Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#3109 2013-10-06, 09:48
Morgonsol
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#


Jag har frågat säkerhetspersonal som arbetar på en av Swedavias flygplatser om mat i allmänhet och mackor i synnerhet är förbjudet. Frågade t.o.m. om kaviar och marmeladmackor specifikt eftersom dom innehåller ingredienser som från början räknas som flytande. Fick ett gapflabb och en huvudskakning som svar.

/#LOUDmouth#


Jag har fått ta med mig mackor på Göteborg Airport och har även tagit med en halv kebabrulle genom säkerhetskontrollen på Landvetter, ingen sa ett ljud om dessa.
#3110 2013-10-06, 10:06
Morgonsol
Hur är det egentligen med vikten på handbagage, på GCA vägs väskan innan säkerhetskontrollen, och på Stanstedt har jag aldrig varit med om att den vägs eller mäts.
Men säg att min väska vägs som vanligt på GCA och jag i butiken innanför köper ett par flaskor vin så vikten överstiger 10 kg, är det då risk för senare invägning så jag blir stoppad?

(nu menar jag främst på andra flygplaster än GCA då jag inte handlar i den hutlöst dyra butiken).

Hoppas någon fattar vad jag vill ha fram, blev lite snabbt och rörigt för jag är på väg till Budapest nu så jag hoppas att kunna läsa ett svar innan jag åker hem .
#3111 2013-10-06, 11:45
Ursprungligen postat av Morgonsol
Hur är det egentligen med vikten på handbagage, på GCA vägs väskan innan säkerhetskontrollen, och på Stanstedt har jag aldrig varit med om att den vägs eller mäts.
Men säg att min väska vägs som vanligt på GCA och jag i butiken innanför köper ett par flaskor vin så vikten överstiger 10 kg, är det då risk för senare invägning så jag blir stoppad?

(nu menar jag främst på andra flygplaster än GCA då jag inte handlar i den hutlöst dyra butiken).

Hoppas någon fattar vad jag vill ha fram, blev lite snabbt och rörigt för jag är på väg till Budapest nu så jag hoppas att kunna läsa ett svar innan jag åker hem .

GCA, gissar att du menar Säve flygplats, numera känd som Göteborg City Airport (placerad utanför stan), GSE?
Det intressanta är väl väskans mått och vikt när du går på flyget, sedan har Ryanair sagt att de ska sluta vara så petiga med de exakta måtten. Hur stor risken är vet jag inte.
#3112 2013-10-07, 01:46
Ursprungligen postat av Hefaiston
Du inser att ett flygplan som läcker vatten inte har en chans att hålla ett kabintryck under flygning?

Fast det förekommer flygplanstyper som inte har tryckkabin. Dessa kan då inte gå så högt utan måste hålla sig på så pass låg höjd att man kan andas normalt utan extra tryck. Gränsen för hur högt dessa flygplan tillåts flyga brukar vara 10000 fot (ca 3000 meter). Sådana plan används nog främst på relativt korta avstånd eftersom topphastigheten på sådana kärror brukar vara ganska begränsad.
#3113 2013-10-07, 08:48
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast det förekommer flygplanstyper som inte har tryckkabin. Dessa kan då inte gå så högt utan måste hålla sig på så pass låg höjd att man kan andas normalt utan extra tryck. Gränsen för hur högt dessa flygplan tillåts flyga brukar vara 10000 fot (ca 3000 meter). Sådana plan används nog främst på relativt korta avstånd eftersom topphastigheten på sådana kärror brukar vara ganska begränsad.


Jo fast det är ovanligt till att börja med, att hitta dom i passagerartrafik är ännu ovanligare.
#3114 2013-10-07, 22:49
Powerless1
Ursprungligen postat av Hefaiston
Jo fast det är ovanligt till att börja med, att hitta dom i passagerartrafik är ännu ovanligare.
Nu är vi långt från Ryanair i tråden, men för att hålla sanningen vid liv så har över 90% av flygplanen i Sverige ingen tryckkabin och troligen samma siffra i Turkiet som var upphovet till diskussionen.
Alla Ryanairs flygplan har haft tryckkabin efter det att de flög Bandeirante.
#3115 2013-10-08, 02:03
Ursprungligen postat av Powerless1
Nu är vi långt från Ryanair i tråden, men för att hålla sanningen vid liv så har över 90% av flygplanen i Sverige ingen tryckkabin och troligen samma siffra i Turkiet som var upphovet till diskussionen.
Alla Ryanairs flygplan har haft tryckkabin efter det att de flög Bandeirante.

Om vi räknar med privatflyg typ Cessna så kanske det stämmer men passagerarplan utan tryckkabin är nog ganska ovanliga i Sverige idag.
#3116 2013-10-08, 09:07
Cykelpump61
Ursprungligen postat av Powerless1

Alla Ryanairs flygplan har haft tryckkabin efter det att de flög Bandeirante.


http://en.wikipedia.org/wiki/Embraer_EMB_110_Bandeirante

"Service ceiling: 6,550 m (21,500 ft)"

Hur klarar den det utan tryckkabin? Eller gäller det bara planet utan passagerare, kanske någon militärversion med masker till piloterna?
#3117 2013-10-09, 08:51
Sun Ruler
Intressanta diskussioner om flygsäkerhet också men återvänd nu till topic tack. /Mod
#3118 2013-10-11, 13:46
Morgonsol
Har RA lagt ner 2/3 av sina rutter till och från Säve from ca 5/11, massa städer jag inte kan hitta några avgångar till.
#3119 2013-10-11, 13:53
Morgonkröök
Ursprungligen postat av Morgonsol
Har RA lagt ner 2/3 av sina rutter till och från Säve from ca 5/11, massa städer jag inte kan hitta några avgångar till.


Säkert vintertidtabellen som "slagit till"...
#3120 2013-10-13, 14:59
Det finns många som klagar på Ryanairs extra avgifter som de finner "hutlöst dyra" eller orimliga. Det handlar om sådant som tillkommer, tex flygplansmaten, att betala med kreditkort eller att betala extra för särskilda platser.

Jag läste en notis idag som handlar om de där extra avgifterna. Av 53 olika flygbolag så tog australiska Quantas tagit ut mest, i snitt 399 kr. Motsvarande siffra för Ryanair ligger på 118 kr. De europeiska flygbolag som tar ut mest i extra avgifter är jet2.com, Virgin Atlantic, Aer Lingus, Fkybe och Easyjet.

Ryanair är alltså inte värst bland de europeiska flygbolagen. Ändå verkar det som om Ryanair får mest kritik för extra avgifter. Varför? Eller är det något som jag har missat?