SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#577 2016-06-14, 01:41
Vitalio
Ursprungligen postat av curlingstaten
Tyvärr vågar inte unga nyanställda piloter på SAS avslöja deras urusla löner och villkor såsom 1 års provanställning.
Om ni som spyr galla över piloterna här visste att ingångslönen är 28000/månad efter en utbildning som kostat över 1 miljon och som inte räcker utan en rating som kostar i många fall ca 400 000 och utöver detta måste dessa piloter ha mental och multitaskingförmåga utöver vad de flesta är i närheten av.
men
du som här ovan inte vet detta borde kanske skriva en ursäkt till alla dessa unga piloter som tyvärr känt sig tvungna att bli SAS-piloter. (dessa villkor är sämre än de som Ryanair erbjuder och dessutom är deras piloter hemma varje kväll vilket är värt en hel del)


Bra då kan de missnöjda SAS-piloterna söka jobb på Ryanair redan imorgon.
#578 2016-06-14, 02:30
ksv
Ursprungligen postat av Pingubengt
Luftens busschaufförer har iaf inte min röst. Överbetalda och feta katter. Gilla läget eller sök nytt. Men jävlas inte med min tid, era skithögar.
Självklart ska du inte låta dig skjutsas av dessa feta skithögskatter. Ta vanliga bussen istället.
#579 2016-06-14, 02:37
sca
Ursprungligen postat av curlingstaten
Tyvärr vågar inte unga nyanställda piloter på SAS avslöja deras urusla löner och villkor såsom 1 års provanställning.
Om ni som spyr galla över piloterna här visste att ingångslönen är 28000/månad efter en utbildning som kostat över 1 miljon och som inte räcker utan en rating som kostar i många fall ca 400 000 och utöver detta måste dessa piloter ha mental och multitaskingförmåga utöver vad de flesta är i närheten av.
men
du som här ovan inte vet detta borde kanske skriva en ursäkt till alla dessa unga piloter som tyvärr känt sig tvungna att bli SAS-piloter. (dessa villkor är sämre än de som Ryanair erbjuder och dessutom är deras piloter hemma varje kväll vilket är värt en hel del)


Jo men.... Hur situationen ser ut är ju vida känt, framförallt hos de individer som TROTS allt väljer att pröjsa den där miljonen och sedan hoppas på att man kan betala av den en vacker dag. De har ju på något sätt valt situationen trots att de visste hur det såg ut och hur det fungerar. Jag kan ju då tycka att det är rätt knepigt att välja ett yrke som kostar så otroligt mycket pengar, som ger en sån enorm osäkerhet tillsammans med det överflöd av piloter som idag existerar. Har man då inte skjutit sig själv lite i foten när man förväntar sig att ett krisbolag som SAS skall betala av deras enorma studielån?
#580 2016-06-14, 09:27
Mullret
Svar från SAS efter anmälan om diverse utlägg pga deras förseningar. Man får alltså ligga ute med deg för extra omkostnader i 10 veckor...


Bästa kund,

Hi, and thank you for reaching out to us!

We appreciate that you have taken the time to send us your feedback, as this is crucial for us to improve our services. If you are one of our traveler affected by the strike, we offer our sincere apologies.

We would like to help you with your concern as soon as possible. But due to the unusual high volume of traveler feedback , our reply will take much longer than usual. Regrettable it is difficult for us at this point exactly estimate how long it will take but it could be up to ten weeks. Rest assure, we are doing everything we can to speed up the process by using every available resource we have. We ask kindly for your patience.

Best regards, SAS Customer Care
WE ARE TRAVELERS
#581 2016-06-14, 09:52
Phantom042
Ursprungligen postat av psike
Hehe, 7 år sedan jag startade tråden bara. And theyŽre still kickin n screaminŽ

Skyways har ju tom kastat in handduken sedan denna trådstart. Men nog borde väl SAS stryka med snart.



Nu gick iofs SAS med nästan 1,5 miljarder kronor i vinst förra året. Betydligt bättre än exempelvis Norwegian som gick med förlust.
#582 2016-06-14, 12:02
Mastodontish
Ursprungligen postat av Phantom042
Nu gick iofs SAS med nästan 1,5 miljarder kronor i vinst förra året. Betydligt bättre än exempelvis Norwegian som gick med förlust.


Men det var väl för att man sålde ut stora delar av verksamheten? Det finns väl knappt något kvar att sälja nu längre?
Allt från hangarer och markverksamhet är väl utsålt nu? Inte ens värdefulla slottar fick vara kvarVad blir nästa steg? Sälja rättigheter till varumärket i andra branscher?

Nej, förra året var en vinst baserat på försäljning av allt med något värde i bolaget, nu fortsätter spiralen ned mot rekonstruktionen och förmodligen utförsäljning av staten.
#583 2016-06-14, 12:47
Pingubengt
Ursprungligen postat av ksv
Självklart ska du inte låta dig skjutsas av dessa feta skithögskatter. Ta vanliga bussen istället.

Eller så kan man ta andra bolag än SAS. Och då kan ju dessa fetakatter försöka sig på samma visa hos andra bolag som redan har gjort den resan. För sötebrödsdagarna för piloter är för evigt över. Som för många andra yrken. Det är bara att anpassa sig till verkligheten eller byta jobb.
#584 2016-06-14, 14:55
ksv
Ursprungligen postat av Pingubengt
Eller så kan man ta andra bolag än SAS.
Ska du flyga till t.ex. Thailand med att annat europeiskt flygbolag kommer du antagligen flyga med piloter som är likvärdigt eller förmodligen högre betalda.

