Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#2473 2012-09-04, 00:14
Ursprungligen postat av xituno
De får ta vilka avgifter de vill (förutom de som lagar och avtal förbjuder). Det som många reagerar över är att Ryan Air går ut med att det kostar X kronor att flyga mellan A och B, men oavsett hur du bär dig åt (tar bort ALLA alternativ, inget bagage, försäkringar etc) så är priset Y där Y > X.

Nu var det längesedan jag kollade vad de tog, men jag vill minnas att det var över 100kr det kostade att betala med kort, för en transaktion som automatiskt behandlas av datorer och som inte kostar Ryan Air mer än några kronor inklusive bokföring.

Problemet är att det blir mycket komplicerat att jämföra de priser Ryan Air anger med andra bolag. Det enda man kan gissa sig till är att Ryan Airs pris kommer att vara betydligt högre.


Visst vore det bra om Ryanair (det särskrivs ej!) och andra lågprisflygbolag kunde börja ange det exakta priset direkt. Då slipper man känna sig lurad och samtidigt vet man det exakta priset direkt, och kan lättare jämföra priser (mellan olika flygbolag).

Problemet är väl att man kan inte ange ett exakt pris i alla fall. Man kan ange att det kostar X kronor att flyga mellan A - B. Men priserna kommer ändå att stiga med tanke på hur systemet är uppbyggt idag. Hur ska Ryanair veta vilka som faktiskt vill ha en extra reseförsäkring eller vilka som vill checka in bagage, och vilka som avstår och bara reser med handbagage? Hur ska de veta i förväg vilka som vill betala för prioriterad ombordstigning? Eller är det okej om det mesta bakas in i biljettpriset direkt, medan sådana extra avgifter får tillkomma i efterhand?

Sedan får man skippa vissa utgifter (som tex kostnaden som tas ut om man betalar med vissa typer av kort). Jag tror inte att Ryanair är villiga att göra det. Även om det ändå knappt kostar något för bolaget om kunderna betalar med kort.
#2474 2012-09-04, 02:50
Ursprungligen postat av Spyrran
Så Ryanair får inte ta ut extra avgifter så att de kan gå i vinst? Trots att de har relativt låga priser om man jämför med flera av deras konkurrenter? Det är ju som du säger, inte ens Ryanair är immuna mot bränsleavgifter och vissa andra kostnader. Så stör det dig om kortavgiften är något som gör att flygbolaget går i vinst?

Dom får självklart ta ut avgifter för extraservice som t ex incheckat bagage. Däremot så är det inte OK enligt min mening att ta ut avgifter för tjänster som kunden inte kan välja bort. Betalning, flygplatsskatter och bränsle är ju inte tjänster som jag som passagerare kan välja bort och då får dom höja grundpriset i stället. Kortavgifter och bränsletillägg är ju bara till för att kunden vid första anblick skall luras att tro att biljetten är billigare än vad den i själva verket är. Går det inte att köpa en resa för det pris som annonseras så är det vilseledande marknadsföring.
#2475 2012-09-04, 03:47
Ursprungligen postat av Jonas1968
Dom får självklart ta ut avgifter för extraservice som t ex incheckat bagage. Däremot så är det inte OK enligt min mening att ta ut avgifter för tjänster som kunden inte kan välja bort. Betalning, flygplatsskatter och bränsle är ju inte tjänster som jag som passagerare kan välja bort och då får dom höja grundpriset i stället. Kortavgifter och bränsletillägg är ju bara till för att kunden vid första anblick skall luras att tro att biljetten är billigare än vad den i själva verket är. Går det inte att köpa en resa för det pris som annonseras så är det vilseledande marknadsföring.


