SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#517 2014-12-18, 12:22
Nästa höst så kommer SAS börja att flyga till Hong Kong från Arlanda.

http://www.businessclass.se/sas-lanserar-direktlinje-stockholm-arlanda-h...
#518 2015-01-21, 11:15
thebabe
SAS rustar upp kabinerna på sju av sina långdistansplan.

– Vi kommer att ha Europas bästa långdistansplan, både när det gäller service och komfort när vi är klara med det här projektet, säger SAS vd Rickard Gustafsson.


http://www.aftonbladet.se/resa/article20193675.ab

– Detta kommer att innebära ett stort lyft för SAS och ger våra kunder en helt ny reseupplevelse, säger Eivind Roald, vice president på SAS affärssida.
#519 2015-01-21, 14:15
Discolampan


Det tror jag inte ett dugg på.

Turkish Airlines är tex på en nivå som SAS aldrig når.

http://www.turkishairlines.com/en-int/travel-experience
#520 2015-01-23, 13:44
SAS vill flytta över 135st kabinanställda från SAS Danmark till Cimber (som SAS äger).
Det rör sig om de som jobbar på SAS CRJ-plan, dessa plan kommer att
flyttas över till Cimber och SAS vill du även flytta över personalen.

Problemet (ur personalens perspektiv) är att lönerna hos Cimber är lägre än vad de är hos SAS
vilket har fått facken att protestera.

FLYSELSKABER: Fagforeningen for kabinepersonalet hos SAS i
Danmark afviser SASÂ’ ønske om at overflytte 135 kabineansatte til det
nye produktionsselskab, Cimber. Der skal også overflyttes bl.a. piloter.
SAS har endnu ikke tilladelse til at overtage Cimber.

SAS havde i går informationsmøde med Cabin Attendants Union,
fagforeningen for hovedparten af SASÂ’ 1.500 kabineansatte i Danmark.
På dagsordenen var information fra SAS om det kommende forløb, når
SAS overfører sine 12 CRJ regionalfly til Cimber.

CAU udsendte fredag middag pressemeddelelse, hvor der ifølge
Ekstra Bladets hjemmeside bl.a. står, at CAU ikke kan acceptere
det udspil til overflyttelse af ansatte til Cimber, SAS er kommet med.


http://www.standby.dk/over-100-sas-ansatte-overflyttes-til-cimber/
#521 2015-01-27, 16:59
bobafett
Ursprungligen postat av Enydrion
Det är nog mission impossible närmast beroende på den tokiga och bortskämda personalen på planen http://www.expressen.se/allt-om-resor/sas-anstallda-varslas-efter-storbraket/

förhoppningsvis får alla 100 sluta


Jävla idiot, varför önskar du att folk skall bli arbetslösa?!

De hundra personer som blev varslade var folk på SGH, dvs ground handling. Dessa kommer inte att bli uppsagda, ännu. Detta tack vare lite olika insatser och schemaförändringar.
#522 2015-03-01, 22:02
Enydrion
jaha få se om de slutar strejka innan 12 på måndag annars är de sparkade, det är väl de danska anställda som är dyrast så bäst om de sparkas först

http://www.dn.se/ekonomi/strejkande-sas-anstallda-beordras-atervanda/

På kvällen skärpte SAS tonen mot de strejkande och gav dem ett enda val: Gå tillbaka till arbetet eller betrakta dig som sparkad.


Får väl hoppas på att sas avvecklas eller säljs (skämt) så vi slipper pumpa in skattepengar gång på gång
#523 2015-03-01, 22:05
jalmen
Ursprungligen postat av Enydrion
jaha få se om de slutar strejka innan 12 på måndag annars är de sparkade, det är väl de danska anställda som är dyrast så bäst om de sparkas först


Sparken är det minsta de bör få! Rättegång för deras olagliga strejk med höga skadeståndsbelopp som straff är inte mer än rätt som kompensation för alla som blivit drabbade personal, resenärer samt alla ägare i bolaget.
#524 2015-03-02, 12:32
Enydrion
500 av 1300 vill visst inte jobba kvar, väck med dem:|
#525 2015-03-05, 12:22
Enydrion
De gick back 3/4miljard första kvartalet, är väl snart dags för ägartillskott igen då = skattepengar
#526 2015-03-06, 18:53
jalmen
Ursprungligen postat av Enydrion
De gick back 3/4miljard första kvartalet, är väl snart dags för ägartillskott igen då = skattepengar


Kanske en till nyemission...
#527 2016-06-09, 22:36
JWModeraterna
Hur gamla är SAS Airbus 330 och 340 som går på New York, Chicago, Los Angeles och Hong Kong varje vecka?

Äldsta flygplanen i världen i klass med KLMs gamla 747or?
#528 2016-06-10, 00:10
HelgeBuk
Ursprungligen postat av JWModeraterna
Hur gamla är SAS Airbus 330 och 340 som går på New York, Chicago, Los Angeles och Hong Kong varje vecka?

Äldsta flygplanen i världen i klass med KLMs gamla 747or?


Två A330 är från 2002, övriga är från 03,04,15,15,16,16. Alla de gamla har nyrenoverad kabin från senaste året.

A340:orna är det värre med. De är från 01 (4 st), 02 (3 st), sen en från 1997 (LN-RKP, nödlösning med betydligt sämre inredning).


KLM har verkligen gamla 747or, det visste jag inte förrän nu. Men de är ytterligare ca 10-13 år äldre än SAS gamla A340.

http://www.airfleets.net/ är en bra sida för sån information.