SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#445 2012-11-19, 15:47
Coolcitte
Ursprungligen postat av discomusen
Nuuuu då, tror ni fortfarande på stensäker konkurs?


Helt klart, men inte idag.
#446 2012-11-19, 15:52
discomusen
Ursprungligen postat av Coolcitte
Helt klart, men inte idag.


Jag bryr mig inte om nästa månad. Jag ska på en livsviktig resa med SAS på torsdag. Det är huvudsaken.
#447 2012-11-19, 15:59
DjPutte
Ursprungligen postat av discomusen
Jag bryr mig inte om nästa månad. Jag ska på en livsviktig resa med SAS på torsdag. Det är huvudsaken.

Den hade du kunna åka på hur som oavsett om SAS gått i konken eller inte, Vid konkurs hade konkursförvaltaren sett till att planen vart i luften dygnet efter att konkurens varit faktum eller så hade någon annan operatör tagit över lijen och trafikerat den var SAS bilijetterna vart gilltiga!
#448 2012-11-19, 16:00
fluffis
Ursprungligen postat av discomusen
Jag bryr mig inte om nästa månad. Jag ska på en livsviktig resa med SAS på torsdag. Det är huvudsaken.


Inga problem, du kan känna dig lugn.


"(SIX) SAS sparplan föll på plats under måndagseftermiddagen,
och därmed ser framtiden för flygbolaget något bättre ut, uppger
SAS-analytikern Jacob Pedersen enligt Ritzau Finans.

Min bästa gissning är att SAS nu blir ett företag som går
från röda siffror på nedersta raden till svarta siffror på
nedersta raden, säger han, och menar att SAS i och med de
ändrade förutsättningarna i överenskommelserna blivit
intressantare också i förhållande till att införlivas i ett
större flygbolag.

Enligt Pedersen kan SAS ha sålts vidare inom en 3- till
4-årsperiod. Men det beror på hur väl ledningen förmår utnyttja
den ökade flexibiliteten och de större möjligheterna.

Hanna Hoikkala, +46 8 586 163 67
[email]hanna.hoikkala@six-group.se[/email]
SIX News"



"(SIX) SAS styrelse uppger i ett pressmeddelande att bolaget
nu har nått de villkor som ställts för att flygbolaget ska kunna
få den utökade kreditfaciliteten på 3,5 miljarder kronor från
banker och aktieägare. Den nya kreditfaciliteten är dock
villkorad av parlamentsbeslut i de fall där det behövs.

SAS styrelse har samtidigt beslutat att förutsättningar för
att implementera förbättringsplanen 4 Excellence Next
Generation nu finns.

Jonathan Axelsson, tel +46 8 586 163 77
[email]jonathan.axelsson@six-group.se[/email]
SIX News"
#449 2012-11-19, 16:01
DjPutte
Fas 1 avklarat i dag iom CAU gått med på ett avtal, Nu är det inne i FAS 2 där styrelsen ska utvärdera dessa nya avtal och se om man kan säkra en hållbar lösning för SAS att kunna bespara in kapital!

Om inte så är hotet med konkurs kvar!

Edit:
Tydligen tog styrelsen ett snabbt beslut att dessa avtal håller inom ramarna för en besparing!
#450 2012-11-19, 17:49
discomusen
Helt ärligt. Tidningarna är inte tillräckligt tydliga - är konkursen ÖVER ELLER INTE för den här gången? Borde de inte stå rubriker där de framgår att det inte blir en konkurs?
#451 2012-11-19, 18:17
sven33
Ursprungligen postat av DjPutte
Fas 1 avklarat i dag iom CAU gått med på ett avtal, Nu är det inne i FAS 2 där styrelsen ska utvärdera dessa nya avtal och se om man kan säkra en hållbar lösning för SAS att kunna bespara in kapital!

Om inte så är hotet med konkurs kvar!

Edit:
Tydligen tog styrelsen ett snabbt beslut att dessa avtal håller inom ramarna för en besparing!


Visst men dessa besparingar är inte i närheten av vad de först ville ha och vad som hade krävts för långsiktighet. Nu får vi tyvärr leva med en osäker marknad till SAS går i konkurs på riktigt om ett år (men förhoppningsvis tidigare).

Ursprungligen postat av discomusen
Helt ärligt. Tidningarna är inte tillräckligt tydliga - är konkursen ÖVER ELLER INTE för den här gången? Borde de inte stå rubriker där de framgår att det inte blir en konkurs?


Ja du kan vara ganska säker på att du kommer iväg på torsdag. Tidningarna kan såklart inte gå ut och garantera att faran blåst över för den här gången då sas fortfarande har några turbulenta dagar framför sig. Jag har dock svårt att se annat än att de tuffar vidare ett tag till nu.
#452 2012-11-19, 18:26
bijjer
Ursprungligen postat av discomusen
Helt ärligt. Tidningarna är inte tillräckligt tydliga - är konkursen ÖVER ELLER INTE för den här gången? Borde de inte stå rubriker där de framgår att det inte blir en konkurs?


