SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#565 2016-06-13, 09:45
ADHDADHD
Ursprungligen postat av psike
Hej,

Har tyvärr inte något att tillföra, mer än det jag läst på di.se. Dom ställer krav på lönesänkningar hos flygande personal när man samtidigt skönjar bland kommentarerna att de stora problemen är en enorm administration (tack vara tre stater som ägare?). Ett annat problem är den "gamla stammen" i den flygande personalen som har dom obskyra lönerna snarare än relativt nyanställda?

Så hur förhåller det sig egentligen med SAS, vad är sant, falskt, finns det hopp eller är frågan inte OM utan NÄR det blir konkurs (för Norge, Danmark, Sverige kan väl inte pumpa in miljarder i all oändlighet när vi direkt vi får chansen väljer Skyways eller norwegian istället?)

Själv väljer jag ofta norwegian/skyways istället även om det i första fallet kräver en rejäl biltur före avresa mot målet (i regel knugliga hufvudstaden) eller i andra fallet skyways innebär att man "går iland" på någon obscen terminalliknande plats på "arlanda" (även om jag ibland tror att man är närmare gävle än arlanda med tanke på promenaden!).

För övrigt verkar ju VDn vara lite av en pajas? Fel person på ett relativt stort företag?

En artikel: http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26Articl...



SAS är förlegade. De kommer dö. De behöver dö. De är analoga spelare i en digital ålder.
#566 2016-06-13, 09:51
psike
Ursprungligen postat av ADHDADHD
SAS är förlegade. De kommer dö. De behöver dö. De är analoga spelare i en digital ålder.


Hehe, 7 år sedan jag startade tråden bara. And theyŽre still kickin n screaminŽ

Skyways har ju tom kastat in handduken sedan denna trådstart. Men nog borde väl SAS stryka med snart.
#567 2016-06-13, 09:57
Yogapants
Från DI.se:

"Pilotfacken och flygbolagen har under många år varit förtegna om vad piloterna faktiskt tjänar. Men nu redovisar Svenska Flygbranschen att snittlönen ligger på runt 78.000 kronor per månad, utan tillägg. Slutlönen för en kapten är mellan 92.000 och 96.000 kronor i månaden.

Enligt Dahl arbetar piloterna dessutom som mest 185 dagar per år. I år arbetar de flesta i "vanliga yrken" 253 dagar."

http://www.di.se/artiklar/2016/6/11/storbrak-om-piloternas-lonekrav/

Frågan är om den här strejken har stöd av någon annan än Pilotförbundet, dvs facket? Förstår facket inte att detta handlar om SAS överlevnad? SAS borde sparka alla strejkande piloter och återanställa dem till 75% av lönen. Det är säkert mer än vad lågprisbolagen betalar, så de kan locka över piloter även från det hållet. Dags att få en hållbar kostnadsstruktur i SAS. Börjar likna utpressning detta....
#568 2016-06-13, 11:04
Stockholmskisen
Hoppas dom intäktsförluster som nu drabbar SAS gör att dom behöver sparka piloter.
#569 2016-06-13, 11:30
Pingubengt
Luftens busschaufförer har iaf inte min röst. Överbetalda och feta katter. Gilla läget eller sök nytt. Men jävlas inte med min tid, era skithögar.
#570 2016-06-13, 14:59
Mastodontish
SAS enda räddning är att göra en total rekonstruktion av bolaget. Sparka alla börja om på nytt med riktiga marknadslöner.

Problemet nu är detsamma som sist, man sitter fastbundna med gamla anställningsavtal som är absurda. Kaptenenslöner, som utan tillägg ligger runt 100,000:-. Lägg därtill på alla tillägg och förmåner man har. Alla resor man i princip får helt gratis för hela familjen. Få arbetsdagar varje år osv.

Kön skulle ringla sig väldigt lång även om man började nyanställda piloter för företaget lönsamma löner.
Kursen säger väl allt om hur marknaden ser på läget.

