Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#3253 2014-01-29, 10:52
PilotHockey
Ursprungligen postat av Derp321
Halva priset på flygplanen och cykel på köpet?

Att anställa en pilot och snåla in på lönen kan leda till olyckor vilket är det värsta som kan hända ett flygbolag ekonomiskt.



Hahaha, ja typ så!


I en av de värre situationerna RYR varit med om gick deras tekniker ombord och reset:ade CVR inspelningen (Svarta lådans röstinspelning av konversation i cockpit) vilket tyder på hur oseriösa de är när det tom strider mot internationella lagar och EASA OPS föreskrifter.

De har haft tur hittills och klarat sig men det var inte vad som diskuterades här utan just om deras affärsmodell.
#3254 2014-01-29, 11:18
Olepeter
Det finns ju flera modeller av 737 och en till är under utveckling. Varför skulle marknaden mättas på något som är det senaste inom flygplansutvecklingen?
#3255 2014-01-29, 12:14
PilotHockey
Ursprungligen postat av Olepeter
Det finns ju flera modeller av 737 och en till är under utveckling. Varför skulle marknaden mättas på något som är det senaste inom flygplansutvecklingen?


737 MAX är den sista 737 modellen som kommer tillverkas enligt Boeing själva. Till slut blir marknaden mättad av utdaterat teknologi.
#3256 2014-01-29, 12:29
Olepeter
Ursprungligen postat av PilotHockey
737 MAX är den sista 737 modellen som kommer tillverkas enligt Boeing själva. Till slut blir marknaden mättad av utdaterat teknologi.

Om typ 10 år så kommer RyanAir sälja sina "gamla" 737 MAX om de släpps 2017 och RyanAir säljer efter 5 år. De har nog en plan för att fortfarande vara billigast och bäst om 10 år. Varför skulle de inte köpa flygplan någon annanstans som mäter deras krav, är de låsta till Boeing eller?
#3257 2014-01-29, 12:49
Powerless1
Vad sade dessa experter om Ryanair för 10 år sen? Samma sak? Och inget har inträffat?

Varför står det massvis av 737or i öknen i USA? Blir de för gamla blir de dyra att underhålla. Är de nya är de dyra att köpa. Däremellan kommer det alltid att finnas köpare så länge det finns soppa.

Tänk om det är så illa att det inte finns ett enda flygbolag som inte brutit mot nån regel nån gång...

Och alla bolag försvinner. Om ni inte orkar titta på hela klippet så lyssna åtminstone på den sista minuten!
https://www.youtube.com/watch?v=6in-MZeeeGk

Jag åker från Tyskland på söndag. Ryanair tar 700 kr och de flygbolag som inte gör vinst tar det fyrdubbla. Tänk på den tid då det var monopol...
#3258 2014-01-29, 12:57
Sektion216
Ursprungligen postat av PilotHockey

I en av de värre situationerna RYR varit med om gick deras tekniker ombord och reset:ade CVR inspelningen (Svarta lådans röstinspelning av konversation i cockpit) vilket tyder på hur oseriösa de är när det tom strider mot internationella lagar och EASA OPS föreskrifter.


Fast varför det skedde är ju inte klarlagt.

Ursprungligen postat av Olepeter
Om typ 10 år så kommer RyanAir sälja sina "gamla" 737 MAX om de släpps 2017 och RyanAir säljer efter 5 år. De har nog en plan för att fortfarande vara billigast och bäst om 10 år. Varför skulle de inte köpa flygplan någon annanstans som mäter deras krav, är de låsta till Boeing eller?


De är inte låsta till Boeing, men de drar ju enorma fördelar av att ha en enhetlig flotta.
#3259 2014-01-29, 12:58
PilotHockey
Ursprungligen postat av Powerless1
Vad sade dessa experter om Ryanair för 10 år sen? Samma sak? Och inget har inträffat?

