SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#121 2012-11-11, 11:51
gary.gabone
Ursprungligen postat av rusellpeters
Men SAS har aldrig verkat i en sund marknadsekonomi. SAS har av staten beordrats att följa den striktaste lagen eller regeln som finn i Sverige, Norge eller Danmark. Vilket har medfört ett stort handikapp.

SAS tvingades köpa norska Braathens, svenska Linjeflyg.

SAS har varit förbjudna att ha lägre priser än konkurrenterna.

Man konkurrerar med andra helstatliga flygbolag som har andra regler, tex att cabinpersonalen får sparken vid 30 års ålder eller om de blir gravida.

Eller så konkurrerar man med lågprisbolag somanvänder sig av inhyrd personal med F skattsedel.
Norwegian har byggt manskapsbaracker i Norge till sina cabinanställda så hämtar man billig arbetskraft från tex Spanien.

Så har inte SAS kunnat göra då de till hälften är statlig ägda. Jämför med åkerinäringen eller rederierna.

Slutsats staten har infört omöjliga regler för ett antal brancher och vill man ha pålitlig infrastruktur så kostar det


Du glömde att dom måste förhandla med 37 olika fackliga organisationer/avdelningar varje gång det blir neddragningar.

Det är dom nog ensamma om i europa.
#122 2012-11-11, 12:00
Ursprungligen postat av biljon
Det är knappast kapitalismen det är fel på, det är socialismen.
Vem har bestämt att alla ska ha rätt till flyg? Flygbranschen är söndertrasad av subventioner från skattemedel, inget annat.

SAS har länge varit en koloss på lerfötter som trott att dom varit bättre än andra, nu är verkligheten ikapp.
Det flesta rutter som varit vinstgivande kommer såklart att tas över av effektiva bolag som Norwegian, Ryanair osv. Andra rutter kommer småbolag försöka sig på, tyvärr med stöd av de kommunerna som hanterar flygplatserna.



Men även Ryanair får väl ,via lägre flygplatsavgifter, kommunala subventioner?
#123 2012-11-11, 12:04
Studsboll
De har för dyr personal. Larvet med personal från olika ägarländer som grinar jämt har knäckt bolaget. Konkurs lär det inte bli, men väl en ogynnsam försäljning.
#124 2012-11-11, 12:14
Dandel
Det blir nog som så att går inte de anställda med på sparpaketet är det nog godnatt....
#125 2012-11-11, 12:22
Ursprungligen postat av TeEsEr
Flygresor är inte alltid lyx utan en del av arbetet för vissa. För oss som jobbar (och i mitt fall jobbade) över hela Sverige är och har SAS varit en bra reseleverantör med tanke på deras täta avgångar och täta nät över i princip hela Sverige. Mellan större städer funkar norwegian men ska man runt på mindre ställen har det varit SAS som funkat bäst.


Men om nu dom linjerna är lönsamma så kommer såklart andra företag ta över, så det lär inte bli någon fara. Annars får SAS helt enkelt försöka sänka sina priser genom sämre service eller annat eftersom det är tydligt att kunderna är villiga att betala mindre och få sämre service.
Affärsresorna är väl annars det SAS tjänar mest på. Eftersom alternativen inte är så många så tar SAS dom flesta av dessa resorna. Det är ju inte där problemet ligger, problemet ligger i att SAS tar för höga priser för enklare rutter när privatpersonerna vill ut och resa. Med prisjämförelsesajter som Skyscanner och Kayak så är det katastrofalt om man ligger på ett pris som är någon hundralapp höger än konkurrenterna. Då måste man urskilja sig på ett annat sätt som lockar kunder, och det har SAS uppenbarligen misslyckats med.
#126 2012-11-11, 12:33
elefantpenis2002
är det handellstopp på aktien?ser ingen kurs på avanza.SAS har tappat från 60kr till 6kr per aktie på 3 år.
#127 2012-11-11, 12:35
RockInRhino
Ursprungligen postat av demiurg2
Att sälja adressregister bryter dessutom mot PUL.
Om jag har skrivit upp mig på SAS och de säljer registret till Olles Pizzeria och jag blir bombad av deras skitreklam så åker köparen så det smäller om det.
Goldmann-Sacks kanske skulle läsa på svensk lagstiftning innan de öppnar käften och häver ur sig dumheter.