Frågan är om piloterna själva förstår allvaret, och vill man fortsätta ha Sverige som anställningsland bör även de sträva efter att göra SAS lönsamt.
#571 2016-06-13, 15:45
Igår tyckte jag mig höra att nya förhandlingar skulle komma klockan 12 idag 13 juni.
Tittar jag på ankommande flyg till Arlanda med SAS, så förekommer en del inrikesflyg.
Så utrikesflyg till Arlanda kan funka ibland och vid vissa inrikesflyg så funkar det också??
http://www.swedavia.se/arlanda/flyginformation/ankomster/
Ex 06:25 Vasa (utrikes) (VAA) 5 SK4223 SCANDINAVIAN SAS Landat 06:20
07:00 Sundsvall (inrikes) (SDL) 4 SK2059 SCANDINAVIAN SAS Landat 07:00
Okej, Att ta tåg från Sundsvall till Stockholm är besvärligt men görbart.
Norr om Sundsvall till Stockholm är inte att föredra. Varför kan då inte flyg tas den sträckan? Någon värdighet borde väl finnas kvar, om man ändå kan ordna kortare flygsträckor, men inte längre.

Tycker vi pratat mycket om hur piloterna kräver högre löner osv, men kan vi inte prata om hur resenärerna behandlas.

Ot: Jag tycker att mataffärerna ska strejka. Inte gör det väl något att folk inte kan köpa mat ? Tredje part, hallå kan inte vi få en syl i vädret!?
När sjuksköterskorna gick i strejk, fick andra ta över i deras ställe. Vist var det underbemannat, men inte stod det stängt.
Nu handlar detta inte om liv och död, men tredje part är VÄLDIGT många och det handlar om viktiga saker. När kommer politikerna att lyfta denna fråga om detta fortsätter?

Jag är inte resenär, men jag drabbas också.
Edit: ser ut som att flera avgångar som SAS håller går även med andra bolag. Kanske SAS flygvärdinnor, men piloter från andra bolag. Isf kommer folk ändå kunna resa imorgon.
SK191 SCANDINAVIAN SAS
THAI AIRWAYS TG7186
#572 2016-06-13, 16:03
RagGAnoF
Ursprungligen postat av Gromgutten
Du - och alla andra drabbade - får ju allt betalat och dessutom pengar beroende på hur långt du skulle rest med dem.

Fråga om du kan få alternativet att ta ut det i vouchers, då får du oftasta dubbla beloppet samtidigt som det i praxis inte straffar føretaget lika mycket.


Dessa vouchers ger jag inte mycke för, vi blev avkastade pgr av överbokning påväg till Barcelona. vilket sög då vi hade en väldigt lång bilresa framför oss.

Iallafall så tänkte man att det är ju trevlig med ett gratis flyg, då vi hade planerat en resa till Kina ganska nära på.
Men eftersom sas var mer än dubbelt så dyra som många andra likvärdiga bolag hade det ändå blivit en förlust affär.

Fine, tänkte jag. Då kan jag använda dom för våran nyårsresa till Berlin.
Även här stöter man på problem, det är så många begränsningar på hur du får bruka dom att dessa blev helt obrukbara. Man var tvungen att ringa för att beställa, denna person kunna inte för allt i världen hitta det flyg jag satt och kunde boka på min dator. Man var tvungen att flyga från vissa flygplatser, man var tvungen att boka innom en viss tidslinje osv osv.

Slutade med att vi växlade in skiten till kontanter och bestämde oss för att inte flyga nå mer med sas
#573 2016-06-13, 16:06
Ursprungligen postat av Argh123
Igår tyckte jag mig höra att nya förhandlingar skulle komma klockan 12 idag 13 juni.
Tittar jag på ankommande flyg till Arlanda med SAS, så förekommer en del inrikesflyg.
Så utrikesflyg till Arlanda kan funka ibland och vid vissa inrikesflyg så funkar det också??
http://www.swedavia.se/arlanda/flyginformation/ankomster/
Ex 06:25 Vasa (utrikes) (VAA) 5 SK4223 SCANDINAVIAN SAS Landat 06:20
07:00 Sundsvall (inrikes) (SDL) 4 SK2059 SCANDINAVIAN SAS Landat 07:00
Okej, Att ta tåg från Sundsvall till Stockholm är besvärligt men görbart.
Norr om Sundsvall till Stockholm är inte att föredra. Varför kan då inte flyg tas den sträckan? Någon värdighet borde väl finnas kvar, om man ändå kan ordna kortare flygsträckor, men inte längre.

