Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#2581 2012-10-15, 19:06
Hej!

Det räcker med För och efternamn! Allafall alla mina bokningar har bara innehållit mitt för/efternamn så det är inga problem!
#2582 2012-10-18, 21:54
DrLECTER
Ursprungligen postat av Phantom042
Tycker allvarligt att du inte ska skriva om saker du uppenbarligen inte har en aning om.

Och Du jobbar som mekaniker / pilot?
#2583 2012-10-18, 21:55
DrLECTER
Ursprungligen postat av sven33
Vilket jävla skämt till inlägg. Ryanair är Europas största flygbolag och är samtidigt ett av få bolag i Europa som aldrig haft en dödlig olycka så du får du får gärna utveckla hur de äventyrar branschens rykte. Bara därför att Aftonbladet har en vendetta mot Ryanair och skriver om varje "nödlandning" de gör så betyder inte det att de har sämre säkerhet än något annan. Europas största bolag med nästan 400 flygplan och tusentals flighter varje dag kommer självklart behöva utföra oplanerade landningar till följd av tekniska problem relativt ofta.

När exempelvis en Lufthansa flight nödlandar och det inte finns någon koppling till Sverige så blir det inte ens en notis i Svenska tidningar. Men när en Ryanair flight mellan Balkan och Spanien får problem så sätter Aftonbladet det på förstasidan. Skrämmande att det finns så många som köper det.

Och Du har tillgång till protokoll över Ryanairs flygplan när de besiktigades senast mm mm
Ellewr Du är pilot på bolaget?
#2584 2012-10-18, 22:01
DrLECTER
Ursprungligen postat av Spyrran
Så du skulle ha bättre koll än en eventuell pilot som är anställd hos bolaget? I så fall vill jag veta hur du kan vara så insatt.



Man ska inte bara gå efter antalet landningar eller starter. Flygolyckor kan ske på andra sätt, tex när planet är i luften. Alla olyckor sker INTE vid start/landning. Så stirra dig inte blind på det.

Dessutom kan jag betala 10 tusen för en flygbiljett för sträckan Göteborg - London, eller så kan jag betala 500 kr. Jag får inte bättre säkerhet bara för att jag slänger ut tusentals kronor extra på en flygbiljett (däremot kan jag få bättre service och annat, men inte bättre säkerhet automatiskt). Dödsolyckor och allvarliga olyckor kan ske oavsett hur mycket man betalar för sin flygbiljett.

SAS har varit stora i korken och inte insett att det går att flyga billigare men
det RYANAIR och dyl håller på med är att slå sönder säkerheten inom flygbranschen på sikt - jag vet! Det har inte störtat något plan ännu men om kapitalet blir mindre blir skötseln generellt mindre.
Luftfartverket som håller koll på sådant är instans men står med ett ben i vart läger.

I New York inväntar bara flygledarna den första krocken i luften p g a underbemanning och stress.
Deras tre storflygplatser sätter verkligen säkerheten på spel med sin drygt 7 500 plan i luften per dygn. Att det sedan inte utbildas tillräckligt med nya flygledare gör ju inte saken bättre.
#2585 2012-10-18, 22:07
Ursprungligen postat av DrLECTER
SAS har varit stora i korken och inte insett att det går att flyga billigare men
det RYANAIR och dyl håller på med är att slå sönder säkerheten inom flygbranschen på sikt - jag vet! Det har inte störtat något plan ännu men om kapitalet blir mindre blir skötseln generellt mindre.
Luftfartverket som håller koll på sådant är instans men står med ett ben i vart läger.

I New York inväntar bara flygledarna den första krocken i luften p g a underbemanning och stress.
Deras tre storflygplatser sätter verkligen säkerheten på spel med sin drygt 7 500 plan i luften per dygn. Att det sedan inte utbildas tillräckligt med nya flygledare gör ju inte saken bättre.



Vilket kapital? Ryanair är ett vinstdrivande flygbolag samtidigt som antalet resenärer regelbundet. Så skulle man behöva betala pengar för skötsel, underhåll, drift och annat som är viktigt för flygsäkerheten så har Ryanair råd.