Det enda som krävs är att medlemmen tackar ja till flytten - vilket alla som inte vill förlora sina surt förvärvade poäng gör. Icke-problem, med andra ord.
#128 2012-11-11, 12:35
walterjr
Bokade igår tur och returbiljetter med SAS i mars. Verkar vara fri avbeställning inom 24 timmar, så man är ju sugen att avbeställa när man läser detta men vill ju samtidigt med på den flighten. Någon som har tips, finns det någon försäkring som täcker en flygbolagskonkurs som man kan teckna?

Annars får det kanske bli avbeställning och Ryanair....
#129 2012-11-11, 12:37
hif36
Ursprungligen postat av elefantpenis2002
är det handellstopp på aktien?ser ingen kurs på avanza.SAS har tappat från 60kr till 6kr per aktie på 3 år.


Söndag idag
#130 2012-11-11, 12:39
Mastodontish
Vad är det för idioter som tror att RyanAir har med SAS nedgång att göra? Det är inte samma kunder företagen mellan och att jämföra dom är som att anklaga Kia för Hummers nedgång.
RyanAir är budgetbolag för snåla individer utan känsla för komfort, samma personer som lika gärna åker Volvo 740 istället för en ny BMW 740 till jobbet. "För man kommer ju till samma ställe"...
SAS har andra problem med andra bolag. Man är långt efter de större flygbolagen i service och ligger på ungefär samma pris.

RyanAir är en fis i rymden jämfört med de stora bolagen.
#131 2012-11-11, 12:42
RockInRhino
Ursprungligen postat av NyPlanet
Hoppas att regeringen inte ska rädda flygbolaget med skattemedel. Trots allt så är det tur att vi hade ett borgerligt styre precis när SAAB gick i konkurs, och numera snart även SAS. Att hålla ett döende företag levande med fräscha skattepengar är ett enormt logiskt feltänkande. Det är som att kasta pärlor åt svin.

Det var dock dumt av Maud Olofsson att skicka 2 miljarder kronor till SAS under den förra mandatperioden. Vänligen agera rätt denna gång, Annie Lööf!


Då tappar hon ju sina EB-poäng!?111

Ursprungligen postat av TeEsEr
Flygresor är inte alltid lyx utan en del av arbetet för vissa. För oss som jobbar (och i mitt fall jobbade) över hela Sverige är och har SAS varit en bra reseleverantör med tanke på deras täta avgångar och täta nät över i princip hela Sverige. Mellan större städer funkar norwegian men ska man runt på mindre ställen har det varit SAS som funkat bäst.

Det är tråkigt för SAS och dess anställda men SAS var en koloss som missade omställningen i flygbranschen. De borde börjat ställa om redan på 90-talet men valde av någon anledning att behålla en alltför generös lönestruktur och konstigt sammansatt flotta.

Undrar om det ska gnällas lika mycket när SAS läggs ner som när Saab konkade?

Även om SAS har mångdubbelt fler anställda än Saab så löser det sig nog ändå med tanke på att SAS verkar många anställda som lika bra skulle kunna bli ålderspensionärer. Det beror nog på att man haft lite för bra lön på SAS och har man väl kommit in där så har man stannat.

/T


Gott om duktig personal också. Underlag för flertalet flygturer ligger ju kvar oavsett SAS problem, så omställningen för de anställda lär i många fall vara förhållandevis enkel. Ja, på sikt då. Lär ju kanske inte ge sig från en natt till en annan.
#132 2012-11-11, 12:52
Ursprungligen postat av Mastodontish


RyanAir är en fis i rymden jämfört med de stora bolagen.


Ryan Air är en av europas största flygplansköpare och Carrier. De påverkar hela marknaden på ett sätt som inget annat bolag i Europa gör.
Jag gillar dem inte men jag gillar det de gjort med priserna ihop med airBerlin Easyjet Norwegian mfl.