SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#433 2012-11-19, 12:13
BaraEnSanSak
Ursprungligen postat av DjPutte
Då ställer JAG denna fråga om nu SAS har så bra soliditet varför är dem konkursmässiga då??

Läste du vad jag skrev? Därför att likviditeten är ett skämt. Du kan ha hur bra soliditet (betalningsförmåga på längre sikt) du vill om du inte ha pengar NU, det vill säga likviditet. Konkurs handlar ju om att man just nu inte kan bära sina kostnader nu. Vad jag menar är att om man har en god soliditet och kan lösa den kortsiktiga krisen har man en möjlighet, om än inte enormt stor, att överleva.
#434 2012-11-19, 12:16
DjPutte
Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Läste du vad jag skrev? Därför att likviditeten är ett skämt. Du kan ha hur bra soliditet (betalningsförmåga på längre sikt) du vill om du inte ha pengar NU, det vill säga likviditet. Konkurs handlar ju om att man just nu inte kan bära sina kostnader nu. Vad jag menar är att om man har en god soliditet och kan lösa den kortsiktiga krisen har man en möjlighet, om än inte enormt stor, att överleva.

Ja jag läste det su skerv ville bara ha ett förtydligande inget annat....
#435 2012-11-19, 12:17
DjPutte
SAS tillstånd hotas om inte sparplanen kan säkra flygbolagets finanser. Den ansvariga myndigheten följer nu utvecklingen minut för minut.


Enligt regler som bestämts av EU ska ett flygbolag kunna visa att man klarar av sina ekonomiska förpliktelser tolv månader framåt i tiden eller ha ägare som kan skjuta till kapital. Annars riskerar de att förlora sin operativa licens.



Om SAS inte lyckas få fram en lönsam affärsplan är det Transportstyrelsen som har avgörandet på sitt bord.


Men hos Transportstyrelsen vet man inte mer än någon annan just nu.

”Just nu följer vi utvecklingen och väntar på besked”, säger Eva-Mari Löfqvist, pressansvarig för luftfart på Transportstyrelsen.

Även om sju av åtta fack har skrivit på nya avtal återstår för SAS styrelse att summera om de villkor uppfyllts, som ställts av ägarna och bankerna för att bevilja ett nödvändigt lånelöfte på 3,7 miljarder kronor. Där ingår bland annat att SAS ska minska administrationen med 800 personer.

Tillsammans med de nya avtalen med flygfacken ska detta ge en kostnadsminskning på 3 miljarder kronor. Om detta inte är tillräckligt riskerar alltså SAS att förlora sin licens trots allt.

Kommer ni att kontakta SAS angående detta?

”Det kommer att bli en dialog oavsett vad som händer och jag har ingen aning om hur vi får beskedet. Det är väldigt minut för minut just nu och vi får se vad som händer”, säger Eva-Mari Löfqvist.

Enligt en beräkning som den danska flygsajten check-in.dk har gjort har SAS då bara tillräckligt med kapital för att klara av sina förpliktelser i två till tre månader.

Och flygbolag som befinner sig under hård ekonomisk press ska enligt EU granskas mycket tuffare.

”Med tanke på det potentiella sambandet mellan ett lufttrafikföretags finansiella ställning och säkerheten, bör en strängare övervakning av lufttrafikföretagens finansiella situation organiseras” står det i EU-förordningen.

Från DI så faran är inte över ännu!
#436 2012-11-19, 12:20
muaymma
inte en chans att sas kommer finnas kvar om 10 år. Det var ett tag sedan kom låg i vinst. Läget kommer heller inte förbättras när folk väljer att boka resor med andra flygbolag av rädsla att sas skulle gå i konkurs
#437 2012-11-19, 12:32
DjPutte
Vad HÄNDER om piloterna inom Danska SAS röstar nej till detta förslag med försämringar samt längre arbetstider???
Då faller ju det avtalsförslag som facket tagit fram med SAS!
#438 2012-11-19, 12:41
AndersJoh
Ursprungligen postat av DjPutte
Artikel från norska E24:
For mens SAS etter de omfattende oppsigelsene greier å fly 2800 passasjerer per ansatt, flyr Norwegian 6100.


