Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#3241 2014-01-11, 02:16
classof82
Man kan väl skriva ut både dit och hemresan om man har bokat båda elr hur?
#3242 2014-01-11, 02:43
Ursprungligen postat av classof82
Man kan väl skriva ut både dit och hemresan om man har bokat båda elr hur?


Finns en tidsgräns dock. Man kan tidigast skriva ut dem 15 dagar före resan och senast 2 timmar innan avgång. Om man då ska flyga 1 april och hemresan är 17 april så kan man inte skriva ut båda boardingcarden samtidigt. Samma sak om man ska resa 1 april och hemresan är 7 april och man vill skriva ut dem den 20 mars. Då kan man endast skriva ut boardingcard för utresan 1 april. Samma sak gäller incheckning, man ska nämligen checka in online innan man skriver ut boardingcard. Man ska checka in tidigast 15 dagar innan resan och senast 4 timmar innan avresan, sedan kan man alltid skriva ut boardingcarden fram till 2 timmar före avgång.
#3243 2014-01-11, 22:06
Listan med nerlagda linjer ska tydligen ha blivit uppdaterad nyligen. Följande rutter till/från Sverige ska tydligen ställas in helt och hållet. Har destinationen inget datum i parentes är den en sommarlinje som ej återupptas 2014

Göteborg-City (GSE) ↔ Budapest (BUD)
Göteborg-City (GSE) ↔ Frankfurt Hahn (HHN)
Göteborg-City (GSE) ↔ Girona Barcelona (GRO)
Göteborg-City (GSE) ↔ Kraków (KRK)
Jönköping (JKG) ↔ Girona Barcelona (GRO)
Kalmar (KLR) ↔ Girona Barcelona (GRO)
Karlstad (KSD) ↔ Girona Barcelona (GRO) (slutar 2014-01-10)
Karlstad (KSD) ↔ Teneriffa Syd (TFS)
Malmö (MMX) ↔ Girona Barcelona (GRO)
Malmö (MMX) ↔ Malta (MLA)
Malmö (MMX) ↔ Palma (PMI)
Malmö (MMX) ↔ Pisa (PSA)
Malmö (MMX) ↔ Wroclaw (WRO)
Stockholm Skavsta (NYO) ↔ Baden-Baden/Karlsruhe (FKB)
Stockholm Skavsta (NYO) ↔ Berlin Schönefeld (SXF) (slutar 2014-01-12)
Stockholm Skavsta (NYO) ↔ Budapest (BUD) (slutar 2014-01-12)
Stockholm Skavsta (NYO) ↔ Dublin (DUB)
Stockholm Skavsta (NYO) ↔ Düsseldorf Weeze (NRN) (slutar 2014-01-12)
Stockholm Skavsta (NYO) ↔ Edinburgh (EDI)
Stockholm Skavsta (NYO) ↔ Eindhoven (EIN) (slutar 2014-03-29)
Stockholm Skavsta (NYO) ↔ Frankfurt Hahn (HHN) (slutar 2014-01-12)
Stockholm Skavsta (NYO) ↔ Hamburg Lübeck (LBC) (slutar 2014-01-10)
Stockholm Skavsta (NYO) ↔ Kaunas (KUN)
Stockholm Skavsta (NYO) ↔ Memmingen (FMM)
Stockholm Skavsta (NYO) ↔ Riga (RIX) (slutar 2014-01-12)
Stockholm Skavsta (NYO) ↔ Tallinn (TLL)
Stockholm Skavsta (NYO) ↔ Trapani (TPS)
Stockholm Västerås (VST) ↔ Gran Canaria (LPA) (slutar 2014-01-09)
Stockholm Västerås (VST) ↔ Girona Barcelona (GRO)
Stockholm Västerås (VST) ↔ Palma (PMI)
Växjö (VXO) ↔ Düsseldorf Weeze (NRN) (slutar 2014-03-28 )
Växjö (VXO) ↔ Palma (PMI)
Ängelholm (AGH) ↔ Alicante (ALC)
#3244 2014-01-13, 22:58
Johanfro
Skulle förmodligen ha åkt till Budapest med Ryanair. Kanske bra att man får flyga med andra nu
#3245 2014-01-14, 18:02
Macke85
Ursprungligen postat av Brillmongo
Syrran och hennes snubbe har rest med Ryanair. De hade lite strul med biljetterna. Biljetterna skulle skrivas ut senast 4h före avresan. De var ute i sista stund och fick skrivit ut biljetten för avresan, men när de skulle skriva ut biljetten för hemresan började Ryanairs sida att lagga så mycket att det inte gick att göra något alls. När den började fungera igen så var det mindre än 4h kvar och det gick inte att skriva ut, så de fick åka till flygplatsen för att lösa det där.