Riktigt så illa är det inte. Skatter, bränsle, m.m. är redan inkluderat i priset för Ryanair. Du KAN betala priset du ser om du har ett Ryanair Cash Passport eller MasterCard Prepaid. Håller med om att just den biten är något tvivelaktig, dock står det redan på sidan där du väljer flyg att en avgift på £6/EURO6 per person och segment (63 sek) kommer läggas till.
#2476 2012-09-04, 08:48
Ursprungligen postat av Jonas1968
Dom får självklart ta ut avgifter för extraservice som t ex incheckat bagage. Däremot så är det inte OK enligt min mening att ta ut avgifter för tjänster som kunden inte kan välja bort. Betalning, flygplatsskatter och bränsle är ju inte tjänster som jag som passagerare kan välja bort och då får dom höja grundpriset i stället. Kortavgifter och bränsletillägg är ju bara till för att kunden vid första anblick skall luras att tro att biljetten är billigare än vad den i själva verket är. Går det inte att köpa en resa för det pris som annonseras så är det vilseledande marknadsföring.


Vilseledande marknadsföring? Skulle inte tro det. Om man vid en första anblick skulle tro att resan kostar 65 kr bara för att man ser det på hemsidan, fine. Men ofta står det "Från 65 kr". Sedan brukar Ryanair vara noga med att vissa avgifter tillkommer.

Om man då fortfarande tror att biljetten är billigare än vad den egentligen är, då tycker jag att man får skylla sig själv.
#2477 2012-09-04, 09:55
Cykelpump61
Ursprungligen postat av Spyrran
Vad menas med summan på sista raden då?


Med det menar jag det man verkligen betalar.
#2478 2012-09-04, 10:01
Cykelpump61
Ursprungligen postat av luckylucaz
Riktigt så illa är det inte. Skatter, bränsle, m.m. är redan inkluderat i priset för Ryanair. Du KAN betala priset du ser om du har ett Ryanair Cash Passport eller MasterCard Prepaid.


Om alla skulle börja betala med dessa kort kommer naturligtvis Ryanairs intäkter minska och de skulle behöva höja priserna för att bibehålla sin vinst.
#2479 2012-09-04, 11:48
xituno
Ursprungligen postat av Spyrran
Problemet är väl att man kan inte ange ett exakt pris i alla fall. Man kan ange att det kostar X kronor att flyga mellan A - B. Men priserna kommer ändå att stiga med tanke på hur systemet är uppbyggt idag. Hur ska Ryanair veta vilka som faktiskt vill ha en extra reseförsäkring eller vilka som vill checka in bagage, och vilka som avstår och bara reser med handbagage? Hur ska de veta i förväg vilka som vill betala för prioriterad ombordstigning? Eller är det okej om det mesta bakas in i biljettpriset direkt, medan sådana extra avgifter får tillkomma i efterhand?


Du kanske missade följande från mitt förra inlägg:
Ursprungligen postat av xituno
men oavsett hur du bär dig åt (tar bort ALLA alternativ, inget bagage, försäkringar etc) så är priset Y där Y > X.


Självklart kommer det priset man betalar att variera med vilka tillägg man gör. Det är inget konstigt och skiljer sig inte från något annat. Det jag anser vara fel är att det under inga omständigheter går att få det pris som står på sidan! Det är alltid någon avgift som tillkommer som inte går att välja bort, så att det lägsta priset man måste betala alltid är högre än det annonserade priset. Det är det jag invänder emot. (Kanske har de bättrat sig, jag vet inte och bryr mig inte heller.)

Att de sedan ofta flyger till flygplatser som ligger långt ifrån övriga ställen, vilket tar både mer tid och kostar mer pengar att transportera sig till och från är saker man får på köpet.
#2480 2012-09-04, 12:26
Ursprungligen postat av xituno
Du kanske missade följande från mitt förra inlägg:


Självklart kommer det priset man betalar att variera med vilka tillägg man gör. Det är inget konstigt och skiljer sig inte från något annat. Det jag anser vara fel är att det under inga omständigheter går att få det pris som står på sidan! Det är alltid någon avgift som tillkommer som inte går att välja bort, så att det lägsta priset man måste betala alltid är högre än det annonserade priset. Det är det jag invänder emot. (Kanske har de bättrat sig, jag vet inte och bryr mig inte heller.)