Nu beror det ju såklart lite på hur verksamheten är strukturerad, vad man har outsourcat och inte, men det där innebär att SAS har dubbelt så mycket tid att lägga per resenär, vilket bör innebära bättre service, och om man gör det som jag säger, ser till att kostnader/intäkter möter varandra, så skulle man kunna ha 1 anställd per flygpassagerare om det nu är vad man vill, utan att det kostar något, men igen, det är inte ett problem SAS kan lösa själva.

Ursprungligen postat av DjPutte
Men en gjennomgang av kuttene viser at SAS fortsatt drives for en langt høyere kostnad en rivalen Norwegian.


Men igen, det är ett strukturellt problem, om ALLA företag betalade dom löner som Norwegian betalar, så skulle ingen ha råd att flyga med dom heller. Deras vinster bygger ju på SAS förluster (om man ska förenkla resonemangen lite, SAS överbetalda personal flyger med Norwegian för att "spara pengar", men det är ju ingen på Norwegian som har råd att flyga med SAS.
#439 2012-11-19, 12:42
Coolcitte
Dags att stänga av respiratorn nu, va? SAS har varit kört i många år, men i glad sosseanda har man pumpat in astronomiska summor av skattebetalarnas pengar bara för att upprätthålla ett prestigeprojekt som är dött för länge sen.

Börja om från början istället. Jag undrar för övrigt hur branschen ser på CAU och dess medlemmar. De har delvis bidragit till att köra SAS i botten med sitt strejkande och sina orimliga krav.
#440 2012-11-19, 12:54
AndersJoh
Ursprungligen postat av DjPutte
Wallenberg: - SAS må ned på Ryanairs kostnadsnivå.


Jo fast Wallenberg vill ju ha ner kostnaderna på den nivån utan att det påverkar intäkterna, och det går inte.

Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Soliditeten är god i SAS, vilket betyder att betalningsförmåga på längre sikt är bra.


På längre sikt? Men då är det ju bara vänta!? Eller dom som vill ha betalt kanske inte väntar? Det där är ju bara blahablaha.

Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Alltså har man ett kortsiktigt problem och behöver lån, då man inte ha tillräckligt med pengar nu.


Jaha...och hur betalar man det sen då? För det ska ju betalas.

Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Om alla företag som någon gång haft ont om medel per automatik skulle gå i konkurs så hade Ericsson, Volvo, Telia och flera andra stora bolag gått i konkurs redan på 90-talet.


Nej, "med automatik" definierar ju inte någon tidsrymd. Problemet kommer när ALLA slutar låna. Vi har en hel ekonomi som bygger på lån, varför? För att vi ALDRIG har förstått hur man balanserar kostnader/intäkter. Det finns bara ett sätt att göra det på.

Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Det är ingen åsikt, FAKTA är att SAS har god soliditet. Betydligt bättre än många andra företag.


Kan dom inte bara säga det till dom som vill ha betlalt då!? "Vi har mycket bättre soliditet än andra företag..." och så löser det problemet?

Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Jag sade inte att det går bra för Scania, jag sade att man överlevde krisen. Det är också FAKTA. Det går faktiskt ganska bra för både Scania och Volvo med tanke på det generella marknadsläget, också en sak att ta hänsyn till.


Fast företag ÄR ju marknadsläget!!! Du säger "om man bortser från att det inte fungerar, så fungerar det ganska bra..."

Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Nej, mervärde handlar om att betala mer och få något bättre.


Problemet är att det finns ingen som kan betala mer när alla ska ha mindre betalt, det går inte ihop.

Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Du har dock fastnat i ett "svart-vitt-tänkande" och om alla hade din mentalitet skulle vi ha 100 % arbetslöshet i landet.