Väl på plats så berättar de för personalen om missödet, hon i kassan frågar då sin kollega om de ska vara schyssta och skriva ut biljetterna för dem. Nej! får hon till svar av kollegan, de borde varit ute i bättre tid och måste betala en avgift på EURO70 styck för det. Eftersom de inte har något val så får de gå med på det.
EURO70 = 730kr. Syrrans snubbe undrar vad de använder sig av för växlingskurs egentligen, får till svar att det är Ryanirs kurs!
Syrrans kille säger att då går han till Forex och växlar till sig EURO70 där. Det gick inte för sig enligt Ryanair. Killen frågar varför, EURO70 är väl EURO70?
Ryainair vägrade och de var tvungna att betala med deras egenpåhittade kurs.
Syrrans kille sa att han gärna växlar in sina euros till kronor hos Ryanair till deras kurs, det fick man inte göra.


Bokar man hos Ryan och stöder slavförhållnden för anställda m.m. bara för att priset är det enda man går på, då får man skylla sig lite själv!
#3246 2014-01-15, 20:33
Brillmongo
Ursprungligen postat av Macke85
Bokar man hos Ryan och stöder slavförhållnden för anställda m.m. bara för att priset är det enda man går på, då får man skylla sig lite själv!


Du kommer och gnäller utan att veta någonting. Hur vet du att de bokade resan p.g.a. priset? Du vet inte ens vilken destinations de skulle till. Det kanske var enda alternativet?
Kamma dig.
#3247 2014-01-17, 14:20
Ekkepekke
Hörde nyligen att ickeeuropeiska medborgare alltid måste gå till baggage drop först för att få sitt boardingkort stämplat även om man bara reser inom Schengen, boardingkortet är utskrivet och man bara har handbagage. Finns det någon logisk motivering till det eller är det bara ännu ett försök från Ryanairs sida att hitta en på en regel som man skulle kunna tjäna lite bötespengar på?
#3248 2014-01-18, 15:20
Ursprungligen postat av Neksnor
Förhoppningsvis en dum fråga, men min skrivare hade lite ont om röd och blå färg, vilket gjorde att reklamen på mitt boardingcard blev ganska blek. Relevant information som streckkod, namn osv är fullt läsbar. Ska jag vara nojjig och köpa nya färgpatroner?

Det var inga problem med färgen. Men jävlar vad mycket köande det var på lilla Säve, bara en säkerhetskontrollstation öppen och en massa individer som verkade sakna koll på det där med vätskor, bälte och dator. 40 minuter tog det att komma genom kontrollen. Annars verkar ju den flygplatsen vettig, kortare väg mellan ingång och flygplan än på Bromma.
Ursprungligen postat av Ekkepekke
Hörde nyligen att ickeeuropeiska medborgare alltid måste gå till baggage drop först för att få sitt boardingkort stämplat även om man bara reser inom Schengen, boardingkortet är utskrivet och man bara har handbagage. Finns det någon logisk motivering till det eller är det bara ännu ett försök från Ryanairs sida att hitta en på en regel som man skulle kunna tjäna lite bötespengar på?