Att de sedan ofta flyger till flygplatser som ligger långt ifrån övriga ställen, vilket tar både mer tid och kostar mer pengar att transportera sig till och från är saker man får på köpet.


Nej, jag missade inte den biten.

Ryanair och andra lågprisbolag har denna prismodell idag. Vanliga regulära flygbolag har allt sådant inbakat i priset redan. Det är inte bara så enkelt att börja ändra prismodell/prissystem.

Sedan kan man visserligen ändra så att fler saker bakas in i priset direkt, men jag slår vad om att priset ändå skulle bli ungefär detsamma. Samtidigt som Ryanair och andra lågprisbolag hels vill fortsätta ha samma system idag, då de tjänar mer pengar på alla tillägg och extra kostnader.

Vissa städer har i princip bara en flygplats,och då kvittar det om det är Ryanair eller annat flygbolag som flyger dit. I vissa fall ligger Ryanairs flygplats närmare flygplatsen än den vanliga som normalt används. Ta Rom som exempel. Ryanair och Wizzair (båda är lågprisbolag) flyger till Ciampino. Vilket inget annat flygbolag gör. Denna flygplats ligger drygt 15 km utanför Rom. Roms internationella flygplats som används av de flesta flygbolag heter Fiumicino och ligger 35 km utanför staden.

I vissa fall ska man inte ens till "huvudorten". Då tar det inte längre tid att transportera sig, och det tar heller inte lång tid med transport om man flyger till en flygplats som alla bolag använder sig av (tex Dublin). Och sedan beror det helt klart på hur man reser. Det blir alltid dyrare att ta sig till flygplatsen med tex bil och använda sig av långtidsparkering, men kan bli billigt att använda sig av kollektivtrafik.

Ibland kan det dock vara värt längre restid och en liten extra kostnad för transporten, om man lyckas få en riktigt billig flygbiljett.
#2481 2012-09-04, 13:36
xituno
Ursprungligen postat av Spyrran
Nej, jag missade inte den biten.


Inte? Skulle du då kunna vara vänlig och svara på följande fråga: Har du förståelse för att folk blir irriterade, rent av arga, när det visar sig att det aldrig går att få en resa för det pris som det annonserats om, trots att man tagit bort ALLT som går att plocka bort? Ett enkelt "ja" eller "nej" räcker som svar.
#2482 2012-09-04, 14:00
Ursprungligen postat av xituno
Inte? Skulle du då kunna vara vänlig och svara på följande fråga: Har du förståelse för att folk blir irriterade, rent av arga, när det visar sig att det aldrig går att få en resa för det pris som det annonserats om, trots att man tagit bort ALLT som går att plocka bort? Ett enkelt "ja" eller "nej" räcker som svar.


Kort svar: Ja.

Långt svar? ->

Spoiler:
De flesta känner redan till hur Ryanair sätter sina priser. Om man då blir irriterad över att slutsumman blir högre, varför ens välja Ryanair från början? Det finns numera så många olika flygbolag, och det är väldigt sällan som ett enda flygbolag flyger till en viss plats. Det finns en så stor valfrihet att man inte behöver välja just Ryanair. Vill man därför kunna se slutpriset direkt, så väljer man ett helt annat flygbolag. Så blir det inget gnäll.

Ska jag vara ärlig, så kan jag själva ogilla att slutsumman blir högre. Men i slutändan är det ändå nästan alltid värt det, eftersom det nästan alltid blir billigare att resa med Ryanair. I alla fall om man är som jag, och skippar reseförsäkringen, och bara reser med handbagage.
#2483 2012-09-04, 16:48
Ursprungligen postat av xituno
Självklart kommer det priset man betalar att variera med vilka tillägg man gör. Det är inget konstigt och skiljer sig inte från något annat. Det jag anser vara fel är att det under inga omständigheter går att få det pris som står på sidan! Det är alltid någon avgift som tillkommer som inte går att välja bort, så att det lägsta priset man måste betala alltid är högre än det annonserade priset. Det är det jag invänder emot. (Kanske har de bättrat sig, jag vet inte och bryr mig inte heller.)