Tycker vi pratat mycket om hur piloterna kräver högre löner osv, men kan vi inte prata om hur resenärerna behandlas.

Ot: Jag tycker att mataffärerna ska strejka. Inte gör det väl något att folk inte kan köpa mat ? Tredje part, hallå kan inte vi få en syl i vädret!?
När sjuksköterskorna gick i strejk, fick andra ta över i deras ställe. Vist var det underbemannat, men inte stod det stängt.
Nu handlar detta inte om liv och död, men tredje part är VÄLDIGT många och det handlar om viktiga saker. När kommer politikerna att lyfta denna fråga om detta fortsätter?

Jag är inte resenär, men jag drabbas också.
Edit: ser ut som att flera avgångar som SAS håller går även med andra bolag. Kanske SAS flygvärdinnor, men piloter från andra bolag. Isf kommer folk ändå kunna resa imorgon.
SK191 SCANDINAVIAN SAS
THAI AIRWAYS TG7186


Jag har drabbats. Hade tur som kom i väg på min resa, men jag är nu fast på resmålet på obestämd tid. Nya biljetter hem kostar minst 6 000 kronor och det tar 8 gånger så lång tid att ta sig hem.

Jag har fått betala långa taxiresor, hotellnätter, mat, telefonsamtal, snart även nya flygbiljetter (som inte hemförsäkringen täcker) och även förlorad arbetstid. Jag skulle estimera att SAS kommer att vara skyldig mig runt 15 000 kronor, dessvärre kommer jag inte att få pengar för varken förlorad arbetstid eller nya dyra flygbiljetter hem. Om jag har tur får jag tillbaka pengar för biljetterna hos dem, men även där är jag osäker.

Det här har varit min värsta resa någonsin tack vare SAS. Jag hoppas att alla piloter får smaka på sin egna medicin som utsätter både flygbolaget och oskyldiga resenärer för en sådan stor finansiell katastrof. Så mycket pengar jag har lagt ut kanske inte är hela världen, men för en fattig student är det helt klart en utgift man gärna slipper.
#574 2016-06-13, 17:31
Ursprungligen postat av norrlandsguldare
Jag har drabbats. Hade tur som kom i väg på min resa, men jag är nu fast på resmålet på obestämd tid. Nya biljetter hem kostar minst 6 000 kronor och det tar 8 gånger så lång tid att ta sig hem.

Jag har fått betala långa taxiresor, hotellnätter, mat, telefonsamtal, snart även nya flygbiljetter (som inte hemförsäkringen täcker) och även förlorad arbetstid. Jag skulle estimera att SAS kommer att vara skyldig mig runt 15 000 kronor, dessvärre kommer jag inte att få pengar för varken förlorad arbetstid eller nya dyra flygbiljetter hem. Om jag har tur får jag tillbaka pengar för biljetterna hos dem, men även där är jag osäker.

Det här har varit min värsta resa någonsin tack vare SAS. Jag hoppas att alla piloter får smaka på sin egna medicin som utsätter både flygbolaget och oskyldiga resenärer för en sådan stor finansiell katastrof. Så mycket pengar jag har lagt ut kanske inte är hela världen, men för en fattig student är det helt klart en utgift man gärna slipper.

