Ursprungligen postat av jalmen
Bränslekostnader uppgår i över 20% av sammanlagda kostnader, med ett halverat pris på jetfuel kan ni tänka er annat än ett positivt resultat för år 2015? SAS kan nog spara runt 1,5 miljard kronor bara på bränslet!
Effektiviseringsprogramen går även enligt plan, ökande passagerarsiffror, nedskärningar av höga kostnader. Vi får se hur de presenterar fjärde kvartalsrapporten nu och hur effektiviseringsplanen fortskrider för 2015, går allt enligt planerna kan jag se en kurs runt 35-40 kr i slutet av år 2015.
Problemet med den analysen är att det bygger på en förväntning att yield och RASK (eller SAS egen definition
PASK) ska ligga kvar på samma nivåer som de gör idag. Konkurrenterna, främst DY då, kommer ju också att dra nytta av fallande bränslepriser (även om DY hedgat något mer än SK vad jag kan minnas).
Sedan SAS stora besparingsrunda 2012 har kostnaderna visserligen kommit ner, men intäkterna har fallit hos både SAS och DY och båda bolagen har svårt att uppvisa lönsamhet för närvarande. Priskriget mellan bolagen har också smittat av på andra bolag i Skandinavien, t.ex. Malmö Aviation som efter att ha visat svarta siffror 2006-2012 gick med förlust 2013 och sannolikt gör detsamma 2012. Malmö går head-to-head med både SAS och DY på majoriteten av sina linjer och det är framförallt fallande intäkter som gör att man har svårt med lönsamheten.
Så länge de minskade kostnaderna i bolagen används till att sänka biljettpriserna blir det svårt att få upp lönsamheten. Man kan ju skära hur mycket man vill i kostnaderna, men om konkurrenterna gör samma sak är det bara konsumenterna som vill ha billiga biljetter som gynnas.