SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#301 2012-11-18, 21:10
DjPutte
Ursprungligen postat av teflonpannan69
En sådana linje verkar ju väldigt intressant faktiskt! Perfekt, slipper man ta sig ut till Arlanda. Lär väl kosta lite mer, men billigare än SAS

Jag gnäller då inte alls bara bra för oss som flyger från Luleå
#302 2012-11-18, 21:13
DjPutte
Ursprungligen postat av demiurg2
Min bedömning också. Men, jag misstänker att när SAS 2.0 är i gång och konkursbo-SAS är igång så har redan konkurrenterna huggit de lönsamma linjerna och vunnit nya trogna kunder. Även efter rekonstruktion kan SAS ha ett mycket hårt läge.
Det jag är mest intresserad av just nu är om Swedavia arbetar natt för att behandla ansökningar om att få nyttja Arlanda och diverse andra flygplatser (för Malmös räkning), samt ökat antal gater (för Norwegians räkning). Jag misstänker att båda dessa har sökt för detta under dagen/kvällen/natten.

Sedavia lär få jobba natt det är ett som är säkert iom konkursen när den väl kommer så kommer dom få ta in extra personal som jobbar nere i ankomsthallen, Sedan så kan det vara så också att Norwegian - MA fått klartecken redan att dem fått ökat antal gater samt avgångar redan nu men avakatr innan dem går ut med det officielt!

Sak samma så har nog Norwegian personal på plats Grademoen - Arlanda för att sätta dessa planer i verket asap!
#303 2012-11-18, 21:14
knazbarnet
Någon som sitter på info gällande hur mkt kabinpersonalens löner i SAS (mest piloternas) skiljer sig från andra lågprisflyg typ Ryan Air etc?

Tror att det ingår en massa "bekvämligheter" för SAS piloter som gör att kostnaderna dragit iväg lite också jämfört med andra flybolag...

Anser också att det i grund och botten är konsumenternas fel att servicen på SAS-flygningar har blivit sämre då folk med åren bara har blivit girigare och girigare alternativt, snålare (jag är inget undantag) vilket gjort att flygpriserna varit prio ett och inte servicen...

På samma sätt tycker jag att det är rätt att sänka kabinpersonalens löner först o främst piloternas då jag har en fått uppfattningen att de sitter på avtal från 90-talet som då var lönsamma för SAS (som kvalite framför kvantitet) men att pga av tidigare nämnda anledning så bryr sig folk mindre om man har en trevligt flygvärdinna eller inte idag utan att man hellre betalar X kr mindre och står ut med någon vresig kärring totalt utan service mind...
#304 2012-11-18, 21:14
DjPutte
#305 2012-11-18, 21:15
DjPutte
SAS får fylt drivstoff på kreditt som normalt, melder Statoil til oss nå i kveld. Det samme gjelder de andre oljeselskapene, opplyser Karen Romer i Statoil. Andre flyseselskap som har slitt med økonomien har fått krav om kontant betaling. Slik er ikke situasjonen i SAS nå.

Så detta säger en hel del också att konkursen är nära!
#306 2012-11-18, 21:17
discomusen
Ursprungligen postat av DjPutte
SAS får fylt drivstoff på kreditt som normalt, melder Statoil til oss nå i kveld. Det samme gjelder de andre oljeselskapene, opplyser Karen Romer i Statoil. Andre flyseselskap som har slitt med økonomien har fått krav om kontant betaling. Slik er ikke situasjonen i SAS nå.

Så detta säger en hel del också att konkursen är nära!


Översättning tack.
#307 2012-11-18, 21:19
teflonpannan69
Ursprungligen postat av DjPutte
Jag gnäller då inte alls bara bra för oss som flyger från Luleå


Håller helt med dig!
#308 2012-11-18, 21:21
DjPutte
Ursprungligen postat av discomusen
Översättning tack.

Enkelt överatt SAS har beordrat oljebolagen som sljer bränslet till SAS och överiga bolag att fylla på depåerna samt fylla upp flygplanen futt så dem kan ta sig till flygnaven Kastrup - Gardemoen - Arlanda fritt översatt!

Vid en konkurs får inte SAS lös flygbränsle till planen då meåste dem göra som dem agerar just nu!
#309 2012-11-18, 21:21
DjPutte
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Håller helt med dig!

Blir konkursen ett faktum så lär jag ha nära till Solna på Onsdag om jag nu tar mig ner!
#310 2012-11-18, 21:22
Mutbar
Ursprungligen postat av DjPutte

.........
5: Ny ledning utses för SAS 2.0 och ansökan om flyglinje certifikat etc etc kommer in till LFV
6: Inom 6mån är det nya bolaget i luften och flyger SAS 2.0 i en smalare och effektivare kostym

6 månader är för lång tid, inte en chans. Troligtvis seglar "Blue1" upp som en "räddare i nöden".
För de som inte känner till Blue1 är det ett finskt flygbolag med lägre kostnader för crew än SAS Airline.
Det är ägt av SAS koncernen och skulle inte påverkas av en konkurs av SAS Airline, snarare frodas
#311 2012-11-18, 21:23
DjPutte
Enl E24.no så kommer luftfartsveken granska SAS ekonomi och är den inte hållbar så kommer licenserna dras inför att kunna trafikera!
#312 2012-11-18, 21:23
DjPutte
Ursprungligen postat av Mutbar
6 månader är för lång tid, inte en chans. Troligtvis seglar "Blue1" upp som en "räddare i nöden".
För de som inte känner till Blue1 är det ett finskt flygbolag med lägre kostnader för crew än SAS Airline.
Det är ägt av SAS koncernen och skulle inte påverkas av en konkurs av SAS Airline, snarare frodas

Tyvärr så kommer den påverkas av konkursen då den ingår i SAS koncernen likt Wideroe, Det är dessa bolag som SAS velat sälja iväg men inte lyckats!