Nej då...och vet du varför...för att vi hela tiden lånar nya pengar vi lånar för att systemet inte fungerar, och nu när vi har en "global lånekris" och slutar låna, så KOMMER VI FÅ 100% arbetslöshet...eller ja, innan det kommer vi se ett globalt krig, vi är på god väg.

SAS lånar ju inte pengar till sig själva, dom lånar ju för att kunna betala andra. På samma sätt fungerar det ju åt andra hållet, så länge vi (företag och privatpersoner) fortsatte att låna, så hade vi råd att betala dyrare resor till SAS, men lösningen är fortfarande inte att sänka lönerna i SAS, eftersom det skapar en nedåtgående spiral. Alla vill att alla andra ska sänka sina kostnader, men det är ingen som vill sänka sin egen lön. Löner är dom enda kostnaderna vi har.
#441 2012-11-19, 13:21
Kaptenstjärt
Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Läste du vad jag skrev? Därför att likviditeten är ett skämt. Du kan ha hur bra soliditet (betalningsförmåga på längre sikt) du vill om du inte ha pengar NU, det vill säga likviditet. Konkurs handlar ju om att man just nu inte kan bära sina kostnader nu. Vad jag menar är att om man har en god soliditet och kan lösa den kortsiktiga krisen har man en möjlighet, om än inte enormt stor, att överleva.


Hur gammal eller ny rapport har du läst?
Nya regler för hur pensionsåtaganden ska redovisas är en katastrof för SAS.
http://www.pensionsnyheterna.se/pub/viewArticle?articleId=9003
De borde vara med i den sista rapporten.

Var snäll och ha överseende med mina bristfälliga kunskaper om ekonomi.
#442 2012-11-19, 14:57
fluffis
SAS: SLUTER AVTAL MED DANSKT KABINFACK, NU AVTAL MED SAMTLIGA
STOCKHOLM (Direkt) SAS har slutit avtal med det danska kabinfacket (CAU), och
har därmed slutit avtal med samtliga åtta fackföreningar.

Det meddelar SAS, skriver Ritzau.
#443 2012-11-19, 15:29
bijjer
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Hur gammal eller ny rapport har du läst?
Nya regler för hur pensionsåtaganden ska redovisas är en katastrof för SAS.
http://www.pensionsnyheterna.se/pub/viewArticle?articleId=9003
De borde vara med i den sista rapporten.

Var snäll och ha överseende med mina bristfälliga kunskaper om ekonomi.


De nya redovisningsreglerna enligt IAS 19 träder i kraft till årsskiftet. Räkenskapsår som börjar från 1/1 2013 omfattas. SAS beslutade i våras att ändra till brutet räkenskapsår från 1/11 till 31/10. Därmed behöver SAS inte redovisa pensionsskulden (estimatavvikelsen) förrän det räkenskapsår som börjar 1/11-2013. Skulden innan nuvarande avtalsförhandlingar avslutades uppskattades enligt texten i Q3 till runt 12 mdr kronor, vilket potentiellt alltså skulle dränera hela soliditeten.

Med höjda pensionsåldrar från 60 till 65 för kabinen och framförallt med en övergång från förmånasbaserad pension till premiepension för piloterna reduceras skulden (avvikelsen) kraftigt. Bara en höjning av pensionsåldern från 60 till 62 år för norska piloter (som avtalades om innan veckans karusell) skulle ge en miljardjustering av skulden.

Helt borta är dock inte problemen då estimatavvikelsen lär finnas kvar för förmånsbestämda pensioner för kabinpersonal och andra tjänstemän samt för redan pensionerade f.d. anställda. SAS bör redovisa en ny uppskattning av skulden i nästa kvartalsrapport.

Kassalikviditeten är som tidigare skribenter redan noterat riktigt, riktigt usel. Med nya avtal och nya krediter borde dock även den kortsiktiga betalningsförmågan vara någorlunda under kontroll. Nu väntar några spännande timmar/dagar innan besked kommer om de nya krediterna godkänns.
#444 2012-11-19, 15:40
discomusen
Nuuuu då, tror ni fortfarande på stensäker konkurs?