Ursprungligen postat av AndersJoh
På längre sikt? Men då är det ju bara vänta!? Eller dom som vill ha betalt kanske inte väntar? Det där är ju bara blahablaha.
Säg såhär, läs en grundkurs i företagsekonomi innnan du ger dig in i debatten igen. SAS har en likviditetskris att lösa, det vill säga man har svårt att betala just nu, skulderna på kort sikt överstiger det kapital man kan få loss. Om man löser det nu och lyckas minska skuldbördan så likviditeten kommer över 100 % så har vi ett helt annat, och bättre, läge.
Ursprungligen postat av AndersJoh
Jaha...och hur betalar man det sen då? För det ska ju betalas.
Ja, hur brukar företag tjäna pengar?
Ursprungligen postat av AndersJoh
Nej, "med automatik" definierar ju inte någon tidsrymd. Problemet kommer när ALLA slutar låna. Vi har en hel ekonomi som bygger på lån, varför? För att vi ALDRIG har förstått hur man balanserar kostnader/intäkter. Det finns bara ett sätt att göra det på.
Nej, riktigt så är det inte. Du förstår inte den grundläggande problematiken. SAS har likviditetsproblem, alltså problem med kortare krediter, såsom leverantörsskulder, däremot har man bra soliditet. Alltså är inte SAs problem långsiktiga lån alls.
Ursprungligen postat av AndersJoh
Kan dom inte bara säga det till dom som vill ha betlalt då!? "Vi har mycket bättre soliditet än andra företag..." och så löser det problemet?
Nej, det gör det inte. Däremot tar banker och andra det i beaktande när man förhandlar, hade SAS haft Saabs kassa soliditet hade inte en bank eller något fackförbund velat förhandla.
Ursprungligen postat av AndersJoh
Fast företag ÄR ju marknadsläget!!! Du säger "om man bortser från att det inte fungerar, så fungerar det ganska bra..."
Du förstår återigen ingenting.
Ursprungligen postat av AndersJoh
Problemet är att det finns ingen som kan betala mer när alla ska ha mindre betalt, det går inte ihop.
Det är SAS-anställda som får mindre betalt, vilka flyger med kraftiga rabatter ändå. Den som reser i tjänsten när firman betalar är den målgruppen som SAS traditionellt tjänat pengar på och där finns det pengar att hämta med rätt koncept.
Ursprungligen postat av AndersJoh
Nej då...och vet du varför...för att vi hela tiden lånar nya pengar vi lånar för att systemet inte fungerar, och nu när vi har en "global lånekris" och slutar låna, så KOMMER VI FÅ 100% arbetslöshet...eller ja, innan det kommer vi se ett globalt krig, vi är på god väg.
SAS lånar ju inte pengar till sig själva, dom lånar ju för att kunna betala andra. På samma sätt fungerar det ju åt andra hållet, så länge vi (företag och privatpersoner) fortsatte att låna, så hade vi råd att betala dyrare resor till SAS, men lösningen är fortfarande inte att sänka lönerna i SAS, eftersom det skapar en nedåtgående spiral. Alla vill att alla andra ska sänka sina kostnader, men det är ingen som vill sänka sin egen lön. Löner är dom enda kostnaderna vi har.
Det handlar inte om lån. Och att SAS "Inte lånar till sig själva", jamen det är det ju ingen som gör. Inte fan lånar jag upp en miljon för "det är gott att ha pengar på kontot". Jag omsätter naturligtvis pengarna och köper någonting om jag lånar, vilket SAS också gör.
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Bokslut 2011 är det senaste. Där finns inte pensionerna med.
Jag har överseende, eftersom du har insikt om dina kunskaper och begränsningar, det inger respekt hos mig.
Ursprungligen postat av bijjer
De nya redovisningsreglerna enligt IAS 19 träder i kraft till årsskiftet. Räkenskapsår som börjar från 1/1 2013 omfattas. SAS beslutade i våras att ändra till brutet räkenskapsår från 1/11 till 31/10. Därmed behöver SAS inte redovisa pensionsskulden (estimatavvikelsen) förrän det räkenskapsår som börjar 1/11-2013. Skulden innan nuvarande avtalsförhandlingar avslutades uppskattades enligt texten i Q3 till runt 12 mdr kronor, vilket potentiellt alltså skulle dränera hela soliditeten.
Med höjda pensionsåldrar från 60 till 65 för kabinen och framförallt med en övergång från förmånasbaserad pension till premiepension för piloterna reduceras skulden (avvikelsen) kraftigt. Bara en höjning av pensionsåldern från 60 till 62 år för norska piloter (som avtalades om innan veckans karusell) skulle ge en miljardjustering av skulden.
Helt borta är dock inte problemen då estimatavvikelsen lär finnas kvar för förmånsbestämda pensioner för kabinpersonal och andra tjänstemän samt för redan pensionerade f.d. anställda. SAS bör redovisa en ny uppskattning av skulden i nästa kvartalsrapport.
Kassalikviditeten är som tidigare skribenter redan noterat riktigt, riktigt usel. Med nya avtal och nya krediter borde dock även den kortsiktiga betalningsförmågan vara någorlunda under kontroll. Nu väntar några spännande timmar/dagar innan besked kommer om de nya krediterna godkänns.
Jag håller helt med. Kassalikviditeten är det som är problemet. Att lösa den krisen är nyckeln till överlevnad, eftersom bolaget i alla fall har god soliditet.