Om du tänker på hur Ryanair annonserar ut biljetter för 1kr o dyl, detta är inte unikt Ryanair. Många flygbolag annonserar ut resor som inte går att boka eller är vilseledande. Tag SAS t.ex. På deras förstasida visas just nu en bild på vad som ser ut som Alperna med texten "Skidresor fr 599kr". Men vad kan man egentligen få för de pengarna? Klickar man vidare ser man att för det priset kan du få t.ex. en enkelresa till Oslo eller Östersund på mycket begränsade datum. En skidresa till Österrike påstås gå loss på från 799 kr (åter igen enkelresa, endast flyg). Jag sökte, men hittade inte det priset på något datum.

Ursprungligen postat av xituno
Att de sedan ofta flyger till flygplatser som ligger långt ifrån övriga ställen, vilket tar både mer tid och kostar mer pengar att transportera sig till och från är saker man får på köpet.


Det tar ibland längre tid att ta sig dit, men det kan vägas upp av flygtider; Ryanair (och andra budgetbolag) har ett väldigt bra utbud av direktflyg från Stockholmsområdet. Flygbussen är också bara 60kr dyrare för t/r Skavsta än Arlanda. Flera av Ryanairs flygplatser i utlandet är antingen samma som stadens huvudflygplats eller mindre och bättre belägen än den. En mindre flygplats är som regel mer effektiv och erbjuder billigare parkering. Flera erbjuder också billigare transport, t.ex. har jag betalat endast £2 för EasyBus från Londons flygplats.
#2484 2012-09-04, 18:19
Ursprungligen postat av luckylucaz
Om du tänker på hur Ryanair annonserar ut biljetter för 1kr o dyl, detta är inte unikt Ryanair. Många flygbolag annonserar ut resor som inte går att boka eller är vilseledande. Tag SAS t.ex. På deras förstasida visas just nu en bild på vad som ser ut som Alperna med texten "Skidresor fr 599kr". Men vad kan man egentligen få för de pengarna? Klickar man vidare ser man att för det priset kan du få t.ex. en enkelresa till Oslo eller Östersund på mycket begränsade datum. En skidresa till Österrike påstås gå loss på från 799 kr (åter igen enkelresa, endast flyg). Jag sökte, men hittade inte det priset på något datum.


Har också märkt samma sak när det gäller andra flygbolag. Så det är inte enbart SAS eller Ryanair som har sådana lockpriser. Men det är bättre att klaga på Ryanair.

Ursprungligen postat av luckylucaz

Det tar ibland längre tid att ta sig dit, men det kan vägas upp av flygtider; Ryanair (och andra budgetbolag) har ett väldigt bra utbud av direktflyg från Stockholmsområdet. Flygbussen är också bara 60kr dyrare för t/r Skavsta än Arlanda. Flera av Ryanairs flygplatser i utlandet är antingen samma som stadens huvudflygplats eller mindre och bättre belägen än den. En mindre flygplats är som regel mer effektiv och erbjuder billigare parkering. Flera erbjuder också billigare transport, t.ex. har jag betalat endast £2 för EasyBus från Londons flygplats.


På tal om flygbussar, jag bor snarare i Göteborgsområdet så kan tala om hur det ser ut där. Det är faktiskt dyrare att ta flygbussen till Landvetter, än vad det är att ta samma buss till City Airport (som trafikeras av Ryanair och andra lågprisbolag. I alla fall Wizzair).

Sedan kan man komma billigare undan om man åker vanlig kollektivtrafik, men då får man gå längre sträckor (i alla fall om man ska till City Airport, har inte åkt vanlig buss till Landvetter då folk brukar köra mig dit, eller hämta).

Dessutom är det ingen större skillnad i restid om man ska från Göteborg till någon av dessa flygplatser. Det tar 25-30 minuter.

Kan rabbla vidare i evigheter, men tror folk fattar poängen. Hoppas det i alla fall.