Det hoppas jag också och det här med att piloterna är missnöjda med att de måste bo på hotell har jag bara en uppmaning: Om det är så synd om dessa SAS piloter, visa då hänsyn till alla resenärer som inte får komma hem. Piloterna får gärna se dig i ögonen och berätta varför hen förtjänar att alltid komma hem efter sin arbetsdag, men inte du. 15 000 är förmodligen halva din lön, men det bryr sig väl inte piloterna om.
Det som är synd är att när detta är över och allting återställt om minst en vecka, så kommer man ha svårt att välja andra bolag än SAS, därför att SAS har flest avgångar. De har tom oskäligt många avgångar de inte ens kan fylla.
#575 2016-06-13, 18:36
Ursprungligen postat av Argh123
Igår tyckte jag mig höra att nya förhandlingar skulle komma klockan 12 idag 13 juni.
Tittar jag på ankommande flyg till Arlanda med SAS, så förekommer en del inrikesflyg.
Så utrikesflyg till Arlanda kan funka ibland och vid vissa inrikesflyg så funkar det också??
http://www.swedavia.se/arlanda/flyginformation/ankomster/
Ex 06:25 Vasa (utrikes) (VAA) 5 SK4223 SCANDINAVIAN SAS Landat 06:20
07:00 Sundsvall (inrikes) (SDL) 4 SK2059 SCANDINAVIAN SAS Landat 07:00
Okej, Att ta tåg från Sundsvall till Stockholm är besvärligt men görbart.
Norr om Sundsvall till Stockholm är inte att föredra. Varför kan då inte flyg tas den sträckan? Någon värdighet borde väl finnas kvar, om man ändå kan ordna kortare flygsträckor, men inte längre.

Tycker vi pratat mycket om hur piloterna kräver högre löner osv, men kan vi inte prata om hur resenärerna behandlas.

Ot: Jag tycker att mataffärerna ska strejka. Inte gör det väl något att folk inte kan köpa mat ? Tredje part, hallå kan inte vi få en syl i vädret!?
När sjuksköterskorna gick i strejk, fick andra ta över i deras ställe. Vist var det underbemannat, men inte stod det stängt.
Nu handlar detta inte om liv och död, men tredje part är VÄLDIGT många och det handlar om viktiga saker. När kommer politikerna att lyfta denna fråga om detta fortsätter?

Jag är inte resenär, men jag drabbas också.
Edit: ser ut som att flera avgångar som SAS håller går även med andra bolag. Kanske SAS flygvärdinnor, men piloter från andra bolag. Isf kommer folk ändå kunna resa imorgon.
SK191 SCANDINAVIAN SAS
THAI AIRWAYS TG7186


Dom där avgångarna står SAS på men flygs inte av SAS svenska piloter. T.ex. flyger Flybee inrikesrutter i Sverige för SAS vägnar. SAS betalar alltså flybee för att driva rutten och det är inte SAS egna piloter utan flybees piloter som flyger. Därför går dom rutterna som vanligt.

Var för övrigt inte långtifrån att det blev strejk angående det också, det var om jag minns rätt för att flybee tog in kabinbesättning utan kollektivavtal och marknadsmässig lön, det gick till strejkhot och var enligt media några timmar bort innan man fixade det.

Andra bolagen du ser är codeshare, i ditt exempel har någon som flyger med SK191 köpt biljetten via Thai som sedan "köper in sig" på SAS flygning med flygnummer TG7186. Det är fortfarande samma flygplan och samma piloter.
#576 2016-06-13, 22:39
Ursprungligen postat av RagGAnoF
Dessa vouchers ger jag inte mycke för, vi blev avkastade pgr av överbokning påväg till Barcelona. vilket sög då vi hade en väldigt lång bilresa framför oss.

Iallafall så tänkte man att det är ju trevlig med ett gratis flyg, då vi hade planerat en resa till Kina ganska nära på.
Men eftersom sas var mer än dubbelt så dyra som många andra likvärdiga bolag hade det ändå blivit en förlust affär.

Fine, tänkte jag. Då kan jag använda dom för våran nyårsresa till Berlin.
Även här stöter man på problem, det är så många begränsningar på hur du får bruka dom att dessa blev helt obrukbara. Man var tvungen att ringa för att beställa, denna person kunna inte för allt i världen hitta det flyg jag satt och kunde boka på min dator. Man var tvungen att flyga från vissa flygplatser, man var tvungen att boka innom en viss tidslinje osv osv.

Slutade med att vi växlade in skiten till kontanter och bestämde oss för att inte flyga nå mer med sas


Delvis OT men jag har inte haft några problem att använda mina vouchers, utmaningen har bara varit att man måste køra SAS-metall när man bokar. Ett førsenat flyg till NYC gav mig en semester i Kroatien och en resa till Hong Kong. Kändes inte som att det var några begränsningar førutom just att det måste vara SAS.