Ryanair flyger bara inom Europa idag, så situationen i New York påverkar inte Ryanair på något vis. Bristen på flygledare är inget som man kan skylla på Ryanair heller.
#2586 2012-10-18, 22:30
Cykelpump61
Ursprungligen postat av DrLECTER

I New York inväntar bara flygledarna den första krocken i luften p g a underbemanning och stress.
Deras tre storflygplatser sätter verkligen säkerheten på spel med sin drygt 7 500 plan i luften per dygn. Att det sedan inte utbildas tillräckligt med nya flygledare gör ju inte saken bättre.


Det där har ju inget med Ryanair att göra överhuvudtaget. Tvärt emot så flyger de ju gärna till mindre flygplatser och där är det ju betydligt mindre risk att krocka i luften.
#2587 2012-10-20, 00:39
DrLECTER
Ursprungligen postat av Spyrran
Vilket kapital? Ryanair är ett vinstdrivande flygbolag samtidigt som antalet resenärer regelbundet. Så skulle man behöva betala pengar för skötsel, underhåll, drift och annat som är viktigt för flygsäkerheten så har Ryanair råd.

Ryanair flyger bara inom Europa idag, så situationen i New York påverkar inte Ryanair på något vis. Bristen på flygledare är inget som man kan skylla på Ryanair heller.

Nej det sista får Du helt rätt i - flygledarnas problem är inte RYANAIRs.
Men flyget som sådant har en säkerhetsmarginal som få brancsher har och tyvärr finns väl alltid risken att når pengabörsen är liten sjunker säkerheten.
Visst vi har regelverk som ska se till att den höga säkerhet som ställs på flygbolagen skall efterlevas men som ajg sagt tidigare i något inlägg står dess med ett ben i varje läger.
Jag har plöjt mig genom flygplansdokumentärer sökt på Internet lärt mig flyga i flygsimulator men pengar betyder mycket.
Ni ser ju själva att Ni vill flyga så billigt som möjligt.
Men det finns ju en gräns tills säkerheten blir lidande.
I U S A som har världens högsta inrikestrafik ligger medelåldern på flygplanen på över 25 år. D v s vi har gamla Boeing 727:or som varje dag året om får jobba sig upp i luften och när det blir riktigt varmt stiger dessa mycket mycket sakta. Flygplanen är tillverkade i slutet av 60- talet.

Det som ligger i farozonen behöver inte vara dåligt underhåll - det kan vara metallutmattning som i sin minsta beståndsdel är mycket svår att upptäcka.
DC 10:an som störtlandade i Sioux city på 1980- talet och räddade livet på över 100 personer (över 100 dog) var ett samarnete mellan tre piloter.
Ingen i en simulator har kunnat få ned detta plan med simulerad datoruppspelning.
Det var en liten spricka i en fläktskiva som gjorde katstrofen möjlig. Inte ens med ultraljud upptäcktes den.
Jag ställer alltid frågan när jag ska flyga: OCH VILKET REG NR HAR PLANET JAG SKA FLYGA MED.
Sedan slår med hjälp av internet fram status på det aktuella planet. Ålder, vilka rutter, sensat servat, ev incidenter mm mm.
Så länge folk löser biljett och flygvärden säger Välkommen ombord kommer detta problem att växa.
#2588 2012-10-20, 00:42
DrLECTER
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Det där har ju inget med Ryanair att göra överhuvudtaget. Tvärt emot så flyger de ju gärna till mindre flygplatser och där är det ju betydligt mindre risk att krocka i luften.

Nä men Du förstår kanske om Du börjar börjar tänka efter att detta är ett fenomen inom flygindustrin över hela världen.
Och det där med risk att krocka - Har Du den inställningen så kan jag tala om för Dig att Du lägger ditt liv i flygledarnas händer varje gång du stratar och landar och det beror inte på om det är JFK i New York eller Byxelkrok airport vid Oskarshamn.
#2589 2012-10-20, 00:46
DrLECTER
Ursprungligen postat av ksv
När det gäller det här med bränslet, är tyvärr Ryanair i gott sällskap.
Det finns inte ett flygbolag idag som har annan policy än att inte tanka mer än minsta lagliga mängd. Ju mer vikt man åker omkring med desto högre bränsleförbrukning och bränsle är som vi alla vet dyrt nu för tiden.

Minsta lagliga mängd är i praktiken bränsle till destinationen, en inflygning följd av missed approach, därefter flygning till en alternativflygplats (som måste ha bättre väderprognos) samt utöver det reservbränsle för ytterligare 30 minuters flygning.

