Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#3229 2014-01-07, 13:19
Ursprungligen postat av Busstation
Har kollat runt lite igen, och de enda flygen som Ryanair kör från stockholm/skavsta dom närmaste månaderna går inte ett enda flyg av till Irland, Skottland, Tyskland, Grekland, Kroatien och ännu fler ställen.

Är inte det här anmärkningsvärt? Har Ryanair börjat dra in på sina flygningar, och tänker de stänga ner dessa linjer eller vad är det frågan om egentligen?


Till viss del handlar det om överetablering på vissa linjer samt låg efterfrågan på andra
destinationer under vintern.

T.ex. avgångarna till Tyskland där de konkurrerar med SAS, Lufthansa, Norwegian
samt vissa dagar/destinationer även Air Berlin och Germanwings.

De övriga linjerna är väl mest sommardestinationer, antagligen inte så många som
flyger dit under vintern. Jag tror att flera av de "nedlagda" linjerna återkommer i
vår/sommar. T.ex. Grekland, Budapest, Kroatien...
#3230 2014-01-07, 14:19
Ursprungligen postat av BleAivano
Till viss del handlar det om överetablering på vissa linjer samt låg efterfrågan på andra
destinationer under vintern.

T.ex. avgångarna till Tyskland där de konkurrerar med SAS, Lufthansa, Norwegian
samt vissa dagar/destinationer även Air Berlin och Germanwings.

De övriga linjerna är väl mest sommardestinationer, antagligen inte så många som
flyger dit under vintern. Jag tror att flera av de "nedlagda" linjerna återkommer i
vår/sommar. T.ex. Grekland, Budapest, Kroatien...


Nu ska många av flygen till Tyskland och Budapest läggas ner, och dessa kommer inte att återkomma till vår/sommar. Det beror inte enbart på lågt antal resande under vintern. Flygen till Las Palmas och Teneriffa skulle endast ske under vintersäsongen, men kommer att läggas ner pga bristande lönsamhet. De som endast går sommartid är flygen till Faro, Biarritz, Marsielle, Beziers, Alghero, Chania, Thessaloniki, Rhodos, Pisa, Venedig, Brindisi, Ancona, Palma/Mallorca, Rijeka och Zadar. Från Skavsta då. Många av dem är typiska sol och bad-destinationer och lämpar sig då bäst under sommarmånaderna.

Som jag skrev tidigare (se inlägget jag postade i natt) så lägger Ryanair ner många linjer pga brist på flygplan. Några få linjer (Teneriffa, Las Palmas) läggs ner pga bristande lönsamhet.
#3231 2014-01-07, 14:29
Spyrran vi får väl se gällande "sommardestinationerna".
Jag skulle alla fall inte bli förvånad om de dyker upp igen.

Men som jag skrev angående de Tyska linjerna så är anledning där antagligen överetablering.
#3232 2014-01-07, 16:57
Cykelpump61
Spyrran, tack för info. Du låter väldigt säker på din sak, var får du dina uppgifter ifrån?

Jag undrar om något annat bolag kommer att öka flygningarna till Riga, Jag tycker att Ryanairs plan varit ganska välfyllda när vi flugit. Norwegian har ju tyvärr inte direktflyg mer än några turer per vecka från Arlanda. Air Baltic är ganska dyra, då verkar Finnair via Helsingfors vara ett bättre val.
#3233 2014-01-07, 17:48
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Spyrran, tack för info. Du låter väldigt säker på din sak, var får du dina uppgifter ifrån?

Jag undrar om något annat bolag kommer att öka flygningarna till Riga, Jag tycker att Ryanairs plan varit ganska välfyllda när vi flugit. Norwegian har ju tyvärr inte direktflyg mer än några turer per vecka från Arlanda. Air Baltic är ganska dyra, då verkar Finnair via Helsingfors vara ett bättre val.


Olika tidningar, Skavstas egen hemsida (som dock inte avslöjar så värst mycket förutom en notering om Ryanairs tidtabellbyte och destinationskarta), Ryanairs hemsida med flera.

Man kan till exempel finna följande nyheter på Ryanairs hemsida, och då dra slutsatsen att "brist på flygplan" och inställda rutter till/från Sverige bland annat beror på nya baser och nya rutter till/från andra flygplatser.

