SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#505 2014-11-19, 09:53
Tickla
Ursprungligen postat av Enydrion
Det är nog mission impossible närmast beroende på den tokiga och bortskämda personalen på planen http://www.expressen.se/allt-om-resor/sas-anstallda-varslas-efter-storbraket/

förhoppningsvis får alla 100 sluta


Alla 100 skall ju ersättas från Norge. Sen varför hoppas att svenska arbeten går förlorade? :/

Förövrigt gjorde sas en vinst på 756 miljoner för det tredje kvartalet. Men den nyheten verkade missa denna tråd...
#506 2014-11-19, 17:47
Ratad
Ursprungligen postat av Tickla
Alla 100 skall ju ersättas från Norge. Sen varför hoppas att svenska arbeten går förlorade? :/

Förövrigt gjorde sas en vinst på 756 miljoner för det tredje kvartalet. Men den nyheten verkade missa denna tråd...


De är nog snart tillbaka på röda kvartalssiffror igen.
#507 2014-11-21, 21:44
Enydrion
Ursprungligen postat av Tickla
Alla 100 skall ju ersättas från Norge. Sen varför hoppas att svenska arbeten går förlorade? :/

Förövrigt gjorde sas en vinst på 756 miljoner för det tredje kvartalet. Men den nyheten verkade missa denna tråd...


De skulle ju inte gå förlorade om de hade ett vettigt fack med rimliga krav (som de verkar ha i norge )
#508 2014-12-08, 11:43
SAS kommer att köpa flygbolaget Cimber för 20 miljarder Danska kronor.

SAS has entered into an agreement to acquire 100% of the
shares in Cimber A/S.

Since 2004, SAS has had a wet lease agreement (aircraft and crew)
with Cimber A/S (Cimber) that has a cost efficient production platform
for regional jet operation. The acquisition provides SAS with an opportunity
to transfer production with smaller aircraft to Cimber, consisting of
12 CRJ900 with base in Copenhagen. As a result, a more focused and
flexible production can be achieved.


http://www.sasgroup.net/en/sas-acquirers-cimber/
http://mb.cision.com/Main/290/9692680/321634.pdf
#509 2014-12-09, 14:51
discofreak
http://www.dn.se/ekonomi/fler-reste-med-sas-i-november/

Marknadsutsikterna är fortsatt tuffa men kabinfaktorn har successivt stigit de senaste åtta månaderna.

Flygbolaget SAS totala trafik steg i november med 0,2 procent. Antalet passagerare ökade med 2,3 procent till 2,2 miljoner.
#510 2014-12-15, 22:17
jalmen
Bränslekostnader uppgår i över 20% av sammanlagda kostnader, med ett halverat pris på jetfuel kan ni tänka er annat än ett positivt resultat för år 2015? SAS kan nog spara runt 1,5 miljard kronor bara på bränslet!
Effektiviseringsprogramen går även enligt plan, ökande passagerarsiffror, nedskärningar av höga kostnader. Vi får se hur de presenterar fjärde kvartalsrapporten nu och hur effektiviseringsplanen fortskrider för 2015, går allt enligt planerna kan jag se en kurs runt 35-40 kr i slutet av år 2015.
#511 2014-12-15, 23:23
NilsD
Ursprungligen postat av BleAivano
SAS kommer att köpa flygbolaget Cimber för 20 miljarder Danska kronor.



http://www.sasgroup.net/en/sas-acquirers-cimber/
http://mb.cision.com/Main/290/9692680/321634.pdf



Du får nog gå om några engelskalektioner.. SAS har väl ett börsvärde på ca 3miljarder, du reagerar inte och tycker det är konstigt att de skulle köpa nåt för 20miljarder? Allra helst då man tidigare sålde Wideroe för ca 3miljarder för att få in cash?
#512 2014-12-16, 01:04
Svenss0n
Ursprungligen postat av BleAivano
SAS kommer att köpa flygbolaget Cimber för 20 miljarder Danska kronor.



http://www.sasgroup.net/en/sas-acquirers-cimber/
http://mb.cision.com/Main/290/9692680/321634.pdf


20 miljoner är det....
#513 2014-12-17, 22:42
bijjer
Ursprungligen postat av jalmen
Bränslekostnader uppgår i över 20% av sammanlagda kostnader, med ett halverat pris på jetfuel kan ni tänka er annat än ett positivt resultat för år 2015? SAS kan nog spara runt 1,5 miljard kronor bara på bränslet!
Effektiviseringsprogramen går även enligt plan, ökande passagerarsiffror, nedskärningar av höga kostnader. Vi får se hur de presenterar fjärde kvartalsrapporten nu och hur effektiviseringsplanen fortskrider för 2015, går allt enligt planerna kan jag se en kurs runt 35-40 kr i slutet av år 2015.


