Ursprungligen postat av Pingubengt
Eller så kan man ta andra bolag än SAS.
Ska du flyga till t.ex. Thailand med att annat europeiskt flygbolag kommer du antagligen flyga med piloter som är likvärdigt eller förmodligen högre betalda.
Ursprungligen postat av Pingubengt
Och då kan ju dessa fetakatter försöka sig på samma visa hos andra bolag som redan har gjort den resan.
Lönemässigt har SAS redan gjort den resan.
Jag tror ingångslönen ligger någonstans på 28000 kr/mån och nu för tiden kräver de att du då själv ska betala din typerating (som går på över 200000) för att kunna få jobbet. I praktiken krävs åtskilliga års yrkeserfarenhet för att få ett sådant styrmansjobb på år noll på löneskalan.
Ser man till en hel livslön inkl. pensionsinbetalningar så ligger SAS långt lägre än flera andra nordiska flygbolag.
Själv jobbar jag för en av dessa konkurrenter till SAS som totalt sett betalar sina piloter avsevärt bättre.
Ursprungligen postat av Pingubengt
För sötebrödsdagarna för piloter är för evigt över. Som för många andra yrken. Det är bara att anpassa sig till verkligheten eller byta jobb.
Sötebrödsdagarna är över sedan flera decennier tillbaks.
Bara hälften av alla som lägger ut över en miljon på sin flygutbildning får ett flygjobb de kan försörja sig på. Då handlar det ofta om många års gnetande utan socialt liv, för att kunna få ihop erfarenhet.
Ungefär som beskrivs i trådar som den här:
(FB) Sanningen om att bli pilot
När det gäller erfarna kaptener är situationen dock annorlunda. Bolag världen över betalar månadslöner på 100000 kr/mån för befälhavare på long haul. Så inte ens i den änden av löneskalan har SAS marknadsmässigt höga löner.