Självklart tankar inte Ryanair mindre än detta. Skulle det däremot hända att man haft mycket motvind eller av annat skäl dragit mer än beräknat bränsle så man inte uppfyller de här kraven längre, får man landa och tanka.

Jo då.
Haveriet i Rom var så illa att flygplanet fick skrotas efteråt.
Där var de så nära en total katastrof det går att komma. Det är ett ännu större under än Gottröraolyckan att inte alla dog i ett eldhav där.

På tal om haverier: Så lär QUANTAS från södra delen av vårt klot ligga bäst till när det gäller haverier. Ännu har detta bolag inte haft någon makin som gått i backen.
Fast å andra sidan talar ju staikstiken för att det är deras tur nästa gång. HE HE Välj vilken maskin Ni vill stiga upp i och att inte Hannibal Lecter sitter vid spakarna för då bryter helvetet löst.
#2590 2012-10-20, 01:02
DrLECTER
Ursprungligen postat av Spyrran
Så du skulle ha bättre koll än en eventuell pilot som är anställd hos bolaget? I så fall vill jag veta hur du kan vara så insatt.



Man ska inte bara gå efter antalet landningar eller starter. Flygolyckor kan ske på andra sätt, tex när planet är i luften. Alla olyckor sker INTE vid start/landning. Så stirra dig inte blind på det.

Dessutom kan jag betala 10 tusen för en flygbiljett för sträckan Göteborg - London, eller så kan jag betala 500 kr. Jag får inte bättre säkerhet bara för att jag slänger ut tusentals kronor extra på en flygbiljett (däremot kan jag få bättre service och annat, men inte bättre säkerhet automatiskt). Dödsolyckor och allvarliga olyckor kan ske oavsett hur mycket man betalar för sin flygbiljett.

Jag håller med Dig till viss del.
Att flyga är bland det mest konstiga vi människor kan hålla på med då tekniken i sig är fantastisk.
Och jag förstår Dig att 500:- mot 10 000:- det är bara de som har pengar i överflöd som tar det sistnämda.
Och Du sitter säkert bra i en RYANAIR maskin. Har aldrig själv flugit med dom men jag har inga krav på en massa lyx. Är där bara en toalett och något att dricka kan man flycka i 10 timmar rätt förberedd.

Men jag vill bara få Er som åker billigt att tänka på samtidigt att någonstans måste ju skillnaden av biljett priset finnas. RYANAIR kan inte trolla fram guld - dom har endast kommit på en affärsidé.
Och i många andra branscher finns det liknande exempel. IKEA för att nämna något svenskt.

Men åter igen - Skulle olyckan vara framme blir ju konskevenserna förödande.
Där är absolut inte råd att köra på marginaler.
Väl uppe luften måste Du ha möjlighet att ta till "plan B" om inte "A" håller och helst sedan ha en "plan C" också för att katastrofen ska undvikas.
Läste här i ett inlägg att RYANAIR tydligen inte tankar sin flygplan mer än precis så det räcker fram till sluststationen.

Om slutstationen är Sturup och vi har en höstdag med mycket tät dimma - vad händer då.
Kastrup så klart säger alla. Ja som tur var fanns Kastrup att tillgå.

Men om det varit Kallax utanför Luleå vad hade då hänt om dimman omöjligjort landningen.
Vintertid minus 20 grader och en pilot som varit med om lite hade nog försökt hitta jämn is att sätta med planet på ute i Bottenviken.
Men nu var där ingen is för det var nollgradigt och tät dimma.
Var fan ska RYANAIR piloten då landa?

Jag säger bara: Fortsätter flygbolgen åt detta håll är det inte frågan om utan när ett lågprisbolags flygplan går i backen och orsaken - den kan bara gissa oss till men det luktar som dålig ekonomi.
#2591 2012-10-20, 01:41
DrLECTER
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Intressant, vad har du för källor på detta?

Jag går tvärs över gatan bland villorna där jag bor för där bor en flygkapten och en som flyger inom försvaret och de kan berätta statstik som skulle bli en lång utläggning här.
Det var f ö flygkaptenen som fick mig att börja flyga i simulator.
Om nu SAS haft fler incidenter är det väl för de varit i trafik betydligt längre än de nya uppstickarna.

Jag kommer ihåg en DC10:a från SAS som krashade i vattnen utanför Los Angeles på 60 talet.

