Ursprungligen postat av Spyrran
Så du skulle ha bättre koll än en eventuell pilot som är anställd hos bolaget? I så fall vill jag veta hur du kan vara så insatt.
Man ska inte bara gå efter antalet landningar eller starter. Flygolyckor kan ske på andra sätt, tex när planet är i luften. Alla olyckor sker INTE vid start/landning. Så stirra dig inte blind på det.
Dessutom kan jag betala 10 tusen för en flygbiljett för sträckan Göteborg - London, eller så kan jag betala 500 kr. Jag får inte bättre säkerhet bara för att jag slänger ut tusentals kronor extra på en flygbiljett (däremot kan jag få bättre service och annat, men inte bättre säkerhet automatiskt). Dödsolyckor och allvarliga olyckor kan ske oavsett hur mycket man betalar för sin flygbiljett.
Jag håller med Dig till viss del.
Att flyga är bland det mest konstiga vi människor kan hålla på med då tekniken i sig är fantastisk.
Och jag förstår Dig att 500:- mot 10 000:- det är bara de som har pengar i överflöd som tar det sistnämda.
Och Du sitter säkert bra i en RYANAIR maskin. Har aldrig själv flugit med dom men jag har inga krav på en massa lyx. Är där bara en toalett och något att dricka kan man flycka i 10 timmar rätt förberedd.
Men jag vill bara få Er som åker billigt att tänka på samtidigt att någonstans måste ju skillnaden av biljett priset finnas. RYANAIR kan inte trolla fram guld - dom har endast kommit på en affärsidé.
Och i många andra branscher finns det liknande exempel. IKEA för att nämna något svenskt.
Men åter igen - Skulle olyckan vara framme blir ju konskevenserna förödande.
Där är absolut inte råd att köra på marginaler.
Väl uppe luften måste Du ha möjlighet att ta till "plan B" om inte "A" håller och helst sedan ha en "plan C" också för att katastrofen ska undvikas.
Läste här i ett inlägg att RYANAIR tydligen inte tankar sin flygplan mer än precis så det räcker fram till sluststationen.
Om slutstationen är Sturup och vi har en höstdag med mycket tät dimma - vad händer då.
Kastrup så klart säger alla. Ja som tur var fanns Kastrup att tillgå.
Men om det varit Kallax utanför Luleå vad hade då hänt om dimman omöjligjort landningen.
Vintertid minus 20 grader och en pilot som varit med om lite hade nog försökt hitta jämn is att sätta med planet på ute i Bottenviken.
Men nu var där ingen is för det var nollgradigt och tät dimma.
Var fan ska RYANAIR piloten då landa?
Jag säger bara: Fortsätter flygbolgen åt detta håll är det inte frågan om utan när ett lågprisbolags flygplan går i backen och orsaken - den kan bara gissa oss till men det luktar som dålig ekonomi.