Problemet med den analysen är att det bygger på en förväntning att yield och RASK (eller SAS egen definition PASK) ska ligga kvar på samma nivåer som de gör idag. Konkurrenterna, främst DY då, kommer ju också att dra nytta av fallande bränslepriser (även om DY hedgat något mer än SK vad jag kan minnas).

Sedan SAS stora besparingsrunda 2012 har kostnaderna visserligen kommit ner, men intäkterna har fallit hos både SAS och DY och båda bolagen har svårt att uppvisa lönsamhet för närvarande. Priskriget mellan bolagen har också smittat av på andra bolag i Skandinavien, t.ex. Malmö Aviation som efter att ha visat svarta siffror 2006-2012 gick med förlust 2013 och sannolikt gör detsamma 2012. Malmö går head-to-head med både SAS och DY på majoriteten av sina linjer och det är framförallt fallande intäkter som gör att man har svårt med lönsamheten.

Så länge de minskade kostnaderna i bolagen används till att sänka biljettpriserna blir det svårt att få upp lönsamheten. Man kan ju skära hur mycket man vill i kostnaderna, men om konkurrenterna gör samma sak är det bara konsumenterna som vill ha billiga biljetter som gynnas.
#514 2014-12-17, 23:34
jalmen
Ursprungligen postat av bijjer
Problemet med den analysen är att det bygger på en förväntning att yield och RASK (eller SAS egen definition PASK) ska ligga kvar på samma nivåer som de gör idag. Konkurrenterna, främst DY då, kommer ju också att dra nytta av fallande bränslepriser (även om DY hedgat något mer än SK vad jag kan minnas).

Sedan SAS stora besparingsrunda 2012 har kostnaderna visserligen kommit ner, men intäkterna har fallit hos både SAS och DY och båda bolagen har svårt att uppvisa lönsamhet för närvarande. Priskriget mellan bolagen har också smittat av på andra bolag i Skandinavien, t.ex. Malmö Aviation som efter att ha visat svarta siffror 2006-2012 gick med förlust 2013 och sannolikt gör detsamma 2012. Malmö går head-to-head med både SAS och DY på majoriteten av sina linjer och det är framförallt fallande intäkter som gör att man har svårt med lönsamheten.

Så länge de minskade kostnaderna i bolagen används till att sänka biljettpriserna blir det svårt att få upp lönsamheten. Man kan ju skära hur mycket man vill i kostnaderna, men om konkurrenterna gör samma sak är det bara konsumenterna som vill ha billiga biljetter som gynnas.


Jo, men den förväntningen har jag och tror jag på, om siffrorna inte tom med förbättras. SAS har hedrat fram till början av januari har jag för mig, sen är det de nya priserna som gäller.. Norwegian är på väg mot förlust i halvmiljardklassen, har pilotfacken emot sig i USA (får inga avtal där), stämningar i miljonbelopp pga av "tekniska fel" med dreamlinern - har därmed fått sämre och sämre rykte bland resenärer. Tror SAS har endel att plocka därifrån. I slutändan vill man ha kvalité på sin produkt. Norwegian kommer inte ha råd att prispressa på samma sätt eller i samma takt som tidigare, de måste börja gå med vinst. Kan SAS hänga med i detta och även de höja biljetpriserna några hundralappar så finns det mycket pengar att tjäna, tror därför att SAS är ett turn-around-case för år 2015 då jag tror att de kan visa en fin vinst i Q4 rapporten som släpps om ett år. (för övrigt släpps Q4 för 2013/2014 imorgon)
#515 2014-12-18, 10:37
checkitup
Flygbolaget SAS presenterade i dag ytterligare ett stort sparpaket. Här svarar DN:s reporter Thorbjörns Spängs på tre frågor om sparpaketet.


Varför måste SAS fortsätta spara?

Konkurrensen från lågprisbolagen är fortsatt stenhård och till skillnad mot dessa konkurrenter håller SAS sig fortfarande med egen anställda personal och inte billigare inhyrda anställda från bemanningsföretag. Därför tvingas SAS i huvudsak jaga andra kostnader. Dock ska omorganisation av bland annat administration och ledningsfunktionern skäras ner med 300 tjänster vilket ska vara genomfört under nästa år. Den nedrganingen ska minska kostnaderna med 250 miljoner kronor enligt företaget.


Vad kommer att hända med personalen?

SAS ledning inlett nya diskussioner med facket, denna gång om ett mer ”flexibelt arbetssätt”.

Vad mer tänker SAS spara på?

Marktjänsterna, den så kallade ground-handlingverksamheten, är också under avveckling.


http://www.dn.se/ekonomi/flexiblare-arbetssatt-ska-radda-sas/
#516 2014-12-18, 10:40
checkitup
I samband med delårsrapporten tillkännager SAS nya besparingar på 1,1 miljarder kronor. Det innebär att flygbolaget ska kapa kostnaderna med totalt 2,1 miljarder kronor till 2017, om man lägger ihop de besparingar som presenterats under året.


http://www.expressen.se/allt-om-resor/sas-tvingas-spara-miljarder--gar-back/