Än så länge är väl krediterna inte på plats. Det återstår för regeringarna i respektive land att godkänna att ställa säkerheten för krediterna samt för bankerna att godta SAS affärsplan. Görs inte detta riskerar SAS fortfarande att inte kunna betala för den löpande driften en bit in på nästa år, eller kanske redan i år.

SAS styrelse meddelar själva att de nu genomfört vad som krävts av kreditgivarna (bankerna) och de som ger säkerheten (staterna). Därmed är konkurshotet på kort sikt i princip undanröjt.

Återstår att se om SAS klarar av att hålla kvar intäkterna på samma nivå som idag. Skulle dessa sjunka i spåren av den här veckans turbulens är lönsamhetsproblemen fortfarande påtagliga. Klarar man av att behålla samma intjänandenivå ska man i teorin göra 2,5-3 mdr i vinst per år (runt 8% rörelsemarginal) vilket får anses vara tillfredsställande för ett flygbolag i SAS storlek.

Det finns fortfarande en hel del orosmoment som SAS själva inte kan påverka, kraftigt stigande oljepriser, lågkonjunktur med sämre möjligheter till att ta betalt, än mer konkurrens från Norwegian, Ryanair, Easyjet m.fl. och diverse katastrofscenarion som vulkanaska, terrorhot m.m.

SAS har genomfört ett otal besparingspaket den här sidan millennieskiftet och personalen har fått kraftiga försämringar jämfört med 90-talets villkor. Den röda tråden är dock att intäkterna stadigt fallit i ungefär samma takt som besparingarna. Frågan är om de gör det den här gången också?
#453 2012-11-19, 18:44
demiurg2
Ursprungligen postat av discomusen
Nuuuu då, tror ni fortfarande på stensäker konkurs?


Ja det gör jag då grundproblematiken är kvar.
Med de nya avtalen sjunker kostnaden per passagerarflygkilometer från 72 öre till 68 öre. För att komma till att man går runt måste man komma ned till under 60 öre. Med dagens föråldrade flygflotta är det inte möjligt. Även med de 20 nya planen så lämnar det 130 olönsamma flygplan. Som jämförelse ligger Norwegian på ganska exakt 50 öre och Ryan på 44 öre per passagerarflygkilometer.
Fattar du nu varför det här är bara ett idiotiskt uppskjutande av det ostopbara?
#454 2012-11-19, 20:05
DjPutte
Ursprungligen postat av demiurg2
Ja det gör jag då grundproblematiken är kvar.
Med de nya avtalen sjunker kostnaden per passagerarflygkilometer från 72 öre till 68 öre. För att komma till att man går runt måste man komma ned till under 60 öre. Med dagens föråldrade flygflotta är det inte möjligt. Även med de 20 nya planen så lämnar det 130 olönsamma flygplan. Som jämförelse ligger Norwegian på ganska exakt 50 öre och Ryan på 44 öre per passagerarflygkilometer.
Fattar du nu varför det här är bara ett idiotiskt uppskjutande av det ostopbara?

Det jag inte begriper är varför man förhandlar om något man vet i grund och botten alldrig kommer fungera en längre tid, Man kan inte leva på lånade medel som SAS nu kommer göra ånyo igen!!

Sedan måste SAS komma runt med att växla flygplansflottan visst 20 737or nya står redo att tas i bruk efter nyår men det rent utsagt en droppe i havet, Man sitter med de gamla MD-80 serie planen kvar som är rena bränslemonstren så det är många många saker som kvarstpår innan dem är en i närheten av Norwegian och de övriga bolagen!

Konkursen skulle styrelsen och koncernledningen sagt att det är enda vägen och sedan gjort et total rekonstruktion av företaget SAS som idagsläget inte är lönsamt i den kostym dem har, Det enda som skulle ske är att SAS bildar 3st bolag friståede och egen ekonomi dvs SAS Nor -SAS Den - SAS Sve då som fört kan man få bärighet i rörelsen och att kunna förhandla fram avtal ino0m respektive land och inte som nu för samtliga parter!
#455 2012-11-19, 21:17
Honco
Långdistansflygningarna är en ren förlustaffär eftersom bolaget är alldeles för litet. Flygbolaget har bara 11 långdistansflygplan och bara en handfull destinationer utanför Europa.

– Vi kommer aldrig att tjäna pengar på långdistansflygningar. Vår kundbas är för liten som det ser ut idag.


http://www.svt.se/nyheter/varlden/upp-till-kamp-mot-lagprisjattarna

Vilka rutter tror ni försvinner först? Kommer trafiken koncentreras ännu mer till CPH nu?
#456 2012-11-19, 21:56
sven33
Ursprungligen postat av Honco
http://www.svt.se/nyheter/varlden/upp-till-kamp-mot-lagprisjattarna

Vilka rutter tror ni försvinner först? Kommer trafiken koncentreras ännu mer till CPH nu?


Hm...

Vet att jag läst flera gånger att det går bra för långdistansen (de från Arlanda ska gå bäst). Dessutom ska flottan börja bytas ut från 2014 så om något tror jag vi får se en ökning där om bolaget skulle överleva.