 kr i månaden. Mellanösternbolagen Emirates, Qatar, Etihad drygt 100.000 men då är det skattefritt. De bjuder även på en villa där man får bo med familjen och taxi till jobbet varje dag är standard.
SAS på 92000 i månaden är faktiskt ett av de sämre bolagen att jobba för. Men attraktivt för många svenskar då man får bo i Sverige.
Det är förstås det senare som lockar. Hade det bara handlat om lönen hade nog många dragit till Mellanöstern.
Förutom SAS är det inte många bolag som erbjuder möjlighet att flyga långdistans med bas från Skandinavien. Thomas Cook Scandinavia, TUIfly Nordic och kanske något mer bolag.