Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#3097 2013-09-27, 23:02
Ursprungligen postat av fislurken
Spoiler:


Om du hade läst mitt senaste inlägg noga så hade du även kunnat läsa att jag skrev "detta blir mitt sista inlägg i denna tråd" jag gör nu ett undantag från detta då du tydligen inte har uppmärksammat detta.
Jag anser det helt meningslöst att argumentera mot någon som har skygglapparna på och som anser att bättre flygbolag än Ryanair finns inte på vår jord.


Jo tack, jag kan uppenbarligen läsa. Det innebär att jag läste vad du skrev tidigare. Bara för att du inte vill skriva fler inlägg i en tråd så betyder det inte att vi andra ska avstå från att bemöta vad du har skrivit hittills.

Förresten, lägg inte ord i min mun. Jag har aldrig påstått att Ryanair är världens bästa flygbolag, och lär aldrig göra det heller. Finns andra flygbolag som jag föredrar, men vissa av dem trafikerar inte ens samma rutter som Ryanair. Jag har dock inget emot Ryanair och flyger med dem då och då. Men visst, du får gärna tro att jag har skygglapparna på och anser att Ryanair är världens bästa flygbolag. Men det är inte sant för 5 öre.

Men jag har svårt att ta någon på allvar när personen ifråga kommer med löjliga påståenden som man inte kan backa upp, och dessutom försöka tala illa om folk som har andra åsikter. Är det så fel att vilja att du ska backa upp dina påståenden? Om Ryanair nu har så fruktansvärt dålig flygsäkerhet att det är ren livsfara att flyga med dem, kan du inte försöka komma med någon form av källa/bevis/whatever? Du vet, jag är inte helt jävla dum och naiv. Jag kan faktiskt ändra åsikt om Ryanair. Men jag tar inte dig på allvar och sluta flyga med Ryanair bara för att du kastar ur dig grundlösa påståenden om flygsäkerheten.
#3098 2013-09-28, 13:14
fislurken
Fan jag kom på en smart lösning!
Ni som vill flyga med Ryanair gör det, ni som inte vill flyga med Ryanair gör inte det.
Sverige är fortfarande ett fritt land, jag har gjort mitt förnuftiga val.
#3099 2013-09-29, 14:10
ericlo
Ursprungligen postat av Spyrran
Sen när flyger Ryanair med gamla fallfärdiga flygplan? Vad jag vet så händer det att Ryanair då och då köper nya flygplan. En del av dem ska ersätta gamla flygplan (resten behövs för att man ska kunna utöka antalet rutter, avgångar etc). Eftersom du anser att det är en brist hos Ryanair (själv nämnde jag bara exempel och det behöver inte överensstämma med verkligheten), så får du väldigt gärna komma med bevis som visar att Ryanair faktiskt flyger med gamla, fallfärdiga plan och dessutom gör det regelbundet.

För övrigt är det inte så att piloterna uppmanas att flyga med trasiga flygplan eller plan som kan vara farliga på andra sätt. Det har hänt några fåtal gånger, men det är inte exklusivt för Ryanair. Vid ett tillfälle krockade ett Ryanairplan med ett American Airlinesplan. Båda flygplanen fick skador men flög ändå (Ryanair: Barcelona - Ibiza, American Airlines: Barcelona - New York). Det är förstås bättre att flyga en lång sträcka med American Airlines, trots att planet också var skadat? Alla flygbolag är för ju bättre än Ryanair Ja, kanske inte Air Ghana men resten.

Anser du även att billiga biljetter och konkurrens är ett problem? Undrar bara eftersom vissa tror det. Konstigt i så fall att Ryanair lyckas gå med vinst, medan andra flygbolag antingen har gått i konkurs eller gått ekonomiska problem (likt SAS). Inte alla flygbolag förstås, men ändå. Det är ändå flygbolag som har varit med i olyckor som lett dödliga utgångar. Det har aldrig hänt med Ryanair. Men finns det något som påverkar flygsäkerheten för att man är ett lågprisbolag och erbjuder billiga biljetter, kom med konkreta exempel.