Dublin får ökad trafik med nya linjer
Nya rutter från Stansted
Nya rutter från Shannon
Ny bas i Rom
Ny bas i Bryssel/Zaventem
#3234 2014-01-08, 12:59
Förhoppningsvis en dum fråga, men min skrivare hade lite ont om röd och blå färg, vilket gjorde att reklamen på mitt boardingcard blev ganska blek. Relevant information som streckkod, namn osv är fullt läsbar. Ska jag vara nojjig och köpa nya färgpatroner?
#3235 2014-01-08, 13:04
Ursprungligen postat av Neksnor
Förhoppningsvis en dum fråga, men min skrivare hade lite ont om röd och blå färg, vilket gjorde att reklamen på mitt boardingcard blev ganska blek. Relevant information som streckkod, namn osv är fullt läsbar. Ska jag vara nojjig och köpa nya färgpatroner?


Jag har för mig att vi alltid skrev ut i svartvitt på den tiden jag ännu flög med cryanair, så det ska nog inte vara några problem.
#3236 2014-01-09, 06:31
Sektion216
Ursprungligen postat av Neksnor
Förhoppningsvis en dum fråga, men min skrivare hade lite ont om röd och blå färg, vilket gjorde att reklamen på mitt boardingcard blev ganska blek. Relevant information som streckkod, namn osv är fullt läsbar. Ska jag vara nojjig och köpa nya färgpatroner?


Nej, det behöver du inte göra. Går det att scanna så är det okej.
#3237 2014-01-09, 11:27
Ursprungligen postat av Hefaiston
Jag har för mig att vi alltid skrev ut i svartvitt på den tiden jag ännu flög med cryanair, så det ska nog inte vara några problem.


Ursprungligen postat av Sektion216
Nej, det behöver du inte göra. Går det att scanna så är det okej.

Tack!
#3238 2014-01-09, 13:18
Morgonsol
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Spyrran, tack för info. Du låter väldigt säker på din sak, var får du dina uppgifter ifrån?

Jag undrar om något annat bolag kommer att öka flygningarna till Riga, Jag tycker att Ryanairs plan varit ganska välfyllda när vi flugit. Norwegian har ju tyvärr inte direktflyg mer än några turer per vecka från Arlanda. Air Baltic är ganska dyra, då verkar Finnair via Helsingfors vara ett bättre val.


Kolla lite längre upp i tråden, Ryan lägger ner linjer bla i Sverige för att utöka i Italien och på Irland, något med borttagen skatt på inrikesresor som gör det attraktivt antar jag. men 175 nya plan är beställda och flera nu nedlagda linjer hoppas RA att kunna återuppta i slutet på 2014.
#3239 2014-01-10, 16:03
Brillmongo
Syrran och hennes snubbe har rest med Ryanair. De hade lite strul med biljetterna. Biljetterna skulle skrivas ut senast 4h före avresan. De var ute i sista stund och fick skrivit ut biljetten för avresan, men när de skulle skriva ut biljetten för hemresan började Ryanairs sida att lagga så mycket att det inte gick att göra något alls. När den började fungera igen så var det mindre än 4h kvar och det gick inte att skriva ut, så de fick åka till flygplatsen för att lösa det där.

Väl på plats så berättar de för personalen om missödet, hon i kassan frågar då sin kollega om de ska vara schyssta och skriva ut biljetterna för dem. Nej! får hon till svar av kollegan, de borde varit ute i bättre tid och måste betala en avgift på EURO70 styck för det. Eftersom de inte har något val så får de gå med på det.
EURO70 = 730kr. Syrrans snubbe undrar vad de använder sig av för växlingskurs egentligen, får till svar att det är Ryanirs kurs!
Syrrans kille säger att då går han till Forex och växlar till sig EURO70 där. Det gick inte för sig enligt Ryanair. Killen frågar varför, EURO70 är väl EURO70?
Ryainair vägrade och de var tvungna att betala med deras egenpåhittade kurs.
Syrrans kille sa att han gärna växlar in sina euros till kronor hos Ryanair till deras kurs, det fick man inte göra.
#3240 2014-01-11, 00:38
Få se om jag tolkade det hela rätt. De skulle skriva ut sina boardingcards i sista minuten (drygt 4 timmar före resan). Det var dock endast avresan. Trots problemen lyckades man skriva ut boardingcarden. Men de ville skriva ut boardingcarden för hemresan också men då strulade det igen, och de drog upp det på flygplatsen. Är det rätt så långt? Om det var några dagars skillnad på avresan och hemresan, kunde de inte försöka ordna boardingcarden för hemresan på något annat sätt? Till exempel på ett internetcafe eller liknande på orten som de skulle flyga till?