Ursprungligen postat av Pingubengt
Och då kan ju dessa fetakatter försöka sig på samma visa hos andra bolag som redan har gjort den resan.
Lönemässigt har SAS redan gjort den resan.

Jag tror ingångslönen ligger någonstans på 28000 kr/mån och nu för tiden kräver de att du då själv ska betala din typerating (som går på över 200000) för att kunna få jobbet. I praktiken krävs åtskilliga års yrkeserfarenhet för att få ett sådant styrmansjobb på år noll på löneskalan.

Ser man till en hel livslön inkl. pensionsinbetalningar så ligger SAS långt lägre än flera andra nordiska flygbolag.
Själv jobbar jag för en av dessa konkurrenter till SAS som totalt sett betalar sina piloter avsevärt bättre.

Ursprungligen postat av Pingubengt
För sötebrödsdagarna för piloter är för evigt över. Som för många andra yrken. Det är bara att anpassa sig till verkligheten eller byta jobb.
Sötebrödsdagarna är över sedan flera decennier tillbaks.

Bara hälften av alla som lägger ut över en miljon på sin flygutbildning får ett flygjobb de kan försörja sig på. Då handlar det ofta om många års gnetande utan socialt liv, för att kunna få ihop erfarenhet.
Ungefär som beskrivs i trådar som den här: (FB) Sanningen om att bli pilot

När det gäller erfarna kaptener är situationen dock annorlunda. Bolag världen över betalar månadslöner på 100000 kr/mån för befälhavare på long haul. Så inte ens i den änden av löneskalan har SAS marknadsmässigt höga löner.
#585 2016-06-14, 15:23
Mastodontish
Ursprungligen postat av ksv
Ska du flyga till t.ex. Thailand med att annat europeiskt flygbolag kommer du antagligen flyga med piloter som är likvärdigt eller förmodligen högre betalda.

Lönemässigt har SAS redan gjort den resan.

Jag tror ingångslönen ligger någonstans på 28000 kr/mån och nu för tiden kräver de att du då själv ska betala din typerating (som går på över 200000) för att kunna få jobbet. I praktiken krävs åtskilliga års yrkeserfarenhet för att få ett sådant styrmansjobb på år noll på löneskalan.

Ser man till en hel livslön inkl. pensionsinbetalningar så ligger SAS långt lägre än flera andra nordiska flygbolag.
Själv jobbar jag för en av dessa konkurrenter till SAS som totalt sett betalar sina piloter avsevärt bättre.

Sötebrödsdagarna är över sedan flera decennier tillbaks.

Bara hälften av alla som lägger ut över en miljon på sin flygutbildning får ett flygjobb de kan försörja sig på. Då handlar det ofta om många års gnetande utan socialt liv, för att kunna få ihop erfarenhet.
Ungefär som beskrivs i trådar som den här: (FB) Sanningen om att bli pilot

När det gäller erfarna kaptener är situationen dock annorlunda. Bolag världen över betalar månadslöner på 100000 kr/mån för befälhavare på long haul. Så inte ens i den änden av löneskalan har SAS marknadsmässigt höga löner.


Det du skriver stämmer mycket väl, men även dessa giganter gör enorma strukturförändringar och pilotlönerna har varit först på listan hos dem alla.
Man kan helt enkelt inte konkurrera med bolag baserade i låg-eller-nollskatteländer som i mångt och mycket inte ens har vinstkrav från de statliga ägarna ännu (QR, EK, EY...).
Lufthansa är väl i princip det enda någorlunda välmående "klassiska" flygbolaget i europa?

SAS får man väl också säga är extra drabbade pga den låga graden av lönsamma business-resenärer från jante-länderna man utgår ifrån.
#586 2016-06-14, 16:48
DjPutte
Största problemet är att SAS piloter lever lite i förgångna tidigare var det viss status vara pilot på SAS nu känns det lite som mellanmjölk, Lågprisbolagen tex Norwegian gnuggar nog händerna runt vad SAS piloter håller på med!

Det skulle komma ett svar på ett bud nu innan 17 så få se mitt tips strejken forts allt annat är en skräll i dagsläget!
#587 2016-06-14, 17:20
CoreDump
Enligt SVT har parterna enats och strejken är avblåst.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/flygstrejken-avblast-parterna-overens-...
#588 2016-06-14, 19:14
konstapel
Ursprungligen postat av ksv


Bara hälften av alla som lägger ut över en miljon på sin flygutbildning får ett flygjobb de kan försörja sig på. Då handlar det ofta om många års gnetande utan socialt liv, för att kunna få ihop erfarenhet.
Ungefär som beskrivs i trådar som den här: (FB) Sanningen om att bli pilot


Har ni lagt ner "över en miljon" på en flygutbildning trots att staten tillhandahåller den gratis så har ni inget att gnälla över. Det är ert eget val att själva bekosta privatutbildning och det ska ni inte lasta någon annan för.

http://www.tfhs.lu.se/utbildning/trafikflygarprogram

Ni har för den korta, och inte speciellt krävande utbildningstiden rena fantasilönerna och det är ett direkt resultat av att ni och ert fack tror att det fortfarande är något speciellt med att vara pilot som legitimerar era överlöner.

Jag längtar till den dagen då alla flygplan framförs av intelligenta robotar. Som tur för mig som kund och resenär men otur för er bortskämda piloter ligger den dagen inte alltför långt i framtiden.
Ni är löpande bandet jobbare och precis som tillverkningsindustrin kommer ni att få gå igenom ett stålbad av uppsägningar pga obsoleta kunskaper och effektiviseringar.