Flög nyss med ett ryanair plan till Skottland, nästan helt nytt. Fanns ju inga extra bekvämligheter på planet men nytt och var det i alla fall. Till skillnad från när jag flög inrikes i Kenya eller till Turkiet med ett plan som hette Titanic och läckte in. Ingen trevlig upplevelse.
#3100 2013-09-29, 14:43
Ursprungligen postat av ericlo
med ett plan som hette Titanic och läckte in. Ingen trevlig upplevelse.


Läckte in? Mmm, och grisar kan flyga! Hört talas om kondens?

Vidare är det intressant hur pass säkra åsikter kring flygsäkerhet av personer som sannolikt inte har någon koll alls som förekommer i denna tråden. Från "båda sidor" bör i rättvisans namn påpekas.

Och nog för att herr O'Leary säkert myser över det faktum att det världen över sitter fanboys/girls med minst en diagnos och försvarar hans bolag med näbbar och klor men det kan gå till överdrift också. Som i fallet med diskussionen kring flygplatsers avgifter där det blev löjligt tydligt hur pass dålig koll den (något rabiata) självutnämnda experten har.

/#LOUDmouth#
#3101 2013-09-29, 16:41
Ursprungligen postat av ericlo
Flög nyss med ett ryanair plan till Skottland, nästan helt nytt. Fanns ju inga extra bekvämligheter på planet men nytt och var det i alla fall. Till skillnad från när jag flög inrikes i Kenya eller till Turkiet med ett plan som hette Titanic och läckte in. Ingen trevlig upplevelse.


Eftersom du citerade mig så måste du ha trott att att jag har påstått sådana saker. Ryanair har aldrig varit känt för extra bekvämligheter, så om man vill ha det så borde man uppgradera till business class eller första klass hos ett annat flygbolag. Men din upplevelse kan inte ha varit alltför illa eftersom flygresan i alla fall var bättre än flygresorna till Kenya/Turkiet, så vad klagar du på?
#3102 2013-09-30, 22:18
ericlo
Ursprungligen postat av Spyrran
Eftersom du citerade mig så måste du ha trott att att jag har påstått sådana saker. Ryanair har aldrig varit känt för extra bekvämligheter, så om man vill ha det så borde man uppgradera till business class eller första klass hos ett annat flygbolag. Men din upplevelse kan inte ha varit alltför illa eftersom flygresan i alla fall var bättre än flygresorna till Kenya/Turkiet, så vad klagar du på?


Var inget klagande i det inlägget. Det jag ville förmedla var att de har många nya plan om man jämför med endel andra flygbolag. Vilken jag uppfattade att din åsikt också var? Kenya och Turkiet för bara för att stärka min tes.
#3103 2013-09-30, 22:20
ericlo
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Läckte in? Mmm, och grisar kan flyga! Hört talas om kondens?

Vidare är det intressant hur pass säkra åsikter kring flygsäkerhet av personer som sannolikt inte har någon koll alls som förekommer i denna tråden. Från "båda sidor" bör i rättvisans namn påpekas.

Och nog för att herr O'Leary säkert myser över det faktum att det världen över sitter fanboys/girls med minst en diagnos och försvarar hans bolag med näbbar och klor men det kan gå till överdrift också. Som i fallet med diskussionen kring flygplatsers avgifter där det blev löjligt tydligt hur pass dålig koll den (något rabiata) självutnämnda experten har.

/#LOUDmouth#


Aldrig hört om kondens nä... Men planet stod på marken, det regna ute och droppade in. Jag hade tippat på en läcka i alla fall.
#3104 2013-09-30, 22:44
Ursprungligen postat av ericlo
Aldrig hört om kondens nä... Men planet stod på marken, det regna ute och droppade in. Jag hade tippat på en läcka i alla fall.