Varför står det massvis av 737or i öknen i USA? Blir de för gamla blir de dyra att underhålla. Är de nya är de dyra att köpa. Däremellan kommer det alltid att finnas köpare så länge det finns soppa.

Tänk om det är så illa att det inte finns ett enda flygbolag som inte brutit mot nån regel nån gång...


Det är deras nuvarande bedömning. För 10 år sedan var Ryanair knappt kända inom flygindustrin.

De är utdaterade plan som är i sämre skick än för att användas i tredje världen. De har passerat sin D-Check för längesedan. Marknaden kommer bli mättad.
#3260 2014-01-29, 13:03
PilotHockey
Ursprungligen postat av Powerless1
Jag åker från Tyskland på söndag. Ryanair tar 700 kr och de flygbolag som inte gör vinst tar det fyrdubbla. Tänk på den tid då det var monopol...


Vet inte vilka du väljer att flyga med. SAS är bättre än Norwegian och SAS är många ggr billigare än Norwegian. Kan boka en biljett till LHR från GOT tur och retur för 1500kr med SAS. Visst Ryanair kanske kostar 1000kr på den rutten (GSE-STN) men om det endast är 500kr som skiljer så väljer jag alla gånger SAS.

Eftersom att i stort sett alla flygplatser RYR flyger till (bortsett från GSE) ligger långt ifrån staden du antagligen skall till så jämnar det ut sig i slutändan. Också skönt att ha någon form av garanti vilket du har när du flyger SAS, inte med Norwegian eller Ryanair.
#3261 2014-01-29, 14:28
BernardLoutre
Ursprungligen postat av PilotHockey
Vet inte vilka du väljer att flyga med. SAS är bättre än Norwegian och SAS är många ggr billigare än Norwegian. Kan boka en biljett till LHR från GOT tur och retur för 1500kr med SAS. Visst Ryanair kanske kostar 1000kr på den rutten (GSE-STN) men om det endast är 500kr som skiljer så väljer jag alla gånger SAS.

Eftersom att i stort sett alla flygplatser RYR flyger till (bortsett från GSE) ligger långt ifrån staden du antagligen skall till så jämnar det ut sig i slutändan. Också skönt att ha någon form av garanti vilket du har när du flyger SAS, inte med Norwegian eller Ryanair.


Fast det är ju inte alla som ska till t ex centrala Paris. Vill man besöka Normandie så ligger ju Beauvais inte så illa till. Och det är inte alla som bor i centrala Stockholm. Bor man i Södertälje så är det inte längre till Skavsta än till Arlanda. Och så bor det ju en del folk i Sörmland också.
Nä, Ryanair är inte bra men det kan vara prisvärt (om kollar ordentligt det finstilta).
#3262 2014-01-29, 14:39
Olepeter
Ursprungligen postat av PilotHockey
Vet inte vilka du väljer att flyga med. SAS är bättre än Norwegian och SAS är många ggr billigare än Norwegian. Kan boka en biljett till LHR från GOT tur och retur för 1500kr med SAS. Visst Ryanair kanske kostar 1000kr på den rutten (GSE-STN) men om det endast är 500kr som skiljer så väljer jag alla gånger SAS.

Eftersom att i stort sett alla flygplatser RYR flyger till (bortsett från GSE) ligger långt ifrån staden du antagligen skall till så jämnar det ut sig i slutändan. Också skönt att ha någon form av garanti vilket du har när du flyger SAS, inte med Norwegian eller Ryanair.

RyanAir kostar 338 kr tur och retur inte tusen spänn.
#3263 2014-01-29, 17:43
RagGAnoF
Ursprungligen postat av Olepeter
RyanAir kostar 338 kr tur och retur inte tusen spänn.



när alla avgifter är med räknade? samt bagage?
#3264 2014-01-29, 17:55
Olepeter
Ursprungligen postat av RagGAnoF
när alla avgifter är med räknade? samt bagage?

utan bagage. Varför ska man räkna med det? Det blir nog billigare att köpa kläder i England än att pröjsa för bagaget.