En intressant artikel av norska E24:
Wallenberg: - SAS må ned på Ryanairs kostnadsnivå
Men analytiker mener SAS fortsatt vil være et høykostselskap, selv med 10 prosent kostnadskutt.
Nyheter
Terje Normann, Anders Park Framstad
Publisert: 12.11.2012 15:52, Oppdatert: 12.11.2012 15:53
- Fakta er at SAS ikke kan fortsette om selskapet ikke kan tjene penger. Vi må ned til et kostnadsnivå på linje med Norwegian, Easyjet og Ryanair.
Det sier SAS' nestleder i styret Jacob Wallenberg til di.se.
- Situasjonen for SAS er nå alvorlig. Vi har bare en uke til å bli enige med medarbeiderne om SAS' innsparingsprogram. For det er åpenbart at SAS' kostnadsbase er for stor, sier Wallenberg.
Ryanair er av mange regnet som det flyselskapet i Europa med lavest kostnadsbase. Dermed kan det bli særdeles krevende for SAS å komme ned mot dette kostnadsnivået.
Høykostselskap
Analytiker Kenneth Sivertsen sammenligner SAS med Norwegian, og illustrerer hvor krevende det vil være for SAS å være konkurransedyktig på kostnader.
- Selv om SAS kutter kostnadene med åtte til 10 prosent, er de fortsatt et høykostselskap, sier han til E24.
Han understreker at Norwegians lavkoststruktur understøttes av at de har en vesentlig nyere flyflåte med lavere vedlikeholdskostnader. Norwegian flyr i dag dessuten flere passasjerer per ansatt.
- De store kostnadspostene for SAS er lønn og drivstoff, som alene utgjør omtrent 60 prosent. Drivstoff forbruket er primært et utslag av den flyflåten de opererer og når de nå kutter lønnen, så gjenstår de kostnadspostene som er vanskeligere å kunne redusere, sier Sivertsen.
- Vil ikke nå Norwegian
På SAS' analytikerkonferanse mandag ettermiddag var kostnader også et hovedtema.
- Der vi flyr på samme rutetabell og med samme maskin som Norwegian mellom to destinasjoner, for eksempel Oslo-Stockholm, har vi samme enhetskostnad. Siden vi har forskjellige nettverk og forskjellige flytyper vil vi likevel ikke nå Norwegians nivå på total basis, sa SAS-sjef Rickard Gustafson.