Du inser att ett flygplan som läcker vatten inte har en chans att hålla ett kabintryck under flygning?
#3105 2013-10-01, 11:09
Ursprungligen postat av ericlo
Var inget klagande i det inlägget. Det jag ville förmedla var att de har många nya plan om man jämför med endel andra flygbolag. Vilken jag uppfattade att din åsikt också var? Kenya och Turkiet för bara för att stärka min tes.


Förlåt mig.

Ja, Ryanair har en hyfsat ny flygplansflotta. Eftersom Ryanair använder sig av en enhetlig flygplansflotta så kan de göra en stor beställning av Boeing 737–800 och samtidigt pressa priserna. Senast i somras bekräftades en order på 175 nya Boeing-plan, och man kan tänka sig att en del av dem kommer att ersätta gamla plan. Resten kommer att användas till att kunna expandera (tex erbjuda fler rutter).

Jag vet inte om det stämmer, men det sägs att snitttiden på hur länge ett flygplan är i bruk är drygt 4,9 år. Alltså har Ryanair inte samma flygplan i bruk i mer än 5 år. I regel i alla fall. Om det stämmer så har Ryanair den nyaste/modernaste flygplansflottan av europeiska flygbolag.
#3106 2013-10-01, 11:54
Cykelpump61
Ursprungligen postat av Spyrran
Om det stämmer så har Ryanair den nyaste/modernaste flygplansflottan av europeiska flygbolag.


Ryanairs plan är i snitt 5,1 år gamla.
http://www.planespotters.net/Airline/Ryanair
Om man tittar på "Historic fleet" så ser man att de sålt plan så nya som 2006.

SAS plan är i snitt över dubbelt så gamla 11,7 år.

Lite lustigt att Aeroflot har nästan samma snittålder som Ryanair:
http://www.planespotters.net/Airline/Aeroflot-Russian-Airlines

Easyjet har också nya plan, 5 år
#3107 2013-10-02, 16:03
BushKillington
"Flygbolaget Ryanair åkte i dag på en mångmiljonsmäll för att ha brutit mot Frankrikes arbetslagstiftning.
En fransk domstol har dömt bolaget att betala närmare 90 miljoner kronor i skadestånd, enligt nyhetsbyrån AP.
Ryanair hindrade personal från att organisera sig fackligt, enligt domen.



Domstolen i Aix-en-Provence anser att Ryanair har brutit mot fransk arbetslagstiftning och beslöt därför om ett skadestånd på 86 miljoner kronor. Dessutom ska Ryanair böta 1,7 miljoner kronor för att bolaget illegalt anställt personal via Irland och inte i Frankrike, för att få lägre lönekostnader och lägre sociala kostnader.
Ryanair har uppgett att domen kommer att överklagas"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17585068.ab
#3108 2013-10-02, 18:06
ja jag har nämnt detta tidigare att de har har åtalats i både Frankrike och
Tyskland av olika orsaker.


Här är en Fransk artikel:
http://www.france24.com/en/20131002-ryanair-pay-%E2%82%AC10-million-fine...

A French court has ordered low-cost carrier Ryanair to pay EURO10 million in damages
plus fines for breaching French labour laws at its operation in Marignane, near the
southern port city of Marseille.

The airline has said it plans to appeal.

Ryanair faced multiple charges, including registering workers employed in France
as Irish employees, preventing workplace councils from functioning and preventing
staff from having free access to unions.


Dvs personalen bor och utgår varje dag ifrån Frankrike men Ryanair har ändå hävdat
att deras anställda ska betala sin skatt på Irland eftersom Ryanair är ett Irländskt företag.

Den Franska staten anser att de anställda har sitt huvudsakliga uppehälle i
Frankrike eftersom de anställda bor där samt att börjar och avslutar sin arbetsdags
på flygplatsen i Marseille.