http://www.ryanair.com/en/terms-and-conditions Punkt 6.3 säger "All non-EU/EEA citizens must have their travel documents checked and Boarding Pass stamped at our Visa/Document Check Desk before going through airport security."
Så det du hörde verkar stämma. Varför vet jag inte.
#3249 2014-01-18, 15:27
Skinksallad
Ursprungligen postat av Neksnor
Det var inga problem med färgen. Men jävlar vad mycket köande det var på lilla Säve, bara en säkerhetskontrollstation öppen och en massa individer som verkade sakna koll på det där med vätskor, bälte och dator. 40 minuter tog det att komma genom kontrollen. Annars verkar ju den flygplatsen vettig, kortare väg mellan ingång och flygplan än på Bromma.

Bara en kö öppen till säkerhetskontrollen? Jag brukade (har inte gjort det på 1.5 år) gilla säve just för att man bara kan glida igenom säkerhetskontrollen. Oftast inte mer än kanske 15 pers innan där man kollar BP, sen ingen stress.

Men jag brukade oftast resa med den sena Londonavgången, då gick oftast inga andra fligher. Så det var väll max 189 pers som skulle igenom.
#3250 2014-01-18, 16:15
Ursprungligen postat av Skinksallad
Bara en kö öppen till säkerhetskontrollen? Jag brukade (har inte gjort det på 1.5 år) gilla säve just för att man bara kan glida igenom säkerhetskontrollen. Oftast inte mer än kanske 15 pers innan där man kollar BP, sen ingen stress.

Men jag brukade oftast resa med den sena Londonavgången, då gick oftast inga andra fligher. Så det var väll max 189 pers som skulle igenom.

Det var bara Ryan-flighten samt de sista till en Wizz-maskin som gick en timme tidigare. Nästa flyg några timmar senare. Kö genom hela hallen. Enda gången jag flugit (flygplan) från Säve.
#3251 2014-01-29, 10:34
PilotHockey
Från folk (experter) ifrån flygbranschen där jag själv arbetar har jag flera gånger hört detta scenario:

Ryanairs sätt att tjäna pengar är inte genom flygoperationerna utan igenom allt extra krafs de säljer (lotter, mat, alla specialerbjudanden med turistattraktioner, hyrbilsfirmor etc.)

För att hålla ned kostnaderna har de fixat ett fungerande system där piloter prostituerar:'( sig själva för att komma in i branschen och få erfarenheten de behöver för att gå vidare. De flyger även till flygplatser i utkanten av städer där de får låga avgifter och kan spara lite extra. Allt detta plus massa andra saker gör att biljettkostnader kontra det flygoperationella blir en + - 0 historia, dvs. de varken tjänar eller förlorar pengar på det.

Detta funkar i längden sålänge Ryanair har samma villkor.

Men detta kommer ändras....


Ryanair får sina 737: or för säkert halva priset än vad det officiella priset ifrån Boeing är. Detta för att de beställer 100st åt gången. Dessa har de sedan i operation på ett välplanerat antal år (ca 5år) tills de blir för dyra att underhålla för att kunna hålla samma kostnader.

Efter detta säljer de vidare dem till andra bolag världen runt och får nya på löpande band som är i nästa order ifrån Boeing på 100st.


Men om ett par år kommer marknaden av 737: or vara mättad i Europa och världen. Då kommer RYR inte få sålt dem och därmed kommer deras businessplan inte fungera. De kommer tvingas höja sina biljettpriser och vem fan vill åka med dem då?


Ryanair såsom alla andra lågprisflygbolag har ett expiry date. När det är får framtiden visa.




Tankar om detta?
#3252 2014-01-29, 10:47
Derp321
Halva priset på flygplanen och cykel på köpet?

Att anställa en pilot och snåla in på lönen kan leda till olyckor vilket är det värsta som kan hända ett flygbolag ekonomiskt.