Även Ängelholm hade en flygkrasch med ett mindre plan på 60 talet. Tror det var Linjeflyg?

Det skedde ett flyghaveri i Bromma 1977 men det tror jag var Linjeflygs tvåmotoriga propellerplan av typen Metriopolitan. Iden kraschen dog f ö en av Sveriges bästa bordtennis spelare: Hasse Alsér

Också har vi Gotteröra kraschen med en MD 80 - FANTASTISKT NOG - INGEN OMKOM
Och Arlanda har också SPAINAIR kraschen på sitt samvete. Planet störtade strax efter start

Sedan Illuminate kraschen i Milano. Piloten där var från Ystad trakten och kollega med min granne.

Nära döden upplevelser har SAS haft på Kastrup: 26 november 2010 var två SAS plan en sekund från kollidera med varandra då en av piloterna hade missat ett stoppljus och kommit ut på startbanan där en annan mskin var i full färd med att lyfta. Avståndet mellan palnen lär efter undersökningar endast varit 19,5 meter. Det var mer tur än skicklighet.

Så visst: De kan gott få lite konkurrens för SAS har blivit ett bolag som haft näsan lite väl högt i vädret se sista 20 åren. Jämför med ett storbolag som Lufthansa - dessa hade ju ätit SAS till frukost

Det jag är ute efter är säkerheten. Jag har jobbat i över 30 år med säkerhet och fått vara med och sett hur vi svenskar nonchalerar denna säkerhet eller rättare sagt nivån av den.

EX utanför flygets värld.
Jag blev anlitad av polismyndigheten att göra en översyn av deras Länskommunikationscentral i Malmö år 2002. Den låg då på polishuset Gasklockan. Hösgt upp på femte våningen med fin utsikt över kanalen som löper genom Malmö stad.
När kom upp där trodde jag inte mina ögon.
Med en terroristgrupp skulle dessa kunna slå ut hela verksamheten genom att ta sig in i huset tvärs över kanalen. Ett par salvor med granatgevär och den kommunikationescentalen hade sagt sitt sista ord.

Jag skrev och pläderade på nästa möte att om Ni nu bygger nytt så ha "gropen" i Stockholm som förebild till en början i alla fall. Denna ligger under jord. Gropen är motsvarande verksamhet likt Malmö o Göteborg.
Efter 6 år (2008) sattes så grävskopan i jorden på en plats som heter Toftanäs och i dag finns det ett gestapo liknande hus där. Men Länskommunikationscentralen eller som den heter i dag LC SYD var tror Ni den ligger.
Ja inte speciellt synligt när man ser byggnaden utifrån. Det är närmast omöjligt att kunna se in. Men varför grävde inte skopan lite längre ned så den hamnade där den skulle - under jord.
Skälet uppgavs vara brist på pengar och kan kanske stämma men det medför att vi står sämre rustade i säkerhetsfrågor än många andra länder i vår omvärld.
Jag har jobbat i Tyskland, Danmark och Storbritanien och kan konstatera att dess länder är långt före oss i Sverige inom just detta område.
Vem vet - Vi har kanske haft fred för länge - Skulle kanske behöva ett rejält KRIG!
#2592 2012-10-20, 02:04
Ursprungligen postat av DrLECTER

Jag har plöjt mig genom flygplansdokumentärer sökt på Internet lärt mig flyga i flygsimulator men pengar betyder mycket.


Ursprungligen postat av DrLECTER
Jag går tvärs över gatan bland villorna där jag bor för där bor en flygkapten och en som flyger inom försvaret och de kan berätta statstik som skulle bli en lång utläggning här.
Det var f ö flygkaptenen som fick mig att börja flyga i simulator.

Det jag är ute efter är säkerheten. Jag har jobbat i över 30 år med säkerhet och fått vara med och sett hur vi svenskar nonchalerar denna säkerhet eller rättare sagt nivån av den.


Hmm, och det är denna otroliga kunskap om flygbranschen och flygsäkerhet som gör att du anser dig lämpad att diskutera detta ämne dels med folk som jobbar inom flygbranschen och dels med folk som är yrkesverksamma piloter?

Jag har jobbat med försäljning och kundservice och dessutom spelar jag mycket poker så då är jag enligt din logik kvalificerad nog att leka psykiatriker

Jo, tjena!

/#LOUDmouth#